Muistatko ekasta koulupäivästäsi mitään ?

Anonyymi

Minä en muista, vaikka kuinka yritän....

22

<50

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ensimmäisestä en muista. Viimeisestä muistan. Oli elämäni paras päivä.

• Anonyymi

Muistan, kun olin sairaana ja pääsin vasta yli viikon päästä aloittamaan koulun ja eka päivänäkin myöhästyin rutkasti.

• Anonyymi

Olihan ikää jo seitsemän vuotta silloin viisikymmentä vuotta sitten. Kyllä sen muistaa koko ikänsä. Etenkin värit ja hajut. Terotettujen kynien tuoksu. Luokan seinälle ripustetut aakkostaulut. Ja sen, kuinka onnistui kunnolla suututtamaan koulun rehtorin heti päivänä 1.

• Anonyymi

-76 silloin oli selvä jako työläiskakaroilla ja Herra pennuilla. Opettaja oli entinen kenttähuora, hermonsa menettäny ämmä.

• Anonyymi

Äidit saattoi minut ja muutkin ekaluokkalaiset kouluun ja kun lähtivät vilkuttivat vielä luokkahuoneen ovelta. Vieressä istunut tyttö alkoi nyyhkimään kun äidit lähtivät ja luokkahuoneen ovi suljettiin. Minä ajattelin, että mikä ihme tuotakin vaivaa.

• Anonyymi

Enpä muista syksystä 1970 Nopankylän kansakoulussa käytännössä mitään. ..

• Anonyymi

Koko kouluaika on aika lailla hämärän peitossa. Muutama yksittäinen kommellus vain on muistissa.

• Anonyymi

Muistan hyvin. Olen 70-luvun lapsia ja muistan, kuinka isä saattoi minut ensimmäisenä päivänä kouluun. Oli ihan uudet vaatteet päällä ja vanhemmat jäivät luokkahuoneen perälle seisomaan kun meidät lapset istutettiin pulpetteihin. Jännitti vähän, mutta onneksi opettaja vaikutti niin mukavalta että jännitys lientyi. Ei mikään huono muisto ekasta koulupäivästä, vaikka niitä ikäviäkin koulupäiviä tuli myöhemmin.

• Anonyymi

Muistan. Menin yksin, mutta bongasin ekana päivänä kaverin, joka tuli myöskin yksin. Se oli 70-lukua se. Opettaja jäi aivan vieraaksi, vierasti meitä köyhiä kakaroita. Sillä oli joku omituinen nimikin.

• Anonyymi

Muistan tuoksut ja aapisen vielä 64 vuoden takaa......................

• Anonyymi

Muistan että näkkileipää ja maitopullo oli repussa ja ruokatauolla keittolan emäntä muuripadasta kauhoi makaroonivelliä lautaselle. Ruokana oli aina vellejä tai sopparuokaa,
      Kouluun oli matkaa 8 kilometriä, talvella oli kivaa mennä hiihtämällä, muuten matka taittui kävellen tai pyörällä.

• Anonyymi

Aloitin kansakoulun vuonna 1964 Pohjanmaalla ja meille annettiin koulussa myös leipää joka oli tummaa täysrukiista ja maitoa. Lautaset olivat aikojen saatossa kolhiintuneita kellertäviä vihreäreunaisia emalilautasia. Ruoka oli ruispuolukkapuuroa, kaurapuuroa, mannaryynipuuroa tai keittoruokia kuten kampsukeittoa jossa oli verimakkaranpalasia perunaa ja maitoa, hernekeittoa, kesäkeittoa. Välillä saatiin Viola nimistä sulatejuustoa kolmionmuotoisena palana käärittynä folioon jossa päällä Viola -nimi paperilla.

• Anonyymi

Muistan ensimmäisen kävelyn reppu selässä pari kilometriä polkua pitkin metsän halki koululle ja myös ensimmäisen jännittävän koulupäivän.

• Anonyymi

rUOKA TUOTIIN LUOKKAAN SINKKIÄMPÄRILLÄ JOSTA OPETTAJA KAUHOI SITÄ OPPINAAN LAUTASELLE.. PULPETISSA ISTUEN SYÖTIIN : Pulpetin kannen suojasi ensin vanerinen levy , jonka päälle oli jokainen oppilas itse virkannut suojaliinan.

Omat leivät piti olla alakoululuokilla vielä mukana !

Ruoka oli monipuolista ja kaikki ruoka tuli syödä . ruokahävikkiä ei varmaan ollut kovin paljoa.

tämä kaikki kokemus kertyi reppuuni vuosina : 1956---1964

• Anonyymi

Muistan opettajan nimen, Lydia Harju.

• Anonyymi

Upouusi oranssi syystakki ja lierihattu. Punainen penaali ja näpsäkkä laukku naapurikaupan alennusmyynnistä. Äiti vei kaksi kilometriä sinne kouluun. Taisi hiukan tihuuttaa vettä. Pelotti. Olin äärimmäisen ujo. Tuulikki Hänninen oli ystävällinen opettaja, mutta välillemme ei koskaan syntynyt läheistä suhdetta. Tunsin, ettei hän arvostanut minua. Eikä ihme, kun olin liian ujo koskaan sanomaan mitään. Kotona olin perheen rasavilli ja keppostelija. Koulussa en osannut olla. Kuitenkin olin jotenkin innoissani. Halusin oppia. Naapurin Risto alkoi kiusata minua jos ei ihan ensimmäisestä päivästä alkaen, niin melko pian. Koska olin edellisenä kesänä näyttänyt hänelle kieltä, kun hän pyöräili pihamme ohi. Hänestä tuli sitte suuren pelon aihe minulle. Koulukiusaaja. Tai koulumatkakiusaaja. Ajoi vieressäni kotiinsa asti ja kuulusteli minua. Kai häntä huvitti, että olin niin ujo ja pelokas, vaikka olin näyttänyt hänelle kieltä.

• Anonyymi

Onneksi nykyajan eput pääsevät opiskelemaan monikulttuuriseen ilmapiiriin ja eivät kasva persuiksi. Pikku Lissulla on pulpettiparina Abdi ja pikku Riinalla Hassan.

• Anonyymi

Muistan, että siihen kommuunilaitokseen tuhlaantui elämästä aivan liian monta vuotta.

• Anonyymi

Joo muistan kuinka Kukkaron myyjä ja faija veti Kampin jengiläisiä turpaan :-o

• Muistan, että naapurin täti vei minut kouluun ensimmäisenä päivänä. Äiti ei voinut, koska oli töissä. Uusi reppu oli upea, muistan kuinka ylpeä olin siitä. Ainoa asia, joka varjosti päivää oli poikatukka. Oli järkevää, että kiireisinä kouluaamuina ei tarvinnut laittaa hiuksia, joten hiukset leikattiin lyhyiksi.

Luokassa minulle ei löytynytkään omaa paikkaa, koska oppilasmäärä oli liian suuri ja minua pompoteltiin kahden luokan väliä ja opettajat häsäsivät. Halusin lähteä kotiin. Sain lopulta tuolin kahden pojan pulpettien sivulle. Sekin vielä - kahden pojan.

Olin jo ensimmäisestä päivästä alkaen arka, erikoinen ja kummallinen. Ei "sitä" löytynyt edes oppilaslistoista. Ihan kuin universumi olisi karaissut ja viestittänyt, että paikkasi ei ole tässä kasvatuslaitoksessa =)

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkä nimistä naista

Täällä kaipailet?
      Ikävä
      106
      2449
    2. Minkä nimistä miestä

Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      106
      1912
    3. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      16
      1804
    4. Mitä ajattelit hänestä

Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      99
      1457
    5. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      192
      1432
    6. Mietitkö tosissasi..

..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      4
      1375
    7. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      133
      975
    8. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      57
      957
    9. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      125
      948
    10. En tunne muita

Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      946
    Aihe