Meripelastusseura tekee tärkeää työtä. Nyt vaan heräsi päässä kysymys: Oliko tämä sattumaa että tämä uutinen tuli esiin juuri nyt , vai tuliko käytettyä tilaisuus hyväksi ?
https://yle.fi/uutiset/3-10910149?utm_source=facebook-share&utm_medium=social&fbclid=IwAR14cDtOTDvelcjS55AXs8ewUxCgZroX-0ldHiBSwHB0EXkorhzR2daujB0
Meripelastusseura taloudellisessa ahdingossa
44
252
Vastaukset
- Anonyymi
Kieltämättä heräsi itselläkin sama kysymys. Tärkeää työtä tekevät, mutta kukas sen kissan hännän nostaa....
- Anonyymi
Aikamoista raatokärpästen hommaa tässä tilanteessa mainostaa ja yrittää vääntää itselle rahaa. Meripelastusseura tekee kyllä hyvää ja tärkeää hommaa mutta ne ovat kuitenkin harrastelijoita. Todelliset pelastajat tulevat Rajavartiolaitoksen puolelta, joiden palkan maksaa valtio. Antaa trossiveneilijöiden hinauspantin kustantaa Meripelastusseuraa ja säästetään valtion kasvava rahoitus merivartiostolle.
- Anonyymi
Tuo on tärkeä pointti. He kertovat että ovat pelastaneet niin ja niin paljon ihmishenkiä. Kun kaivaa asiaa niin konerikko tai polttoaineen loppuminen kirjataan ihmishengen pelastukseksi. Edelleen hienoa toimintaa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on tärkeä pointti. He kertovat että ovat pelastaneet niin ja niin paljon ihmishenkiä. Kun kaivaa asiaa niin konerikko tai polttoaineen loppuminen kirjataan ihmishengen pelastukseksi. Edelleen hienoa toimintaa...
" konerikko tai polttoaineen loppuminen kirjataan ihmishengen pelastukseksi"
Ei muuten kirjata. Eikä ne välttämättä ole meripelastutehtäviä vaan avustuksia. - Anonyymi
Trossi on naurettavan halpa verrattuna meripelastuseuran kustannuksiin eikä sillä hinnalla katettaisi juuri mitään. Ei olisi kivaa sekään, että sen hinta kaksin- tai jopa moninkertaistuisi vastaamaan meripelastusseuran todellisia kustannuksia.
- Anonyymi
Meripelastusseuran alaiset meripelastusyhdistykset ottavat ihan mielellään uusia jäseniä ja antaa mahdolisuuden osallistua toimintaan. Suosittelen myös siinä mielessä, että tietää, mitä sekin harrastus on.
Meripelastusseura toimii keskusjärjestönä ja sen toimintaan on hankalampi tie.
-MitaanTietamaton- - Anonyymi
Suomen meripelastusseuran veneitä ei näe silloin kun uutisoidaan avomerellä myrskyssä tapahtuneesta onnettomuudesta.
Yleensä siellä on merivartiosto ja välillä luotsausliikelaitoksen kalustoa sekä rahtialuksia.
Meripelastusseura on pääasiassa suojaisten vesialueiden hinaaja veneille joitten omistaja ei ole ymmärtänyt tankata.- Anonyymi
Tilastot eivät tue väitettäsi. Ja polttoaineen loppuminen ei ole nykyisin dominoiva. Tule pois sieltä yunkkaiselta 70-luvulta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tilastot eivät tue väitettäsi. Ja polttoaineen loppuminen ei ole nykyisin dominoiva. Tule pois sieltä yunkkaiselta 70-luvulta.
En tiedä mistä tilastoista puhut, mutta kerropa edes muutama ulkomerellä myrskyssä tapahtunut onnettomuus missä meripelastusseura on ollut läsnä.
Raumalla oli, ei 70- mitta 80- luvun lopulla tilanne jossa troolari oli saanut konevian. Keli oli melko huono.
Rauman luotsivene meni hinaamaan troolaria avomereltä meripelastusseuran veneen odottaessa saariston suojissa.
Kun hinaus oli päässyt saaristoon asti, oli meripelastusseura inttänyt että luotsiveneen on annettava heidän hinattavakseen, ja jostain käsittämättömästä syystä luotsiveneen kippari oli tähän suostunut vaikka yritti saada meripelastustyypit ymmärtämään että " hinaajan vaihto" kesken matkan on turha ylimääräinen riski.
Seuraavana päivänä syy valkeni.
Paikallisessa sanomalehdessä oli iso artikkeli meripelastusseuran pelastamasta troolarista.
Kyse oli siis pisteiden kalastelusta vaikka todellisen pelastustyön teki joku muu.
En arvosta tuollaista toimintaa harjoittavaa seuraa.
Kyllä minä sen ymmärrän että ei siellä ole montaakaan merenkulun ammattilaista vaan yhden sortin 4H kerholaisia vene täynnä, että tositoimiin ei voi sellaisia viedä, mutta se pitäisi myös pystyä myöntämään että touhu on sellaista puuhasteluharrastelua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä mistä tilastoista puhut, mutta kerropa edes muutama ulkomerellä myrskyssä tapahtunut onnettomuus missä meripelastusseura on ollut läsnä.
Raumalla oli, ei 70- mitta 80- luvun lopulla tilanne jossa troolari oli saanut konevian. Keli oli melko huono.
Rauman luotsivene meni hinaamaan troolaria avomereltä meripelastusseuran veneen odottaessa saariston suojissa.
Kun hinaus oli päässyt saaristoon asti, oli meripelastusseura inttänyt että luotsiveneen on annettava heidän hinattavakseen, ja jostain käsittämättömästä syystä luotsiveneen kippari oli tähän suostunut vaikka yritti saada meripelastustyypit ymmärtämään että " hinaajan vaihto" kesken matkan on turha ylimääräinen riski.
Seuraavana päivänä syy valkeni.
Paikallisessa sanomalehdessä oli iso artikkeli meripelastusseuran pelastamasta troolarista.
Kyse oli siis pisteiden kalastelusta vaikka todellisen pelastustyön teki joku muu.
En arvosta tuollaista toimintaa harjoittavaa seuraa.
Kyllä minä sen ymmärrän että ei siellä ole montaakaan merenkulun ammattilaista vaan yhden sortin 4H kerholaisia vene täynnä, että tositoimiin ei voi sellaisia viedä, mutta se pitäisi myös pystyä myöntämään että touhu on sellaista puuhasteluharrastelua." 80- luvun lopulla "
Hei tosta on jo yli 30 vuotta!! Maailma muuttuu, niin myäs meripelastus ja sen rooli sekä termit.
Jaksat jauhaakatkerana samaa asia vuosikymmenestä toiseen etkä huomaa että maailma muuttuu. Otappa selvää nykyhetkestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" 80- luvun lopulla "
Hei tosta on jo yli 30 vuotta!! Maailma muuttuu, niin myäs meripelastus ja sen rooli sekä termit.
Jaksat jauhaakatkerana samaa asia vuosikymmenestä toiseen etkä huomaa että maailma muuttuu. Otappa selvää nykyhetkestä.Olen selvillä myös lähimenneisyyden merionnettomuuksista, enkä puhu mistään huviveneilijöiden jutuista.
Unohdit mainita missä tositoimissa ja haastavissa avomeriolosuhteissa meripelastusseuran kalustoa on näkynyt.
Vastaava pisteiden kalastaja on VTS.
Ilmoittavat laivalle että huomioi edessäsi oleva matalikko, ja vaikka siinne on paljon matkaa ja laiva haluaa ajaa suoraan esim. 9 metrin " matalikon " yli koska laivan syväys on alle 4 metriä, mutta VTS.n mieliksi kiertää paikan, merkkaa VTS tilastoihinsa sen niin että VTS.än ansiosta on muka vältetty karille ajo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen selvillä myös lähimenneisyyden merionnettomuuksista, enkä puhu mistään huviveneilijöiden jutuista.
Unohdit mainita missä tositoimissa ja haastavissa avomeriolosuhteissa meripelastusseuran kalustoa on näkynyt.
Vastaava pisteiden kalastaja on VTS.
Ilmoittavat laivalle että huomioi edessäsi oleva matalikko, ja vaikka siinne on paljon matkaa ja laiva haluaa ajaa suoraan esim. 9 metrin " matalikon " yli koska laivan syväys on alle 4 metriä, mutta VTS.n mieliksi kiertää paikan, merkkaa VTS tilastoihinsa sen niin että VTS.än ansiosta on muka vältetty karille ajo."Unohdit mainita missä tositoimissa ja haastavissa avomeriolosuhteissa meripelastusseuran kalustoa on näkynyt."
En unohtanut. Syynä on vaitiolovelvollisuus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Unohdit mainita missä tositoimissa ja haastavissa avomeriolosuhteissa meripelastusseuran kalustoa on näkynyt."
En unohtanut. Syynä on vaitiolovelvollisuus.Niin tietysti. Seurasi saamat rahahanat saattaisi sulkeutua kun vastaisit " ei missään "
Meripelastusseura on harhaanjohtava nimi mutta saa kukkaronnyörit paremmin aukeamaan kun tyhmät uskoo että toiminta on nimensä mukaista.
Muuttaisitte nimeksi edes " Suojaisten vesialueiden auttajat" - Anonyymi
> Suomen meripelastusseuran veneitä ei näe silloin
> kun uutisoidaan avomerellä myrskyssä tapahtuneesta
> onnettomuudesta.
Oletko ollut ihan paikanpäällä katsomassa? No hyvä, et siis ole ollut.
Lakisääteisesti meripeleastus on Rajavartiolaitoksen tehtävä. Tällöin pelastustoimen johtovastuu on jollain Rajavartiolaitoksen virkamiehellä / upseerilla. Samoin on tiedoitusvastuu. Tehtävään osallistuneet eivät saa tiedottaa tai kertoa tehtävästä mitään, vaan kaikki tiedottaminen menee pelastustöiden johtajan kautta. Meripelastusjohtaja sitten kertoo vain ydinkohdat. Se ei kerro oliko tehtävä annettu hoidettavaksi vapaaehtoislle vai viranomaisille. Yleensä tehtävät annetaan lähimmän yksikön periaatteella, mikä tehtävään kykenevä veneksikkö nyt sattuu olemaan lähimpänä. Meripelastustehtäviä hoitavat pääsäntöisesti Merivartioston, meripleastuksen (SMPS) ja alueelliset pelastuslaitokset tukevat heitä omalla kalustollaan.
Tilanne on vähän sama maapuolella. Vapaaehtoiset (VPK) hoitavat suurimman osan Suomen pelastustoimen tehtävistä. Sopimuspalokunnat (VPK) huolehtivat pelastustehtävistä noin 90 %:n alueella maamme pinta-alasta. Tällä alueella asuu noin 46 % suomalaisista. Muualla (isoimmissa kaupungeissa) sopimuspalokunnat toimivat ensisijaisesti ammattipalokuntien tukena ja reservinä laajojen tai päällekkäisten tilanteiden varalta. Sopimuspalokuntalaiset ovat mukana noin 60 %:ssa vuotuisista pelastustoimen hälytystehtävistä. Näistäkään tehtävistä et lue lehdistä, että sen on hoitanut joku VPK. Vaan luet lehdistä, että xxx pelastuslaitos hoiti kyseisen pelastustehtävän. Se millä resursseilla (esim. vapaaehtoisilla) se hoidettiin on toissijainen asia.
Eli vaikka vapaahetoiset hoitavat tehtävän alusta lopuun, on tehävän johtovastuussa Suomen lain mukaan viranomainen joka toimii virkavastuulla. Tällöin myös tämä viranomainen yksin hoitaa tiedottamisen. Vapaaehtoiset eivät saa tiedottaa tai kertoa tehtävästä ulkopuolisille. Näin sanoo laki jota noudatetaan.
MERIPELASTUSYKSIKKÖ (SRU) voi olla myös vapaahtoinen.
https://www.raja.fi/meripelastus/jarjestelma
Meripelastusyksikkö, SRU (Search and Rescue Unit)
Etsintä- ja pelastustehtävään käytetään yksiköitä vaaratilanteen laadun ja kiireellisyyden perusteella. Yksiköiden varustus, henkilöstön koulutustaso, yksikön soveltuvuus alueeseen, olosuhteiden vaativuuteen ja tehtävään nähden sekä arvioitu saapumisaika vaikuttavat käytettävien ja hälytettävien yksiköiden valintaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin tietysti. Seurasi saamat rahahanat saattaisi sulkeutua kun vastaisit " ei missään "
Meripelastusseura on harhaanjohtava nimi mutta saa kukkaronnyörit paremmin aukeamaan kun tyhmät uskoo että toiminta on nimensä mukaista.
Muuttaisitte nimeksi edes " Suojaisten vesialueiden auttajat"Onko joku meripelastusseuralainen syönyt joskus lapsena evääsi kun olet noin katkera? Vai onko sinut erotettu joskus jostain yhdistyksestä? Vai msitä tuo katkeruus ja dissaaminen oikein kumpuaa.
Kyllä minä tiedän useita avomeritapahtumia. Nykykalustolla sinne pääsee paremmin kuin sillä 80-luvun kalustolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko joku meripelastusseuralainen syönyt joskus lapsena evääsi kun olet noin katkera? Vai onko sinut erotettu joskus jostain yhdistyksestä? Vai msitä tuo katkeruus ja dissaaminen oikein kumpuaa.
Kyllä minä tiedän useita avomeritapahtumia. Nykykalustolla sinne pääsee paremmin kuin sillä 80-luvun kalustolla.Tiedän ihan ammatistanikin johtuen.
Jokainen vaikkei merenkulun ammattilainen olisikaan, voi nähdä jo uutiskuvista onko meripelastusaluksia paikalla. On jos on kyse esimerkiksi Ruisrockin humalaisten uimareiden kaitsemisesta.
Miksi puhun aiheesta.
Minua ärsyttää yli kaiken tapa, että yritetään antaa omista hommista väärä kuva hyötymismielessä, ja se, jos ihmiset ei tiedä koko totuutta.
Sehän on selvä ettei rajavartiolaitos anna meripelastusseuralle vaativia tehtäviä, koska he eivät niihin pysty. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedän ihan ammatistanikin johtuen.
Jokainen vaikkei merenkulun ammattilainen olisikaan, voi nähdä jo uutiskuvista onko meripelastusaluksia paikalla. On jos on kyse esimerkiksi Ruisrockin humalaisten uimareiden kaitsemisesta.
Miksi puhun aiheesta.
Minua ärsyttää yli kaiken tapa, että yritetään antaa omista hommista väärä kuva hyötymismielessä, ja se, jos ihmiset ei tiedä koko totuutta.
Sehän on selvä ettei rajavartiolaitos anna meripelastusseuralle vaativia tehtäviä, koska he eivät niihin pysty."Sehän on selvä ettei rajavartiolaitos anna meripelastusseuralle vaativia tehtäviä, koska he eivät niihin pysty."
Ja sitten jos väitteellesi löytyy lihaa luun ympärille, niin uskon. Ennen en usko.
Tässä nyt yksi esimerkki.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6b7854a8-7a9f-4f82-9a5a-79fc1c2640ba
Meripelastusjohtaja hälytti tehtävään Vallgrundin merivartioaseman partioveneen ja Vaasan Meripelastusyhdistyksen Wärtsilä Rescuen, jonka kotoa hälytetty miehistö sai pelastusaluksen liikkeelle 30 minuutissa.
– Hälytys tuli puoli kahden jälkeen yöllä. Olosuhteet olivat haastavat. Oli pimeää ja kylmää, ja tuuli jonkin verran. Se oli yksi haastavimmista tehtävistä kauden aikana, kertoo aluksen päällikkö Kaj-Erik Loo Iltalehden haastattelussa.
Kolme miestä kivellä
Hetkeä ennen Wärtsilä Rescueta onnettomuuspaikalle saapunut partiovene paikallisti uhrit lämpökameralla pimeyden keskeltä, mutta ei päässyt lähestymään heitä kivikkoon.
Matalamman syväyksen omaava Wärtsilä Rescue ajoi veneen keulan kiinni kiveen, ja miehistö avusti pahasti kylmettyneet ja jo lähes liikuntakyvyttömät miehet turvaan merivartioston partioveneen valaistessa kohdetta.
----
Pelastustehtävää johtanut meripelastusjohtaja Ville Venho Länsi-Suomen merivartiostosta kiittää Meripelastusseuran tiedotteessa molempien veneyksiköiden toimintaa Vaasan veneonnettomuudessa.
- Veneyksiköiden yhteistoiminta oli esimerkillisen tehokasta, hän sanoo. – Tärkeää oli myös, että vapaaehtoisten meripelastajien pelastusvene Wärtsilä Rescue saatiin liikkeelle niin nopeasti kellonajasta huolimatta.
Loo painottaa. että hyvin toimiva yhteistyö viranomaisten kanssa oli syy siihen, että tehtävä päättyi lopulta onnellisesti. Karille ajaneet eivät osanneet kertoa tarkkaa sijaintiaan hätäkeskukselle.
Ja tiedoksesi sinulle, ei se Merivartioston aluskaan lähde aina edes 10 minuuttiassa. Riippuu täsyin aseman sen hetkisestä miehityksestä ja työkierrosta. Ja kopterin lähtövalmius on usein 60 minuuttia.
Otetaan nyt vielä toinen:
http://helsinki.meripelastus.fi/smps-uutiset/2597
Meripelastusseura uutiset
Vuoden meripelastajat pysäyttivät väylällä ilman kuljettajaa pyörivän veneen
24.3.2017
Suomen Meripelastusseura on nimittänyt Vuoden meripelastajaksi 2016 pelastusvene Mikrolog III:n miehistön Helsingin Meripelastusyhdistyksestä. Miehistö pysäytti 15.5. vilkkaalla veneväylällä parinkymmenen solmun nopeudella pyörivän tyhjän veneen ja esti vakavan vaaratilanteen. Tehtävä oli erittäin vaikea. Lisäksi miehistö antoi pelastuneelle veneen kuljettajalle ensiavun.
XXXXX ra oli lähtenyt Sarvaston venesatamasta ystävänsä RIB-veneellä Suomenlinnaan. Sää oli hyvä, mutta Villingin pohjoispuolella RIBin runkoon osui pieni aalto, vene keinahti sivuttain ja Niinivaara lensi mereen. RIB jäi pyörimään Niinivaaran ympärille eikä hän pystynyt uimaan venettä karkuun.
Mikrologin saapuessa paikalle Niinivaara oli saatu pelastettua paikalle sattuneeseen vesibussi Sofiaan, mutta RIB pyöri edelleen tyhjillään vilkkaalla veneväylällä. Lähes 20 solmun nopeudella kulkevan veneen pysäyttäminen oli erittäin haastava tehtävä. Hyppääminen pyörivään veneeseen ei ollut mahdollista. RIBissä ei myöskään ollut kiinnityspisteitä, joten sitä ei voinut pysäyttää köysien avulla........ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Sehän on selvä ettei rajavartiolaitos anna meripelastusseuralle vaativia tehtäviä, koska he eivät niihin pysty."
Ja sitten jos väitteellesi löytyy lihaa luun ympärille, niin uskon. Ennen en usko.
Tässä nyt yksi esimerkki.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6b7854a8-7a9f-4f82-9a5a-79fc1c2640ba
Meripelastusjohtaja hälytti tehtävään Vallgrundin merivartioaseman partioveneen ja Vaasan Meripelastusyhdistyksen Wärtsilä Rescuen, jonka kotoa hälytetty miehistö sai pelastusaluksen liikkeelle 30 minuutissa.
– Hälytys tuli puoli kahden jälkeen yöllä. Olosuhteet olivat haastavat. Oli pimeää ja kylmää, ja tuuli jonkin verran. Se oli yksi haastavimmista tehtävistä kauden aikana, kertoo aluksen päällikkö Kaj-Erik Loo Iltalehden haastattelussa.
Kolme miestä kivellä
Hetkeä ennen Wärtsilä Rescueta onnettomuuspaikalle saapunut partiovene paikallisti uhrit lämpökameralla pimeyden keskeltä, mutta ei päässyt lähestymään heitä kivikkoon.
Matalamman syväyksen omaava Wärtsilä Rescue ajoi veneen keulan kiinni kiveen, ja miehistö avusti pahasti kylmettyneet ja jo lähes liikuntakyvyttömät miehet turvaan merivartioston partioveneen valaistessa kohdetta.
----
Pelastustehtävää johtanut meripelastusjohtaja Ville Venho Länsi-Suomen merivartiostosta kiittää Meripelastusseuran tiedotteessa molempien veneyksiköiden toimintaa Vaasan veneonnettomuudessa.
- Veneyksiköiden yhteistoiminta oli esimerkillisen tehokasta, hän sanoo. – Tärkeää oli myös, että vapaaehtoisten meripelastajien pelastusvene Wärtsilä Rescue saatiin liikkeelle niin nopeasti kellonajasta huolimatta.
Loo painottaa. että hyvin toimiva yhteistyö viranomaisten kanssa oli syy siihen, että tehtävä päättyi lopulta onnellisesti. Karille ajaneet eivät osanneet kertoa tarkkaa sijaintiaan hätäkeskukselle.
Ja tiedoksesi sinulle, ei se Merivartioston aluskaan lähde aina edes 10 minuuttiassa. Riippuu täsyin aseman sen hetkisestä miehityksestä ja työkierrosta. Ja kopterin lähtövalmius on usein 60 minuuttia.
Otetaan nyt vielä toinen:
http://helsinki.meripelastus.fi/smps-uutiset/2597
Meripelastusseura uutiset
Vuoden meripelastajat pysäyttivät väylällä ilman kuljettajaa pyörivän veneen
24.3.2017
Suomen Meripelastusseura on nimittänyt Vuoden meripelastajaksi 2016 pelastusvene Mikrolog III:n miehistön Helsingin Meripelastusyhdistyksestä. Miehistö pysäytti 15.5. vilkkaalla veneväylällä parinkymmenen solmun nopeudella pyörivän tyhjän veneen ja esti vakavan vaaratilanteen. Tehtävä oli erittäin vaikea. Lisäksi miehistö antoi pelastuneelle veneen kuljettajalle ensiavun.
XXXXX ra oli lähtenyt Sarvaston venesatamasta ystävänsä RIB-veneellä Suomenlinnaan. Sää oli hyvä, mutta Villingin pohjoispuolella RIBin runkoon osui pieni aalto, vene keinahti sivuttain ja Niinivaara lensi mereen. RIB jäi pyörimään Niinivaaran ympärille eikä hän pystynyt uimaan venettä karkuun.
Mikrologin saapuessa paikalle Niinivaara oli saatu pelastettua paikalle sattuneeseen vesibussi Sofiaan, mutta RIB pyöri edelleen tyhjillään vilkkaalla veneväylällä. Lähes 20 solmun nopeudella kulkevan veneen pysäyttäminen oli erittäin haastava tehtävä. Hyppääminen pyörivään veneeseen ei ollut mahdollista. RIBissä ei myöskään ollut kiinnityspisteitä, joten sitä ei voinut pysäyttää köysien avulla........Kukaan ammatikseen merillä liikkuva ei pidä pelkkää pimeyttä mainitsemisen arvoisena haasteena.
Kumpikaan linkin uutinen ei tapahtunut huonossa kelissä avomeriolosuhteissa, vaan saatiston suojissa jonne olisi pystynyt menemään vaikka vanhalla vesibussilla.
Jos nyt viimeisimpinä tapahtumina otetaan esim. luotsiveneen kaatuminen suomenlahden rannikolla, sielläkin sää oli vielä normaali syyssää, ei edes kovan tuulen varoitukseen yltävää tuulta, ja melkein rantavesissä vielä. Oliko edes siellä meripelastusseura töissä? - Anonyymi
En ihan ymmärrä, mikä närästää vapaaehtoisessa meripelastuksessa. Se on yleishyödyllinen harrastus, joka toki saa jonkin verran yhteiskunnan tukea, kuten moni muukin harrastus. Jokaisella on mahdollisuus liittyä meripelastusyhdistykseen ja olla toisinaan valmiudessa 24h lähtemään keikalle, joka ei aina ole se leppoisa hinaus tyynessä aurinkoisessa kelissä, mutta silti palkitsevaa, kun voi olla avuksi.
Mikäli ylläolevaa yksinkertaistetaan, niin
1. Meripelastuskeskus ohjaa ja vastaa pelastustoiminnasta. Se käyttää kuhunkin tehtävään tarkoituksenmukaisinta kalustoa oli se sitten Puma, viranomaisen alukset, kaupalliset alukset, meripelastusyhdistyksen kalusto tai sinun polkupyöräsi. Toiminta ei ole mitään televisioitua sankarijuttua, jossa mittaillaan, kuka on ollut kovimmassa liemessä. Se, että tarvittaessa hinataan Busterilla dieselin puutteesta kärsivä purjevene rantaan, tarkoittaa käytännössä, että esim. Rajan PV tai gummipaatti ei ole sidottu siihen, vaan on käytettävissä muuhun tehtävään. Buster on siis tärkeä lenkki meripelastuksen kokonaisuudessa. Tärkeätä ei ole kuka tekee mitäkin, vaan miten kokonaisuus toimii.
2. Pelastustoimissa kaikilla on vaitiolovelvollisuus, mikä koskee myös vapaaehtoisia. Tiedotuksen hoitaa vastuutettu taho, mikä on sikäli tärkeää, että monissa tapauksissa tehdään viranomaistutkintaa esim. kuolemantapauksissa, vaikka niihin ei ilmiselvästi liitykään rikosta. Vapaaehtoiselle tästä tulee joskus hankaluuksia, jos ja kun lähipiiri ei ymmärrä, miksei muka nyt mulle voi kertoa, mitä tapahtui.
-MitaanTietamaton- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ihan ymmärrä, mikä närästää vapaaehtoisessa meripelastuksessa. Se on yleishyödyllinen harrastus, joka toki saa jonkin verran yhteiskunnan tukea, kuten moni muukin harrastus. Jokaisella on mahdollisuus liittyä meripelastusyhdistykseen ja olla toisinaan valmiudessa 24h lähtemään keikalle, joka ei aina ole se leppoisa hinaus tyynessä aurinkoisessa kelissä, mutta silti palkitsevaa, kun voi olla avuksi.
Mikäli ylläolevaa yksinkertaistetaan, niin
1. Meripelastuskeskus ohjaa ja vastaa pelastustoiminnasta. Se käyttää kuhunkin tehtävään tarkoituksenmukaisinta kalustoa oli se sitten Puma, viranomaisen alukset, kaupalliset alukset, meripelastusyhdistyksen kalusto tai sinun polkupyöräsi. Toiminta ei ole mitään televisioitua sankarijuttua, jossa mittaillaan, kuka on ollut kovimmassa liemessä. Se, että tarvittaessa hinataan Busterilla dieselin puutteesta kärsivä purjevene rantaan, tarkoittaa käytännössä, että esim. Rajan PV tai gummipaatti ei ole sidottu siihen, vaan on käytettävissä muuhun tehtävään. Buster on siis tärkeä lenkki meripelastuksen kokonaisuudessa. Tärkeätä ei ole kuka tekee mitäkin, vaan miten kokonaisuus toimii.
2. Pelastustoimissa kaikilla on vaitiolovelvollisuus, mikä koskee myös vapaaehtoisia. Tiedotuksen hoitaa vastuutettu taho, mikä on sikäli tärkeää, että monissa tapauksissa tehdään viranomaistutkintaa esim. kuolemantapauksissa, vaikka niihin ei ilmiselvästi liitykään rikosta. Vapaaehtoiselle tästä tulee joskus hankaluuksia, jos ja kun lähipiiri ei ymmärrä, miksei muka nyt mulle voi kertoa, mitä tapahtui.
-MitaanTietamaton-Mutta kyse on nyt siitä tietääkö rahoittajanne ja tukijanne mikä on teidän rooli esim. Estonia tyyppisissä tapauksissa ja olosuhteissa, tai siis että sitä ei ole.
Olisivatko rahoittajanne halukkaita rahoittamaan näitä konevikaisten purjeveneiden ym. Vastaavia hinauksia joilla ei mitään todellista hätää ole.
Teidän kalustonnehan ei käsittääkseni ole ammattiliikenteeseen katsastettu, eli mitään korvausta ette saa hinaamisesta periä, ette edes kulukorvauksia. No, Trossin jäsenmaksun muodossa kyllä, mutta ette muuten,
Minä en ainakaan rahoittaisi toimintaa joka on pääasiassa vastuuntunnottomien tai taidottomien veneilijöiden hyysäämistä ja yleisötilaisuuksien juoppojen hölmöilyjen hyysäämistä.
Näitä veneellään ei akuutissa hädässä olevia varten löytyy varmasti hinausyrittäjiä joille hinaus kuuluu. Älkää syökö heidän leipää vaan tehkää sitä mitä nimen mukaan voi olettaakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kyse on nyt siitä tietääkö rahoittajanne ja tukijanne mikä on teidän rooli esim. Estonia tyyppisissä tapauksissa ja olosuhteissa, tai siis että sitä ei ole.
Olisivatko rahoittajanne halukkaita rahoittamaan näitä konevikaisten purjeveneiden ym. Vastaavia hinauksia joilla ei mitään todellista hätää ole.
Teidän kalustonnehan ei käsittääkseni ole ammattiliikenteeseen katsastettu, eli mitään korvausta ette saa hinaamisesta periä, ette edes kulukorvauksia. No, Trossin jäsenmaksun muodossa kyllä, mutta ette muuten,
Minä en ainakaan rahoittaisi toimintaa joka on pääasiassa vastuuntunnottomien tai taidottomien veneilijöiden hyysäämistä ja yleisötilaisuuksien juoppojen hölmöilyjen hyysäämistä.
Näitä veneellään ei akuutissa hädässä olevia varten löytyy varmasti hinausyrittäjiä joille hinaus kuuluu. Älkää syökö heidän leipää vaan tehkää sitä mitä nimen mukaan voi olettaakin.Ymmärrän taloudellisen pointin. Omalta kohdalta voin verrata sitä jäähallien rakentamiseen. En haluaisi tukea toimintaa, jossa aiheutetaan vammoja vailla yhteiskunnallista merkitystä vain sen takia, että isit ja äidit kuvittelevat jälkikasvunsa oleva tulevaisuuden Kurreja tai Selänteitä. Ja samalla jotkut tekevät Suurta Bisnestä avustuksellani.
Itse en ole ollut vuosiin meripelastuksessa mukana, joten toimintaa ei ole syytä henkilöidä tässä keskustelussa. En ole yhdenkään meripelastusyhdistyksen jäsen.
Estonian tapauksessa vapaaehtoisten rooli olla reservinä hoitamassa muita tehtäviä, kun ykköskalusto ja -miehistö on sidottu vakavaan onnettomuuteen. Taidottomien veneilijöiden ja juoppojen hyysäämisen perusteena on ennakointi, jotta vaaratilanne ei eskaloidu vakavaksi hätätilanteeksi. Valitettavasti on tilanteita, joissa veneilijä ei tunnista eskaloitumisen mahdollisuutta eikä kaikki ole enää kertomassa, mikä esti kutsumasta apua, ennen kuin oli totaalisen myöhäistä.
Omasta puolesta en tue täysin Meripelastusseuran ajatuksia ja olen tunnistavani keskusjärjestössä kaikille vastaaville keskuskomiteoille tyypillistä pöhöttymistä ja suuruudenhulluutta palkattuine tinanappeineen, jotka ovat vieraantuneet jäsenyhdistystensä ruohonjuuritoiminnasta.
Itse näen, että keskusjärjestö suosii turhan nopeakulkuista ja massiivista kalustoa ainakin Saaristomeren näkökulmasta, mikä aiheuttaa jäsenyhdistyksille taloudellisia paineita käyttö- ja huoltokuluineen. Samalla koulutuksesta on tullut entistä vaativampaa, mikä vaatii jäsenistöltä entistä suurempaa sitoutumista. Vähän samaa kuin SPR:n vapaaehtoisten pitäisi olla sydänkirurgeja tai yleislääketieteen erikoislääkäreitä, kun juoppoja hyysää.
Mutta meripelastusta tulee katsoa kokonaisuutena, jossa jokaisella komponentilla on oma roolinsa, josta poiketaan suuntaan jos toiseen. Yleensä autettavat ovat kiitollisia tuesta, mutta siellä kohtaa myös aggressiivista purkautumista ja säikähdyksen aiheuttamaa paniikkia.
Vapaaehtoinen meripelastus toimii niin lähellä viranomaisia, että virkavalta varmasti joutuu viran puolesta puuttumaan, jos yhdistykset perivät laittomasti korvauksia hinaamisista.
-MitaanTietamaton- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kyse on nyt siitä tietääkö rahoittajanne ja tukijanne mikä on teidän rooli esim. Estonia tyyppisissä tapauksissa ja olosuhteissa, tai siis että sitä ei ole.
Olisivatko rahoittajanne halukkaita rahoittamaan näitä konevikaisten purjeveneiden ym. Vastaavia hinauksia joilla ei mitään todellista hätää ole.
Teidän kalustonnehan ei käsittääkseni ole ammattiliikenteeseen katsastettu, eli mitään korvausta ette saa hinaamisesta periä, ette edes kulukorvauksia. No, Trossin jäsenmaksun muodossa kyllä, mutta ette muuten,
Minä en ainakaan rahoittaisi toimintaa joka on pääasiassa vastuuntunnottomien tai taidottomien veneilijöiden hyysäämistä ja yleisötilaisuuksien juoppojen hölmöilyjen hyysäämistä.
Näitä veneellään ei akuutissa hädässä olevia varten löytyy varmasti hinausyrittäjiä joille hinaus kuuluu. Älkää syökö heidän leipää vaan tehkää sitä mitä nimen mukaan voi olettaakin."Mutta kyse on nyt siitä tietääkö rahoittajanne ja tukijanne mikä on teidän rooli esim. Estonia tyyppisissä tapauksissa ja olosuhteissa, tai siis että sitä ei ole."
Ja montako Merivartioston partiovenettä (PV) tai nopeaa venettä (RIB) oli mukana Estonia-turmanpelastustöissä seillä merellä. Nada. Ei yhtään. Jos viranomainen ei lähde veneillään mm. turvallisuuden takia onnettomuspaikalle, ei se lähetä vapaaehtosiakaan sinne. Estonianpelastustoimiin osallistuivat ainaosataan laivaluokan alukset (näitä ei SMPS:n organissaatiolla ole) sekä helikopterit.
Ensimmäinen virallisen pelastusviranoamisen alus tuli paikalle 3 tuntia uppoamisesta. Se oli ulkovartilaiva Tursas. Seuraava oli ulkovartioalus Valpas klo 10:18, jolloin ei enää ollut yhtän pelastettavaa vaan kaikki olivat jo kuolleet.
Alla lista paikalle pelastustöihin tulleista aluksista kellonaikoineen. Viranoamisten aluskalusto loistaa poissaolollaan. Miten ihmeessä sitten vapaaehtoiset olisi tuonne käsketty???
KLO, aluksen nimi, aluksen tyyppi
------------------------------------------------
0212 MARIELLA, matkustaja-autolautta
0230 SILJA EUROPA, matkustaja-autolautta
0240 SILJA SYMPHONY, matkustaja-autoalutta
0252 ISABELLA, matkustaja-autolautta
0320 FINNJET, matkustaja-autolautta
0325 FINNMERCHANT, ro-ro-lastilautta
0430 FINNHANSA, lasti- ja matkustajalautta
0430 MINI STAR, ro-ro-lastilautta
0500 TURSAS, ulkovartiolaiva
0510 INGRID GORTHON, kuivalastialus
0700 UUSIMAA, miinalaiva
0811 ARKADIA, irtolastialus
0919 BREMER URANUS, kuivalastialus
0945 RAKVERE, kuivalastialus
1015 MAERSK EURO TERTIO, konttilaiva
1018 VALPAS, ulkovartiolaiva
1045 CRYSTAL PEARL, säiliöalus
1053 MICHEL, kuivalastialus
1158 WESTÖN, lastilautta
1220 KIISLA, rannikkovartiolaiva
1258 BERGÖN, kuivalastialus
1305 FINNFIGHTER, kuivalastialus
1349 PETSAMO, kuivalastialus
1415 UISKO, ulkovartiolaiva
1427 NAVIGIA, kuivalastialus
1431 BALANGA QUEEN, lasti- ja matkustajalautta
1455 CORTIA, ro-ro-lastilautta
1458 RANKKI, säiliöalus
1502 TIIRA, säiliöalus - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mutta kyse on nyt siitä tietääkö rahoittajanne ja tukijanne mikä on teidän rooli esim. Estonia tyyppisissä tapauksissa ja olosuhteissa, tai siis että sitä ei ole."
Ja montako Merivartioston partiovenettä (PV) tai nopeaa venettä (RIB) oli mukana Estonia-turmanpelastustöissä seillä merellä. Nada. Ei yhtään. Jos viranomainen ei lähde veneillään mm. turvallisuuden takia onnettomuspaikalle, ei se lähetä vapaaehtosiakaan sinne. Estonianpelastustoimiin osallistuivat ainaosataan laivaluokan alukset (näitä ei SMPS:n organissaatiolla ole) sekä helikopterit.
Ensimmäinen virallisen pelastusviranoamisen alus tuli paikalle 3 tuntia uppoamisesta. Se oli ulkovartilaiva Tursas. Seuraava oli ulkovartioalus Valpas klo 10:18, jolloin ei enää ollut yhtän pelastettavaa vaan kaikki olivat jo kuolleet.
Alla lista paikalle pelastustöihin tulleista aluksista kellonaikoineen. Viranoamisten aluskalusto loistaa poissaolollaan. Miten ihmeessä sitten vapaaehtoiset olisi tuonne käsketty???
KLO, aluksen nimi, aluksen tyyppi
------------------------------------------------
0212 MARIELLA, matkustaja-autolautta
0230 SILJA EUROPA, matkustaja-autolautta
0240 SILJA SYMPHONY, matkustaja-autoalutta
0252 ISABELLA, matkustaja-autolautta
0320 FINNJET, matkustaja-autolautta
0325 FINNMERCHANT, ro-ro-lastilautta
0430 FINNHANSA, lasti- ja matkustajalautta
0430 MINI STAR, ro-ro-lastilautta
0500 TURSAS, ulkovartiolaiva
0510 INGRID GORTHON, kuivalastialus
0700 UUSIMAA, miinalaiva
0811 ARKADIA, irtolastialus
0919 BREMER URANUS, kuivalastialus
0945 RAKVERE, kuivalastialus
1015 MAERSK EURO TERTIO, konttilaiva
1018 VALPAS, ulkovartiolaiva
1045 CRYSTAL PEARL, säiliöalus
1053 MICHEL, kuivalastialus
1158 WESTÖN, lastilautta
1220 KIISLA, rannikkovartiolaiva
1258 BERGÖN, kuivalastialus
1305 FINNFIGHTER, kuivalastialus
1349 PETSAMO, kuivalastialus
1415 UISKO, ulkovartiolaiva
1427 NAVIGIA, kuivalastialus
1431 BALANGA QUEEN, lasti- ja matkustajalautta
1455 CORTIA, ro-ro-lastilautta
1458 RANKKI, säiliöalus
1502 TIIRA, säiliöalusOnko yhtä hyvät tiedot auttamaan saapuneista siinä Suomenlahden Luotsiveneenkaatumisjutussa?
Lista? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan ammatikseen merillä liikkuva ei pidä pelkkää pimeyttä mainitsemisen arvoisena haasteena.
Kumpikaan linkin uutinen ei tapahtunut huonossa kelissä avomeriolosuhteissa, vaan saatiston suojissa jonne olisi pystynyt menemään vaikka vanhalla vesibussilla.
Jos nyt viimeisimpinä tapahtumina otetaan esim. luotsiveneen kaatuminen suomenlahden rannikolla, sielläkin sää oli vielä normaali syyssää, ei edes kovan tuulen varoitukseen yltävää tuulta, ja melkein rantavesissä vielä. Oliko edes siellä meripelastusseura töissä?"Luotsiveneen kaatuminen. Oliko edes siellä meripelastusseura töissä? "
Oli myös meripelastuseuran veneyksikköitä. Tutkintaraportista selviää:
"MRSC Helsinki käynnisti ja johti pelastusoperaatiota ja pintaetsintää.
Ensimmäisinä pelastus-yksiköinä onnettomuuspaikalle saapui Helsingin
meripelastushelikopteri (BRH200) kello 17.38 samaan aikaan Porvoon
merivartioaseman partioveneen(BSL211)kanssa. Pelastusoperaatioon
osallistui Rajavartiolaitoksen,Helsingin pelastuslaitoksen, Keski-
Uudenmaanpelas-tuslaitoksen, Finnpilot Pilotage Oy:n ja Suomen
Meripelastusseuran yksiköitä sekä MTSten Nordic. Lisäksi pelastustehtävään
tarjoutui Merivoimien ohjusvene Rauma." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Luotsiveneen kaatuminen. Oliko edes siellä meripelastusseura töissä? "
Oli myös meripelastuseuran veneyksikköitä. Tutkintaraportista selviää:
"MRSC Helsinki käynnisti ja johti pelastusoperaatiota ja pintaetsintää.
Ensimmäisinä pelastus-yksiköinä onnettomuuspaikalle saapui Helsingin
meripelastushelikopteri (BRH200) kello 17.38 samaan aikaan Porvoon
merivartioaseman partioveneen(BSL211)kanssa. Pelastusoperaatioon
osallistui Rajavartiolaitoksen,Helsingin pelastuslaitoksen, Keski-
Uudenmaanpelas-tuslaitoksen, Finnpilot Pilotage Oy:n ja Suomen
Meripelastusseuran yksiköitä sekä MTSten Nordic. Lisäksi pelastustehtävään
tarjoutui Merivoimien ohjusvene Rauma."No hyvä. Tuo on meripelastusseuralle oikeaa hommaa, jättäkää ne hinaushommat ja keskittykää itse asiaan.
Sellaiset hinaus, ja avustushommat jotka ei ole oikeita meripelastustöitä, voisi jättää niiden yrittäjien heiniksi jotka rahastaa siitä käyvän taksan. Oppisivat nekin veneilijät hoitamaan huollot ja tankkaukset kun ei olisi ilmaista tai halpaa kaisijaa saatavilla.
Mainekin kärsii noissa hommissa niinkuin niissä yleisötilaisuusjutuissakin.
- Anonyymi
Näyttää olevan 130 alusta, Bågaskär, 10-11 vakituista työntekijää ja risteilevät Jenny Wihurilla jopa Tanskaan ja Saksaan, joten säästön varaa on. Paisunut vapaaehtoisjärjestöstä liian suureksi organisaatioltaan.
- Anonyymi
Ei uutinen ole sattumaa koska lehdet etsivät aina uusia aiheita ja näkökulmia aiheeseen, joka on saanut huomiota. Mikä sopisikaan paremmin veneonnettomuuden yhteyteen kuin juttu pelastajista?
Ei siis sattumaa, mutta ei myöskään Meripelastuseuran masinoimaa. Onettomuus vain antoi mahdollisuuden saada oma viesti paremmin esille.- Anonyymi
Mistä tiedät. Itse kyllä uskon että tässä on annettu syöttö lapaan toimittajalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä tiedät. Itse kyllä uskon että tässä on annettu syöttö lapaan toimittajalle.
Vaikka toimittajan työ onkin nykyään pelkkää portin avaamista niille, jotka haluavat äänensä kuuluville, niin toimittaja kuitenkin edelleen avaa sen oven vai luuletko itse pääseväsi lehteen vain siksi, että sinulla on omasta mielestäsi jotain merkittävä sanoma, kuten vaikka tuo sinun kirjoituksesi?
Ei ihan etusivun juttu, vai mitä :D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka toimittajan työ onkin nykyään pelkkää portin avaamista niille, jotka haluavat äänensä kuuluville, niin toimittaja kuitenkin edelleen avaa sen oven vai luuletko itse pääseväsi lehteen vain siksi, että sinulla on omasta mielestäsi jotain merkittävä sanoma, kuten vaikka tuo sinun kirjoituksesi?
Ei ihan etusivun juttu, vai mitä :DMitähän tämäkin mahtaa tarkoittaa. Tottakai toimittajat jutut tekee, jos ei tiedotteita julkaise sellaisenaan. Kyllä tämä uskoakseni on tehty aloitteen pohjalta, koska YLE, IS ja Iltalehti lähes samalla sisällöllä asian julkaisivat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitähän tämäkin mahtaa tarkoittaa. Tottakai toimittajat jutut tekee, jos ei tiedotteita julkaise sellaisenaan. Kyllä tämä uskoakseni on tehty aloitteen pohjalta, koska YLE, IS ja Iltalehti lähes samalla sisällöllä asian julkaisivat.
On hienoa, että aloitat keskustelun aiheesta, jota et tunne lainkaan. Se antaa sinulle mahdollisuuden oppia.
Kaikki tekevät tiedotteita. Meripelastusseurakin julkaisee niitä säännöllisesti. Toimittaja harvoin julkaisee tiedotetta kokonaan vaan lyhentää sitä mahtumaan tyhjään tilaan. Hyvin harvoin toimittaja kirjoitaa edes yhtä riviä omasta päästään, otsikko kuitenkin tehdään mahdollisimman myyväksi, mutta sitäkään ei aina tee toimittaja vaan otsikkotiimi.
On selvää, että kun on myyty kaksi päivää lehtiä veneonnettomuudella, ei kolmantena päivänä saa enää asiakkaita samoilla teksteillä ja kuvila. Silloin ryhdytään kaluamaan luuta ja etsimään edes jotain, jolla saadaan hypetystä jatkettua. Siksi jopa tylsä tiedote voi saada toimittaja ihan itse soittamaan ja kysymään lisää. Kysyttiinhä Hjallikseltakin asiasta, vaikkei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa. - Anonyymi
Taidat tuntea minut vai? Palataan tähän tuonnempana.
Lähtökohta oli että onko tämä sattumaa vai onko tästä rahanpuutteesta tehty nyt tiedote kun asia on kuolemien vuoksi esillä? Nyt siis kerroit että tiedote olisi tehty. Tämähän oli alkuperäinen kysymys. Onnittelut hyvin läpimenneestä tiedotteesta.
Itse 15 vuotta vastaavia tiedotteita tehneenä ja myös niiden läpimenon nähneenä allekirjoitan näkemyksesi noista julkaisutavoista. Joskus tiedote on julkaistu sanasta sanaan, vain otsikko muutettuna. Joskus tiedote herättää toimittajan kirjoittamaan koko jutun niin että tiedote on vain taustamateriaalina.
Hjallis on tunnettu veneilijä ja poliitikko. Häneltä kysyttiin veneajokortin tarpeellisuudesta, mikä on minusta luonteva osa onnettomuudesta virinnyttä keskustelua.
Alkuperäinen kysymys oli että oliko tässä nähty mahdollisuus saada lisärahoitusta ikävän onnettomuuden mainingineissa.
Edelleen näen että on. Tosin voin sen Jorilta kysyä suoraankin. :) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taidat tuntea minut vai? Palataan tähän tuonnempana.
Lähtökohta oli että onko tämä sattumaa vai onko tästä rahanpuutteesta tehty nyt tiedote kun asia on kuolemien vuoksi esillä? Nyt siis kerroit että tiedote olisi tehty. Tämähän oli alkuperäinen kysymys. Onnittelut hyvin läpimenneestä tiedotteesta.
Itse 15 vuotta vastaavia tiedotteita tehneenä ja myös niiden läpimenon nähneenä allekirjoitan näkemyksesi noista julkaisutavoista. Joskus tiedote on julkaistu sanasta sanaan, vain otsikko muutettuna. Joskus tiedote herättää toimittajan kirjoittamaan koko jutun niin että tiedote on vain taustamateriaalina.
Hjallis on tunnettu veneilijä ja poliitikko. Häneltä kysyttiin veneajokortin tarpeellisuudesta, mikä on minusta luonteva osa onnettomuudesta virinnyttä keskustelua.
Alkuperäinen kysymys oli että oliko tässä nähty mahdollisuus saada lisärahoitusta ikävän onnettomuuden mainingineissa.
Edelleen näen että on. Tosin voin sen Jorilta kysyä suoraankin. :)En koskaan väittänyt etteikö mahdollisuus olisi syntynyt onnettomuuden takia. Sen sijaan väitän, että olisi puhdasta sattumaa, että aihe rupesi kiinnostamaan ja sen kautta myös rahoitus. Aloite tuli kuitenkin toimittajilta ja kukapa ei silloin rahaa pyytäisi, kun pääsee prime time uutisiin :D
- Anonyymi
Olisitte pysyneet siellä merillä...
- Anonyymi
onko Meripelastusseuran rahoitus/kulubudjetti avoin?
lähtökohtaisesti yhteiskunnan tukea nauttivien vapaaehtoisjärjestöjen budjetoinnin tulee olla läpinäkyvää.
olen itse maksanut trossijäsenyyttä alusta saakka ja pidän seuran työtä arvokkaana turvatekijänä jonka avulla säästetään viranomaisresursseja kaikkein vaativimpiin pelastustehtäviin.- Anonyymi
"lähtökohtaisesti yhteiskunnan tukea nauttivien vapaaehtoisjärjestöjen budjetoinnin tulee olla läpinäkyvää."
Ei ole. Meillä on yhdistyslaki joka nämä asiat määrää myös omalta osaltaan. Ei minkään yhdistyksen asiat ole julkisia tietoja.
Jotaoon Meripelastusseura kuitenkin kertoo, esim. sivulla 18 on tulos ja tase:
http://view.24mags.com/mobilev/8b30a5b463fed81333677afa613c71f1#/page=1 - Anonyymi
Juu piti kirjoittaa "tulisi olla".
Voisi ajatella että toiminnan kannalta merkitsevä yhteiskunnan tuki edellyttäisi avointa budjetointia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu piti kirjoittaa "tulisi olla".
Voisi ajatella että toiminnan kannalta merkitsevä yhteiskunnan tuki edellyttäisi avointa budjetointia.Tarkoitatko, että esimerkiksi SPR:n tilinpidon pitäisi olla avointa mukaan lukien sen Sveitsiin maksamat rahat?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu piti kirjoittaa "tulisi olla".
Voisi ajatella että toiminnan kannalta merkitsevä yhteiskunnan tuki edellyttäisi avointa budjetointia.Eli mielestäsi kaikkien Suomessa toimivien itsenäisten rekisteröityjen yhdistysten jotka mitenkään saavat julkista tukea (esim. nuorisotoimintaan) tilipidon pitäisi olla täysin julkista? Kaikki urheiluseurat, maamiesseurat, reserviläsiliitot, ampumaseurat, metsästysseurat, maapuolustusyhdistykset, vapaaehtoiset palokunnat, Marttaliitto, sotilaskotiyhdistys jne. Ymmärrän kyllä uteliausuutesi, mutta jossin sentään menee raja.
Haluaisitko itse esittää koko vuoden tilikirjan omista tuloista ja menoistasi? Joka ikisen tapahtuman? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli mielestäsi kaikkien Suomessa toimivien itsenäisten rekisteröityjen yhdistysten jotka mitenkään saavat julkista tukea (esim. nuorisotoimintaan) tilipidon pitäisi olla täysin julkista? Kaikki urheiluseurat, maamiesseurat, reserviläsiliitot, ampumaseurat, metsästysseurat, maapuolustusyhdistykset, vapaaehtoiset palokunnat, Marttaliitto, sotilaskotiyhdistys jne. Ymmärrän kyllä uteliausuutesi, mutta jossin sentään menee raja.
Haluaisitko itse esittää koko vuoden tilikirjan omista tuloista ja menoistasi? Joka ikisen tapahtuman?Ajatuksen keskeinen sisältö on että jos vuosittainen julkinen tuki muodostaa merkitsevän osan toiminnan kattamiseksi tulisi pääluokkien olla avoimia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajatuksen keskeinen sisältö on että jos vuosittainen julkinen tuki muodostaa merkitsevän osan toiminnan kattamiseksi tulisi pääluokkien olla avoimia
Meripelastusseuran vuotuisen julkisen tuki ei ole merkittävä. Toisaalta, silläkään ei ole merkitystä. Julkisen tuen käyttöä valvoo tuen antanut taho. Ei sinun sitä tarvitse valvoa.
Jos haluat päästä tietoihin käsiksi, niin koita pyytää niitä tuen antajalta. Siellä on kaikki tarpeellinen tieto, mutta en usko että saat niitä, koska ne tiedot eivät ole julkisia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meripelastusseuran vuotuisen julkisen tuki ei ole merkittävä. Toisaalta, silläkään ei ole merkitystä. Julkisen tuen käyttöä valvoo tuen antanut taho. Ei sinun sitä tarvitse valvoa.
Jos haluat päästä tietoihin käsiksi, niin koita pyytää niitä tuen antajalta. Siellä on kaikki tarpeellinen tieto, mutta en usko että saat niitä, koska ne tiedot eivät ole julkisia.Eim mnun tai sinun valvonta olisi olennaista mutta yhteiskunnan läpinäkyvyyden puitteissa se olisi suotavaa.
Aivan samoin kuin Oopperan rahoituksen kohdalla.
Mikä tässä oikein mättää?
Noin viidennes budjetista on yhteiskunnan tukea joten läpinäkyvyys on suotavaa.
- Anonyymi
Ymmärrän että maassamme loisii joukko erilaisia tahoja jotka nauttivat, ainakin osan, elantoaan kolmannen sektorin yhteiskunnan tukien tehottoman valvonnan johdosta.
- Anonyymi
Et sä saa täältäkään seuraa viikonlopun pitkiksi illoiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397840Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412019Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251950- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822