Vene rimoista

Asiasta kiinnostunut

Olen jostakin kuullut että veneitä voi tehdä liimaamalla rimoja yhteen. Ja tällä tavalle tehty vene vielä lasikuidutetaan.

Onko tällaisia veneitä tehty paljon? onko niitä helppo tehdä? Tuleeko veneistä hyviä?

16

10371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toope

      Otsikon niminen yritelmä aiheesta oli venenäyttelyssä muistaakseni v.2000. Ei tainnut tulla kaupallista menestystä, vaikkei veneessä varmaan hinnan lisäksi muuta vikaa ollutkaan. Sarjatuotantoveneen kokoisessa veneessä vaan on vaikea saada suuritöisen rungon työkustannuksia häivytetyksi veneen hintaan.

      Menetelmä sopii suurille yksin kappalein tehtäville veneille joissa ei ole hintapaineita ja tietysti omatoimisille nikkareille. Mutta (taas kerran): Tarkistapa onko sinulla tarkoitukseen sopiva lämmin halli, taitoa, aikaa ja rahaa rakentaa vene itse.

    • huono

      Lähtökohta puuveneessä on yleesä se ettei sitä kuiduteta. Hartsi ja puu on niin erilaisia materiaaleja, että ajan mittaan siitä tulee ongelmia. Tiedän kyllä että ihan uusiakin puuveneitä epoksoidaan ilman lasikuitua.
      Puuvene rimoista tehtynä on kyllä huono ajatus. Olen pari kevättä seurannut melko kookkaan moottoriveneen vesille laskua ja ongelma on siinä kun puu talvella kuivuu niin rimojen väliin tulee pienen pieniä rakoja. Kun vene on tehty kapeista rimoista niin rakoja on huomattavasti enemmän kuin leveistä laudoista tehdyssä yksilossä ja vettä tulee todella paljon. Kunnon kyllästäminen auttaa vähän mutta veneen ikääntyessä ei siitäkään ole niin paljon apua.

    • designaattori

      Tuo rima/epoksi rakenne on erittäin käytetty itserakennus tai one-off menetelmä yksittäisveneiden valmistuksessa.

      Vanhimmat konstruktiot ovat epoksiaikakauden alusta 70 -luvun puolelta eikä niissä ole esiintynyt mitään ongelmia tähän päivään saakka.

      Menetelmä on lyhykäisyydessään sellainen että rimoja kiinnitetään kylki kylkeen mallikaarien päälle ja ne liimataan sivuistaan epoksikitillä. Kun liima on kovettunut, vene voidaan laminoida kankaalla "avoimelta" puolelta ja irrottaa se sen jälkeen mallikaarista. Sitten laminoidaan se mallikaarien puoli ja avot... siinä on aivan lujitemuoviveneen mallinen ja yhtä helppohoitoinen vene.

      Tosiasiassa työtä on 8 kertaa enemmän...

    • mirv
    • ervi

      löydätkö jostain hiukka vanhemmasta venelehdestä sellasta veistämöä joka sijaitsi jossain oulun lähellä,oisko ollut tervo...jotain.nimeltään.tekivät erittäin laadukkaita veneitä juuri rimoista ja kuidutettuna.kestävä käsittääkseni mutta hiukka kallis systeemi,ensimmäiset jostain 80 luvulta ja sekä työ että huviveneitä,oisko ollut tervonen ja paikka olhava.saa korjata jos olen erehtynyt.käsittääkseni ovat vielä kaikki ehjänä ja pinnalla.muuten kotkankin suunnalla joku teki,en nyt muista kuka mutta kirjoittelen jahka muistan.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet ihan oikeassa, ja meidän vene on tehty ihan samoin omin kätösin Torniossa. Jos haluat nähda yhden Tervosen veneen niin tuosta löytyy https://www.youtube.com/watch?v=IA1RZTG1EtE

        Hieno vene, tosi kiva tuo "pilot house" kun tekee pitkää reissua ja kelit ovat sitä ja tätä.

        Teillä kivasti reissuja kuvattu, pitää katsoa, vielä 30cm lunta, niin tää on hyvää veneilyä nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieno vene, tosi kiva tuo "pilot house" kun tekee pitkää reissua ja kelit ovat sitä ja tätä.

        Teillä kivasti reissuja kuvattu, pitää katsoa, vielä 30cm lunta, niin tää on hyvää veneilyä nyt.

        Tosi kivaa joo, enkä tiennyt, että Tervonen tekee myös Bruce Roberts 53:sia. Aivan mahtavaa.


    • poosu

      Rimavenettä ei kannata kuiduttaa, vaan tehdä kunnollinen rimavene jyrsityistä (kovera-kupera-rimoista). Menetelmän kehitin jo 50-60-lukujen vaihteessa:
      Siinä rimavene rakennetaan kuten puuvene muutenkin eli jikikaarien eli mallikaarien varassa. Suurta huolellisuutta kannattaa kiinnittää liimalaatuun(sitkeä) ja liimaustyöhön etenkin steeveissä ja sikokölissä, niiden liitoksissa ja tietysti puun laadussa.
      Veneen voi kokonaan tehdä hitaasti kasvaneesta lähes oksattomasta sydänmännystä(vuosikasvu alle 0,5 mm). Rimoituksen voi aloittaa yhtä hyvin partaalta kuin kölistä.
      U-riman kupera tietysti ylöspäin ja koko n. 10 m:n veneessä on 25 X 50, jolloin muotoilu onnistuu ja jää hiomavaraa.kampanaulaus kantista ja joustava liimamassa väliin. Siinä se. Miksi kuitu, joka laskee veneen arvoa.
      Kyljet voi laminoida päälle vaikka 10 mm:n mahongilla( kuten lauta).
      Kaaritus ja laipiot tehdään ennen muotokaarien poistamista. Osa muotokaarista kannattaa korvata kuitenkn heti alussa laipioilla ja veistokaarilla, joita ei tarvitse poistaa myöhemmin.
      Tehnyt

      • Rimoittaja

        Etkö laittanut rimoja lainkaan kaariin kiinni.
        Käsittääkseni jokainen rima vedetään ruuvilla kaaritukseen ja kanta tulpataan. Umallin lisäksi joka saumaan kannattaa laittaa ohuelti sikaa.
        Muuten tiedoksi kaikille : Hyvin tehty Rimaveneen tulee vuotaa veteenlaskun jälkeen vain ensimmäisen 1-2 tuntia. Vuotomäärä 1- 2 ämpärillistä. Tämän jälkeen vettä ei saa tulla.


      • esimerkki
        Rimoittaja kirjoitti:

        Etkö laittanut rimoja lainkaan kaariin kiinni.
        Käsittääkseni jokainen rima vedetään ruuvilla kaaritukseen ja kanta tulpataan. Umallin lisäksi joka saumaan kannattaa laittaa ohuelti sikaa.
        Muuten tiedoksi kaikille : Hyvin tehty Rimaveneen tulee vuotaa veteenlaskun jälkeen vain ensimmäisen 1-2 tuntia. Vuotomäärä 1- 2 ämpärillistä. Tämän jälkeen vettä ei saa tulla.

        http://www.sykarlo.com/karlo.htm


      • janne

        Missä mahtaa olla lähin höyläämö (asun kotkassa)mistä saa kupera-koveraa höylättyä.Olen kysellyt kotkan lähialueen höyläämöt mutta ei ole teriä kellään.Kertokaa minulle mistä löydän.


    • Anonyymi

      Youtubesta Ran Sailing. Siinä väkerretään isoa one off purjevenettä tällä menetelmällä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mikä on rimarungon ja kapeista laudoista tasasaumalla tehdyn veneen ero?
      Ei mikään, erityisesti itäisen Suomenlahden saaristossa on iät ajat tehty rimarunkoveneiksi kutsuttuja veneitä. Ei niitä liimaamalla ole tehty vaan ihan naulaamalla tai niittaamalla kapeita lautoja tasasaumalla kaariin kiinni.
      Tällä on etunsa ja haittansa, voidaan hyödyntää kapeitakin lautoja. kapeat laudat ravistuvat lautaa kohti vähemmän kuin leveät vaikka saumoja vastaavasti onkin enemmän. Toisinaan ko. veneitä on kuidutettu jo uutena, toisinaan myöhemmin sillä ikääntyessä puun eläminen, myös turpoaminen heikkenee ja vuodot ovat yhä todennäköisempiä. Ikääntyneitä rimarunkoja on myös tiivistetty jyrsimällä kunnon urat lautojen väliin ja sovittamalla uriin uusi kapea rima mutta hemmetin töisevä menetelmä tuokin on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.

      Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.
      Joensuu
      193
      4477
    2. Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki
      Maailman menoa
      31
      3180
    3. Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan

      eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma
      Maailman menoa
      31
      2894
    4. PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan

      kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist
      Maailman menoa
      74
      2782
    5. Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella

      Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne
      Maailman menoa
      60
      2766
    6. Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle

      Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv
      Maailman menoa
      90
      2625
    7. Pidennetään viikko 8 päiväiseksi

      Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest
      Maailman menoa
      14
      2351
    8. Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?

      "Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k
      Maailman menoa
      100
      2129
    9. Miksi eristäydyt?

      Onko jokin syy kun vetäydyt omiin oloihin?
      Ikävä
      113
      1307
    10. Missä me nähtiin viimeksi nainen

      Paikka ja siitä vähän kuvailua. Mitä kohtaamisessa tapahtui?
      Ikävä
      63
      1128
    Aihe