vesihiihtoa jetin vetämänä??

mitä vaatii jetiltä

Ollaan kaverin kanssa hankkimassa vesijetit ensi kesäksi. Vaatimuksena olisi, että molempien pitäisi pystyä vesisuksia vetämään.

Siispä kysymys kuuluukin, että mitä se vaatii jetiltä; hevosvoimia / nopeutta / onko painolla merkitystä jne..

Kiitti vastauksista jo etukäteen. Tarjouksia jeteistäkin saa jättää.

6

4274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joopajoo

      Tulee mieleen, että jetin nopeus sinänsä ei paljon kerro sen kyvystä nostaa vesihiihtäjä pintaan. Siihen tarvitaan tehoa. En kyllä tiedä, kuinka paljon.

      Suurempi ongelma lienee jetin vakavuus ja paino varsinkin tiukoissa kaarteissa. Ettei vain kaadu kun veto tulee osittain sivulta?

      • ....

        Eiköhän vesijeteissä teho riitä. Oon ite vetäny kaveria viismetrisellä veneellä jossa oli 50 heppanen peräprutku eikä tehon suhteen ollu mitään ongelmia.


      • mutta vetokyky ?
        .... kirjoitti:

        Eiköhän vesijeteissä teho riitä. Oon ite vetäny kaveria viismetrisellä veneellä jossa oli 50 heppanen peräprutku eikä tehon suhteen ollu mitään ongelmia.

        Teho ei aina ole sama asia kuin vetokyky, vesisuihkuvedolla ongelmana on huono hyötysuhde pienillä nopeuksilla eli se lähtö voi olla hankalaa... jetti alkaa toimia kunnolla vasta kun se nousee "pintaan" eli kohtuullisessa nopeudessa ja vesihiihtäjän vetämisessä suurin vetoteho tarvitaan siinä alkuvaiheessa kun hiihtäjä on osittain veden alla.

        Esimerkkinä mitatut paaluvetotehot (eli "nolla nopeudella" paikallaan veto) 2 veneestä, potkurivetoinen hitaahko vene 140hv koneella 4200kg (ei edes hinaajaksi rakennettu, hinaajilla vielä kovempi veto tuolla teholla) ja jettivetoinen 600hv koneella 1800kg, itse veneet suunilleen samankokoiset reilu 10m, nopeudet helppo arvata eli tuo jettivetoinen huomattavasti nopeampi, ja vetokykyäkin löytyy... mutta vasta kun nopeus on noussut tuonne 15 solmun yläpuolelle eli vene kunnolla "pinnassa".....


      • Joakim
        mutta vetokyky ? kirjoitti:

        Teho ei aina ole sama asia kuin vetokyky, vesisuihkuvedolla ongelmana on huono hyötysuhde pienillä nopeuksilla eli se lähtö voi olla hankalaa... jetti alkaa toimia kunnolla vasta kun se nousee "pintaan" eli kohtuullisessa nopeudessa ja vesihiihtäjän vetämisessä suurin vetoteho tarvitaan siinä alkuvaiheessa kun hiihtäjä on osittain veden alla.

        Esimerkkinä mitatut paaluvetotehot (eli "nolla nopeudella" paikallaan veto) 2 veneestä, potkurivetoinen hitaahko vene 140hv koneella 4200kg (ei edes hinaajaksi rakennettu, hinaajilla vielä kovempi veto tuolla teholla) ja jettivetoinen 600hv koneella 1800kg, itse veneet suunilleen samankokoiset reilu 10m, nopeudet helppo arvata eli tuo jettivetoinen huomattavasti nopeampi, ja vetokykyäkin löytyy... mutta vasta kun nopeus on noussut tuonne 15 solmun yläpuolelle eli vene kunnolla "pinnassa".....

        Mainitut luvut eivät niinkään kuvaa hyötysuhdetta vaan veneen nopeusaluetta. Potkuri on osa veneen välitystä samoin vesisuihkun mitoitus. Kun vene mitoitetaan toimimaan 10 kn maksiminopeuteen, saadaan huomattavasi suurempi työntövoima kuin mitoittamalla 30 kn nopeuteen.

        Tehohan on tunnetusti voima * nopeus. Uppoumavene 10 kW koneella tuottaa helposti 2000 N työntövoiman, joka taas ei onnistu millään potkurilla alle 30 kW perämoottorilla.

        Jetin hyötysuhde on tyypillisesti n. 50%. Tuolla 600 hv koneella 1800 kg työntö jää siis haaveeksi yli 25 kn vauhdeissa. Työntövoima tuskin kasvaa paaluvedon arvosta juurikaan millään nopeudella. Hyötysuhde kylläkin, sillä paaluvedossa hyötysuhde on puhdas nolla, koska vauhtia ei ole.


      • ja toiminnasta
        Joakim kirjoitti:

        Mainitut luvut eivät niinkään kuvaa hyötysuhdetta vaan veneen nopeusaluetta. Potkuri on osa veneen välitystä samoin vesisuihkun mitoitus. Kun vene mitoitetaan toimimaan 10 kn maksiminopeuteen, saadaan huomattavasi suurempi työntövoima kuin mitoittamalla 30 kn nopeuteen.

        Tehohan on tunnetusti voima * nopeus. Uppoumavene 10 kW koneella tuottaa helposti 2000 N työntövoiman, joka taas ei onnistu millään potkurilla alle 30 kW perämoottorilla.

        Jetin hyötysuhde on tyypillisesti n. 50%. Tuolla 600 hv koneella 1800 kg työntö jää siis haaveeksi yli 25 kn vauhdeissa. Työntövoima tuskin kasvaa paaluvedon arvosta juurikaan millään nopeudella. Hyötysuhde kylläkin, sillä paaluvedossa hyötysuhde on puhdas nolla, koska vauhtia ei ole.

        En jaksa teoriapuolta selittää paremmin mutta aika hyvin köydet alkoivat rapsahdella kun erään kapistuksen hinauksessa (lauttamainen rakennelma) väkisin kiskottiin vauhtiin, 5 solmuun asti tuli "kevyesti" perässä ja sen jälkeen alkoi jarruttaa (ei todellakaan "liukuva runko"), veto 1 köydellä. Tuossa 13-14 solmun paikkeilla tuntui kun jetti alkoi toimia -> veto kasvoi selvästi ja 16-18 solmun paikkeilla petti köysi, tuo kyseinen köysi katkeaa vetokokeissa yleensä noin 3200-3600 kg vedolla. Nopeuden kasvaessa suuremmaksi veto luonnollisesti pienenee, jettivehkeellä se on suurimmillaan siinä nopeudessa jossa suutin nousee "pintaan" ja jetti alkaa toimia ns. kunnolla.

        Jetin saisi toimimaan pienissäkin nopeuksissa mutta toteutustapa toisi eräitä haittoja joiden takia sellaista asennusta ei käytännössä käytetä. Eli jettiveto toimii "kunnolla" vain silloin kun suutin on vedenpinnan yläpuolella, vauhdissa tuo taakse jäävä suihku ei haittaa mutta helppo kuvitella mitä tapahtuisi esim. satama-alueella asennuksella jossa suutin olisi vedenpinnan yläpuolella, taitaisi "vähän" roiskia... varsinkin jos puhutaan >10m veneistä ja >500hv koneista joissa suutin on 25 cm halkaisijaltaan ja vettä tulee "aika vauhdilla". Tuo jetin toiminta on helppo demonstroida ammeessa käsisuihkulla, kokeileppa mitä tapahtuu suikusuuttimessa tuntuvalle väännölle kun suihkutat vaakasuoraan veden alla ja nostat suutinta hiljakseen pintaan. Voima kasvaa selvästi kun suutin nousee juuri ja juuri veden pinnalle, mutta ympäristö alkaa kastua... (eikä toimi ihan kaikilla suihkuilla, hajottava suutin "sotkee" tuon systeemin).


    • Mile

      Samahan se on millä vetää .. jossakin lehdessä myytiin pelkkää jettivetolaitetta vesihiihtoon .. siis miehittämätön jettihärveli joka vetää vesihiihtäjää - hiihtäjällä kauko-ohjaus.

      ja ompa tullut nähtyä video missä Lapin kahjot vetivät vesihiihtäjää moottorikelkalla vetten päällä .. no ei tässä tarpeeksi, mutta kun kelkassakin oli ns. kolme päällä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2275
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      27
      2023
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1539
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1397
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1241
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      96
      1091
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1017
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      923
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      810
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      765
    Aihe