Nopeuden vaikutus väistötilanteissa

Anonyymi

Kaikissa Airiston onnettemuuden ketjuissa on jossain kohdin yritetty siirtää vastuuta koneella ajaneen moottoripurren miehistölle. Käydään tässä ketjussa läpi nopeuden vaikutusta väistötilanteessa.

Kohtaamistilanteessa toinen ajaa 15 m/s (n. 30 solmua) ja toinen 3 m/s (n. 6 solmua). Nopeusero on siis 5-kertainen.

Tarkastellaan ensin tilannetta, jossa toinen tulee suoraan sivulta ja oletetaan kummankin ajavan suoraan 90-asteen kulmassa toisiinsa nähden. 2 minuuttia ennen törmäystä nopeampi on 1800 m eli n. 1 mpk päässä tulevasta törmäyskohdasta. Hitaampi 360 m päässä. Keulasuuntimat 11 astetta ja 79 astetta. Siis nopeammasta katsottuna melkein suoraan edessä ja hitaammasta melkein suoraan sivulla.

Elokuun viikonloppuna vilkkaalla väylällä lähempänä on useita veneitä, joten kumpikaan ei kiinnitä toisiinsa huomiota, vaikka tähystys olisi kunnossa.

Minuutin kohdalla etäysyydet ovat 900 ja 180 m törmäyskohdasta. Edelleen ollaan varsin kaukana toisistaan ko. paikassa, mutta nyt ehkä jo havaitaan toiset hyvällä tähystyksellä. Nopeammasta voidaa jo arvioida, että melko läheltä tullaan menemään, mutta hitaammasta on vielä hyvin vaikea sanoa meneekö vene edestä vai takaa ja jääkö turvaväliäkin.

Mietitään nyt mitä tapahtuu, jos toinen muuttaa suuntaa. Jos nopeampi kääntyy 5 astetta (tuollaista ei edes toisesta veneestä havaitse), se meneekin 80 m hitaamman perän takaa minuutin päästä. Tuo on varsin reilu sivuutusetäisyys.

Jos taas se hitaampi kääntyy 5 astetta, sen paikka siirtyy vain 16 m törmäyspaikassa, mikä tarkoittaa vain, että törmäys tapahtuu hiukan eri kohtaan 1 s aiemmin tai myöhemmin. Jos hitaampi on väistämisvelvollinen, se voi nyt vähentää nopeuden puoleen, jolloin nopeampi menee 90 m edestä. Mutta ei se vielä tiennyt tässä vaiheessa onko nopeampi tulossa suoraan kohti vai menossa 80 m takaa. Siis ei se voi hidastaa enää, koska se saattaisi juuri aiheuttaa ko. törmäyksen.

30 s ennen törmäystä etäysyydet ovat 450 m ja 90 m. Nyt on jo selvää, että moottorivene tulee lähelle ja ei mene mukavan kaukaa ohi suuntaa muuttamatta. Edelleenkin vain 10 asteen kurssimuutos vie nopeamman 80 m päähän, mutta se kurssimuutos pitää tehdä. Toisaalta 450 m on vielä kaukana ja hitaampi ei voi tietää toisen aikeita. Nopeampi ehtii vielä hidastaa, kääntyä aivan toiseen suuntaa jne. mutta se hitaampi ei kauas tuosta pääse.

Väistämisvelvollisena hitaamman pitää nyt jo olla tarkkana ja valmiina pysähtymään tai kääntymään 45-90 astetta. Edelleen lähempänä on todennäköisesti joku vene, jota pitää myös tarkkailla.

Jos hitaampi ei ole väistämisvelvollinen, se tuskin vielä tekee mitään. Sillä on hyvä syy olettaa, että nopeampi tulee kääntymään ja menemään perän takaa. Sehän pystyy edelleen sillä 10 asteen kurssimuutoksella jättämään reilun ja 5 asteellakin jokseenkin riittävän turvavälin.

20 s kohdalla hitaammalla alkaa jo pulssi nousta. Nyt nopeampi on enää 300 m päässä ja itse 60 m törmäyskohdasta. Edelleen nopeamman 5-10 astetta riittää väistöön, mutta tekeekö se sen ja kumpaan suuntaan. Kun hidas vene on kymmenisen metriä pitkä ja nopea 6 leveä, on aika iso ikkuna törmäykselle. Loogisin väistösuunta nopealle on mennä hitaan perän takaa, mutta hitaalla ei ole kiva mennä keulan edestä, vaikka toinen olisikin väistövelvollinen.

Mitä nyt voi hitaampi tehdä? Ottaa kaasun pois, jolloin vene hidastuu ja etenee ehkä vain 30 m noiden 20 s aikana ja toivoa, että nopeampi menee siitä niukasti edestä? Laittaa pakin täysille, jolloin vene pysähtyy 10-15 m matkalla ja ehtii vähän takaisinkin ehkä. Tehdä 180 asteen käännöksen jolloin ehkä ehditään hiukan "taaksepäin" nykytiltanteesta? Entä jos se moottorivene kääntääkin samaan aikaan sen 10 astetta ja tuleekin juuri siitä kohtaa missä olit 20 s ennen törmäystä?

10 s ennen etäisyydet ovat enää 150 m ja 30 m. Nyt kuumottaa jo todella, mutta mitä ihmettä pitää tehdä?
Ehkä vielä juuri ja juuri ehtii hätäjarruttaa tai kääntää jyrkästi, mutta mitään ei voi tehdä, jos nopeampi kääntääkin perän kautta väistääkseen samalla.

Nopeampi voi estää törmäyksen vielä 3 s ennen. Hitaammalla se on erittäin haastavaa jo puoli minuuttia ennen ellei voi olla varma, että toinen ajaa suoraan. Laivojen kohdalla tuo on helppo tietää, mutta moottorivene voi kääntyä koska vaan. Laivat myös näkee kaukaa ja niitä tietää varoa.

6

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lyhyesti; kovaa ajettiin ja unohdettiin katsoa eteenpäin.

    • Anonyymi

      Jotkut sanovat, että keulasuuntimasta näkee helposti ko. tilanteen kehittymisen.

      Hitaammalla tosiaan keulasuuntima 79 kokoajan edelläkuvatussa tapahtumassa.

      Jos nopeampi menisi edestä ohi 100 m päästä eli jo todella reilusti, olisi keulasuuntima 2 min ennen 76 astetta (tuskin huomaisi mailin päästä), 1 min ennen 73 astetta ( ei mitään toivoa huomata 3 asteen muutosta keulasuuntimassa!), 30 s ennen 67 astetta (siis vain 6 asteen ero minuutin kohtaan, edelleen vaikea havaita), 20 s kohdalla 62 astetta (nyt jo 11 astetta minuutin kohdalta eli nyt alkaa olla jo varmuus, että edestä menee),10 s kohdalla suuntima 49 astetta eli homma on jo päivänselvä.

      Siis erittäin tarkalla tähystyksellä ja vain yhteen veneeseen keskittymällä siis pytyy vasta 30 s ennen törmäystä tietämään meneekö nopeampi vene 100 m edestä vai suoraan kohti. Entä jos se menee vain 50 m edestä. Sitä ei erota kuin vasta aikaisintaan 20 s ennen.

      Ei siis todellakaan ole helppoa tietää tarvitseeko väistää vai ei tuollaisella nopeuserolla!

    • Anonyymi

      Ehdottaisin, että hitaampi vene jarruttaa 10sek ennen, jos näyttää pahalta. Jos nopeampi vene on väistämässä ja muuttaa kurssia samanaikaisesti, se on jo huomannut hitaamman veneen, ja ehtii reagoimaan siihen hidastukseenkin uudella ohjausliikkeellä.

      Yksi mikä aina hämmästyttää on tuo hyvin yleinen kuomujen käyttö ajon aikana. Tässäkin oli moottoriveneilijällä kuomun muovit tuulilasin päällä. Eikös tuosta tuulilasin yli näkisi esteettä tähystää, jos nousee seisomaan? Näin on ainakin omassa veneessäni.

      Mutta kyllä nämä tilanteet vähän hankalia välillä ovat. Viikonloppunakin oli eräässä tilanteessa kolme purjevenettä lähekkäin toisiaan edessäni, vähän eri kursseilla menossa. Viitta neljäntenä. Siinä piti oikeasti miettiä ja arvioida, miten siinä väistän, vai pitääkö ottaa vene alas plaanista. Todella vaikea uskoa, että joku moottoriveneilijä oikeasti ajaisi plaanissa automaattipilotilla.

      • Anonyymi

        Jos ei ole huomannut, 10 s on jo liian myöhäistä. 10 s hitaampi etenee 30 m. Täydellä jarrutuksellakin etenee ainakin 15 m ja tuskin ehtii vielä kokonaan pysähtyä. Veneen pituus 10 m päälle niin edelleen ollaan törmäysalueella, jos ei olisi ehtinyt edestä vauhtia muuttamatta.


    • Anonyymi

      Saaristolaivurikurssin vetäjä opasti, että väistöön ryhtyminen/huomaaninen pitää tehdä nähtävällä kurssin muutoksella, hänen mielestään on 20 asetta. Näin purkkarin ruorissa toimin, mikäli keulasuuntimassa ei näy merkittävää muutosta.

      Mikäli etäisyyttä on riittävästi, 0.5kn muutos omassa nopeudessa vaikuttaa yllättävän paljon.

      Minua ei paljoa lohduta olla olla oikeassa, kun kolahtaa

      • Anonyymi

        Pitää olla kuitenkin oikeassa siinä mihin suuntaan muutoksen tekee. Sen tietäkseen pitää jo olla pystynyt arvioimaan tuleeko nopeampi suoraan kohti, meneekö edestä vai meneekö takaa. Kunnes ei tiedä, muutos omassa suunnassa ja nopeudessa voi yhtä hyvin pahentaa kuin auttaa tilannetta.

        20 astetta vaikuttaa paljon silloin, kun toinen osapuoli on yhtä hidas tai hitaampi. 5 kertaa hitaammalla 20 astetta ei muuta juuri mitään eikä varsinkin 0,5 solmua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      281
      6732
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      244
      6304
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      42
      5672
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

      No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      158
      5005
    5. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      42
      3838
    6. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      199
      3750
    7. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      132
      3467
    8. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      45
      3169
    9. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      5
      3155
    10. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

      Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      339
      2835
    Aihe