Äänityksissä parantamisen varaa

Nightwishin levyt eivät soi kunnolla. Tämän vuosikymmenen tuotteista vain Wacken 2013 on teknisesti kansainvälistä tasoa, mutta Wackenkin kuulostaa jotenkin kirskuvalta.

Äänitteiden taso vaihtelee laidasta laitaan äärimmäisen erottelevasta puuroon bändin kokonaissoundin pilaten. Erotteleva jää hajanaiseksi, kun taas puurosta eivät erotu soittimet ja laulut.

Vahvistimen volumea joutuu yleensä kääntämään useita desibelejä kovemmalle, kun pistää Nightwishia soimaan. Kovan luokan ammattilaisten pitäisi remasteroida Nightwishin levyt uusiksi.
Ilmoita


16 Vastausta

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.


Paljon tuonsuuntaista kommenttia on tuubissakin, että ei ihan tuulesta temmattua. Kai ne on bändin maun mukaan säädetty.
Ilmoita
En ymmärrä äänitekniikasta yhtään mitään, mutta Wacken 2013 tosiaan kuulosta bändin tuotoksista ylivoimaisesti parhaalta, ainakin mitä livelevyihin tulee. Voi olla, että se pärjää albumeillekin, mutta siitä en oikein osaa sanoa.

Oletteko kuunnelleet Decades-kokoelmaa, sehän sisältää remasteroidut versiot? Onko ne mistään kotoisin?
Ilmoita
Se riippuu millä taltiointia kuuntelee. Biisejä ei miksata nyrkinkokoisille tietsikka kaiuttimille tai läppärille. Jos kuunnellaan JuuTuubista vajaabittistä kamaa se jo aiheuttaa varsinkin musan ylpäähän ongelmia. Myös tietsikan intekroitu AD/DA muunto on aika herkkä yliohjautumiseen, joka kuuluu ylä-äänien sirkutuksena. Ylihohjauksen näkee testiohjelmalla https://www.genelec.com/audio-test-signals vaikka kuulokeliitännästä skooppiohjelmalla tai ihan oikealla oskilloskoopilla.
Hyvät aktiivimonitorit (ei välttämättä Genelecit) toimii musatallenteella aina.
Terkuin Ygä Jurri
Ilmoita
Olen kuunnellut Floorin kauden kiekkoja monituisilla laitteilla. Äänitteet kuulostavat samalla tavalla erilaisilta laitteista riippumatta. Tekijät ovat minun korvissani selvästi päätyneet valitsemaan tietyn äänimaailman kullekin levylle. Syytä en osaa sanoa.

Miellyttävyysjärjestys:
1. Wacken 2013
2. Tampere 2015
3. EFMB
4. Wembley 2015
5. Vehicle of spirit DVD3, sillisalaatti

Eniten harmittavat musiikillisesti loistavat EFMB ja Wembley. EFMB ei irtoa kunnolla liitoon ja Wembley on todella tunkkainen. Kaikkia kiekkoja kyllä kuuntelee, mutta tulen aina palanneeksi ensirakkauteeni Wackeniin.:)
5 VASTAUSTA:
Wembleyn äänitys on kieltämäätä hieman tunkkainen.
Anonyymi kirjoitti:
Wembleyn äänitys on kieltämäätä hieman tunkkainen.
Joo kun jossain välissä tapaan Aholan täytyy kysellä, miltä hengentuote kuulosti masteroinnissa. Mahdollisuuksi epäonnistumiseen on ihan riittävästi varsinkin jos taltiointi tehdään samalla kun se syötetään saliäänisysteemiin. En ole digi-äänitysten asiantuntija enempi perinteisen analogiäänitekniikan tekijä.
Terkuin Ygä J
Anonyymi kirjoitti:
Joo kun jossain välissä tapaan Aholan täytyy kysellä, miltä hengentuote kuulosti masteroinnissa. Mahdollisuuksi epäonnistumiseen on ihan riittävästi varsinkin jos taltiointi tehdään samalla kun se syötetään saliäänisysteemiin. En ole digi-äänitysten asiantuntija enempi perinteisen analogiäänitekniikan tekijä.
Terkuin Ygä J
Eikö lopulliselle levylle tulevat äänet voi silti säätää mielensä mukaisiksi, vaikka konsertissa vääristyisi jokin? Muistelen lukeneeni jostakin paikalla olleen kommentin, että Wembleyllä konsertti kuulosti osapuilleen samalta kuin levyllä.
Sama järjestys miellyttää täälläkin. Wacken2013 paras ja heti perässä Tampereen konsertti 2015. Wembleytä ei viitsi kuunnella. Tuon wembleyn konsertin laittoivat spotifyyn vaikka samana vuonna julkaistu Tampereen konsertti ois sisältänyt paljon paremman soundin.
Anonyymi kirjoitti:
Sama järjestys miellyttää täälläkin. Wacken2013 paras ja heti perässä Tampereen konsertti 2015. Wembleytä ei viitsi kuunnella. Tuon wembleyn konsertin laittoivat spotifyyn vaikka samana vuonna julkaistu Tampereen konsertti ois sisältänyt paljon paremman soundin.
Kumma juttu, mikä Wembleyllä oli niin eritavalla? Onhan siellä pitkän linjan hemmot olleet puikoissa, Tero ja Kimmo joilla pitäisi olla Nightwishin soundi ihan päässään + Tuomas ja soittajat.
Jos mikit otetaan äänityksiin jakajilta suoraan ja perässä om mixutin, kyllä soundien säätely onnistuu vaikka PA syöttäisi pelkkää kuraa. Yleensä äänityksiin otetaan jakajilta, ompa niitä Nightwishilläkin ollut tallenteita jossa äänitys otetaan FOH-mixuttimen perseestä.
Ygä J
+Lisää kommentti
Mielenkiintoista todeta, että Wackenin taltiointi on selkeästi mieleisempi usealle. Itsellenikin tuntuupi muheammalta. No mulla on tämä hidastetumpi BR. eikä muuta. Siltikin on hyvät soundit. Wembley myös BR, joka tarvitsi heti säätöä. Kuulokkeilla toimii parhaiten.
Wembleyllä ekan biisin jälkeen selkeä parannus tai ainakin tuntuu parantuvan.

Wackenhan olosuhteiltaan pitäisi olla haastavampi. Oliko kalustossa eroja. Oliko enemmän säätojä alla, vai peräti vahvaa konsultaatiota Wackenin olosuhteista sillä hetkellä. Haasteita varmaan aina ja kaikkialla, mutta lähinnä tätä uusinta odotellessa mietityttää, onkohan tätä mitenkään noteerattu noin yleensäkään.

Wembleyssä oikeastaan häiritsee hivenen se, että Floorin ääneessä vrt. bändiin on aika iso kontrasti. Onko tämä laitteistani johtuvaa, en ainakaan saa paranneltua. Parin biisin jälkeen kyllä alkaa jo tottua, että toimii näinkin. Pitäisi osata varmaan säätää kunnolla, mutta toisaalta, pitäisikö loppukäyttäjilläkin olla jo ammatipelit.
4 VASTAUSTA:
Levyllä oleva ääni tuskin riippuu konserttipaikasta. Käsittääkseni bändin joka jäsenelle on oma kanavansa äänipöydässä, minkä avulla miksataan konserttiyleisölle kuuluva musiikki. Tila vaikuttaa vain yleisön kuulemaan ääneen ja yksittäisen katselijan äänikokemukseen istuma- tai seisomapaikasta riippuen. Levylle tulevaa ääntä voidaan varmaan käsitellä mielin määrin.

Poikkeus vahvistaa säännön. Rock in Riossa ei ilmeisest ollut tarpeeksi johtoja, joten ääniosastolla jouduttiin tyytymään normaalista poikkeavaan systeemiin, mikä kuuluu selvästi taltioinneilla.

Kotona ei pysty säätämään levyn ääntä mieleisekseen, koska joka soittimelle ja laulajalle ei ole käytettävissä omaa kanavaansa. Jotakin on tehtävissä kuten basson ja diskantin välillä pelaaminen, äänen voimakkuuden säätäminen ja laitteista riippuen kaiun lisääminen kuivan kuuloiseen ääneen, mutta eipä juuri muuta.
Anonyymi kirjoitti:
Levyllä oleva ääni tuskin riippuu konserttipaikasta. Käsittääkseni bändin joka jäsenelle on oma kanavansa äänipöydässä, minkä avulla miksataan konserttiyleisölle kuuluva musiikki. Tila vaikuttaa vain yleisön kuulemaan ääneen ja yksittäisen katselijan äänikokemukseen istuma- tai seisomapaikasta riippuen. Levylle tulevaa ääntä voidaan varmaan käsitellä mielin määrin.

Poikkeus vahvistaa säännön. Rock in Riossa ei ilmeisest ollut tarpeeksi johtoja, joten ääniosastolla jouduttiin tyytymään normaalista poikkeavaan systeemiin, mikä kuuluu selvästi taltioinneilla.

Kotona ei pysty säätämään levyn ääntä mieleisekseen, koska joka soittimelle ja laulajalle ei ole käytettävissä omaa kanavaansa. Jotakin on tehtävissä kuten basson ja diskantin välillä pelaaminen, äänen voimakkuuden säätäminen ja laitteista riippuen kaiun lisääminen kuivan kuuloiseen ääneen, mutta eipä juuri muuta.
Monimikki äänityksissä ongelma saattaa syntyä mikrofonien vaihe-eroista. Usein venuen edessä on effektimikki, tai ns. keinopää joka kuuntelee koko pippaloa. Tätä sekoitetaan mikkien miksaukseen, jotta äänikuva olisi autenttinen.

Vokaalimikkeihin vuotaa samat taustat, mikkien vaihe-erot voi häivyttää taustaa tai lisätä lisätä sitä. Jos ständissä on rinnakkain kaksi samanvaiheista mikkiä tausta saman vaiheisuus kumoaa taustamelun. Jompaan kunmpaan mikkiin voidaan joikhata. Tätä käytetään apuna "headseteissä" lentäjillä ja muilla meluavilla aparaateilla kulkevilla.
Ygä J
Anonyymi kirjoitti:
Monimikki äänityksissä ongelma saattaa syntyä mikrofonien vaihe-eroista. Usein venuen edessä on effektimikki, tai ns. keinopää joka kuuntelee koko pippaloa. Tätä sekoitetaan mikkien miksaukseen, jotta äänikuva olisi autenttinen.

Vokaalimikkeihin vuotaa samat taustat, mikkien vaihe-erot voi häivyttää taustaa tai lisätä lisätä sitä. Jos ständissä on rinnakkain kaksi samanvaiheista mikkiä tausta saman vaiheisuus kumoaa taustamelun. Jompaan kunmpaan mikkiin voidaan joikhata. Tätä käytetään apuna "headseteissä" lentäjillä ja muilla meluavilla aparaateilla kulkevilla.
Ygä J
Eikö levyä aleta koostaa bändin joka jäsenen omalla kanavallaan tuottamasta äänestä? Jokaisella on oma raitansa kuten studiolevyjäkin tehtäessä. Raidat talletetaan konserttitilanteessa. Joka raitaa voi käsitellä jälkikäteen ja raidoista voi miksata ja masteroida kokonaisuuden, missä laulut ja soitot kuuluvat halutulla voimakkuudella toisiinsa nähden.

Vastaavastihan videokin kootaan eri kameroilla taltioiduista videoista.

Wembley on selvästi bassovoittoinen. Eri soittimet eivät erotu ja kuulu kunnolla. Floor kuulostaa Floorilta korkeintaan paikoitellen. Marco on kansitietojen mukaan ollut mukana levyntekoprosessissa, mutta en usko, että äänimaailman tummuus johtuu hänestä. Marco totesi tosin yhdessä haastattelussa, että Wembley on enemmän raaka ja Tampere normaali, mutta oudolta tuntuu silti.

Wembleyn kaltaista tummuutta on myös EFMB:ssä, mutta ei niin häiritsevästi. Levy on Holopaisen mukaan jopa iloinen, mutta minusta kepeys hukkuu suurimmaksi osaksi tummuuteen. Jotenkin pidätelty pakkaus. Kuulin joskus sattumalta radiosta Alpenglown ja sen äänimaailma poikkesi tappioksi radio-ohjelman muusta materiaalista.
Lisään vielä, että Vehicle of Spiritin julkaisemista siirrettiin pariin otteeseen. En ole nähnyt juttua, mistä syystä.
+Lisää kommentti
Oikeat professionaalit on tehny Wackenin setupin, eikä ole päästänyt amatöörejä pilaamaan (niin paljon) soundeja. Jos koettaa olla "maailmanluokan" bändi, niin ei saisi naapurin Pena ja Jaska olla kaljapalkalla mukana puuhastelemassa...
Ilmoita
Kuunnelkaapa akustiselta Nimeni on Neumann -levyltä Sinä ja minä -kappale. Sanoisin, että siinä on ääni kohdallaan. Referenssikamaa.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Äänityksissä parantamisen varaa

Nightwishin levyt eivät soi kunnolla. Tämän vuosikymmenen tuotteista vain Wacken 2013 on teknisesti kansainvälistä tasoa, mutta Wackenkin kuulostaa jotenkin kirskuvalta.

Äänitteiden taso vaihtelee laidasta laitaan äärimmäisen erottelevasta puuroon bändin kokonaissoundin pilaten. Erotteleva jää hajanaiseksi, kun taas puurosta eivät erotu soittimet ja laulut.

Vahvistimen volumea joutuu yleensä kääntämään useita desibelejä kovemmalle, kun pistää Nightwishia soimaan. Kovan luokan ammattilaisten pitäisi remasteroida Nightwishin levyt uusiksi.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta