Tässä taannoin joku on arvostellut kyseisen elokuvan, mutta ajattelin tuoda esille oman näkökannan ja mielipiteeni elokuvasta.
Aleksi Mäkelän elokuva Vares sijoittuu Reijo Mäen kirjaan keltainen leski. Kaverini on kova lukemaan Mäen kirjoja, joten hänen mielipiteestä johtuen ajattelin lukemisen sijaan katsoa elokuvan vaikka kirja ja elokuva ovat kaksi eriasiaa.
Yksityisetsivä Vares (Veijo Hietanen) ja hänen kirjailija kaverinsa Luusalmi ovat kertausharjoituksissa, jossa Vares kohtaa naisen nimeltä Eeva (Laura Malmivaara). Vares ihastuu oitis tähän naiseen, koska juopottelu ja puhe sujuvat tältä naiselta, eli hän on hyvä jätkä jolla on naisen kauniit silmät. Kaikki eivät ole niin yksinkertaista koska Eevalla on mies nimeltä Antero Kraftin (Jorma Tommila), joka istuu linnassa tuomiota. Anterolla on pako suunnitelma, johon hän tarvitsee Eevan apua, jotta hän pääsisi käsiksi itämafian kadonneisiin miljooniin.
Anterolla on tietenkin ylempi pomo Miesmann (Jari Halonen), joka on kuuma ja kova tappamaan. Miesmannin apulaisena toimiin tollahtavat Tetsuo Niskanen (Kari Hietalahti), Hillosilmä Munc (Pekka Valkeejärvi), ja pahalle puolelle kääntynyt poliisi (Samuli Edelman). Vares päättää olla juomatta sydänsuruihin kunnes kohtalon oikusta huomaa Eevan olevan pulassa (huijattu) ja hän lähtee pelastamaan häntä lapio kourassa. Mukana nähdään vielä pizzakuski (Jasper Pääkkönen) ja Minna Turunen.
Hyvää elokuvassa oli sen nopea tempo, joka heittää katsojan mukaan. Valitettavasti juonesta ei voi sanoa samaa, vaan se on liian simppeli ja tyypillinen tämän tyylisille elokuville. Jätkä huumoria on tiedossa paljon ja varsinkin Tetsuo ja Muncin dialogit ovat erittäin hauskoja pätkiä. Räiskintää ja verta ei löydy liikaa vaan ne ovat sopivasti paketissa. Näyttelijä suoritukset olivat hyviä ja sateinen maisema sopi tunnelmaan.
Mikä on huonoa elokuvassa. Tämän tyyppisissä elokuvissa olisi hyvä keskittyä sankariin itse Varekseen, mutta nyt hän jäi puolitiehen. Vares ja kuten muutkin elokuvan roolihahmot jäivät varsin etäälle katsojista. Roolihahmoihin ei voinut samaistua tai päästä sisälle, kun koko ajan dialogit vaihtuivat. Elokuva oltiin leikattu liian pieniksi palasiksi ja kaikkea piti näyttää mahdollisimman nopeasti ja paljon. Äänimaailmassa on taas tämä tyypillinen Suomalainen ongelma, sateen rummutus kuuluu, mutta näyttelijän ääni ei. Elokuvasta löytyi liian paljon tavanomaisia ratkaisuja ja epäloogisuuksia esim. Miten sankari osasi mennä siihen paikkaan? Tuntui, että katsojaa aliarvioitiin kokoajan. Elokuvasta ei löytynyt selkeää pääosaa vaan paljon sivullisia sieltä täältä, joka häiritsi tarinan kannalta.
Elokuvan tarkoitus oli varmasti viihdyttää ja jättää aivot narikkaan, mutta minä odotin hieman syventävää. Elokuva olisi voinut olla himan pitempi, jolloin dialogit oltaisiin saatu pitemmiksi ja henkilöihin pääsisi sisälle. Vareksen roolia oli ehdottomasti pitänyt lisätä eikä jättää häntä sivuosaksi. Leikkaus oli hirveää. Harvoin Suomessa tämän tyyppisiä elokuvia nähdään. Positiivista oli yritys ja tehdä hieman erilaista elokuvaa, joten siitä tähti lisää.
Tähdet 2/5
Vares -Arvostelu
8
1450
Vastaukset
- Tant Gredelin
Varesta esitti elokuvassa kylläkin Juha Veijonen, eikä mikään Veijo Hietanen (onko sennimistä näyttelijää edes olemassa?).
Näin elokuvan jo melko tuoreeltaan, enkä ollut siihen läheskään yhtä ihastunut kuin Mäen kirjoihin. Leffaan oli selvästi otettu vain toiminnallisin osuus kirjasta ja jätetty paljon hyvää, mukavaa, mm. huumoria pois.- Hattis
Kiitos korjauksesta. Hävettää, kun olen mennyt laittamaan nimet väärin vaikka oikein olisi ollut tarkoitus kirjoittaa. Kiitos palautteesta:)
Oli mukava nähdä mielipiteesi elokuvasta, kun olet Mäen kirjoja lukennut. Hyviä elokuva hetkiä
- Laban
Sinkkonen mun muistaakseni ja "hillosilmä"-Munck
- Hattis
Jotain sinne päin. No hyvä kun teillä on ne nimet hallussa, kun minulla on ollut aina pirun huono nimimuisti ja vähän pökkyrässä kirjoittelin arvostelun tänne. Netissä ne vois tarkistaa, mutta voihan sitä näinkin pitää keskustelua yllä...
Laban tykkäsitkö elokuvasta? antakaa mielipiteitä Vares elokuvasta niin saadaan ajatusten vaihtoa
- D professional
Eipä tästäkään pätkästä saanut muuta hyvää irti kuin trailerin. Vertaa tätä vaikkapa Raid-elokuvaan puhumattakaan televisiosarjasta. Ne ovat parasta, mitä Suomessa on tehty. Tätä Varista katsellessa tuli ahdistunut ikävä amerikkalaisia elokuvia. Niissäkin on enemmän sitä AITOUTTA. Suomalainen filmi pitäisi tehdä täkäläisillä ehdoilla - siten kuin Raidit ja ehkä jotkut muutkin hyvät suomalaiselokuvat on tehty. Ei pidä tehdä sellaista juttua joka ei täällä toimi.
Epäilemättä jollekin kirjalle tehty elokuva olisi parempi, jos se olisi edes uskollinen tarinalle.
Samuli Edelmann ei ole kummoisempi näytteljä, mutta nyt taisi vähintäänkin ylittää itsensä. Hänen esittämänsä paha poliisi Koitere oli kyllä valopilkku tässä synkän tympeässä tekeleessä. Jospa muut olisivat yltäneet - tai jospa heidän roolinsa olisi ohjattu jotenkin yhtä hyvälle tasolle, niin ei tiedä todellakaan, mitä näistä aineksista olisi aikaiseksi saatu.- Hattis
Aika samanlainen mielipide on meillä molemmilla. Kauhean järkyttävää sitä saa aikaan, kun kokeillee matkia Amerikkalaista. No oli miten oli, Raid elokuvana ja sarjana onnistui täydellisesti ja enkä ihmettele kun kyseinen sarja ostettiin nähtäväksi rapakon taakse.
Kiitos mielipiteestä ja hyvistä arvosteluista:)
- kari fani xP
tere...mitä täs pitää oikeen tehä en ehdi nimittäin lukee kun kirjotan just lauantai iltana....mut sanon vaan et oon tosi kari hietalahti fani xD ETTÄ JOS SIL ON KOTI SIVUT OIS PARI KYSYMYSTÄ..JOO EI TÄS SIT MITÄÄ
- Että
Olette nyt väärinymmärtänyt kyseisen elokuvan.. Mielestäni koko raina on tahallaan tehty kieli poskella ja kevyesti parodioimaan dekkaritoiminnan kliseitä, syvyyttömyys hahmoilla oli varmastikkin tarkoituksellista, eipä siinä paljoa realismia ollut muutenkaan..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537800- 614360
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1403993Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233902Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423300Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383208Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253205- 482923
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422721- 492484