Itseäni ei periaatteessa häiritse niin pahasti, jos joku ajaa ylinopeutta ja joutuu siitä joskus maksamaan ylinopeusveroja, mutta vain jos se tehdään silloin kun ei ole muita ympärillä. Tilanne muuttuu heti toisenlaiseksi, kun ympärillä on muita liikkujia. Liikenteessä kun ei ole vastuussa pelkästään omasta turvallisuudesta, vaan myös muiden ympärillä olevien turvallisesta etenemisestä.
Se kun iskostuisi kaikille sinne aivoihin, että yhteiset pelisäännöt ja niiden noudattaminen ovat ennakoitavan ja turvallisen liikkumisen elinehto ja niiden tahallinen rikkominen pitää tehdä silloin kuin sivullisille ei siitä koidu mitään haittaa eikä vaaraa. Tämän kun kaikki oivaltaisivat niin se olisi heti askel parempaan liikennekulttuuriin.
Ylinopeusveron vapaaehtoinen maksaminen
36
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Aivana oikken. Pieni ylinopeus ei mitään/ketään häiritse/vaaranna. Tämän kun tasaakaasu tanelit oivaltaisi niin se olisi askel sujuvamman liikenteen suuntaan.
- Anonyymi
Voi myös ajaa kännissä. Sekään ei ketään häiritse eikä vaaranna.
- Anonyymi
Aloituksessa ei tuollaista mainita. Luetun ymmärtäminen on näköjään haasteellista. Aloituksessa sanotaan, että ylinopeutta voi ajaa, jos muita ei ole ympärillä. Jos on muita, joihin sinun ajosi vaikuttaa, niin sitten noudatetaan sääntöjä ja rajoituksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloituksessa ei tuollaista mainita. Luetun ymmärtäminen on näköjään haasteellista. Aloituksessa sanotaan, että ylinopeutta voi ajaa, jos muita ei ole ympärillä. Jos on muita, joihin sinun ajosi vaikuttaa, niin sitten noudatetaan sääntöjä ja rajoituksia.
Kun se pieni ylinopeus ei niihin ympärillä oleviin mitenkään vaikuta, niin miksipä ei voisi näin menetellä. Kenellekään ei haittaa, sujuvuus parantuu etu kaikille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun se pieni ylinopeus ei niihin ympärillä oleviin mitenkään vaikuta, niin miksipä ei voisi näin menetellä. Kenellekään ei haittaa, sujuvuus parantuu etu kaikille.
Toisen mielestä 2 km/h yli on pieni ylinopeus kun taas toisen mielestä 12 km/h yli on pieni ylinopeus. Nopeusrajoitus on kattonopeus ja mikä siinä on niin vaikeaa aja sitä?
Anonyymi kirjoitti:
Toisen mielestä 2 km/h yli on pieni ylinopeus kun taas toisen mielestä 12 km/h yli on pieni ylinopeus. Nopeusrajoitus on kattonopeus ja mikä siinä on niin vaikeaa aja sitä?
Ylinopeus kannattaisi ilmoittaa prosentteina. Onhan täysin eri asia ajaa 30@20 kuin 130@120 km/h... Vaikka toki jälkimmäinen onkin rangaistavan rajoilla ja ensinmainittu ei.
Joku 10% yli rajoituksen on aika vähäistä. Häiriö muille on olematon ja vaikutus kulutukseen tilanteesta riippuen hyvin vähän plussalla tai miinuksella. Moottoritiellä voi sakot tulla, mikä on se pahin negatiivinen vaikutus. Mutta matka-aika lyhenee ihan kivasti.- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Ylinopeus kannattaisi ilmoittaa prosentteina. Onhan täysin eri asia ajaa 30@20 kuin 130@120 km/h... Vaikka toki jälkimmäinen onkin rangaistavan rajoilla ja ensinmainittu ei.
Joku 10% yli rajoituksen on aika vähäistä. Häiriö muille on olematon ja vaikutus kulutukseen tilanteesta riippuen hyvin vähän plussalla tai miinuksella. Moottoritiellä voi sakot tulla, mikä on se pahin negatiivinen vaikutus. Mutta matka-aika lyhenee ihan kivasti.Kannattaa ajaa tasan sitä sallittua. Tästä hyötyvät kaikki eikä kenellekään tule paha mieli.
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa ajaa tasan sitä sallittua. Tästä hyötyvät kaikki eikä kenellekään tule paha mieli.
Ei kannata edes yrittää. Sellaista säädintä ei ole keksittykään, joka tuohon kykenisi.
Sen sijaan kannattaa ajaa liikennetilanne huomoiden. Se, onko nopeus yli vai ali rajoituksen, on aika sivuseikka. Kunhan turvallisuus ja sujuvuus ovat hanskassa... Käytännössä toki se tarkoittaa, että mielummin ajetaan hieman yli kuin hieman alle, mutta ei aina.- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Ei kannata edes yrittää. Sellaista säädintä ei ole keksittykään, joka tuohon kykenisi.
Sen sijaan kannattaa ajaa liikennetilanne huomoiden. Se, onko nopeus yli vai ali rajoituksen, on aika sivuseikka. Kunhan turvallisuus ja sujuvuus ovat hanskassa... Käytännössä toki se tarkoittaa, että mielummin ajetaan hieman yli kuin hieman alle, mutta ei aina.Jokaisessa autossa on sellainen säädin.
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Ei kannata edes yrittää. Sellaista säädintä ei ole keksittykään, joka tuohon kykenisi.
Sen sijaan kannattaa ajaa liikennetilanne huomoiden. Se, onko nopeus yli vai ali rajoituksen, on aika sivuseikka. Kunhan turvallisuus ja sujuvuus ovat hanskassa... Käytännössä toki se tarkoittaa, että mielummin ajetaan hieman yli kuin hieman alle, mutta ei aina."Sen sijaan kannattaa ajaa liikennetilanne huomoiden."
Juuri näin.
Maamme reilusti alakanttiin vedetyt rajoitukset, hyvissä olosutteissa, tosiaan houkuttaa ajamaan hieman yli, jota myös suurin osa ajoterveydeltään kunnossa olevista kuskeista, käytännössä toteuttaa. Anonyymi kirjoitti:
Jokaisessa autossa on sellainen säädin.
Ei taatusti ole.
Minulla seilaa vakionopeudensäätimellä moottoritiellä /- 2 km/h asetukseen nähden. Itse jos keskittyisin pelkästään tuohon, voisin päästä /- 1 km/h lukemaan, mutta sen tarkemmaksi ei vaan onnistu, jo siksikin, että tarpeeksi tarkka mittari puuttuu. Ja oli miten tarkka mittari tahansa, niin täsmälleen tarkkaa ei ole, mikä asettaa rajat myös nopeuden tarkkuudelle.TheRat kirjoitti:
Ei taatusti ole.
Minulla seilaa vakionopeudensäätimellä moottoritiellä /- 2 km/h asetukseen nähden. Itse jos keskittyisin pelkästään tuohon, voisin päästä /- 1 km/h lukemaan, mutta sen tarkemmaksi ei vaan onnistu, jo siksikin, että tarpeeksi tarkka mittari puuttuu. Ja oli miten tarkka mittari tahansa, niin täsmälleen tarkkaa ei ole, mikä asettaa rajat myös nopeuden tarkkuudelle.Tarkkaavainen kuski ilman vakionopeudensäädintä pystyy myös helposti /- 2 km/h haarukkaan, jos tie on suora ja tasainen ja moottorissa on riittävästi vääntöä. Mitä pienitehoisempi auto on, sitä enemmän nopeuden vakioiminen vaatii kaasupolkimen pumppaamista, mikä nostaa kulutusta. Omassa autossani vakiokaasulla pääsee n. 1 l/100 km pienempään keskikulutukseen verrattuna vakionopeuden tarkkaan ylläpitoon, mutta silloin nopeus seilaa varsin paljon.
Mutta eihän kukaan noin tarkkaa nopeuden kyttäämistä kauan jaksa. Jos nostaa keskinopeuden sataseen, saattaa sakkoraja joskus ylittyä. Lainkuuliainen mallikansalainen (onko sellaisia?) ottaa /- 5 km/h nopeushajonnan huomioon ja ajaa vaikkapa n. -7 km/h keskinopeutta suhteessa nopeusrajoitukseen. Jos nyt sitten nopeutena pitää auton omaa nopeusmittarilukemaa, "tasaisen satasen" minimiarvo voi olla alle 80 km/h. Ei ihme, jos ohittelijoita riittää.
- Anonyymi
Saksalaisauton omistajana ihmettelen koko aloituksen ideaa. Liikennesäännöthän kun ei koske saksalaisautoja lainkaan, joten mikähän oli aloituksen pointti yleensäkään? Vai ajaako aloittaja kenties jollain riisikeittimellä, joka meinaa lähteä lapasesta jo nopeusrajoitusten puitteissa? Jos näin on, niin hommaa sionäkin kunnon saksalainen, niin tiedät, mitä ajonautinto, ja vapauden tunne ilman kahlitsevia liikennesääntöjä on!
Audi King.- Anonyymi
Näinhän se on. Täällä kaikkein korkeimmalla ja arvostetuimmalla autoilun tasolla, eli Mersu-luokassa, on täysin sallittua unohtaa liikennesäännöt. Me olemme sen verran parempia kuin muut. Jos kerrsn mersumies sanoo että Mersu on paras, niin silloin se on sitä. Paras on myös Mersun kuljettaja ja omaa sen vuoksi eri oikeuksia tien päällä. Minäkin kuulun autoilun parhaaseen a-ryhmään, olenhan.....
> Väyrys-mies < - Anonyymi
Mikäs hinttarien kokoontumisajot täällä on
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikäs hinttarien kokoontumisajot täällä on
Kyllä sinä tiedät mikä * kokoontuminen * on kyseessä. Hienoa että pääsit taas mukaan.
- Anonyymi
Olet sitten vähän yksinkertainen. Itseä kyllä häiritsee se, että ajan aina liikenteen tukkona ja sitten vetäisen vahingossa muutaman kilometrin ylinopeutta, kun kamera on sakkostrategisesti oikein sijoitettu. Lisäksi takaa tulevat hiostajat yrittävät saada ansaan ja salaman välähtämään. Pirullista on ajaminen nykyään.
- Anonyymi
Totta turiset. Onhan se "kauuheeta" kuten Enska aikoinaan totesi, kun itse ajaa liikenteen tukkona ja muut siitä jopa närkästyy. Että ne muut osaavatkin olla ymmärtämättömiä ja yksinkertaisia.
- Anonyymi
Ajelee suurinta sallittua, niin ei ole tien tukkona eikä tule sakkoja.
- Anonyymi
Työnnä se tukko vaikka prrseeseessi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajelee suurinta sallittua, niin ei ole tien tukkona eikä tule sakkoja.
Älä valehtele. Jos ajat sakkorajalla saat aivan varmasti sakkoja.
Kukaan ei ole erehtymätön, et edes sinä.
Varminta on ajaa 10-20km/h alle Suurimman Sallitun Nopeuden. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä valehtele. Jos ajat sakkorajalla saat aivan varmasti sakkoja.
Kukaan ei ole erehtymätön, et edes sinä.
Varminta on ajaa 10-20km/h alle Suurimman Sallitun Nopeuden.Suurin sallittu ja sakkoraja on kaksi eri asiaa. Mietipäs, miten ne eroavat toisistaan.
Anonyymi kirjoitti:
Älä valehtele. Jos ajat sakkorajalla saat aivan varmasti sakkoja.
Kukaan ei ole erehtymätön, et edes sinä.
Varminta on ajaa 10-20km/h alle Suurimman Sallitun Nopeuden.Olen viimeisten parin vuoden aikana saanut seitsemän kirjallista huomautusta tolpista. Yhdet sakot on telkänpöntöstä tullut, kun oli auto koeajossa ja navi ei ollut päällä.
Ihan kaikista välähdyksistä ei huomautustakaan tule. Ilmeisesti alle 5 km/h ylityksestä (vähennyksen jälkeen) tai satunnaisesti muuten, olisiko ollut joku sotku linssissä juuri rekkarin kohdalla, tms.
- Anonyymi
"...mutta vain jos se tehdään silloin kun ei ole muita ympärillä."
Eli hyväksyt ylinopeuden vain suljetulla radalla? Onneksi olkoon, niin teen minäkin.- Anonyymi
Missä on suljettu rata, jolla on nopeusrajoitus?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä on suljettu rata, jolla on nopeusrajoitus?
Ei millään, mutta siellä ei ole niitä muita ympärillä niin ikään.
- Anonyymi
Jonkun toisen pieni ylinopeus ei minua haittaa, mutta en myöskään ala tehdä mitään myönnytyksiä ylinopeutta ajavien takia. Kenelläkään ei ole mitään velvotteita ylinopeutta ajavia kohtaan. Ei minkäänlaisia. Minä esimerkiksi en hidasta edesauttaakseni kaaharin kaahaamista ja ajan motarin vasenta kaistaa tasan niin kauan kun oikealla kaistalla ei ole riittävästi tilaa (vähintään 2x turvaväli, eli yksi eteen, yksi taakse) tai jos tiedän että tie on haarautumassa ja vasen on se minne itse olen menossa. Puskurissa roikkujat tallentuu taakse päin kuvaavaan autokameraan, jos takana tulijan käytös muuttuu häiritseväksi.
- Anonyymi
Aloittaja lienee tarkoittanut kirjoittelunsa provoksi, mutta monessa kohdassa hän oli enemmän oikeassa kuin itse arvasikaan. Ensimmäinen totuus oli, että ylinopeussakko ei ole varsinainen sakko laisinkaan vaan nimenomaan vero, kuten hän itsekin hienosti oli oivaltanut. Koko ns. liikennevalvonta on nykyisellään vain nopeusvalvontaa ja sakkotuottojen maksimointi on toiminnan pääasia, turvallisuudesta kukaan ei oikeasti välitä.
Toinen totuus oli se, että kaikkia sääntöjä pitäisi jokaisen noudattaa. Valitettavasti nämä pienistä ylinopeuksista kovaa älämölöä pitävät eivät sitten ole tätäkään asiaa sisäistäneet. He ajavat kyllä rajoitusten mukaan, yleensä allekin poislukien ohituskaistat muita häiritäkseen parhaansa mukaan. Toisaalta sitten kaikki muu on heille hepreaa, väistämissäännöt, vilkun käyttö, pysäköintisäännöt, ryhmittyminen, tasanopeus, puhelimen ja muun somen käyttö ajon aikana ym.. Kyllä näiden ihmisten olisi syytä olla vakavasti huolissaan omasta liikennekäyttäytymisestään ja lopettaa murehtiminen täysin vaarattomista pikkuasioista.- Anonyymi
Kirjoitat että: Koko ns. liikennevalvonta on nykyisellään vain nopeusvalvontaa ja sakkotuottojen maksimointi on toiminnan pääasia,
Tuo ylinopeusvero on helposti vältettävissä. Riittää että noudattaa nopeusrajoituksia. Turha on kitistä moisesta asiasta. Ei löydy sympatiaa kitisijöitä kohtaan. Autoista löytyy kaasupolkimen lisäksi jarrupoljin, jolla viime kädessä voidaan säätää nopeus kohdilleen. Jos ei osaa tai kykene säätämään nopeutta, niin sitten on ihan oikein että joutuu maksumieheksi. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis (ja usein myös kukkaro). - Anonyymi
Jos liikennevalvonta on vain nopeusvalvontaa ja muista rikkomuksista ei välitetä, niin miten on mahdollista, että muistakin rikkomuksista määrätään sakkoja ihan jatkuvasti?
- Anonyymi
Ylinopeussakko ei voi olla vero, koska ylinopeussakon hankkiminen on täysin vapaaehtoista, kukaan ei pakota sellaista itselleen hankkimaan, eli sellaista ei kenenkään ole pakko maksaa. Verot taas ovat sellaisia, että niitä tulee, halusi tai ei. Verojen maksaminen on pakollista. Sakko ei siis voi mitenkään olla veroa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ylinopeussakko ei voi olla vero, koska ylinopeussakon hankkiminen on täysin vapaaehtoista, kukaan ei pakota sellaista itselleen hankkimaan, eli sellaista ei kenenkään ole pakko maksaa. Verot taas ovat sellaisia, että niitä tulee, halusi tai ei. Verojen maksaminen on pakollista. Sakko ei siis voi mitenkään olla veroa.
Selityksistä päätellen aloittajaa kritisoiva kommentti osui maaliin täydellisesti. Muuten ei tällaista itkua olisi aiheuttanut. Suuresta itkusta huolimatta kukaan ei em. väitettä kumonnut eikä edes yrittänyt..?
- Anonyymi
Vittu saatana perkele saatana perkele saatana perkele!
Plöppä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos liikennevalvonta on vain nopeusvalvontaa ja muista rikkomuksista ei välitetä, niin miten on mahdollista, että muistakin rikkomuksista määrätään sakkoja ihan jatkuvasti?
Poliisin mukaan yli 90 % liikenteessä annetuista sanktioista koskee ylinopeuksia. Suhde on jotensakin vinoutunut, koska nopeusrajoitusten lisäksi on satoja muitakin sääntöjä, monet näistä paljon nopeuksia tärkeämpiä. Tämä kertoo paljon Suomesta, poliitikoista ja viranomaisista. Ei ole ihme, jos naapurimaissa ihmetellään jatkuvasti Suomen nopeusverotusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Poliisin mukaan yli 90 % liikenteessä annetuista sanktioista koskee ylinopeuksia. Suhde on jotensakin vinoutunut, koska nopeusrajoitusten lisäksi on satoja muitakin sääntöjä, monet näistä paljon nopeuksia tärkeämpiä. Tämä kertoo paljon Suomesta, poliitikoista ja viranomaisista. Ei ole ihme, jos naapurimaissa ihmetellään jatkuvasti Suomen nopeusverotusta.
Laitatko linkin tuohon poliisin antamaan tietoon?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Poliisin mukaan yli 90 % liikenteessä annetuista sanktioista koskee ylinopeuksia. Suhde on jotensakin vinoutunut, koska nopeusrajoitusten lisäksi on satoja muitakin sääntöjä, monet näistä paljon nopeuksia tärkeämpiä. Tämä kertoo paljon Suomesta, poliitikoista ja viranomaisista. Ei ole ihme, jos naapurimaissa ihmetellään jatkuvasti Suomen nopeusverotusta.
Sitä nuo naapurit ainakin minulle ovat ihmetelleet, että kuinka suomalaiset ovat niin tyhmiä, että ajavat noiden kameratolppien kohdalla tietoisesti sellaista nopeutta, josta sakko tulee.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa752823- 572746
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun172503- 412062
- 512023
Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus2771985Hymyilyttää
Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi211301- 421150
Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo21080Aamun Trump
"DR: Trumpin väki lahjoi kodittomia grönlantilaisia esittämään Trump-faneja" Sillä lailla.96989