Mitä yksinäisyys tarkoittaa?

Anonyymi

Tarkoittaako sana 'yksinäinen' sellaista ihmistä, joka on faktisesti yksin (elää asuu yksin, ei oikein ystävyyssuhteitakaan) ja hänen suhtautuminen faktaan on toissijaista eli saattaa nauttia siitä tai suhtautua siihen neutraalisti tai kärsiä siitä?

Vai tarkoittaako sana 'yksinäinen' sellaista ihmistä, joka kärsii siitä, että on yksinäinen?

Aikoinaan 80-luvulla sanomalehtien seuranhakuilmoituksissa jotkut käyttivät sanontaa "olen yksin, mutten yksinäinen". Tuo tarkoittaisi kai jälkimmäistä eli vaikka on yksin, ei kärsi siitä (=yksinäisyys on kärsimystä -määritelmä).

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      * joka kärsii siitä, että on yksin

    • Anonyymi

      Tuota jälkimmäistä tarkoittaa. Yksinäisyys on tunne sosiaalisesta ulkopuolisuudesta.
      Krooninen yksinäisyys on kivulias tila (sellaisena aivot sen käsittelevät) jonka tiedetään altistavan ongelmille myös fyysisen terveyden kanssa. Yksinäisyys on jopa tappavampaa kuin ylipaino tai tupakan polttaminen.

      Tunteen tarkoitus on motivoida hakeutumaan takaisin toisten seuraan, sillä entisaikoina laumasta erkaneminen olisi lähes varmasti johtanut kuolemaan.

      Yksin viihtyvä tai erakko on henkilö jolla vain on pienempi tarve sosiaalisuuteen. Joillekin voi riittää vaikka ihan vaan tämmöisille palstoille kirjoittelu, lemmikin seura, tai jopa pelkkä "passiivinen sosiaalisuus" kuten toisten kirjoitusten lukeminen tai striimi videoiden katselu.

      • Anonyymi

        Monilla on myös yhtä suuri tarve sosiaalisuuteen kuin muillakin, mutta ovat ujoja, eivätkä ymmärrä miten olla rohkea ja miten ajatella oikein ryhmätilanteista, ettei ota nokkiinsa, jos ei saakaan olla keskipiste... Suosittelen sellaista suomalaista kirjaa lukemiseksi kuin "olet hyvä tyyppi".

        Sitten kun ei osaa olla ryhmässä, alkaa itse varmistelemaan, että jätetäänkin yksin ja alkaa itse vetäytyä. Siinä käy helposti niin että lakkaa hymyilemästä, jolloin ihmiset luulevat (koska kaikille oma aika on tärkeää) että haluat olla yksin, riippumatta siitä mistä ynseys johtuu. Pitää vain lyöttäytyä rohkeasti mukaan. Yksi hyvä vinkki on että juttelee semmoiselle jota jännittää samoin kuin juttelisi "vanhalle kaverille". Kokeile, se tekee puhumisesta luontevampaa!

        Jos osaa hymyillä ihmisille niin heidän käytös muuttuu hurjasti positiivesmaksi.


    • Anonyymi

      Minä viihdyn hyvin yksin.Oma saari ja siellä erakkona asuminen on minun unelmani.Unelmia pitää olla.

    • Anonyymi

      Yksinäisyys, syrjäyteneisyys jne.. on nyky-yhteiskunnassa tila, jossa yksilö ei ole muiden mielestä ansainnut yhdenvertaista asemaa muiden ihmisten joukossa. On olemassa "syy tai tekosyy" jossa hän on aina huonompiarvoinen kuin muut. Turha odottaa rahaa tai rakkautta, sen jonka saat on itse tehtävä vastineena ihmisoikeusloukkaukseta jonka koet. Olet nolla ja sen minkä teet, teet muille., et itsellesi. T: Time - 24.

    • Anonyymi

      Yksinäinen voi olla laajassakin joukossa. Itse olen ollut yksin paljonkin isoissa väkijoukoissa. Moni koulukiusattu on ongelmansa kanssa täysin yksin.

    • Anonyymi

      Monet valittaa yksinäisyydestä kun ei ole juuri sellaista lähipiiriä minkä haluaisi, vaikka oliskin kavereita ja jopa kumppani. Voi toki olla totta että heillä on yksinäinen olo mutta itseä hieman ärsyttää tuollaiset koska itse en ole koskaan edes seurustellut ja viimeksi ala-asteella ollut ystäviä, sen jälkeen korkeintaan tuttuja. Nyt olen 32v.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6263
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4006
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2416
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1413
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe