haluaisin löytää väsymykselle syyn!

Anonyymi

Olen jo usean vuoden ollut väsynyt ja nyt olen alkanut epäillä, että se johtuu vain lähestyvistä vaihdevuosista.

Mitä hormonikokeita kannattaa ottaa ja mitä ohjeita niiden ottamiselle olette saaneet? Minulla on vielä kuukautiset, olen viisikymppinen. Ajattelin siis käydä yksityisessä labrassa.

(Tähän mennessä on jo hoidettu kilpirauhasen vajaatoimintaa (ehkä turhaan?) sekä alhaista ferritiiniä, mutta mikään ei poista jatkuvaa väsymystä.)

5

78

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      onko verenkuva otettu, nukutko riittävästi...

    • Anonyymi

      Onko kukaan käynyt mittauttamassa estrogeeni- & progesteroniarvot tai onkohan niiden mittauttamisesta mitään hyötyä?
      Jos ovat epätasapainossa...

      • Anonyymi

        Ihan varmasti hormoniarvot ovat epätasapainossa, kun vaihdevuodet lähestyvät ja tulevat! Epätasapainossa ne ovat murrosikäiselläkin, mutta murrosikäinen on vielä nuori ja kunnossa keski-ikäiseen verrattuna. Ja tuskin vaikkapa 100-vuotias nuortuu ja vertyy, vaikka hänelle annettaisiin nuoren naisen hormonitasot. Kuulostaa rahan tuhlaukselta. Järkevää olisi vain hoitaa oireita ja miettiä, mikä on tarkoituksenmukaisin tapa.


    • Anonyymi

      Oletko syönyt rautaa riittävästi ja onko rautavarastot kasvaneet? Pelkkä tieto matalasta ferritiinistä ei auta, ellei asialle tee mitään. Itse pystyn syömään 100 mg rautaa joka toinen päivä, joten olen laskenut, että joudun syömään rautaa vaihdevuosien ohi, ja siltikin varastot saattavat yhä vielä huveta. Vuoden rautakuuri on nostanut ferritiiniä vain hitusen.

      Sinuna menisin työterveyteen, opiskeluterveydenhuoltoon, terveyskeskukseen tai yksityislääkärille riippuen asemastasi ja taloustilanteestasi. Jos ei tiedä riittävästi asioista, ei hyödy mitään siitä, että mututuntumalla ottaa itselleen labrakokeita.

      Väsymyksen syy voi olla vaaraton (kuten raudan puute) tai vaarallinen (kuten syöpä). Syy voi olla ruumiillinen (kuten diabetes, ylipaino, heikko kunto) tai henkinen (kuten masennus, huonosti nukkuminen). Lääkäri on paras arvioimaan kokonaistilanteesi! Eli varaa lääkäriaika, ja sen jälkeen voit ostaa vaikka kaikki labratutkimukset yksityiseltä. Jotain ohjausta ja arviointia projektin tueksi tarvitset kuitenkin terveydenhuollon ammattilaiselta.

    • Anonyymi

      uniapnea

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2830
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      104
      2065
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      993
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe