Crohnin tauti

Anonyymi

Nyt on pakko avautua. Mulla on ollu suolisto ongelmia ihan syntymästä asti (erittäin paha koliitti, myöhemmin ulostus tuli n 1-2 kertaa viikossa vaikka liikuin erittäin paljon ja söin kotiruokaa omasta pihasta. Sitten vaihdoin koulua ja iski stressi ”entä jos muut ei tykkää musta”... alkoi ripuli joka meni veriripuliksi. Kesti pari vuotta (oireet hävisivät välillä ja alkoi välillä uudelleen), kunnes äitini kysyessä miksi juoksen kokoajan vessassa, kerroin ripulista ja vähästä verta. Fakta oli, että siinä vaiheessa ulos ei tullut muuta, kuin pelkkää verta ja ilmaa.

Mutkat suoriksi, tuosta on 18 vuotta aikaa. Olin parissa pahassa parisuhteessa, jolloin mahani oli todella huonokuntoinen, yritin saada ruokavaliolla mahani kuntoon ja sain haukut molemmilta (eri aikoina tietty), pelkkää painostusta rasvatonta maitoa, alkoholia, sokeria ja viljoja kohtaan. Olin kuulema kuin uskovainen, vaikka molemmille exille keitin kylkeen perunoita, pastaa tai riisiä (harvoin tein koko ruuan vhh na). Molempien painostuksesta luovutin. Oireilin myös muilla tavoin.

Nyt havahduin horroksesta, tajusin etten halua käyttää lääkkeitä tähän lopun ikääni, lääkkeiden haitat ovat järkyttäviä. Aloitin scd ruokavalion tänään, vielä on liian aikaista mihinkään, mutta stressi juoksuttaa vessassa. Veren tulo ulosteen mukana on kyllä vähän vähentynyt (*koputan puuta*, että tämä nyt toimisi), vessassa olen saanut juosta yhtä paljon kuin aiemminkin, mutta ikinä ei ole veren tulo vähentynyt akuuttivaiheen aikana ilman kortisonia. Jos tämä auttaa voin siirtyä vähän helpommillekin vesille. Huomasin noilla kahdella seurustelukerralla kuitenkin, että jo siinä parissa viikossa aloin voimaan paremmin ja sain lisää energiaa.

Mikään ei toimi kaikilla, mutta jos suoliston kunto menee parempaan suuntaan, tulee usko huomiseen ja tulevaisuuteen. Tällä hetkellä vielä olen valmis luovuttamaan kaiken suhteen. En vain enää jaksa.

Itken vessassa, en kivuista enää, vaan uupumuksesta. Siitä miten olen antanut kohdella itseäni, siitä miten luovutin aiemmin painostuksen alla, siitä miten sokeasti luotin lääkäreihin (monet hoitovirheet kärsinyt luoton takia), siitä miten epäreilua on, että koko älyttömän laajasta suvusta ainoastaan minä sairastuin tähän, siitä millaista kohtelua olen saanut lääkäreiltä sietää, miten en tule ikinä kelpaamaan kenellekään enää. Miten olen lihottanut itseni, miten en ole jaksanut enempää, kun olisi pitänyt vain jaksaa, jaksaa ja jaksaa. Ihan niinkuin luokanvalvojani totesi kun palasin kouluun kahden viikon sairaala reissun jälkeen, täyden liikuntakiellon kera: ”jos et muuta viitsi, kävele edes kenttää ympäri” tai ”se on vain sun päässäs, oisit tarvinnu ihan eri luokan tutkimukset (psykiatriset tutkimukset)”.

Mutta nyt olen vahvempi. Viimeksi kun näin kyseisen opettajan hymyillen toivotin mukavaa matkaa h......iin, henkilölle joka totesi ettei halua parisuhdetta kanssani tämän sairauden takia, kerroin suoraan että onneksi suolistosairauden oireista voi päästä eroon, toisin kaltaisestaan aivovammasta (pyydän anteeksi kaikilta joilla on oikea fyysinen aivovamma, olette vahvoja ja selviytyjiä!). Osaan puolustaa itseäni kun kukaan muu sitä ei ole ikinä tehnyt.

Toivon kaikille suolisto ongelmaisille hyvää kesän loppua, muistakaa itkeä, avautua ja huutaa. Mikään ei kestä kuitenkaan ikuisesti.

2

179

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Crohin tautiin auttaa SCD- ruokavalio, VHH tai ketodieetti. SCD:n ja VHH: n välimuodosta on ollut suuri apu. Tzemppiä!

• Anonyymi

Minulla on myös Crohnin tauti ja olen saanut sen aika hyvään kuriin ja ei ole enää mitään ongelmia.

Olen opettanut itseni tekemään sellaista tuokaa joka ei ärsytä mahaa ja ulostuspuolikkin pysyy hyvin hallinnassa.

Kokemuksien kautta en tee käristettyä ruokaa enkä syo lihaa muuta kuin jauhettuna en edes suuria annoksia. Broilerin liha ja kala ovat suosikkejani.
      Kastikkeissa en käristä jauhoja vaan suurustan ne ruokakermalla ja keitettyjen porkkanasiivujen keitinvedellä, ja liraus tai kaksi Soija Soucea pullostaa niin porkkana siivujen lisäksi vaikka herkkusieni siivuja tai broilerin lihasta palasia oman mieltymyksen mukaan, sitä voi soveltaa itse vapaasti ripottele lisäksi pinnalle kuivattua persiljaa /tilliä , suolaa ei ole tarvinnut lisät ollenkaan.

Kastikkeen käytön mukaan maustan sen broileri/lihaliemikuutioilla siis saksilla jyrsin liemikuutiota kastikkeen joukkoon. Ja hyvää on ollut muidenkin mielestä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      136
      6579
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      579
      2361
    3. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      46
      1630
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      114
      1371
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      89
      1212
    6. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      66
      1048
    7. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      48
      1045
    8. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      63
      1042
    9. Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain

muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.
      Tuusniemi
      27
      1018
    10. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      63
      956
    Aihe