Mies haluis ostaa veneen, mutta en saa häneltä puolueetonta tietoa, pelkään, että rahamme menevät hukkaan.
Onko teillä mitään käsitystä millainen olisi Meriläis mallinen vene nimeltä Fiskari, sellanen retkivene,jossa voi nukkua ja tehdä ruokaa :)
Se olis vuodelta -85, mutta mua kauhistuttaa, kun moottori on vuodelta -75, varmasti menee rahaa ja aikaa kunnostukseen.
Saatin myytyä meidän vanha moottorivene, jossa oli melkein uusi moottori, mutta veneessä ei voinut juuri retkeillä, olla yötä.
Tollasen venee, jota mies kattelee, hinta olis n.13 000 euroa, vanhasta saatin 10 000, mun puolesta voitas olla ilmankin ja ostaa vaikka mulle kivoja vaatteita ja ja vaikka vuokrata vene viikoksi :)
Retkivene, kannattaako
25
5384
Vastaukset
- tuplajammu
Ainoo oikee juttu tehdä on ostaa Buster Magnum ja olla hotellissa yötä jos haluua retkeillä.
- lujitemuovipoika
Heko-heko, osta mopo !
- heh
Onkohan tämä vitsi 8)
Jos ei niin totean, että suurella todennäköisyydellä tuon ikäisessä riittää korjattavaa. Jos miehellä kuitenkin on peukalo oikealla paikalla, ei sen tarvitse olla ongelma. Jos aina tarvitaan ammattimiestä niin sitten tulee kalliiksi ja kaiken lisäksi paikat hajovat loma-aikana, jolloin huoltomiehiä ei löydy mistään. - vaimo
Kirjoittakaa vaan lisää, niin pyydän sit miestä lukemaan viestit. Niin ja hänellä ei ole peukala keskellä kämmentä, että jos se sit auttais.
Lisätietona: meillä 2v lapsi. - Ile
Perhekäyttöön sopisi myös puoliliukuva vene esim. Bella 700/7000 (pituus 7m). Veneeseen mahtuu ilman mitään muutoksiakaan kevyesti 3 (2 aikuista ja ööö...noin max 150 cm lapsi) henkilöä nukkumaan. Ja pienellä varustuksella (taka-avotilaan vanerit ja päälle tyynyt) neljäkin aikuista ja yksi lapsi pystyy yöpymään. Varsinkin Yanmarin koneilla varustetut ovat erittäin varmoja pelejä ja kuluttavat maksimissaan 4l polttoöljyä/h. Ja noissa Bellan malleissa hinta todellakin säilyy.
Tuohon hintaluokkaan saa jo 90-luvulla tehdyn veneen. Myös Finnsportilta löytyy samantyyppinen vene, malli oli jotain kanssa 700? DL?, myöskin Kala-Kalle 24 (ei tosin taida olla puolplaanari).- heh
Mielestäni Bellan 700-sarjaa ei kannata mainita puoliliukuvaksi. Kulkeehan se hirveästi huudattaen 11-12 solmua mutta eihän sellaista meteliä kukaan tervejärkinen kuuntele. Ajettavuuskin muuttuu epävarman tuntuiseksi. Käytännössä matkavauhti on 7 solmua.
- Nainen
Me hankittiin viime kesäksi Maria24 diesel-moottorilla. Tosi kiva ja sopiva retkeilyyn.
Mitään aikaisempaa kokemusta ei ollut veneistä. Ensiksi meinattiin kompastua "kalliiseen" Flipperiin bensamoottorilla. Onneksi järki voitti ja saimme edullisesti Marian.
Moottoria oli tosin joku poropeukalo yritelly laittaa, mutta kun asialla on ammattimiehet, niin alkoihan moottori toimia "oikein".
- mekaanikko
jos motskaria ei ole rustattu ja se on raakavesijäähdytteinen 30 v vanha, niin...
Miksiköhän -85 veneessä on -75-motstari ?
Onko tee-se-itse-miehen peruja ? - N. A. Vigator
Veneen osto ei missään nimessä koskaan kannata. Toisaalta veneeseen pantu raha ei ole koskaan hukassa.
Itse ostin 11 vuotta sitten veneen, jolla oli tuolloin ikää 12 vuotta (ja moottorilla saman verran). Rahaa hankintaan meni karkeasti 10 teur.
Neljä vuotta sitten vaimoni ei pannut lainkaan hanttiin, kun halusin isompaa, tuoreempaa ja mukavampaa paattia. Vanhasta sai markkoja (elettiin vielä markka-aikaa) jopa hieman enemmän kuin olin siitä 7 vuotta aikaisemmin maksanut (toisaalta vene oli joiltakin osin paremmassa kunnossa ja varustellumpi kuin silloin). Uusi hankintamme edusti noin kolminkertaista hintaa edelliseen nähden eli rahaa piti kaivaa jostakin 20 teur lisää.
Olisi sille ollut muutakin käyttöä, totisesti!Monet muut hankinnat ovat jääneet tekemättä, koti on räjähtäneen näköinen ja autonropposet vanhenevat hyvää kyytiä käsiin. Yhdessä kuitenkin ollaan ja veneillään edelleen!
Sillä edellisellä veneelläni oli viime kesänä ikää 22 vuotta. Pinnalla se näkyi olevan edelleen ja omalla konevoimalla kulki. - vaimo
Pistän sen nyt kirjottama omat mielipiteet, niin antakaa te vastaväitteitä tai olkaa samaa mieltä, ite kun en osaa, kun en tiedä...
Bellasta ja Finnsportista sen verran että olenhan niitäkin katsonut mutta mitenkäs niiden merikelpoisuus suomenlahden rannikolla suunniteltuun kalastajamalliseenmeriläiseen verrattuna on? Toiseksi Bellaa eikä liioin Finnsporttia ole myynnissä alle 15000 euron.
Ja kolmanneksi jos veneessä on kaikki tarvittava tutkaa myöten niin maksaahan nekin. Ei tarvi ainaskaan keliä pelätä!- Jope
muutama vuosi niin palaat sitte asiaan jooko?
- vaimo
Jope kirjoitti:
muutama vuosi niin palaat sitte asiaan jooko?
antaisitko perusteluja enemmän..?
Itse kyllä ehdotinkin miehelle, että kateltas pari vuotta, säästettäs rahaa ja kokeiltas vaikka sitä vuokrausta tms. Mieshän on pienestä pitäen retkeillyt veneillä, minä en. Hänellä siihen liittyy niin paljon positiivisia asioita, kuulemma pakkauksesta alkaen, että voi olla, että unohtaa ne negatiiviset, joita voi ilmaantua.
Voin hyvin kuvitella, että veneretki olisi ihan, aurinkoa, yhteistä aikaa perheen kanssa, mutta mitä sitten jos homma ei sujakaan, lapsi ei viihdy, moottori hajoaa, ilmat on huonot jne. Siksi en haluaisi laittaa kaikkia säästöjämme epävarmaan asiaan... - tower
vaimo kirjoitti:
antaisitko perusteluja enemmän..?
Itse kyllä ehdotinkin miehelle, että kateltas pari vuotta, säästettäs rahaa ja kokeiltas vaikka sitä vuokrausta tms. Mieshän on pienestä pitäen retkeillyt veneillä, minä en. Hänellä siihen liittyy niin paljon positiivisia asioita, kuulemma pakkauksesta alkaen, että voi olla, että unohtaa ne negatiiviset, joita voi ilmaantua.
Voin hyvin kuvitella, että veneretki olisi ihan, aurinkoa, yhteistä aikaa perheen kanssa, mutta mitä sitten jos homma ei sujakaan, lapsi ei viihdy, moottori hajoaa, ilmat on huonot jne. Siksi en haluaisi laittaa kaikkia säästöjämme epävarmaan asiaan...uskalla kokeilla veneilyä niin pysy kotona, mutta jos miehällä homma käyttää niin elä estä häntä veneilemästä. kivempaa se on kyllä kahdestaan sen voin sanoa, meidän mahonki fiskari on vm-73 ja pannu samanikäinen. talven aikana tein kone rempan ja rahaa meni vähän kun koneet on tuttuja. rohkeutta.
- Niilo
Mihin te sitä tutkaa tarvitsette?
Onhan teillä suoritettuna rannikkolaivuri- ja/tai saaristolaivurikurssit?
Vessa ja keittiötilat sekä makuupuoli ratkaisee monesti naisen kohdalla sen veneen valinnan.
- vaimo täälläkin
Meillä mies aikinaan purjehti vanhempiensa kanssa. Sitten veneily jäi vuosiksi sellaiseen muutama kerta silloin tällöin-tavaksi (kerran vuokrasimme viikoksi purjeveneen, kun lapset olivat pieniä - kallista muuten sekin!) Muutama vuosi sitten iski venekuume kunnolla, ja kun asumme isojen järvien liepeillä niin retkivenehän sitten piti hankkia. Järvelle hankimme moottoriveneen, asuttavan. Pari vuotta tällä "merten mossella" (johon pääsi kohtuullisella rahalla kiinni tilavaan veneeseen) veneiltyämme totesimme, että kyllä, tämä ON meidän juttumme, emme ole mökki-ihmisiä. Niinpä hankimme nyt uuden vielä isomman ja hemmetisti kalliimman veneen, jonka saamme vesille kunhan jäät sulavat :-) ja tähän on sijoitettu nyt omat ja lainatut rahat.
Eli kannattaa aloittaa ehkä hieman edullisemmasta veneestä - miettiä, onko se oma tapa liikkua veneellä hidas vaiko kenties nopeampi (vaikuttaa venetyypin valintaan). Meillä vaihtui nyt liukuva puoliliukuvaan - miehen purjehdustaustasta johtuen kenties hieman hitaampi vauhti tuntuu paremmalta.
Ja kun valitsee perheveneeki kunnollisen, asuttavan ja kohtuullisesti varustetun, veneily on entistä mukavampaa - vaikka kelikään ei olisi aurinkoinen 24/7 :-)- naisnäkökulmaa
Niin se kävi meilläkin. Mies aloitti veneilyn ystävänsä kanssa "miesten juttuna" josta sitten minua vähänkerrassaan pehmiteltiin mukaan. Muistan enismmäistä venettä hankittaessa ajatelleeni saman suuntaisesti siitä millainen rahan reikä vene on.
Mutta nyt muutaman aktiivisen vuoden jälkeen vene on vaihtunut isompaan ja harrastus on vienyt mennessään. Ei ole kiinni kelistä vaan harrastuksesta ja vesillä olosta on nautittu aurinkoisina hellekesinä kuin myös viime kesän sateissa.
Kaikki on kiinni asenteesta. Toki pienen lapsen kanssa asennetta tarvitaan enemmän jos ei ole lämmintä vettä eikä kaikkia muitakaan mukavuuksia.
Jos taas mukavuuksia haluaa on hintaakin sitten enemmän. Retkihenkeä ja sopeutuvasita mieltä niin kaikki nauttivat. - Ile
Oon pyörinyt tällä palstalla varmaan jonkun 5 vuotta, ja kerran laitoin aiheeksi veneiden ja niiden tyyppien lempinimet. Kotinurkissa tuo "Merten Mosse" kuuluu yksin ja ainoastaan Bella 530:lle. Silloin näitä nimityksiä tuli monia muitakin, samalle oli myöskin "Puukenkä".
Oliko veneenne Bella 530? Jos lisää "lempinimiä" löytyy kyseiselle veneelle tai miksei muillekkin, niin saa laittaa. Yleensä nimet kuvaavat yllättävän hyvin venettä (kun on nähnyt "Mossen" plaanissa 60:lla koneella, niin nimen kuvaus toteutuu :)). - vaimo täälläkin
Ile kirjoitti:
Oon pyörinyt tällä palstalla varmaan jonkun 5 vuotta, ja kerran laitoin aiheeksi veneiden ja niiden tyyppien lempinimet. Kotinurkissa tuo "Merten Mosse" kuuluu yksin ja ainoastaan Bella 530:lle. Silloin näitä nimityksiä tuli monia muitakin, samalle oli myöskin "Puukenkä".
Oliko veneenne Bella 530? Jos lisää "lempinimiä" löytyy kyseiselle veneelle tai miksei muillekkin, niin saa laittaa. Yleensä nimet kuvaavat yllättävän hyvin venettä (kun on nähnyt "Mossen" plaanissa 60:lla koneella, niin nimen kuvaus toteutuu :)).Jaa, kyllä meilläpäin "merten mossesta" kun puhutaan, puhutaan ameriikkalaisesta Baylinerista :-))
Eli meillä oli 8-metrinen beikku, ihan kelpo vene sekin paitsi että mies kypsyi siihen, kun kaikki on "rimpulaa" (paitsi runko ja kone). Tosiaan vähällä rahalla pääsee käsiksi erittäin asuttavaan veneeseen jossa on vieläpä paljon mukavuuksia - mm painevesi, vesi-wc, liesi.
- vaimo
Se vene, mitä mies on katsellut, siinä on kuulemma vanha traktorin moottori...epäilyttävää, no huollot kuulemma tehty. (miehen mielestä siinä ei ole mitään outoa)
En minä sitä sano, ettenkö viihtyisi veneilemässä, voisi olla todella mukavaa, mutta ei ihminen voi aina saada kaikkea, mitä haluaa tai ainakin kannattaa odottaa hyvää yksilö ja ajatella järkevästi.- naisnäkökulmaa
Alkaa vaimo kulta kuulostaa tuo sinun tekstisi siltä kuin olisit kovastikki vastaan asiaa. Eli nyt miehellesi pieni varoituksen sana. Jos sinun asenteesi ei muutu niin mitätahansa vastoinkäymisiä tulettekin kohtaamaan niin hän saa kuulla sinulta kommentin "mitäs minä sanoin".
Näin ei yhteinen harrastus kyllä ala kovin mukavissa merkeissä.
Melkeinpä nyt olisin suosittelemassa jos miehellesi ensi kesän osalta veneen vuokrausta ja kun sinullekkin on karttunut kokemusta niin sitten katsotte yhdessä millaista venettä itsellenne haluatte. - Toinen nainen
Kaikkihan on kiinni siitä, osaako miehesi korjata moottoria? Meillä näin on.
Joten silloin valita melkein millaisen moottoriveneen tahansa, jos miehesi pystyy korjaamaan traktorin moottoreita tai auton moottoreita.
Tuntuu siltä, että epäilet miehesi kykyjä. Teinkö väärän johtopäätelmän?
- 595947
Älä osta vanhaa paskaa
- thaiTyttöTilalle
Joo, vaimo vaihtoon, kun on tuon ikäinen
- NäköKantoja
Erikoisen paljon löytyy ”naisnäkökantaa” tästä ketjusta. Joillakin näistä naisista tuntuu myös alan sanastokin olevan hallussa.
Ei ehkä pitäisi ihmetellä, mutta kuitenkin...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2257047Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää451315Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka291128- 75921
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49895Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62877Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.96856Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38811Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14776- 43763