Olen jo usean vuoden ollut väsynyt ja nyt olen alkanut epäillä, että se johtuu vain lähestyvistä vaihdevuosista.
Mitä hormonikokeita kannattaa ottaa ja mitä ohjeita niiden ottamiselle olette saaneet? Minulla on vielä kuukautiset, olen viisikymppinen. Ajattelin siis käydä yksityisessä labrassa.
(Tähän mennessä on jo hoidettu kilpirauhasen vajaatoimintaa (ehkä turhaan?) sekä alhaista ferritiiniä, mutta mikään ei poista jatkuvaa väsymystä.)
haluaisin löytää väsymykselle syyn!
5
87
Vastaukset
- Anonyymi
onko verenkuva otettu, nukutko riittävästi...
- Anonyymi
Onko kukaan käynyt mittauttamassa estrogeeni- & progesteroniarvot tai onkohan niiden mittauttamisesta mitään hyötyä?
Jos ovat epätasapainossa...- Anonyymi
Ihan varmasti hormoniarvot ovat epätasapainossa, kun vaihdevuodet lähestyvät ja tulevat! Epätasapainossa ne ovat murrosikäiselläkin, mutta murrosikäinen on vielä nuori ja kunnossa keski-ikäiseen verrattuna. Ja tuskin vaikkapa 100-vuotias nuortuu ja vertyy, vaikka hänelle annettaisiin nuoren naisen hormonitasot. Kuulostaa rahan tuhlaukselta. Järkevää olisi vain hoitaa oireita ja miettiä, mikä on tarkoituksenmukaisin tapa.
- Anonyymi
Oletko syönyt rautaa riittävästi ja onko rautavarastot kasvaneet? Pelkkä tieto matalasta ferritiinistä ei auta, ellei asialle tee mitään. Itse pystyn syömään 100 mg rautaa joka toinen päivä, joten olen laskenut, että joudun syömään rautaa vaihdevuosien ohi, ja siltikin varastot saattavat yhä vielä huveta. Vuoden rautakuuri on nostanut ferritiiniä vain hitusen.
Sinuna menisin työterveyteen, opiskeluterveydenhuoltoon, terveyskeskukseen tai yksityislääkärille riippuen asemastasi ja taloustilanteestasi. Jos ei tiedä riittävästi asioista, ei hyödy mitään siitä, että mututuntumalla ottaa itselleen labrakokeita.
Väsymyksen syy voi olla vaaraton (kuten raudan puute) tai vaarallinen (kuten syöpä). Syy voi olla ruumiillinen (kuten diabetes, ylipaino, heikko kunto) tai henkinen (kuten masennus, huonosti nukkuminen). Lääkäri on paras arvioimaan kokonaistilanteesi! Eli varaa lääkäriaika, ja sen jälkeen voit ostaa vaikka kaikki labratutkimukset yksityiseltä. Jotain ohjausta ja arviointia projektin tueksi tarvitset kuitenkin terveydenhuollon ammattilaiselta. - Anonyymi
uniapnea
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569