Talvirenkaat

Anonyymi

Aloitetaanpas nyt taas se talvirenkaista kiistely, koska kesä vääjäämättä kääntyy loppuaan kohti, niin olisi korkea aika taas laittaa talvirengasjauhanta pyörimään. Fanaattisimmat kommentoijat ovat olleet yllättävän hiljaa kesän ajan, joten heillä on varmasti suuri tarve päästää paineita pois. Joten antaa palaa....

39

568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      AAAARRRGGHH..... NASTARENKAAT tuhoaa elämäni!!... AAARGH... En voi ymmärtää miksi joku käyttää NASTARENKAITA.... AUTTAKAA... Hermot on loppu.... APUAAA... NASTARENKAAT!!!

      • AAAARRRGGHH..... KITKARENKAAT tuhoaa tien!!... AAARGH... En voi ymmärtää miksi joku käyttää KITKARENKAITA.... AUTTAKAA... Hermot on loppu.... APUAAA... KITKARENKAAT EIVÄT OLE TARPEEKSI HYVÄT SUOMEN TALVEEN!!!


    • Anonyymi

      Eka pelle oli tänään ostamassa nastarenkaat!

      • Anonyymi

        Joo ja eka ja tuskin viimeinen pelle oli taas eilen täällä etelässä kylvämässä tie suolaa tänne.


    • Anonyymi

      Mielenkiinnolla odotellaan montako nastaa jää kitkojen taakse lehtien tämän syksyn jääpito-testeissä. Viime syksynä jo useampi halpisnasta jäi laatukitkan taakse jäätesteissä joten ei voida enää sanoa että nasta on tae turvallisuudesta.

      Ainakin Goodyearin, Michelinin ja Bridgestone kitkamallit jo vanhoja. Näköjään Bridgestone jo julkaissut Blizzak LM005 uutuuden joten ehkä saadaan lisää nastojen päihittäjiä jäätesteissä.

      • Anonyymi

        Olisiko yhtä mielenkiintoista, jos seurattaisiin montako halpiskitkaa jää nastarenkaiden taakse tulevissa jääpitotesteissä.
        Tai ei tarvitse edes halpiskitkoja, eurooppalaiset kitkat riittää. Ne jäävät poikkeuksetta jopa halpisnastarenkaiden taakse jääpitotesteissä,
        Joten ei voida vieläkään sanoa, että kitka on tae turvallisuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko yhtä mielenkiintoista, jos seurattaisiin montako halpiskitkaa jää nastarenkaiden taakse tulevissa jääpitotesteissä.
        Tai ei tarvitse edes halpiskitkoja, eurooppalaiset kitkat riittää. Ne jäävät poikkeuksetta jopa halpisnastarenkaiden taakse jääpitotesteissä,
        Joten ei voida vieläkään sanoa, että kitka on tae turvallisuudesta.

        Kitkarenkaat pärjää nastoille jääpidossa aina, mutta märällä jäällä pikkasen menee pidemmälle jarrutuksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitkarenkaat pärjää nastoille jääpidossa aina, mutta märällä jäällä pikkasen menee pidemmälle jarrutuksessa.

        Kitkarenkaat eivät ole nastojen veroisia pidon osalta millään Suomen talvikeleillä.
        Kuiva asfaltti, karhea kovettunut lumi tai pehmeä lumi, jos alla ei ole jäätä, ovat olosuhteet, joissa kitkat pääsevät aika lähelle nastojen pitokykyä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitkarenkaat eivät ole nastojen veroisia pidon osalta millään Suomen talvikeleillä.
        Kuiva asfaltti, karhea kovettunut lumi tai pehmeä lumi, jos alla ei ole jäätä, ovat olosuhteet, joissa kitkat pääsevät aika lähelle nastojen pitokykyä

        Penis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitkarenkaat eivät ole nastojen veroisia pidon osalta millään Suomen talvikeleillä.
        Kuiva asfaltti, karhea kovettunut lumi tai pehmeä lumi, jos alla ei ole jäätä, ovat olosuhteet, joissa kitkat pääsevät aika lähelle nastojen pitokykyä

        Miten väärässä oletkaan. Kokeilisit kerrankin ihan itse kitkarenkaita, niin ei tarvitsisi perustaa mielipiteitä kuvitelmiin ja puolueellisiin harhaluuloihin.
        Nastarenkaat eivät ole millään kelillä niin paljon kitkarenkaita parempia että nastoja tarvittaisiin Suomen talvessa. Yhden käden sormilma on laskettavissa ne ajokerrat talvessa, kun nastarenkaista on konkreettista hyötyä, ja se on niin vähän , että on surullista, että sen takia sadattuhannet autot jyrsivät asfalttitiet urille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten väärässä oletkaan. Kokeilisit kerrankin ihan itse kitkarenkaita, niin ei tarvitsisi perustaa mielipiteitä kuvitelmiin ja puolueellisiin harhaluuloihin.
        Nastarenkaat eivät ole millään kelillä niin paljon kitkarenkaita parempia että nastoja tarvittaisiin Suomen talvessa. Yhden käden sormilma on laskettavissa ne ajokerrat talvessa, kun nastarenkaista on konkreettista hyötyä, ja se on niin vähän , että on surullista, että sen takia sadattuhannet autot jyrsivät asfalttitiet urille.

        Kuinka väärässä oletkaan.kokeilisit kerrankin ihan itse nykyaikaisia nastarenkaita ja lukisit mitä tahansa talvirengastestejä mistä tahansa alan lehdestä ja miltä tahansa vuodeltakin.
        Niin ei tarvitsisi perustaa mielipiteitäsi kuvitelmiin ja puolueellisiin harhaluuloihin.
        Jos kaikki nastarenkailla ajavat vaihtaisivat kitkoihin, niin onnettomuustilastot räjähtäisivät käsiin ellei suolausta ja hiekoitusta lisättäisi moninkertaiseksi nykyisestä. Jo nyt kitkoilla ajavien kuolemaanjohtaneet onnettomuudet ovat suhteessa hieman isommat kuin nastarenkailla ajavien, vaikka kitkoihin päätyvät ovat selvästi kokeneempia talvikuljettajia keskimäärin kuin nastarenkaisiin pätyneet.

        Suolaus tuhoaa tiestöä ja erityisesti luontoa ja pohjavesiä. Jo nyt suolaa kylvetään liikaa, noin 120.000 tonia/kausi. Suolaa kylvetään eniten juuri sinne missä kitkarenkaiden osuus on suurin eli Helsinkiin ja muualle pk-seudulle.

        Faktojen selvittämisestä tuskin olisi sinullekaan mitään haittaa. Mitä arvelet?


    • Anonyymi

      Osa fanaattisimmista näyttää ajavan täällä Espoossa kesälläkin nastarenkailla, pari mersua, yksi audi ja yksi toyotan maasturi ainakin rapistelee menemään nastarenkailla.

      Hieman se heinäkuun helteillä ihmetytti, mutta nythän on jo merkittävästi viileämpää.

    • Anonyymi

      Nypityillä mennyt kesä ilman ongelmia ja niillähän saa ajaa talvenkin, että taitaa säästyä rengasrahat!

      • Anonyymi

        Ei ole köyhällä aina helppoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole köyhällä aina helppoa.

        En ole köyhä, olen ostellut aina upouusia autoja.

        Mutta olen aina halunnut ajaa todella hyvillä nastarenkailla siksi nypin nastat ja ostan herkästi 2 uutta nastarengasta. Laitan ne taakse. Samoin laitan ne juuri nypityt nastarenkaat myös taakse kesäajossa. Ei ole koskaa lähtenyt ohitustilanteissakaan rankalla sateella perä sivulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole köyhä, olen ostellut aina upouusia autoja.

        Mutta olen aina halunnut ajaa todella hyvillä nastarenkailla siksi nypin nastat ja ostan herkästi 2 uutta nastarengasta. Laitan ne taakse. Samoin laitan ne juuri nypityt nastarenkaat myös taakse kesäajossa. Ei ole koskaa lähtenyt ohitustilanteissakaan rankalla sateella perä sivulle.

        Kesällä pito aina riittää, ja talvella joskus se paras pito on tarpeen.

        Toki nykyisilllä pienillä talvi nopeuksilla ajoon riittää hyvin kitkatkin,
        mutta jos siinä tulee hankala tilanne,
        sitä en osaa kitkarenkailla hallita.

        Hyvät kuskit hyvillä autoilla toki osaa ajaa, eivätkä koskaan aja kolareita,
        sen me olemme jokainen nähneet kun olemme ralleja katselleet.

        Minä vaan en osaa muuta kuin itse aiheutettuja luisuja hallitsemaan,
        en
        jos joku vastaantulija aiheuttaa yllättävän tilanteen siihen ei taitoni riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole köyhä, olen ostellut aina upouusia autoja.

        Mutta olen aina halunnut ajaa todella hyvillä nastarenkailla siksi nypin nastat ja ostan herkästi 2 uutta nastarengasta. Laitan ne taakse. Samoin laitan ne juuri nypityt nastarenkaat myös taakse kesäajossa. Ei ole koskaa lähtenyt ohitustilanteissakaan rankalla sateella perä sivulle.

        Köyhäkin saa hankittua kalliin auton, kiitos Santenderin tai matalakorkoisten osamaksusopimusten joita autoliikkeet myy. Kalliin auton siis vois hankkia myös sellainen, jonka rahat ei riitä edes halvimpiin nastoitettuihin talvirenkaisiin. No, ei sitä silti tarvitse hävetä.


    • Anonyymi

      Kiistaan on helppo ratkaisu. Kun näette teidentukkoja liikenteessä niin jos mahdollista, katsokaa kummat renkaat niillä on. Ne on huonommat kumpia näette enemmän heillä.

      • Anonyymi

        Olen aiempina talvina seurannutkin. Tulos oli selkeä. Tosin, voihan olla niinkin että huonoilla kuskeilla on yhtenevät mieltymykset.


      • Anonyymi

        Väärin, tietukkona on Toyota renkaista riippumatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin, tietukkona on Toyota renkaista riippumatta.

        Toyotakuskit onkin nastarengaskuskeja, tottakai he siis ovat tientukkoja.


    • Anonyymi

      Mul om valtava kullinnuppi.

    • Anonyymi

      Ajan vähän alle 20tkm vuodessa ja aina nastarenkailla, ei ole mitään järkeä vaihtaa näillä ajomäärillä kesärenkaita alle muutamaksi kuukaudeksi! Joka kolmas syksy uudet hakkapeliitat alle ja samalla jarrujen tarkastus/herkistys.

    • No niiin! Aloitetaanpa turvallisista renkaista keskustelu. Nastarenkaat ovat ainoat oikea renkaat talvikäyttöön. Hyvin sutii ja ruopii myös syksyn liukkailla mutta tiellä pysyy joka kelissä.

      Valitettavasti kitkapellet eli kitkarenkailla ajavilla tulee ongelmia syksyisin tai muuten hankalissa olosuhteissa. Silloin saamme lukea lehdestä jälleen kuinka talvi yllätti kitkarenkailla ajavat.

      Käyttäkäää siis turvallisia nastarenkaita. Vähintään 190nastaa/rengas jotta pitoa riittää!!!

      • Anonyymi

        Katso ensitalvena millä renkailla teidentukot yleisimmin ajaa. Katso myös, jos näet auton ojassa, tai jos näet uutisissa ojaan ajaneen auton, mitkä renkaat niissä on. Tulet huomaamaan että nastarenkaat on molemmissa yliedustettuna

        Turvallisuus ei siis tule tien tukkona olemisesta eikä nastarenkaista, vaan ajotaidoista joka on kitkakuskeilla keskimäärin huomattavasi parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katso ensitalvena millä renkailla teidentukot yleisimmin ajaa. Katso myös, jos näet auton ojassa, tai jos näet uutisissa ojaan ajaneen auton, mitkä renkaat niissä on. Tulet huomaamaan että nastarenkaat on molemmissa yliedustettuna

        Turvallisuus ei siis tule tien tukkona olemisesta eikä nastarenkaista, vaan ajotaidoista joka on kitkakuskeilla keskimäärin huomattavasi parempi.

        Kyllä, kyllä olen huomannut että kitkarenkailla ajavat ovat yliedustettuina selvästi kolareissa. Tämä kertoo kitkarenkaiden heikoista pidosta kunnon talvikelissä.

        Ajotaidolle ei ole merkitystä jos tilannenopeus on liian suuri - Mikä kitkarenkailla ajavilla on yleisesti renkaanpitoon ja toimintaan nähden. Itseasiassa ajotaito on nastarenkailla ajavilla parempaa luokkaa koska valinta kertoo etttä säällä kuin säällä on voitava lähteä tienpäälle. Kitkarenkaalla joutuu ottamaan äkilliset ja äärimmäiset olosuhteet huomioon.

        Turvallisia kilometrejä Sinulle ja hyvää viikonloppua! :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, kyllä olen huomannut että kitkarenkailla ajavat ovat yliedustettuina selvästi kolareissa. Tämä kertoo kitkarenkaiden heikoista pidosta kunnon talvikelissä.

        Ajotaidolle ei ole merkitystä jos tilannenopeus on liian suuri - Mikä kitkarenkailla ajavilla on yleisesti renkaanpitoon ja toimintaan nähden. Itseasiassa ajotaito on nastarenkailla ajavilla parempaa luokkaa koska valinta kertoo etttä säällä kuin säällä on voitava lähteä tienpäälle. Kitkarenkaalla joutuu ottamaan äkilliset ja äärimmäiset olosuhteet huomioon.

        Turvallisia kilometrejä Sinulle ja hyvää viikonloppua! :)

        Kattellaan talvella uudelleen. Laitetaan viestiä tänne aina havainnoistamme ja paikka ja aika missä on havainto tehty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katso ensitalvena millä renkailla teidentukot yleisimmin ajaa. Katso myös, jos näet auton ojassa, tai jos näet uutisissa ojaan ajaneen auton, mitkä renkaat niissä on. Tulet huomaamaan että nastarenkaat on molemmissa yliedustettuna

        Turvallisuus ei siis tule tien tukkona olemisesta eikä nastarenkaista, vaan ajotaidoista joka on kitkakuskeilla keskimäärin huomattavasi parempi.

        Totta on, että kitkarenkaita ei juurikaan osta muut kuin kokeneemmat ja ainakin omasta mielestään huomattavasti muita taitavammat kuljettajat. Silti kitkojen suhteellinen osuus onnettomuuksissa on jopa hieman suurempi kuin nastarenkailla ajavilla. Samassa tutkimuksessa tosin ilmeni, että rattijuoppous on hieman yleisempää kitkoilla ajavilla, mutta sekään ei yksin selitä korkeampia onnettomuuslukuja. Onko sitten asenne väärä (ajotaitoon liittyvä ominaisuus oikeastaan) vai kitkojen heikommat pito-ominaisuudet.

        Se mikä ainakin on varmaa on, ettei kenenkään tekninen talviajotaito parane, jos vaihtaa nastarenkaista kitkoihin. Eikä huonone, jos vaihtaa päinvastoin.
        Joten vähemmän talvikokemusta omaavat ja omia talviajotaitojaan epäilevät ovat onneksi fiksuja valitessaan nastarenkaat. Pahimmat riskikuljettajathan ovat omien taitojensa yliarvioijat ( ne omasta mielestään tavallista paremmat kuljettajat) ja sen uskomuksen perusteella tekevät valintoja liikenteessä, vaikkapa vain rengasvalinnoissa.


    • Anonyymi

      Vastaajien kirjoituksista päätellen, alkuperäiset trollit tai niiden matkija trollit ovat kesän aikana käyneet muutaman kirjoituskurssin ja hukanneet tyypillisen tapansa kirjoittaa.
      Eiks ois kiva, kun autoanterokin matkijoittensa turvin tekis paluun. Ei kopiotrollin trarvi siihen muuta tehdä, kuin lukea 17-vuotiaan amislaisen tekstejä 8 vuoden takaa.
      Rotta taas on jottain sellaista, ettei sitä tarvi edes kenenkään keksiä, sellasia tyyppejä kun on oikeasti olemassa, vaikka väliin joku vähän tätäkin huonosti matkii.

      Renkaat ko renkaat, kuin hyvät on kitkat, nastat.
      Etelässä on heikko lumenpoistokalusto ja pohjoisessa heikko jäänpoistokalusto. Kun nämä kelit vaihtaa suomenpuolta, pittääkö varastosta laittaa kesäkumet,nastat vai kitkat alle, jotta rekka pääsee mäkiä ylös, kun on suomessa niitä mäkiäkin. Vai soitetaanko hiekka tai suolaauto auttamaan.

      Ohan niitä kelejä, kun ei ois pitäny herätä ensinnäkään. Mut urat on kumma homma tiessä, kun onhan se fiatin, mersun, hiacen ja rekan akselilevveys kaikilla eri. Ja tienpohja pettää, vaikkois uus tie ja liikennettä tuhottomasti.

      Äsh annetaan olla, ei ollu rosvot vieny kumeja varastosta, eikä mökkiauton rengasvarastokaan oo menny kesällä konkkaan. Ootetaan sitäkin ens syksynä, jos lähtis sitten altalaitettuna marraskuun alussa varkaihen matkaan nuoki kumet.

      • Anonyymi

        Ja tuo oli parasta mitä irtosi? Olisi kannattanut jättää kokonaan väliin.


    • Anonyymi

      Uudet ja parhaat kitkarenkaat toimivat paremmin jopa jäällä kuin halpisnastat. Muutenkin kitkat ovat niin hyvoiä, että niillä pärjää nykyautoilla todella hyvin, kunhan muistaa varoa kiertoliitymissä ja märällä jäällä. Noita pahoja kelejä ei sattunut yhtään viime talvena jossa ei kitkoilla olisi pärjännyt yhtä hyvin kuin nastoilla. Kokemattomalle nastat ja kokeneelle kunnon autoon kitkat.

    • Anonyymi

      Paremmat renkaat aina autotalliin. Pärjää niillä vanhoillakin vielä.

      T: Audi-apina

      • Paremmat renkaat tulee sijoittaa aina ajoneuvon taka-akselille! Tottakai nastarenkaat ehdottomasti.


      • Anonyymi
        vajakit_hoitoon kirjoitti:

        Paremmat renkaat tulee sijoittaa aina ajoneuvon taka-akselille! Tottakai nastarenkaat ehdottomasti.

        Tarkoitatko nastarenkaat taakse ja kitkarenkaat eteen? Sehän olis hyvä kompromissi.


    • Anonyymi

      AAAARRRGGHH..... KITKARENGAS tuhoaa elämäni!!... AAARGH... En voi ymmärtää miksi joku käyttää KITKARENKAITA....

    • Anonyymi

      Sisä-savon alueella kaikki hiekkatiet on kovettuneen jäisen lumen peitossa 4-6cm kerros. Joulukuusta huhtikuuhun.

      Hyvä nastarengas pitää parhaiten helppo testata täydellä jarrutuksella sekä nopeilla väistöillä. Niin kauan kun on nastoja rengaassa niin vaikutus hyvä. Iällä ei paljon väliä

      Sellaisia teitä ja mäkiäkin ajelen joihin on otettava vaihtia että pääsee yli.

    • Anonyymi

      Ei nastattomilla renkailla näköjään pärjää edes täällä etelässä, koska eilen oli taas suolaa kylvetty tänne.

      • Anonyymi

        Ei pärjää ei. Laitoin autooni ketjua ja nyt kirnuaa ja rouhii sekä kilisee niin maan prkleeseti!!! Mutta pitoa on!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pärjää ei. Laitoin autooni ketjua ja nyt kirnuaa ja rouhii sekä kilisee niin maan prkleeseti!!! Mutta pitoa on!

        Tyhmä saa olla muttei kaali.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3245
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2303
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1869
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      28
      1785
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1421
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1381
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1276
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      29
      1271
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1187
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1177
    Aihe