Määräaikaisen työsopimuksen purkaminen

Mike

Mulla on voimassaoleva määräaikainen työsopimus firman x kanssa, joka kestää vuoden loppuun. Nyt kuitenkin mulle on tarjottu ns. unelmapaikkaa firmasta y.

Tietääkseni määräaikaisesta työsopimuksesta on vaikeahko päästä irti. Se onnistuu vain, jos siitä sovitaan työnantajan kanssa yhdessä. Eli, jos firma x ei halua päästää mua pois duunista syystä tai toisesta niin mun pitää kärvistellä täällä vuoden loppuu halusin sitä tai en??????
Olenko väärässä?

15

1526

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hoida homma kotiin

Orjako sinä olet?
      Lähde jos siltä tuntuu, vaikka heti.
      Irtisanomisaika (1kk noin lyhyessä työsuhteessa) ei ole pitkä tuska.
      Toinen tie on, että ilmoitat vain jääväsi pois, jolloin työnantajalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin purkaa työsopimus kanssasi. (en nyt silti ihan suosittele, palaa sillat takana...).
      Maaorjuuttakaan ei enää ole.

• minä

... tee mitään ennen kuin olet ottanut asiasta selvää. käsittääkseni määräaikaisesta suhteesta irtisanoutuva joutuu maksamaan yritykselle loppuajan palkkansa jos yritys ei halua purkaa sopimusta. varma tieto tämä ei ole.

• Puf
        minä kirjoitti:

... tee mitään ennen kuin olet ottanut asiasta selvää. käsittääkseni määräaikaisesta suhteesta irtisanoutuva joutuu maksamaan yritykselle loppuajan palkkansa jos yritys ei halua purkaa sopimusta. varma tieto tämä ei ole.

Onks täällä ketään aiheesta varmaa tietoa omaavaa. Mulla on sopimus vuoden loppuun, ja töitä ois muuallakin. Enkö todellakaan pääse pois (Pomo on ilkiö, eikä varmasti päästäisi mua).

• e

Näpyttelehän hakukoneelle, määräaikaisen työsopimuksen irtisanomisaika niin johan tietoa löytyy!?

• apwe

Olet väärässä.

Sama irtisanomisaika kuin toistaiseksi vaoimassa olevassa sopimuksessakin.
      Ei tarvitse sopia mitään, pelkkä ilmoitus riittää.
      Riippuen työsuhteesi kestosta, irtisanomisaika on 2vko - 6kk, alle vuoden mittainen yhtäjaksoinen työsuhde: 2vko, enintään 4vuotta: 1kk, jne...

• Piukka

Ei pidä paikkaansa, määräaikaista työsopimusta ei voi irtisanoa kesken kaiken, ei työnantaja eikä työntekijä, ellei asiasta ole sovittu työsopimuksen teon yhteydessä. Asiasta voi tietenkin yrittää keskustella työnantajan kanssa. Jos määräaikaisessa työsuhteessa oleva lähtee työnantajan kiellosta huolimatta käpyttelemään, työnantajalla on oikeus vaatia korvausta. Korvauksen suuruus on yleensä jäljellä olevan työajan palkkaa vastaava summa.

Työnantaja voi purkaa määräaikaisen työsopimuksen, joka on ihan eri asia kuin irtisanominen; purkamisen syyn täytyy olla todella painava, esim. vakava laiminlyönti.

Ja tämä on varmaa tietoa suoraan työlainsäädännöstä!

• Kerttuli

Ota yhteys liittoosi, jos et kuulu liittoon niin oman alueesi työsuojelupiiriin. Saat varmasti oikean vastauksen.

Minä liityn joukkoon, joka sanoo ettei määräaikaista sopimusta voi purkaa kuin yhteisestä sopimuksesta. Tämän tiedon sain allekirjoittaessani määräaikaisen työsopimuksen ja opiskellessani työlainsäädäntöä.

• Pera
    • minä

sellaista sopimusta ei olekkaa etteikö vois irtisanoa itteäs

• niin

Mikä teitä vaivaa, tottakai voi irtisanoa vaikka minkä sopimuksen.

• Kokemusta on

Itse tein määräaikaisen työsopimuksen puoleksi vuodeksi. Aika pian huomasin, että paikka on ihan perseestä. Aloin etsiä uutta työpaikkaa, joka löytyi kun olin ollut 2 kk. Irtisanoin itseni, irtisanomisaikani oli vain 2 vkoa. Nyt olen uudessa paikassa ja tyytyväinen vaihtooni. Eli ei sun todellakaan tarvitse olla määräaikaista loppuun asti. Ei muuta kun irtisanomaan itsesi. Sovi tietysti kaikki asiat ensin uudessa paikassa.

• Hups

toimimaan noin, koska silloin toimit lainvastaisesti ja voit joutua korvausvastuuseen!

Määräaikaista työsopimusta EI lain mukaan voi irtisanoa kesken kaiken. Siis periaatteessa. Hyvin usein homma kuitenkin toimii käytännössä niin, että työsuhteen päättämisestä sovitaan työnantajan kanssa, sillä harvapa tahtoo työntekijäänsä väkisin firmassa pitää. Tällöin asia on ok. Mutta jos työnantaja pistääkin kampoihin, ei työntekijällä ole mitään sanomista ja työtä on jatkettava sopimuksen päättymiseen asti. Jos hän vastoin työnantajan suostumusta lähteekin muualle, voi työnantaja vaatia häneltä korvausta oikeusteitse. Käytännössä korvauksen määrä vastaa jäljellä olevan työajan palkkaa, eli voi käydä työntekijälle kalliiksi.

Sinun tapauksessasi näin ei ilmeisesti ole käynyt, mikä on sinun onnesi. Ehkä työnantajasi ei ole tuntenut itsekään näitä pykäliä, tai ei sitten viitsinyt ruveta asiasta riitelemään. Mutta muualla voi olla toisin...

• PASKAA JAUHAT
        Hups kirjoitti:

toimimaan noin, koska silloin toimit lainvastaisesti ja voit joutua korvausvastuuseen!

Määräaikaista työsopimusta EI lain mukaan voi irtisanoa kesken kaiken. Siis periaatteessa. Hyvin usein homma kuitenkin toimii käytännössä niin, että työsuhteen päättämisestä sovitaan työnantajan kanssa, sillä harvapa tahtoo työntekijäänsä väkisin firmassa pitää. Tällöin asia on ok. Mutta jos työnantaja pistääkin kampoihin, ei työntekijällä ole mitään sanomista ja työtä on jatkettava sopimuksen päättymiseen asti. Jos hän vastoin työnantajan suostumusta lähteekin muualle, voi työnantaja vaatia häneltä korvausta oikeusteitse. Käytännössä korvauksen määrä vastaa jäljellä olevan työajan palkkaa, eli voi käydä työntekijälle kalliiksi.

Sinun tapauksessasi näin ei ilmeisesti ole käynyt, mikä on sinun onnesi. Ehkä työnantajasi ei ole tuntenut itsekään näitä pykäliä, tai ei sitten viitsinyt ruveta asiasta riitelemään. Mutta muualla voi olla toisin...

Määräaikainen työsuhde on purettavissa ihan tehdyn työsopimuksen mukaisesti. Älä jauha tämmöstä paskaa kellekään tosissasi. Jos irtisanomisaika on viikko, kaksi tai kuukausi, se on sitä. Ketään ei voi pakottaa olemaan töissä vuoden loppuun. Ihan silkkaa unijuttua.

Kysyjälle neuvoksi että lue sopimus ja toimi sen mukaisesti. Älä usko näitä lakiin vetoavia häiriköitä jotka ei edes lain pykälää osaa tänne antaa!

• vaan totisinta totta
        PASKAA JAUHAT kirjoitti:

Määräaikainen työsuhde on purettavissa ihan tehdyn työsopimuksen mukaisesti. Älä jauha tämmöstä paskaa kellekään tosissasi. Jos irtisanomisaika on viikko, kaksi tai kuukausi, se on sitä. Ketään ei voi pakottaa olemaan töissä vuoden loppuun. Ihan silkkaa unijuttua.

Kysyjälle neuvoksi että lue sopimus ja toimi sen mukaisesti. Älä usko näitä lakiin vetoavia häiriköitä jotka ei edes lain pykälää osaa tänne antaa!

Ne pykälät löytyvät työsopimuslakien 26.1.2001/55 ja 30.4.1970/320 versioista. Tosin niissä asiaa ei sanota suoraan, mutta se on luettavissa rivien välistä; esim. irtisanomisesta puhutaan vain toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen yhteydessä (=vakituinen työ). Kansankielellä asia esitellään työministeriön www-sivuilla (v. 2001 työsopimuslaki) osoitteessa http://www.mol.fi/ammatit/tyosopimuslaki8.html
        seuraavasti (lyhennettynä):

Määräaikainen sopimus sitoo sopijapuolia sopimuskauden ja se päättyy sovitun kauden päättyessä tai sovitun työn tultua tehdyksi.

Määräaikainen sopimus voidaan puolin ja toisin päättää ennen sopimuskauden päättymistä _purkamalla_ laissa säädettyjen perusteiden täyttyessä. Sen sijaan määräaikaisen sopimuksen _irtisanominen_ kesken sopimuskauden ei - työnantajan konkurssia, kuolemaa ja saneerausmenettelyä koskevia poikkeustapauksia lukuun ottamatta - ole mahdollista, ellei sopimusta ole solmittu irtisanomisenvaraiseksi.

Huomaa, että purkaminen ja irtisanominen ovat eri asioita!

Määräaikaisen työsopimuksen voi siis lain mukaan irtisanoa ainoastaan siinä tapauksessa, että asiasta on sovittu työsopimuksen teon yhteydessä. Useissa kymmenissä määräaikaisissa työsuhteissa olleina voin sanoa, ettei tämä ole mikään automaattinen normaalikäytäntö, vaan tällaista mainintaa pitää vaatia itse työsopimukseensa, jos jos haluaa jättää itselleen ns. takaportin esimerkiksi paremman työn toivossa. Eli siinä olet oikeassa, että määräaikainen työsopimus on irtisanottavissa tehdyn työsopimuksen ja siinä mainittujen irtisanomisaikojen mukaisesti, mutta se edellyttääkin, että niistä on sovittu työsopimuksen teon yhteydessä. Normaalisti määräaikaisessa työsopimuksessa ei niistä puhuta mitään, jolloin irtisanominen ei työsopimuslain mukaan ole mahdollista.

• minävaan
        vaan totisinta totta kirjoitti:

Ne pykälät löytyvät työsopimuslakien 26.1.2001/55 ja 30.4.1970/320 versioista. Tosin niissä asiaa ei sanota suoraan, mutta se on luettavissa rivien välistä; esim. irtisanomisesta puhutaan vain toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen yhteydessä (=vakituinen työ). Kansankielellä asia esitellään työministeriön www-sivuilla (v. 2001 työsopimuslaki) osoitteessa http://www.mol.fi/ammatit/tyosopimuslaki8.html
        seuraavasti (lyhennettynä):

Määräaikainen sopimus sitoo sopijapuolia sopimuskauden ja se päättyy sovitun kauden päättyessä tai sovitun työn tultua tehdyksi.

Määräaikainen sopimus voidaan puolin ja toisin päättää ennen sopimuskauden päättymistä _purkamalla_ laissa säädettyjen perusteiden täyttyessä. Sen sijaan määräaikaisen sopimuksen _irtisanominen_ kesken sopimuskauden ei - työnantajan konkurssia, kuolemaa ja saneerausmenettelyä koskevia poikkeustapauksia lukuun ottamatta - ole mahdollista, ellei sopimusta ole solmittu irtisanomisenvaraiseksi.

Huomaa, että purkaminen ja irtisanominen ovat eri asioita!

Määräaikaisen työsopimuksen voi siis lain mukaan irtisanoa ainoastaan siinä tapauksessa, että asiasta on sovittu työsopimuksen teon yhteydessä. Useissa kymmenissä määräaikaisissa työsuhteissa olleina voin sanoa, ettei tämä ole mikään automaattinen normaalikäytäntö, vaan tällaista mainintaa pitää vaatia itse työsopimukseensa, jos jos haluaa jättää itselleen ns. takaportin esimerkiksi paremman työn toivossa. Eli siinä olet oikeassa, että määräaikainen työsopimus on irtisanottavissa tehdyn työsopimuksen ja siinä mainittujen irtisanomisaikojen mukaisesti, mutta se edellyttääkin, että niistä on sovittu työsopimuksen teon yhteydessä. Normaalisti määräaikaisessa työsopimuksessa ei niistä puhuta mitään, jolloin irtisanominen ei työsopimuslain mukaan ole mahdollista.

Työantajalla ja työntekijällähän on aivan eri lait ja pykälät! _työntekijä_ voi irtisanoa itsensä millon vaan ilman syytä, irtisanomisaikojen puitteissa. _työnantaja_ EI saa irtisanoa määräaikaista työntekijää muuten kuin konkursseissa yms. tapauksissa.

Esim. Kemianteollisuuden iso firma lomautti henkilöstöä paljon, mutta määräaikaiset jatkoivat töissä ym. pykälien vuoksi.

Purkaminen on taas toinen juttu, ja siihenhän saa tt. tötöillä aikatavalla, että ta. voi purkaa sopimksen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7375
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      3917
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3490
    4. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      2663
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2632
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      40
      2413
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      129
      2349
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2249
    9. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      20
      2125
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      1932
    Aihe