Somaattisen puolen terveydenhoito tuntuu joskus olevan aika nihkeää kun taustalla on psyykenongelmia/-diagnoosi. Ovatko muut törmänneet vaikeuksiin asian kanssa? Liian paljon on yleislääkäreitä joilla tuntuu olevan asenteensa kanssa ongelmia, onneksi silti enemmän niitä jotka suhtautuvat hyvin. Oon päässyt pääni kanssa aika hyvään tasapainoon ja joka kerta kun sattuu noita " asennevammaisia " osumaan kohdalle niin se tasapaino pikkasen joutuu koetukselle. En oo varmaankaan ainoa joka on joutunut ja joutuu kärsimään tällaisista kohtaamisista.
Miksi lyödä lyötyä?
9
1141
Vastaukset
- Anonyymi
Kaksi kysymystä vastaan ekana ensimmäiseen:
lyödyn miehen lyömisessä ei ole mitään järkeä ellei sitten halua itse tuhoutua. on olemassa vanha sanonta älä lyö työtyä miestä, jos olet järjissäsi. lyö vain jos olet järjetön.
toiseen kysymykseen: olen samaa mieltä kaikin puolin enkä hae apuani edes juuri somaattisiin ongelmiin ellei kyseiven vaiva ole joku erittäin traaginen. mt ongelmainen on yhteiskunnalle riippakivi eivätkä hänen ongelmansa kosketa ketään, paitsi jos halutaan rahaa tienata järjestämällä tutkimushoitoja joissa joutuu maksamaan kalliita sairaalamaksuja samalla kun makselee vuokraansa. - Anonyymi
Peruskysymyshän on se että miksi ihmeessä psykiatriset tiedot ja diagnoosit annetaan muiden lääkärien ja hoitohenkilöiden nähtäväksi ylipäätään. Mielen ongelmathan kuuluvat ihmisen yksityisyyden piiriin. Ne pitäisi voida salata Omakannassa kokonaan niin halutessaan. Tämä on nykyään mahdotonta.
Asia on iso; kyse on ihmiskuvasta sekjä yksityisyydestä ja potilas-lääkärisuhteen luottamuksellisuudesta. Se mitä kerrot psykologille/psykiatrille/tms. kuulu vain hänelle, tai itse valitsemillesi muille hoitohenkiöille. Luottamuksellisuus on ehto toipumiselle elämänkriiseistä ja mielen ongelmista. Se että ihmisen hätätilanteessa kertomat henkilökohtaiset asiat levitetään hänen sitä haluamatta kaikille häntä somaattisestikin hoitaville on valtava yksityisyydensuojan ja psyykkisen koskemattomuuden loukkaus.
Syy että näin voidaan toimia nyky-yhteiskunnassa on se, minun ja monen muunkin mielestä virheellinen käsitys, että mielen ongelmat olisivat sairauksia. Että ne voitaisiin tutkia, diagnosoida ja hoitaa aivan kuten somaattisetkin sairaudet. Psyyken ongelmat eivät kuitenkaan todellisuudessa ole sairauksia, vaan elämäntilanteista ja olosuhteista johtuvaa henkistä kärsimystä ja erilaisia toiminnan vaikeuksia. Niihin tarvitaan apua ja toisinaan vapautusta töistä ja eläkettäkin, mutta sairauksia ne eivät silti ole. Niitä ei ole järkevää liittää muun terveydenhuollon kokonaisuuteen siten kuin nyt on tehty.
Tilanne on mennyt vielä huonompaan lyhyen ajan kuluessa, alle kymmenessä vuodessa, kun digitalisaatio on levittänyt aiemmin paperikansioissa pysyneet psykiatriset "potilas"-tiedot Kannassa ja terveydenhuollon omissa tietojärjestelmissä kaikkien hoitohenkilöiden vapaasti ja helposti luettaviksi. Nyt kaikki, mitä ihminen kertoo hakiessaan apua elämänsä ja ihmissuhteidensa ongelmiin on yleislääkärien, hammaslääkärien, fysioterapeuttien, neuvolahoitajien ym. ym. luettavissa, koko hänen elämänsä ajan.
Moni luulee kaiken lisäksi, että Omakannassa voisi vaikuttaa tietojen näkyvyyteen ruksimalla yksittäisiä käyntejä salaisiksi. Omakannan ohjeissa lukee, monelle liian epäselvästi ja vaikeasti ymmärrettävästi, että tiedot näkyvät joka tapauksessa siinä terveydenhuollon yksikössä missä ne on tehty. Tämä tarkoittaa, että ne näkyvät kielloista huolimatta koko omassa sairaahoitopiirissä, tavallisesti se on läänin suuruinen, ja sisältää kaikki hoitopaikat, terkkarit, sairaalat, neuvolat ym. Tietojen näkyvyyden voi estää käytännössä vain oman sh-piirin ulkopuolelle, yksityiselle jne. - Anonyymi
Ei ylepuolen lääkärit välttämättä edes lue potilastietoja. Asenteisiin vaikuttaa joskus jo se kun näkevät koneelta potilaan/asiakkaan diagnoosit. Joskus oon ajatellut että kun vaikka menee päivystykseen niin lääkärihän katsoo koneelta seuraavan potilaan käynnin tarkoitusta. Siinä vaiheessa hän näkee mahdolliset diagnoosit ja valitettavasti saattaa mielessään muokata diagnoosin perusteella minkälainen ihminen on huoneeseen tulossa. Monilla ihmisillä ylipäänsä on outo ajattelutapa että jos jollain on joku sairaus niin hän automaattisesti toimii ja käyttäytyy jollain tietyllä tavalla ( yleensä siten mitä tietoa toisella on kyseisestä sairaudesta ja sairastamisesta ). Kuitenkin jokainen on yksilö. Aina pitäisi tuntea/tietää ihminen ennenkuin alkaa tehdä minkäänlaisia mielikuvia. Ja tämä selittämäni asia on juuri sitä asennetta ( joka joiltain on hukassa ).
- Anonyymi
Mielen "sairaudet" ja oikeat sairaudet ovat kaksi täysin eri asiaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielen "sairaudet" ja oikeat sairaudet ovat kaksi täysin eri asiaa.
Tämä on just näin! Aina vaan enemmän tehdään näistä "sairauksista" mt-ongelmia, kun ne on ihan turhaa rutinaa tavallista elämän haasteista ja ongelmista. Moni on vaan liian helppoon elämään.
Asia erikseen sitten, kun todella on ja riittävän hankalia sairauksia tai vammoja, olipa ne sitten mitä tyyppiä tahansa. Se on kumminkin totta, että jokainen on oma yksilönsä eikä meillä kaikilla ole ns. samoja eväitä elämään, ei auta sisut sun muut. Mutta silti nykyään medikalisoidaan liikaa, varsinkin psyyken puolella ja vielä erityisesti lääkkeitä määrätään liian herkästi.
Monisairas
- Anonyymi
Omasta tasapainosta en tiedä, mutta näitä kiihkoilijoita terveydenhuollossa riittää. Itse virkistänyt muistiani aika ajoin täällä, koska se on vain ajan kysymys koska seuraavaksi käyvät kiinni. Nyt sitten kävivät ja terveydenhuollon henkilöstön naama kuin petolinnun takapuoli kun vetää kunnon sarjan valituksia (lakimiestä, oikeudenkäyntiä, kantelua). Tuon kohtelun jälkeen kyllä olo kuin rikollisella, Siinä tulee mukaan se mielenterveys, tarkoitan terveys. Paneutuu näissä jutuissa faktoihin, onko koskaan konkreettisesti ollutkaan mitään syytä joutua terveydenhuollon hampaisiin. Vastaus on ettei ole ja että minä olen jälleen se uhri. Mikäli joutuisin valitsemaan kahdesta, eli ollakko sortaja vai uhri, niin vastaan että uhri. Tämä ristiin naulitseminen alkaa tuntua jo kotoisalta
- Anonyymi
Yhteiskunta lyö lyötyä ja ihmisiin ei voi luottaa. Olen tähän turtunut. Jotenkin tuntuu että päivät menee onneksi nopeasti ja vuodet. Pääsee sitten joskus luutarhaan.
- Anonyymi
Psyykesairaus diagnoosiilla kun on eläkkellä niin joka päivä pitää syödä niin kuin olisi kuolemaan tuomitun viimenen toivomus ateria.Niin minä ainakin teen.Turha toivo saada enää mihinkään somattiseen sairauteen diagnoosia tai hoitoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Psyykesairaus diagnoosiilla kun on eläkkellä niin joka päivä pitää syödä niin kuin olisi kuolemaan tuomitun viimenen toivomus ateria.Niin minä ainakin teen.Turha toivo saada enää mihinkään somattiseen sairauteen diagnoosia tai hoitoa.
Elän samalla tavalla kuin tähänkin asti, en elä kuin viimeistä päivää.
Pakko sanoa, että syvältä tämä on, kun on huonossa kunnossa fyysisesti, ei enää pysty samaan kuin ennen, elämä lähes pysähtynyt.
Tuntuu pitkältä ajalta, kun ei tiedä mitä tulee tapahtumaan ilman hoitoa, ilman kenenkään mielenkiintoa sairauksia kohtaan, päivästä toiseen kituuttamista, yrittämistä jaksaa ja pystyä, ym.
Toivoa en pidä turhana, koska se on se, mikä saa ainakin minut jaksamaan, jaksamaan mitä...en tiedä.
Joskus mietin, että ehkä olisikin helpompaa, jos psyyke olisi aivan sekaisin, ettei oikein tajuaisi mistään mitään...kuka tietää...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .844531Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503115Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631363109Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032192Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2201308Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111213- 761197
- 651082
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301074Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983