Mikä vaivaa?

vai normaalia?

Olen kolmekymppinen synnyttämätön nainen. Mulla on viime vuosina ilmenny seuraavaa: aina välillä on kausia jolloin pissattaa vähän väliä, siis hätä on kova muttei sitä pissaa aina tuu niin paljoa kuin hädästä voisi luulla (ja välillä kyllä sitten tuleekin paljon). Ei kirvele tai ole kuumetta tms. Ja jos silloin en mene heti pissalle niin se yltyy aivan mahdottomaksi ja sitten kun olen avaamassa housuja ja istuuntumassa alkaa pissa jo tulemaan, enkä voi pidättä yhtään. Pienesti on osunut mutaman kerran alkkareille enneku kerkeen istahtamaan pöntölle.

Onko tuollainen normaalia että kun hätä on kova, niin tuossa istuuntumisvaiheessa sitä alkaa jo tulla, siis se asento jotenkin painaa rakkoa ja se aukeaa väkisin. Eli tavallaan omaa syytä kun pidättelee liian kauan? (mutta näinä aikoina se on sitä että saa ravata pissalla tunnin/kahden välein)...eli sitä ajattelee "että ei voi TAAS olla noin kova hätä ja siirtää vessaan menoa.

Mutta sitten taas toisinaan on ihan normaalia, pitkiäkin aikoja jolloin ei niin kauhee hätä iskekkään ja vaikka ei aina heti voi mennä pissalle kun ensimerkit tulee ni ei tarvi pelätä että housuun lirahtaa.
Eli rakon hallinta on jotenkin parempaa. Ja se pissalla käynti väli voi olla monta tuntia (viisikin) päivälläkin. Enkä edes juo enemmän tai vähemmän näinä kausina...

10

2372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JaJu

      Itselläni tärkeimpänä syynä noille oireille on diabetes insipidus eli antidiureettisen hormonin puute. Tätä lääkitään Minirinillä.
      Interstitiaalinen kystiittikin voisi tulla kyseeseen. Tämä on eräänlainen krooninen rakkotulehdus muttaa ei bakteeriperäinen. Lisäksi mielestäni jonkinasteinen välilevynpullistumakin voi selittää oireitasi.
      Käy juttelemassa sisätautilääkärille ja/tai urologille niin uskon sinun saavan apua.
      Vielä kysymys eli onko usein yövirtsaisuutta?

      • alkuper.

        Joo, välillä hermostuttavan usein, eli tunnin välein saan juosta pissalla ja välillä ei koko yönä. Sellasen omituisen piirteen olen laittanut viimeaikoina merkille että jos käyn ennen nukkumaan menoa pissalla (varapissa) vaikkei niin hätäkään - siitä se alkaa, sitten saa laukata tunnin välein. Mutta jos jätän käymättä, saataa käydä niin ettei tarvi käydä koko yönä eikä aamullakaan kuin vasta sitten kun herään vaikka 10.00, kun usein kuuden aikaan herään kovaan pissahätään (olin sitten laukannut yöllä tai en, tuo klo. kuusi on aika vakio).

        Tuon "varapissan" olen tästä syystä jättänyt tekemättä esim. kaupungille/kauppaan lähtiessä juuri siksi kun muuten alkaa jo alle tunnin päästä pissattaa ihan kauheesti (joskus jo vartin päästä). Mutta taas kun jätän tekemättä (siis jos ei oikee hätä) niin voi olla ettei tarvi käydä 4 -5 tuntiin.

        Mitäs kokeita sä suosittelisit meikäläiselle jos sulla kokemusta moisesta vaivasta?


      • JaJu
        alkuper. kirjoitti:

        Joo, välillä hermostuttavan usein, eli tunnin välein saan juosta pissalla ja välillä ei koko yönä. Sellasen omituisen piirteen olen laittanut viimeaikoina merkille että jos käyn ennen nukkumaan menoa pissalla (varapissa) vaikkei niin hätäkään - siitä se alkaa, sitten saa laukata tunnin välein. Mutta jos jätän käymättä, saataa käydä niin ettei tarvi käydä koko yönä eikä aamullakaan kuin vasta sitten kun herään vaikka 10.00, kun usein kuuden aikaan herään kovaan pissahätään (olin sitten laukannut yöllä tai en, tuo klo. kuusi on aika vakio).

        Tuon "varapissan" olen tästä syystä jättänyt tekemättä esim. kaupungille/kauppaan lähtiessä juuri siksi kun muuten alkaa jo alle tunnin päästä pissattaa ihan kauheesti (joskus jo vartin päästä). Mutta taas kun jätän tekemättä (siis jos ei oikee hätä) niin voi olla ettei tarvi käydä 4 -5 tuntiin.

        Mitäs kokeita sä suosittelisit meikäläiselle jos sulla kokemusta moisesta vaivasta?

        Onpa harmittavaisen vaihtelevaa oireistosi. "Varapissajuttu" on kyllä mielenkiintoinen.
        Edelleen olisin samaa mieltä tutkimuksien suhteen kuin ekassa viestissäni mutta kohdallasi on oikeastaan kaikki mahdolliset virtsaamiseen vaikuttavat tekijät pidettävä mielessä.
        Itsellänikään ei muuten ollut mm jatkuvaa yövirtsaisuutta ja muutenkin oireet vaihtelivat.
        Minulla on todettu hypotalaaminen diabetes insipidus eli adh:n puute ja lisäksi on prolapsi(t) lannerangassa.
        Mittaisin eensimmäisenä veren adh-pitoisuuden. Rakkotähystys olisi paikallaan etenkin jos vähäistäkin verivirtsaisuutta ja kipuilua.
        Onko sinulla muuten mitään muita oireita?


      • alkuper.
        JaJu kirjoitti:

        Onpa harmittavaisen vaihtelevaa oireistosi. "Varapissajuttu" on kyllä mielenkiintoinen.
        Edelleen olisin samaa mieltä tutkimuksien suhteen kuin ekassa viestissäni mutta kohdallasi on oikeastaan kaikki mahdolliset virtsaamiseen vaikuttavat tekijät pidettävä mielessä.
        Itsellänikään ei muuten ollut mm jatkuvaa yövirtsaisuutta ja muutenkin oireet vaihtelivat.
        Minulla on todettu hypotalaaminen diabetes insipidus eli adh:n puute ja lisäksi on prolapsi(t) lannerangassa.
        Mittaisin eensimmäisenä veren adh-pitoisuuden. Rakkotähystys olisi paikallaan etenkin jos vähäistäkin verivirtsaisuutta ja kipuilua.
        Onko sinulla muuten mitään muita oireita?

        Muita oireita ei ole, ainakaan vielä ilmennyt. ja tosiaan voi olla kuukausia ettei ole yhtikäs mitään ja sitten taas alkaa tuo "pissatus ja kovasti yltyvä hätä".
        Apua, rakkotähystys saa jo nimenä kylmiä väreitä selkäpiissä, sitä en varmaan anna tehdä jos ei ihan pakko...


      • JaJu
        alkuper. kirjoitti:

        Muita oireita ei ole, ainakaan vielä ilmennyt. ja tosiaan voi olla kuukausia ettei ole yhtikäs mitään ja sitten taas alkaa tuo "pissatus ja kovasti yltyvä hätä".
        Apua, rakkotähystys saa jo nimenä kylmiä väreitä selkäpiissä, sitä en varmaan anna tehdä jos ei ihan pakko...

        Ei rakkotähystys ole mikään erityisen mukava kokemus. Ei siinä muuta mutta se tähystimen vienti virtsateissa vähän kivuliasta varsinkin jos vielä jännittää, ainakin näin miespuolisena kun virtsaputkea enemmän. Naisten kokemuksista ei ole tietoa. Pakottavia tarpeita scopiaan ovat lähinnä verivirtsaisuus ja selvät kivut.
        En osaa nyt enempää auttaa. Muistutan varmuudeksi vielä satunnaisten oireiden yhteydessä ihan tavallisen tulehduksen mahdollisuudesta. Kannattaa aina tarkistaa varmuuden vuoksi. Sen sijaan jos alkaa kovasti yleistyä, niin muutakin ilman muuta mietittävä.


      • Nainen
        JaJu kirjoitti:

        Ei rakkotähystys ole mikään erityisen mukava kokemus. Ei siinä muuta mutta se tähystimen vienti virtsateissa vähän kivuliasta varsinkin jos vielä jännittää, ainakin näin miespuolisena kun virtsaputkea enemmän. Naisten kokemuksista ei ole tietoa. Pakottavia tarpeita scopiaan ovat lähinnä verivirtsaisuus ja selvät kivut.
        En osaa nyt enempää auttaa. Muistutan varmuudeksi vielä satunnaisten oireiden yhteydessä ihan tavallisen tulehduksen mahdollisuudesta. Kannattaa aina tarkistaa varmuuden vuoksi. Sen sijaan jos alkaa kovasti yleistyä, niin muutakin ilman muuta mietittävä.

        Minulle on tehty rakkotähystys ja se tehtiin nukutuksessa. Samalla sain diagnoosin "pissavaivalleni" ja olo helpottui, koska vaiva ei ollutkaan "korvien välissä". Rakkotähystystä ei kannata pelätä ja onhan se kiva saada joku diagnoosi vaivoilleen ja mahdollinen hoito lääktys, jotta elämä helpottuu.


      • tytteli
        alkuper. kirjoitti:

        Muita oireita ei ole, ainakaan vielä ilmennyt. ja tosiaan voi olla kuukausia ettei ole yhtikäs mitään ja sitten taas alkaa tuo "pissatus ja kovasti yltyvä hätä".
        Apua, rakkotähystys saa jo nimenä kylmiä väreitä selkäpiissä, sitä en varmaan anna tehdä jos ei ihan pakko...

        Turha hermoilla tähystystä, ei oikeestaan oo sen kummempaa kuin gynellä käynti.


      • JaJu
        Nainen kirjoitti:

        Minulle on tehty rakkotähystys ja se tehtiin nukutuksessa. Samalla sain diagnoosin "pissavaivalleni" ja olo helpottui, koska vaiva ei ollutkaan "korvien välissä". Rakkotähystystä ei kannata pelätä ja onhan se kiva saada joku diagnoosi vaivoilleen ja mahdollinen hoito lääktys, jotta elämä helpottuu.

        Löytyikö syy nimenomaan tähystyksessä?
        Oliko IC vai joku muu?


      • Diagnoosi
        JaJu kirjoitti:

        Löytyikö syy nimenomaan tähystyksessä?
        Oliko IC vai joku muu?

        No diagnoosi oli se IC !


      • tytteli kirjoitti:

        Turha hermoilla tähystystä, ei oikeestaan oo sen kummempaa kuin gynellä käynti.

        itselläni nyt reilu vuoden ollut virtsaamis ongelmia tihuttelee housuun ja sit ei kuitenkaa rakko tyhjene.5pv olin sairaalas et katetroitii joka pissan jlk ja nyt kerran tehty se terveysasemalla.
        nyt olen menossa siihen rakkatähystykseen ja pelottaa.vaikka ne puuduttaa sen putken mut sattuuko silti?ja ennen sitä on joku kuvaaminen siitä virtssuihkusta ei kai siin mikää hoitaja vieres oo sillä silloin mulla ei pissa onnistu.
        tiedän et vaiva pääosin johtuu selkäkivuistani ja runsaasta lääkityksestä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5135
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3227
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1375
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1296
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1277
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    Aihe