Öljy ahtoputkissa

Jeppe

Onko normaalia että kunnostettu turbo öljyää ahtoputket? Öljyä auto vie alle litran 6tkm:lla. Onko jotain konstia todeta turbon kunto?

19

19250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nokinenä

      Uusikin turbo öljyää ahtoputket, miksei siis kunnostetut? Omassa 2.5 TDI:ssäni jo uutena irroitetuista putkista valui mustaa öljyä (jota silloin ihmettelin), samaa tekee nyt 350 000 km ajettuna (enkä enää ihmettele vaan pidän asiaan kuuluvana), öljyä palaa n. 1l / 15000 km, saman verran meni uutena. Ei muuta kuin usvaa putkeen.

      • öljyä ole

        Ei se musta mönjä mitään öljyä ole vaan EGR venttiilin takaisinkierrättämää pakokaasun tervaa. Se ei siis ole vika vaan ominaisuus kaikissa uudemmissa autoissa, tosi aika ongelma etenkin turbodieseleissä. Niissä imusarja "kasvaa" umpeen pikkuhiljaa tästä töhnästä ja tehot hiipuvat sen myötä.


      • Jeppe
        öljyä ole kirjoitti:

        Ei se musta mönjä mitään öljyä ole vaan EGR venttiilin takaisinkierrättämää pakokaasun tervaa. Se ei siis ole vika vaan ominaisuus kaikissa uudemmissa autoissa, tosi aika ongelma etenkin turbodieseleissä. Niissä imusarja "kasvaa" umpeen pikkuhiljaa tästä töhnästä ja tehot hiipuvat sen myötä.

        On sen ikäinen raakkine kyseessä, jotta ei ole takaisinkierrätystä, ainakaan enää. Ihmetyttää sininen savutus kylmänä, kun öljyä ei tosiaan kulu tuon enempää.


      • Jeppe
        Jeppe kirjoitti:

        On sen ikäinen raakkine kyseessä, jotta ei ole takaisinkierrätystä, ainakaan enää. Ihmetyttää sininen savutus kylmänä, kun öljyä ei tosiaan kulu tuon enempää.

        Kyseessä on siis td.


      • Jamppa1
        Jeppe kirjoitti:

        On sen ikäinen raakkine kyseessä, jotta ei ole takaisinkierrätystä, ainakaan enää. Ihmetyttää sininen savutus kylmänä, kun öljyä ei tosiaan kulu tuon enempää.

        venttiilinkumit? Niissä yleensä syy jos pölläyttää käynnistyessä sinistä.


      • Nokinenä
        öljyä ole kirjoitti:

        Ei se musta mönjä mitään öljyä ole vaan EGR venttiilin takaisinkierrättämää pakokaasun tervaa. Se ei siis ole vika vaan ominaisuus kaikissa uudemmissa autoissa, tosi aika ongelma etenkin turbodieseleissä. Niissä imusarja "kasvaa" umpeen pikkuhiljaa tästä töhnästä ja tehot hiipuvat sen myötä.

        Ei mene EGR:stä takaperin öljy imusarjasta ahtoputkiin! Joutuisi menemään ylämäkeen ja vastavirtaan! Kyllä se öljy tulee ahtimen laakerista ja menee välijäähdyttimen läpi imusarjaan. Mutta kun purat ahtimen ja tarkastelet laakerin akselitiivisteen rakennetta, et voi kuin ihmetellä, miten se yleensä voi olla vuotamatta! Eikä se siis voikkaan, vaan vähäinen vuoto kuuluu asiaan.

        Sinänsä se ahtoputkissa lilluva öljy on aivan yhtä ohutta lientä, kuin mitä moottoriöljy on, eikä mitään tervaa. Tervaksi se muuttuu vasta imusarjassa, kun EGR:stä tulee tulikuuma pakokaasu, joka polttaa sen öljyn "tervaksi". Pakokaasussa siis ei ole "tervaa" vaan se "huohotusöljysumu" yhdessä ahtimesta vuotavan öljyn kanssa palaa imusarjan sisäpintaan ja imuventtiileihin yms.


      • Jeppe
        Jamppa1 kirjoitti:

        venttiilinkumit? Niissä yleensä syy jos pölläyttää käynnistyessä sinistä.

        Se siinä onkin erikoista että savua tulee vasta vähän ajan kuluttua kun on käynyt. Voisiko olla suutinremontti edessä?


      • Jamppa1
        Jeppe kirjoitti:

        Se siinä onkin erikoista että savua tulee vasta vähän ajan kuluttua kun on käynyt. Voisiko olla suutinremontti edessä?

        ei aiheuta sinistä savua vaan sellaista synkänsävyistä joka ei jää leijailemaan.

        Mikä auto sulla olikaan?


      • Jeppe
        Jamppa1 kirjoitti:

        ei aiheuta sinistä savua vaan sellaista synkänsävyistä joka ei jää leijailemaan.

        Mikä auto sulla olikaan?

        e28 -koppanen 524 bemu. En ole nähnyt että dieselit niinkään kylmänä mustaa työntävät, vaan savu on valkosinistä. Jääkö tässä vaihtoehtoja?


      • Jamppa1
        Jeppe kirjoitti:

        e28 -koppanen 524 bemu. En ole nähnyt että dieselit niinkään kylmänä mustaa työntävät, vaan savu on valkosinistä. Jääkö tässä vaihtoehtoja?

        ole pahemmin bemarin dieseleihin perehtynyt. Mutta mustaa sieltä putkesta yleensä tulee kylmänä ja kuormalla ja se on normaalia. Suomen värinen savu kertoo siitä että palaa öljyä ja tulee samalla kosteutta putkesta ulos. Sama isossa mittakaavassa meinaa yleensä rikkinäistä kansipahvia.


      • vois
        Nokinenä kirjoitti:

        Ei mene EGR:stä takaperin öljy imusarjasta ahtoputkiin! Joutuisi menemään ylämäkeen ja vastavirtaan! Kyllä se öljy tulee ahtimen laakerista ja menee välijäähdyttimen läpi imusarjaan. Mutta kun purat ahtimen ja tarkastelet laakerin akselitiivisteen rakennetta, et voi kuin ihmetellä, miten se yleensä voi olla vuotamatta! Eikä se siis voikkaan, vaan vähäinen vuoto kuuluu asiaan.

        Sinänsä se ahtoputkissa lilluva öljy on aivan yhtä ohutta lientä, kuin mitä moottoriöljy on, eikä mitään tervaa. Tervaksi se muuttuu vasta imusarjassa, kun EGR:stä tulee tulikuuma pakokaasu, joka polttaa sen öljyn "tervaksi". Pakokaasussa siis ei ole "tervaa" vaan se "huohotusöljysumu" yhdessä ahtimesta vuotavan öljyn kanssa palaa imusarjan sisäpintaan ja imuventtiileihin yms.

        tukkia sitä egr-venttiiliä , ite tein sokean tiivisteen tiivistelevystä tdi volskiin siihen egr-läpän alle , ei mene tippaakaan paskaa imusarjalle tän kautta ! Läppä toimii edelleen sen tulpan päällä , tietty läpän vois eliminoida sulkemalla alipaineohjaus siihen kiinni asentoon mut mites sit jos sen vuosien jälkeen haluais toimintaan , vois siinä aikamoinen paskakikkare kilahella venttiileiden väliin ku läppä väkisin runtataan auki !


      • Nokinenä
        vois kirjoitti:

        tukkia sitä egr-venttiiliä , ite tein sokean tiivisteen tiivistelevystä tdi volskiin siihen egr-läpän alle , ei mene tippaakaan paskaa imusarjalle tän kautta ! Läppä toimii edelleen sen tulpan päällä , tietty läpän vois eliminoida sulkemalla alipaineohjaus siihen kiinni asentoon mut mites sit jos sen vuosien jälkeen haluais toimintaan , vois siinä aikamoinen paskakikkare kilahella venttiileiden väliin ku läppä väkisin runtataan auki !

        Niin voikin tukkia, mutta sitä öljyntuloa ahtimesta se ei tietenkään lopeta.


      • ascona 77
        öljyä ole kirjoitti:

        Ei se musta mönjä mitään öljyä ole vaan EGR venttiilin takaisinkierrättämää pakokaasun tervaa. Se ei siis ole vika vaan ominaisuus kaikissa uudemmissa autoissa, tosi aika ongelma etenkin turbodieseleissä. Niissä imusarja "kasvaa" umpeen pikkuhiljaa tästä töhnästä ja tehot hiipuvat sen myötä.

        jaa että egr:än takaisin kierrättämää mönjää vai? no olikohan mulla aikoinaan 77vm asconassa egr, ei tainnu olla. että eiköhän se ole vaan ihan öljyä!!!! (asconassa recordin 2.3td)


      • lähinnä
        ascona 77 kirjoitti:

        jaa että egr:än takaisin kierrättämää mönjää vai? no olikohan mulla aikoinaan 77vm asconassa egr, ei tainnu olla. että eiköhän se ole vaan ihan öljyä!!!! (asconassa recordin 2.3td)

        on se karsein mahdollinen yhdistelmä !

        Mersuhan kanssa innostui siitä egr-systeemistä 90 luvun alussa kunnes totesivat siitä olevan vaan haittaa koneelle ! Eipä ole niitten nakuissa moista värkkiä olleskaan , vihreät tavoitteet hoidetaan muulla tavalla kuin pakokaasun johtamisella imusarjalle !

        Eli käytännössä kun ahtoilmaa lämmitetään pakokaasulla , niin joku typen oksidin lukema , joka kuluttaa tota otsonia yllämme , saadaan pienemmäksi !

        Mitä kylmempi ilma palotilanteeseen , sitä enemmän tehoa !

        Jokainen voi kuvitella onko pakosarjasta tuleva dieselmoottorin pakokaasu sitä puhtainta tavaraa .... siihen ahtimen huohottamaan öljyyn vielä yhteytettynä !


      • ammattimies
        Nokinenä kirjoitti:

        Ei mene EGR:stä takaperin öljy imusarjasta ahtoputkiin! Joutuisi menemään ylämäkeen ja vastavirtaan! Kyllä se öljy tulee ahtimen laakerista ja menee välijäähdyttimen läpi imusarjaan. Mutta kun purat ahtimen ja tarkastelet laakerin akselitiivisteen rakennetta, et voi kuin ihmetellä, miten se yleensä voi olla vuotamatta! Eikä se siis voikkaan, vaan vähäinen vuoto kuuluu asiaan.

        Sinänsä se ahtoputkissa lilluva öljy on aivan yhtä ohutta lientä, kuin mitä moottoriöljy on, eikä mitään tervaa. Tervaksi se muuttuu vasta imusarjassa, kun EGR:stä tulee tulikuuma pakokaasu, joka polttaa sen öljyn "tervaksi". Pakokaasussa siis ei ole "tervaa" vaan se "huohotusöljysumu" yhdessä ahtimesta vuotavan öljyn kanssa palaa imusarjan sisäpintaan ja imuventtiileihin yms.

        Näin on. Laakerista se tulee..
        Jos on cooleri, niin joskus coolerin pohjalla alkaa olee niin paljon öljyä että alkaa vaikuttaa jo tehoihin.Ellei se oo semmosessa asennossa, että se pääsee tulee sieltä pois..
        toi terva juttu oli täyttä paskaa.


      • Anonyymi
        Nokinenä kirjoitti:

        Ei mene EGR:stä takaperin öljy imusarjasta ahtoputkiin! Joutuisi menemään ylämäkeen ja vastavirtaan! Kyllä se öljy tulee ahtimen laakerista ja menee välijäähdyttimen läpi imusarjaan. Mutta kun purat ahtimen ja tarkastelet laakerin akselitiivisteen rakennetta, et voi kuin ihmetellä, miten se yleensä voi olla vuotamatta! Eikä se siis voikkaan, vaan vähäinen vuoto kuuluu asiaan.

        Sinänsä se ahtoputkissa lilluva öljy on aivan yhtä ohutta lientä, kuin mitä moottoriöljy on, eikä mitään tervaa. Tervaksi se muuttuu vasta imusarjassa, kun EGR:stä tulee tulikuuma pakokaasu, joka polttaa sen öljyn "tervaksi". Pakokaasussa siis ei ole "tervaa" vaan se "huohotusöljysumu" yhdessä ahtimesta vuotavan öljyn kanssa palaa imusarjan sisäpintaan ja imuventtiileihin yms.

        Otin sen kumiputken mootorin alta pois ihmettelin kun on niin märkä mustaa ainetta tilasin sinne uuden tiivisteen ihmeen löysä liitos semmoisilla lukko renkaalla aivan pyöri kevyesti .Auto onVolvo D 4 2015 127000 km


    • Läpswagen jetta 1.6 turbo d...

      saa kuluttaa manuaali bookin mukaan viedä 1,5 litraa moottori öljyö 1000km!!!! Repikää tästä paremmaksi!!!?!?!?!?!?!?!

      • volokkari mies

        naapuri yritti aikoinaan uutta konetta tai remonttia koneeseensa (poloon). pyysivät lukeen ohjekirjan vm.81 kulutus saa olla 1,5ltr./1500km:llä ei 1ltr.kulutus ole vielä sellainen raja.se siitä


    • Anonyymi

      Melkoisen horoja täytyy olla mukit, kun ei mikään riitä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1205
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1149
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1080
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      957
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      929
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe