Tilintarkastus As. oy:ssä

osaisko joku, neuvoa Teuvoa??

Minut on valittu as.oy,n ns. kakkos tarkastajaksi yhtiössämme,kysyisin nyt jos mitä papereita minulla on oikeus vaatia näytille pelkän kirjanpidon lisäksi.Voinko vaatia esim. tilikauden tiliotteet joista voi tutkia yhtiön rahaliikenteen ja kirjanpidossa olevien kuittien paikkansapitävyyden.Mielelläni luen myös neuvoja ja kokemuksia em. tetävästä.

11

10473

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Normaali tilintarkastukseen toimitettava aineisto (tämä on oy:n lista, mutta eipä se as oy paljon tästä poikkea)

-   edellisen tilikauden tasekirja
      -   tilikauden tasekirja ja tase-erittelyt
      -   varsinainen kirjanpito
      -   tilikauden tositteet
      -   uuden tilikauden alun tositteet
      -   yhtiöjärjestys, kaupparekisteriote
      -   yhtiökokousten ja hallituksen kokousten pöytäkirjat
      -   veroilmoitusjäljennös
      -   verolippu edelliseltä tilikaudelta
      -   rasitustodistus
      -   palkkakirjanpito
      -   vakuutuskirjat

• Teni

Neuvon sinua suosittelemaan taloyhtiölle oikeaa paikallisen kauppakamarin hyväksymää tilintarkastajaa.

• jos ykköstarkastaja
        Teni kirjoitti:

Neuvon sinua suosittelemaan taloyhtiölle oikeaa paikallisen kauppakamarin hyväksymää tilintarkastajaa.

tietää mitä tekee, toinen valitaan usein vain koska yhtiöjärjestys vaatii. Tollaset KHT:t on törkeän kalliita!

• sosiaalipummi
        Teni kirjoitti:

Ei tuollaisen tarkastuksen tekeminen ei ole mikään ongelma. Taloyhtiöllä on tietyt menot ja tulot vastikkeista. Kyllä niistä tyhmempikin ottaa selvän, mitä hyötyä mahtaisi olla oikeasta tilintarkastajasta? Paljonko maksaisi "oikealla" tilintarkastajalla, tiedät varmaan hinnan kun sellainen olet?

• sosiaalipummi kirjoitti:

Ei tuollaisen tarkastuksen tekeminen ei ole mikään ongelma. Taloyhtiöllä on tietyt menot ja tulot vastikkeista. Kyllä niistä tyhmempikin ottaa selvän, mitä hyötyä mahtaisi olla oikeasta tilintarkastajasta? Paljonko maksaisi "oikealla" tilintarkastajalla, tiedät varmaan hinnan kun sellainen olet?

"Halpa" HTM laskuttaa 9 asunnon rivarin tilintarkastuksesta 100 euroa.

• kokemusta

Hei, sinun kannattaa pyytää jos ei mapissa valmiina jo ole,
      tositteet,
      tiliotteet
      pää- ja päiväkirja
      tasekirja, edellinen vuosi ja nykyinen
      hallituksen ja yhtiökokouksen pöytäkirjat
      vuokranvalvonta, sekä sen yhteen veto
      ja kaikki mikä epäillyttää kannattaa kirjoittaa muistiin ja kysyä kirjanpitäjältä / isännöitsijältä viimeistään yhtiökokouksessa, puhelimitse on hankala neuvoa jos ei näe aineistoa. Kaikkia tapahtumia ei voi muistaa. Se kannattaa pitää mielessä. Maalaisjärjellä selviää onko vedetty omaan pussiin rahaa vai onko kirjanpito ja korjaukset yms. asiallisia.

• tilittäjä

Onko tietoa paljonko tilitoimisto ottaa tilintarkastuksesta?
      Entä koko vuoden tilin hoidosta jos kysessä on 15 asunnon rivariasunnot n. 70-80M2/asunto?

• Isännöinti kp (kulkevat usein yhdessä)lienee tonnin kieppeillä, riippuu vähän siitä, mitä vakioveloitukseen kuuluu.

Kirjanpidon hinta riippuu siitä, kuinka selvät paperit isännöitsijä toimittaa tilitoimistoon. Haitari lienee 200 - 500 euroa.

• kp itsekkin

TIlintarkastajat ottavat aikapaljon kokemuksen ja koulutuksen mukaan hintaa, KHT ja KM:t ovat luotettavempia kylläkin, ainakin osa.

minun tutut ottavat tp hintaa 70-200 € hintaa ja jos on epäselvät paperit hinta nousee.

15 asunnon taloyhtiön tp minusta on korkeintaa 200 euroa. kirjanpidonkin saa neuvottelemalla hinnan miksi haluaa, esim minä ottain 200 euroa siitä.

palvelua pitäisi enemmän kilpailuttaa ja joskus jopa hinnoista tinkiä, myös niiiltä kalliilta...

• Maximus
        kp itsekkin kirjoitti:

TIlintarkastajat ottavat aikapaljon kokemuksen ja koulutuksen mukaan hintaa, KHT ja KM:t ovat luotettavempia kylläkin, ainakin osa.

minun tutut ottavat tp hintaa 70-200 € hintaa ja jos on epäselvät paperit hinta nousee.

15 asunnon taloyhtiön tp minusta on korkeintaa 200 euroa. kirjanpidonkin saa neuvottelemalla hinnan miksi haluaa, esim minä ottain 200 euroa siitä.

palvelua pitäisi enemmän kilpailuttaa ja joskus jopa hinnoista tinkiä, myös niiiltä kalliilta...

Itse olen neljän asunnon taloyhtiön pj. ja olen ekonomi.

Meillä on erittäin hyvä HTM tilintarkastaja joka laskun mukaan oli laskuttanut alveineen 330.

Pienessä yhtiössä kustanne per asukas on kuitenkin jotain muuta kuin 15 asukkaan yhtiössä. Summa olisi käytännössä lähes sama tämän kokoisessa, mutta aivan eri per asukas/osakas.

Olemme kuitenkin aikeissa muuttaa yhtiönjärjestyksen sellaiseksi, että yksi asukkaista voi toimia maallikkotilintarkastajana. Homma ei ole mahdoton ja jos jotain vaikeita kysymyksiä tulee, voimme aina palkata sitten sen "oikean" ja kokeneen tilintarkastajan.

Itse suosittelen uudessa yhtiössä pari ensimmäistä vuotta kokeneen tilintarkastajan hoidettavaksi. Sitä ei tiedä mitä rakentaja tms. on puuhaillut.

• kiitospaljon

mistä löytyy hyvä mallipohja taloyhtiön tilintarkastus kertomukselle

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5832
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      47
      5328
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3708
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3663
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      94
      3286
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2884
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57