Miten saada turvallisuudentunne takaisin?

Anonyymi

6 kertaa olen ollut pakkohoidossa pari kertaa poliisien hakemana. Yksi pahin oli kello 23illalla kun en mennyt tapaamaan sosiaalitanttoja siitä jäi pahimmat pelot koska olin jo käymässä nukkumaan j turvallisuuden tunne vahongoittui pysyvästi.

Miten psykoosisairaat olette sipeutuneet ajatukseen että lähtö suljetulle voi tulla milloin tahansa syystä jota ette ymmärrä?

33

335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen ollut vähän samankaltaisessa tilanteessa. Perusturvallisuuteni ei ole palautunut vielä kolmen vuoden jälkeen.

      Älä kuitenkaan puhu itsestäsi "psykoosisairaana." Sillä leimaat itsesi ja ihan väärällä tavalla. Arvosta kokemuksiasi ja tietoasi.

    • Anonyymi

      Kuutta kertaa ei kukaan joudu pakkohoitoon ymmärtämättä täysin syytä. En usko että lähtö koskaan nyt ihan milloin tahansa tulee, vaikka varsinainen syy olisikin lähinnä lääkärin tai jonkun toisen ihmisten pehmoisessa päässä tai siinä, että ihminen on niin laitostunut, ettei oikein osaa katkaista siteitään fyysistä ja psyykkistä koskemattomuuttaan loukkaaviin ihmisiin.. Itse lopetin jo kerrasta hoitosuhteeni ja laitoin estot Kanta-järjestelmään. Turvallisuudentunteeni ei koskaan palaa, eikä siihen ole välttämättä kovin vahvoja perusteitakaan. Ihmiset eivät ole keskimäärin kovinkaan viisaita, älykkäitä tai hyväntahtoisia. Monet asiantuntijana toimivat ihmiset eivät oikeasti tajua mitään aiheesta, johon ovat erikoistuneet. Koko mielenterveyden hoito pohjautuu enemmän tietyn ammattikunnan fantasioille, joita rahoitetaan lääkeyhtiöiden miljardivoitoilla, kuin oikealle empiiriselle näytölle. Sillä tavalla maailma toimii ja siihen kannattaa yrittää jotenkuten sopeutua. Älä luota yksinkertaisiin, autonomiaasi loukkaaviin puoskareihin. Se on hyvä opetus, eikä siitä kannata pyrkiä eroon tuudittautumalla valheelliseen turvallisuudentunteeseen. Se ei ole mielisairauden oire eikä paranoiaa, kuten sinulle on opetettu. Jotkut ihmiset ja systeemit ovat ihan oikeasti epäluotettavia ja toimivat sinua vastaan. Sinuna lopettaisin hoitosuhteen, muuttaisin paikkakuntaa, lopettaisin Kanta-järjestelmän käytön ja hankkisin muuta sisältöä elämään kuin fiktiivisen sairauden sairastamisen.

    • Anonyymi

      "Turvallisuudentunteeni ei koskaan palaa, eikä siihen ole välttämättä kovin vahvoja perusteitakaan. "

      Minäkin tiedän, että "lähtö ei tule ihan koska tahansa". Olen katkaissut kaikki siteet siihen järjestelmään. Eikä tule tapahtumaan enää sellaista, että heille tulisi peruste lähettää hakemaan minua. Olo on kuitenkin edelleen aika sietämätön. Tuntuu että koti ei ole koti, minut on merkattu muista erilaiseksi, olen niitä joilla ei ole oikeutta olla rauhassa kotonaan. Eikä missään. Jos "he" vain päättävät. Muilla se oikeus kuitenkin on.

      Muille ei voisi koskaan sattua sitä mitä minulle, ja se on omaa syytäni. Näinhän ei ole. Kokemus on sama kuin raiskatuilla kai yleensä, mitä olen kuullut. Minulla se tapahtui psykiatrisen järjestelmän taholta.

      Anonyymi
      16.8.2019 13:50

      • Anonyymi

        Terveitä henkilöitä ei viedä pakosta mihinkään hoitoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terveitä henkilöitä ei viedä pakosta mihinkään hoitoon.

        Määrittele "terve henkilö".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Määrittele "terve henkilö".

        Kai tuon nyt määrittelemättäkin ymmärrät, kuka on terve, tai sairas. Jos olet itsellesi, tai ympäristölle vaaraksi, niin se jo riittää sairauden määritelmäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai tuon nyt määrittelemättäkin ymmärrät, kuka on terve, tai sairas. Jos olet itsellesi, tai ympäristölle vaaraksi, niin se jo riittää sairauden määritelmäksi.

        "Jos olet itsellesi, tai ympäristölle vaaraksi, niin se jo riittää sairauden määritelmäksi."

        Ei ainakaan mielenterveyslain mukaan riitä.On väärä käsitys että pakkohoitoon joutuisi vain vaarallisia ihmisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai tuon nyt määrittelemättäkin ymmärrät, kuka on terve, tai sairas. Jos olet itsellesi, tai ympäristölle vaaraksi, niin se jo riittää sairauden määritelmäksi.

        Niin, mitä sitä nyt mitään määrittelemään!

        Ja hetkonen. Jos on vaaraksi muille, kuuluu asia poliisille. Vapaassa maassa itselleen saa olla vaaraksi ilman, että kellään on oikeutta puuttua asiaan. Psykiatriaa ei tarvita mihinkää.

        Kieltämättä trollauksen makuahan kommentissasi oli. :)


    • Anonyymi

      Tuli terve- ja sairas sanoista mieleen että tavallaan voisin ajatella että psyykeongelmaisia voisi paremmin kuvailla sanalla poikkeava kuin sairas. Johtuen siitä että ei ole varsinaista sairautta, sattuu vaan aivotoiminta olemaan erilaista kuin ns. terveillä ihmisillä. Ja sieltä se aivoista turvattomuudenkin tunne tulee.

      • Anonyymi

        En tosiaankaan tuossa tarkoittanut että aivoissa olisi vikaa. Kirjoitinhan että aivotoiminta on vain erilaista. Kuka sitä pitää vikana kuka ei. Mun mielestä se ei ole vika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tosiaankaan tuossa tarkoittanut että aivoissa olisi vikaa. Kirjoitinhan että aivotoiminta on vain erilaista. Kuka sitä pitää vikana kuka ei. Mun mielestä se ei ole vika.

        Miten tämä aivotoiminnan erilaisuus todetaan?


      • Anonyymi

        No sepä se. Psykkat yrittää selvittää ja antaa kaikenmaailman diagnooseja. Mutta eikö se tieto riitä kun huomaa että jokin on pikkasen pielessä. Kyllä ne sitten vie pakkohoitoon jos ei itse ymmärrä yhtään miten aivot toimii, tai ei toimi....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sepä se. Psykkat yrittää selvittää ja antaa kaikenmaailman diagnooseja. Mutta eikö se tieto riitä kun huomaa että jokin on pikkasen pielessä. Kyllä ne sitten vie pakkohoitoon jos ei itse ymmärrä yhtään miten aivot toimii, tai ei toimi....

        Herättääkö tämä artikkeli mitään ajatuksia.

        www.madinfinland.org/perusongelmia/


      • Anonyymi

        Aivotoiminta erilaista? Millä perustein kuvittelet, että psykiatrisesti leimattujen aivotoiminta on erilaista kuin muilla? :D

        Ainoa mikä on erilaista meillä ihan kaikilla on elämä, arvot ja asenteet ja sitä kautta reaktiomme kokemaamme. Turvattomuuden tunne ei tule aivoista, kuten vaikkapa näkökyky tulee, vaan elämästä, kuten turvallisuuden tunnekin.


      • Anonyymi

        Väite että turvattomuus tulisi aivoista on kyllä virheellinen, kyllä maailmassa oikeasti on yksinäisyyttä, turvattomuutta ja vaaratilanteita. Se että maailma olisi täydellinen pumpulipaikka missä ainoa ongelma on skitsofreenikon aivot on täysin potaskaa, koska kaikki vaikuttaa kaikkeen. Koen että lapsuudessani oli vaiheita jolloin koin olevani erittäin yksinäinen ja turvaton.


    • Anonyymi

      Katsokaa kotimainen elokuva - Siunattu hulluus. Se herättää ajatuksia todellakin. Kuka on "hullu" ja kuka on hullu ?

    • Anonyymi

      Se kun kukaan ei välitä edes sulla 23 vuotta sopineesta lääkityksestä mitään vaan lyödään kaiken maailma eri neuroleptit ym .deprakinet ja muut turpaan. Joo, siis tiedän,että jos tilanne menisi niin,että joku haluaa minut pakkohoitoon niin diagnoosin perusteella on mahdollista tehdä minulle mitä vaan.Se riittää jos joku haluaa tehdä niin,joko omainen tai terveydenhuoltohenkilökunta. Diagnoosini mahdollistaa sen,että minulle voidaan tehdä ihan mitä vaan.
      Luottamus ja turvallisuudentunne eivät tule takaisin.Toisaalta tässä maailmassa turvallisuudentunne on vaan harhaa,sanovat muut.Mutta se ei poista sitä ,että sinulla on suurempi turvattomuuden tunne .Se kun joku mielenterveysdignosoimaton sanoo,että kun meille kaikille voi tapahtua mitä vaan,niin se ei ole sama asia,kuin mitä psykoosi-diagnosoidulle voidaan tehdä ihan milloin vaan.

      • Anonyymi

        Aina on toivoa niin kauan kuin on elämää. Mä olen itse ollut nuorempana aikalailla lääkkeissä melkein 15 vuotta ja diagnoosi roikkuu matkassa edelleen. Elämäni on kuitenkin monen mutkan kautta kääntynyt paremmin päin. Mutta siihen vaaditaan sitkeyttä. En tarkoita tätä millään tavalla kehuna vaan meinaan että aina on mahdollisuus saada asiansa järjestymään jos siihen riittää tahtoa ja voimia.


    • Anonyymi

      Luottamalla Jumalaan.
      Jumala ei luonut ihmistä vain siksi että ihminen olisi suojaton ja kärsivä.
      Jumalalla on suojelusenkeleitä.
      Missä ikinä kuljetkin ja mitä ikinä sattuukin, on kanssasi suojelusenkeli.
      Kiitä Jumalaa siitä, mitä olet saanut.

      • Anonyymi

        Oon koittanut tuota, mutta kauhukseni myös kironnut jumalaa. En tiedä miksi, mutta tämä alkoi pari vuotta sitten. Olin jo lapsena jollain tavalla helvetin pimeä, se pimeä voima auttoi silloin selviytymään mahdottomista jutuista.

        En usko että enää on mahdollista luodu turvalliset ja normaalit välit kaikkiin ihmisiin koen jotenkin ettei kukaan oikein pidä minusta liikaa.


    • Anonyymi

      Lukekaapas noita narsisti topiikkeja ja voiko terapia viedä itsemurhan partaalle.

      Keskustelua hoidoista, jos sinulla on narsisitisia piirteitä. Gustav Schulman toteaa mm. Narsistin uhrit sivuilla julkaistuissa artikkeleissa, että hoidot ovat tunteiden sietokyvyn kasvattamista. Ja että hoidoissa negatiivinen transferenssi on pakollinen sekä että väkivaltakokemusten on aktualisoiduttava hoitosuhteessa. Jos sinulla on siis ollut vaikkapa elämän kriisitilanteessa piirteitä, olet voinut joutua prosessiin jossa niitä tutkitaan kuinka siedät väkivaltatriggereitä - ja jos et siedä, raivostut niin koetko, että sinua pidettäisiin yhteiskunnallisesti vaarallisena ja siksi sinä olet pakkohoidossa.

      Toisaalta kuka ei reagoituisi vökivaltatilanteessa joissa menee sietokyky..

    • Anonyymi

      Mulla alkaa kohta keittää se että tuppaat sitä narsismia ja Schulmania joka paikkaan!

      - ystävyydellä

      • Anonyymi

        Minkä ihmeen "turvallisuudentunteen" perään täällä huudellaan? Jokainen järjestää itse sen oman elämänsä, eikä siihen ja sen turvallisuuteen tarvita muita avuksi. Eläkää normien mukaan, niin olette "turvassa".


      • Anonyymi

        Miksi sinua ärsyttää? Mikä niissä on sellaista, että sinulla tulee korvista ulos?
        Näkemys on varmaan erilainen kuin sinulla. Uhkaako tämä näkemys jotain sellaista mihin itse uskot?


    • Anonyymi

      normien mukaan?

      elän normien mukaan, enkäytä päihteitä, syön terveellisesti, liikun kohtuullisesti,
      olen normipainoinen, silti sekään ei estä kuntoutumista.

      siis... on pakko kuntoutua vuodesta toiseen, pysähtyneisyyttä ei sallita,

      siten estetään pakkotoimenpiteet, mutta on se raadollista, kun pitää
      olla paremmassa kunnossa henkisesti ja fyysisesti kuin moni normi.

      tuo on vaan jännä, mikä on "normi" hoitohenkilökunnan mielestä.

    • Anonyymi

      Ohjeita on annettu kyllä miten paniikkikohtauspotilaita kohdellaan,mutta jos papereissa lukee skitosfrenia ja saat paniikkikohtauksen ja sinut sidotaan kiinni ja tajuat,että edes läheisin ihmisesi ei voi auttaa ja sitten kiidätetään sairaalaan,jossa kidutetaan nauretaan ja tungetaan väkisin naamaan lääkkeitä sidottuna. Kukaan ei auttanut,auttaisiko tänään?? Mitäköhän??
      Ei varmaan auttaisi vaikka olen sanonut kyllä,että en anna enää anteeksi kenellekään noin sairasta käytöstä.

    • Anonyymi

      "Mutta se ei poista sitä ,että sinulla on suurempi turvattomuuden tunne .Se kun joku mielenterveysdignosoimaton sanoo,että kun meille kaikille voi tapahtua mitä vaan,niin se ei ole sama asia,kuin mitä psykoosi-diagnosoidulle voidaan tehdä ihan milloin vaan."

      Suurin osa ihmisistä kulkee ympäri harhaisen turvallisuudentunteen vallassa. Turvallisuudentunne heikkenee mm. taloudellisen aseman myötä, köyhillä on turvattominta joka suhteessa. Puhumattakaan, mitä muuta on päässyt tapahtumaan elämässä. Jos on joskus esim. joutunut väkivallan kohteeksi, oli sitten kotona tai muualla, tai työpaikkakiusaamisen, tms. Sellaisen jälkeen on vaikea luottaa siihen, että jos kohtelee muita hyvin ja noudattaa kaikkia sääntöjä, niin todennäköisesti ei itselle tapahdu mitään pahaa.

      Mutta jos joutuu sellaiseen aivan erityiseen lokeroon tässä yhteiskunnassa, joka on "mielenterveyspotilas." Ja vielä, jos on psykoosidiagnoosi. Niin sitten. Saa luvan ottaa vastaan sellaista turvattomuutta, mistä suuri yleisö ei tiedä yhtään mitään.

      Diagnosointiin kuulu sekin, että ei katsota voivan muodostaa omaa perusteltua ja asiallista mielipidettä mistään. Oikeus tuntea ja tahtoa viedään. Kun "ei ymmärrä omaa parastaan."

      • Anonyymi

        Juuri näin. Ja jos kokee hoidossa murskaantuvan, persoonallisuuden hajoavan, saa itsepuolustukseen niin rajun kohtauksen, jossa viedään pakkohoitoon, koska terspiasta ei tule mitään, koska potilas on niin sekaisin (ja sekoaa vain enemmän terapiassa) niin se on vain potilaan oma vika miten koki asiat ja terapeutti hoitaa ja antaa ymmärryksen kuinka voi kokea toisin. Ihminen on oaha.


    • Anonyymi

      "niin se on vain potilaan oma vika miten koki asiat ja terapeutti hoitaa ja antaa ymmärryksen kuinka voi kokea toisin. "

      Tuo ei ole oikeaa terapiaa. Tiedän että on monia terapeutiksi itseään kutsuvia ja koulutettuja, jotka toimivat juuri noin. Oikeassa terapiassa ihmistä kuunnellaan ja tuetaan, ja omat ajatukset selkiytyvät sitä kautta että kukaan ei painosta. Eikä pidä paikkaansa sekään kun sanotaan, että jossain "akuuttivaiheessa", "liian masentuneena" tms. ei "kestäisi" terapiaa. Silloin ei vaan kestä HUONOA tai vääränlaista terapiaa. Pahimmillakin hetkillä ihminen tarvitsee ja hyötyy, ainakin yleensä, siitä että joku on läsnä, rauhoittaa painostamatta, antaa puhua ja kuuntelee. Tämä siis on terapiaa, ainakin minun mielestäni.

      Pakkohoitoa ei tarvittaisi, jos ihmisellä olisi mahdollisuus selvittää tilannettaan kunnollisella terapialla. Eikä sitä tarvita kyllä muutenkaan. Aina löytyy joku muu ratkaisu, jos halutaan.

    • Anonyymi

      "diagnoosin perusteella on mahdollista tehdä minulle mitä vaan.Se riittää jos joku haluaa tehdä niin,joko omainen tai terveydenhuoltohenkilökunta. Diagnoosini mahdollistaa sen,että minulle voidaan tehdä ihan mitä vaan.
      Luottamus ja turvallisuudentunne eivät tule takaisin."

      Aika realistista.

      Tämä on skandaali. Näin on monen ihmisen kohdalla tällä hetkellä Suomessa ja muualla länsimaissa, missä länsimainen psykiatria on vallalla. Asiaan pitäisi saada muutos.

      Kokemusten jakaminen on ensimmäinen askel. Sen avulla nukkuu ehkä jo piirun verran rauhallisemmin.

    • Anonyymi

      ostaa lepakko

    • Anonyymi

      Kannattaa kehittää tai hankkia oveensa jokin takalukko jonka avulla sitä ei saa avaimellakaan auki ulkopuolelta.

      Ikkunoihin pimennysverhot, ettei ulkopuolelta näe onko sisällä valot tai jotkut pitävät myös valoja kokoajan samalla tavalla päällä, niin ettei valoista voi päätellä ollaanko kotona. Radio tai tv päällä myös kun ei kotona.

      Ei kai sille turvallisuudentunteelle mitään perusteita ole niin kauan kuin yhteiskunta ei muutu näiden asioiden suhteen ja pitäisin sen muuttumista epätodennäköisenä tai ainakin hitaana syystä että väkövaltaisuus vain näyttää jotenkin kuuluvan ihmislajin luonteeseen.

    • Anonyymi

      Jos ongelma on syy on se ettei tiedä, niin ratkeaisiko se sillä että hankkii tietoa?

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1505
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe