Ortodoksisuuden suosio alamaissa?

Anonyymi

Taitaa olla tuulen suunta vaihtumassa?
Taustalla Venäjä, kuppikuntaisuus, vanhanaikaisuus, sisäiset riitelyt.

14

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suomen ortodoksisuus on hyvällä mallilla. Uusia jäseniä tulee koko ajan. Putinin ja Kirillin sotauho ajaa venäläisiä sieltä pois. Vanhoillisuus on näissä uskon asioissa vain hyvä juttu.

    • Anonyymi

      Uotellaanhan kuha Amproosijus pykäsööp Woodstock kakkosen Sofijan pellolle. Jo alakaap väkimiärä nousta kummasti...

      • Anonyymi

        ...ja kaikille samanlainen kukkaiskauhtana...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...ja kaikille samanlainen kukkaiskauhtana...

        ettei nyt vain sitten tule kaulassa roikkuvan killuttimen mallista riitaa jos sekin pitää olla kaikilla samanlainen


    • Anonyymi

      Vanhoillisuus on todella vakaa ja hyvä ratkaisu.

    • Anonyymi

      Suomen ortodoksiset seurakunna muuttuvat nopeasti luterilaisten käännynnäisten kuppikunniksi. Lopulta ort. kirkko on luterilaisen kirkon eksoottinen ja konservatiivinen haara.
      Vanhoilliset haluavat että akat ovat hiljaa seurakunnissa. Heille riittää että saavat keitellä kahvia ja tarjoilla pullaa. Vain miet pystyvät hoitamaan sielunasiat:)

    • Ovatko nämä ortodoksit jotain elämää pakenevia munkkimystikkoja, jotka pelkäävät maailmaa ja pakenevat luostareihin nojailemaan veljesten rintamusta vasten, leipomaan ristileipiä ja valmistamaan viiniä.

      • Anonyymi

        Kuuluukos siihen viininmaistelukin? Miten on?


      • Eivät varmaan ole. Suomessa taitaa olla jotain parikymmentä munkkia vaan...


    • Anonyymi

      aloittajan kanssa samaa mieltä. hirveä määrä kirkkoja menee myyntiin ja poistuu käytöstä. esim kuopiosn seudulla siilinjärven, juankoske, pielaveden ja Nilsiän kirkoista luovutaan. Rautalammelta toiminta loppuu myös. todennäkäisesti kirkot jää vain Iisalmeen ja Kuopioon katedraali. Uusia ei tule ja vuosittain eroaa paljon ihmisiä.

      • Anonyymi

        Aamun koiton uusi numero on kokonaan omistettu "taloudelle" eli uutta "vastuullista" ja "palvelukeskeistä" ajattelua ajetaan voimakkaasti propagandassa läpi: pääasia että kirkon työntekijöiden palkat kohoavat, sen hyväksi pyhäkköjä voidaan hylätä, seurakuntia lakkauttaa ja tiloista luopua...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aamun koiton uusi numero on kokonaan omistettu "taloudelle" eli uutta "vastuullista" ja "palvelukeskeistä" ajattelua ajetaan voimakkaasti propagandassa läpi: pääasia että kirkon työntekijöiden palkat kohoavat, sen hyväksi pyhäkköjä voidaan hylätä, seurakuntia lakkauttaa ja tiloista luopua...

        Eiköhän tämä johtuisi kuitenkin siitä, että tuolla alueella väki on vanhaa ja vähenee kovaa kyytiä. Muuttotappioaluetta koko seutu. Kirkot ovat siellä tyhjiä jo luterilaisellakin puolella. Kouluja lakkaa kanssa. Ei maaseutu vedä, vaikka ortodoksikirkon kepulainen siipi muuta uskotteleekin.


    • Anonyymi

      Ainakin venäläisistä monet ovat tulleet Suomen kirkkoon koska ovat kyllästyneet Putinin ja Kirillin sotakiihkoon.

    • Anonyymi

      Suomen ortodoksinen on autonominen, olisi vielä itsenäinenkin

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1432
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      110
      1193
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1023
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      974
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      823
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe