VESIROKKO

2xx

Meillä oli viime kesänä 4-vuotiaalla ja yksivuotiaalla vesirokot. Neljävuotiaalla oli muutama näppy, mutta silmän alla yksi tulehtui, eli kävimme lääkärissä. Saimme siihen kortisooni-voidetta. Lisäksi lääkäri suositteli mentholi-spriitä, jota pumpulipuikoilla töpsötin muihin rakkuloihin. Osasimme jo odottaa pikkuveljen tautia, mutta se sitten iskikin tosi rajuna! Vaippa-alueella oli todella pahan näköistä. Jokainen rakkula oli märkäpäinen! Pakkohan sitä oli mennä taas lääkäriin. Käytin sitten sitä kortisoonivoidetta reilulla kädellä ja vaippaa vaihdeltiin pienenkin pissan jälkeen. Meidän perheessä eka korvatulehduskin oli alkamassa, mutta antibioottikuuri lopetti sen lyhyeen. Lähdimme pari päivää tämän jälkeen etelän reissuun ja siellä aurinko sitten kuivatti näpyt ja poika parani suht' pian.
p.s. Pihassamme on 7 lasta ja kaikki saivat rokon. Vesirokko ei tartu enää siinä vaiheessa, kun lapsella on jo näpyt, vaan jo ennen sitä! Eli koskaan et tiedä, saako lapsesi sen kaupan kassajonossa ihan näpyttömältä vieruskaverilta. Tarhaan ei varmaan voi mennä jos on näppyjä, koska siellä ei ole hlö.kohtaista valvontaa, mutta muuten on ihan sama missä näppyläinen lapsi vanhempineen liikkuu. (Jos siis oireina enää punaiset rakkulat.) Ei se enää tartu siinä vaiheessa.

15

5208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anya

      Minä olen kuullut ja lukenut, että vesirokko tarttuu sekä ennen rakkuloiden tuloa että niiden aikana. Niin kauan kuin on vesirakkuloita, jotka sisältävät virusta, voi rokko tarttua. Sen sijaan rupivaiheessa ei enää tartu. Onko siis tullut uudet ohjeet ja uutta tietoa vesirokon tarttumisesta?

      • jaana

        Meillä ainakaan päiväkotiin ei saa viedä ennenkun jokainen rakkula on ruvella. Siihen asti ne tarttuu. Sitäpaitsi vesirokossa on jälkitauteina monesti korvatulehdus tai jopa keuhkokuume jos sitä ei hoidata kunnolla ja pysy sisällä vaikka ei olisi kuumetta.


    • Vesirokoton perhe

      Me ostettiin apteekista se vesirokkorokote lapsille ja vietiin neuvolaan, jossa neuvolatäti sen antoi. Eipä tarvitse pelätä vesirokkoa.

      • anya

        Niin minäkin olisin nuorimmalle tehnyt, mutta en ehtinyt, kun hän sai vesirokon isosiskon vyöruususta. Minua oikein hirvittää nämä vesirokon metsästykset ja halu hankkia lapselle tauti, joka voi pahimmillaan johtaa kuolemaan. En tällaista kertoisi, jos en tietäisi, että näin tosiaan voi käydä, vaikka harvinaista se tietenkin on. Tiedän yhden kuolemaan johtaneen vesirokon, yhden vakavan aivokuumeen vesirokon jälkitautina ja yhden lievemmän. Ja siis vesirokko tosiaan tarttuu myös rakkulavaiheessa, vaikka ensimmäinen kirjoittaja muuta väittääkin.


      • Pirez
        anya kirjoitti:

        Niin minäkin olisin nuorimmalle tehnyt, mutta en ehtinyt, kun hän sai vesirokon isosiskon vyöruususta. Minua oikein hirvittää nämä vesirokon metsästykset ja halu hankkia lapselle tauti, joka voi pahimmillaan johtaa kuolemaan. En tällaista kertoisi, jos en tietäisi, että näin tosiaan voi käydä, vaikka harvinaista se tietenkin on. Tiedän yhden kuolemaan johtaneen vesirokon, yhden vakavan aivokuumeen vesirokon jälkitautina ja yhden lievemmän. Ja siis vesirokko tosiaan tarttuu myös rakkulavaiheessa, vaikka ensimmäinen kirjoittaja muuta väittääkin.

        ..vesirokon kaksi kertaa. Uskomattomalta se kuulostaa, mutta niin lääkärikin ihmetteli.
        Ensimmäisen kerran olin sairastunut vesirokkoon n.vuoden ikäisenä suhteellisen rajuna, toisen kerran ollessani 1.luokalla ja silloin olin vesikelloja aivan täynnä.

        On kuulemma harvinasta että ihminen tulee sairastumaan rokkoon 2 kertaa.


      • ei mikään pikkujuttu

        muutaman vuoden? Pelkään itse näitä MPR- tauteja kun olen kuullut ettei välttämättä suojaakaan enää aikuisena kun vasta-aineiden teho on laskenut. Niin että aikuisena tauti on vielä vaikeampi!
        Eikä terveyskeskuksessa suostunut testaamaan onko vasta-ainetta jäljellä enää.


      • fakta

        rokotteen ansiosta ei tule vesirokkoa,mut jos sen tartunnan saa niin silti tulee vyöruusu. eli se rokotus estää vbesirokon,mutrokon sijasta lapsi saa sit vyöruusun. tutkittu juttu!!!
        tämän takia rokotuksesta ei koeta olevan suurta hyötyä...


      • .....
        fakta kirjoitti:

        rokotteen ansiosta ei tule vesirokkoa,mut jos sen tartunnan saa niin silti tulee vyöruusu. eli se rokotus estää vbesirokon,mutrokon sijasta lapsi saa sit vyöruusun. tutkittu juttu!!!
        tämän takia rokotuksesta ei koeta olevan suurta hyötyä...

        tätä se on ku lapsi sylissä kirjoittaa :) virheitä tulee....


      • anya
        fakta kirjoitti:

        rokotteen ansiosta ei tule vesirokkoa,mut jos sen tartunnan saa niin silti tulee vyöruusu. eli se rokotus estää vbesirokon,mutrokon sijasta lapsi saa sit vyöruusun. tutkittu juttu!!!
        tämän takia rokotuksesta ei koeta olevan suurta hyötyä...

        Eli automaattisesti tulee vyöruusu, jos rokotettu saa vesirokkotartunnan? Sen tiesin, että vesirokkorokotettu voi saada todella lievän vesirokon, vain muutamia näppyjä. Sen sijaan vyöruusunhan voi sairastaa vain ihminen, joka on sairastanut vesirokon. No, joka tapauksessa, itse olen sairastanut vyöruusun ja yksi lapsistani on sen sairastanut, ja paljon lievemmästä taudista ainakin meillä oli kyse kuin vesirokosta. Jos löydät linkin vesirokkorokotuksen ja vyöruusun yhteydestä, niin laittaisitko. Itse en löytänyt tätä tietoa, mutta en kyllä kauhean aktiivisesti etsinytkään.


      • vaikka olen eri
        anya kirjoitti:

        Eli automaattisesti tulee vyöruusu, jos rokotettu saa vesirokkotartunnan? Sen tiesin, että vesirokkorokotettu voi saada todella lievän vesirokon, vain muutamia näppyjä. Sen sijaan vyöruusunhan voi sairastaa vain ihminen, joka on sairastanut vesirokon. No, joka tapauksessa, itse olen sairastanut vyöruusun ja yksi lapsistani on sen sairastanut, ja paljon lievemmästä taudista ainakin meillä oli kyse kuin vesirokosta. Jos löydät linkin vesirokkorokotuksen ja vyöruusun yhteydestä, niin laittaisitko. Itse en löytänyt tätä tietoa, mutta en kyllä kauhean aktiivisesti etsinytkään.

        ei automaattisesti,mut on mahdollista. sehän tulee se rokko siinä rokotteessa joten ihminen on periaatteessa sairastanut sen...

        Onnistunutkaan vesirokkorokotus ei anna suojaa VZV-tartuntaa vastaan eikä täydellistä suojaa kliinistä vesirokkoa vastaan. Rokoteimmuniteetti suojaa kuitenkin vaikealta vesirokolta. Rokoteviruksen leviäminen varicella-negatiivisiin kontakteihin on mahdollista, mutta harvinaista. Oka-rokotevirusta ei ole onnistuttu eristämään muualta kuin rakkuloista, joten sikälikin leviäminen esim. hengitysteistä on epätodennäköistä.
        Vesirokkorokotevirus voi aiheuttaa latentin infektion ja aktivoitua myöhemmin vyöruusuna. Rokotuksen jälkeinen zoster-riski puolestaan korreloi selvästi ihoreaktioiden esiintymiseen primaarirokotuksen jälkeen, mikä viittaa siihen, että rokotevirus aiheuttaa latenssin vain tai erityisesti niillä, joille rokotuksen jälkeen tulee ihoreaktio.

        http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2001/1_2001/vesirokkorokotustyoryhman_raportti/

        luin jostain lehdestä paremman artikkelin joka oli "suomen kielellä" eli paremmin ymmärrettävissä.


    • mie taas

      Vesirokko tarttuu noin vielä n. viikon verran näppylöiden puhkeamisesta sekä kosketuksesta, että ysköksinä. Minä en ainakaan kuljettanut lapsiani mihinkään ennen kuin yli viikko oli kulunut vesirokon puhkeamisesta. (On tuttuja, joilla vesirokkoa ei vielä ole ollut ja en haluaisi tahallani tartuttaa sitä johonkin aikuiseen (tahi lapseen).

    • aikuisena

      Sairastin vesirokon vasta aikuisena lähemmäs 35-vuotiaana. Sain vesirokon 2-vuotiaalta lapselta, vaikka tuota lasta en tavannutkaan. Lääkäri sanoi, että on mahdollista saada rokko, jos vaikka kulkee kerrostalon rappukäytävässä, kun vesirokko-lapsi on siellä ennen minua kulkenut.

      Kyselin myös tarttuvuudesta. Lääkäri sanoi, että rokko lakkaa tarttumasta toisiin siinä vaiheessa, kun vesikellot ovat ruvella (kuivuneet).

    • vesirokko viimekesänä

      Käsittääkseni kortisonia ei saa käyttää vesirokon yhteydessä. Itse käytän nenäsumutetta jonka ohjeissa sanottiin ettei saa käyttää jos lähipiirissä on vesirokkoa sairastavia. Kysyin asiasta hoitavalta lääkäriltä ja hän kertoi että kortisoni ja vesirokko ei ole mikään hyvä yhdistelmä vaan kortisoni tavallaan pahentaa vesirokon oireita. Pojallamme oli silmätulehtunut samaan aikaan vesirokon kanssa ja lääkäri sanoi silmää tutkiessaan ettei ainakaan mitään kortisonipitoista uskalla määrätä samaan aikaan.

      • lukija...

        Luin tuon saman kirjasta, eli ei korttisonia vesirokkoon,


    • Anonyymi

      Nivalan uikko erikoinen lapsi käytös, yhdellä oli eilen vesirokon jälkimaininki näytössä, toiset lapset säntää perään naisten puhuhuone uimari käyttää, pyyhkeen käyttö sauna-.
      Läpi syöttö verinen vamma muille,mihin soitit peili katsominen Olena uikko?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe