Onko palstalaisilla kokemusta Götan kanavasta. Millainen kokemus se on yleensä ja erikseen purjeveneellä. Kuinka paljon matkalla puhdasta kanavaa ja kuinka paljon purjehduskelpoisia osuuksia. Millaista kokonaisreittiä suosittelisitte Turun saaristosta lähtö- ja paluupaikkana. Paljonko tulisi varata aikaa? Onko siellä jotain paikkoja, jotka olisi syystä erityisesti katsastaa? Olisin kiitollinen vihjeistä, neuvoista ja linkeistä.
Götan kanavan purjehdus
5
2132
Vastaukset
- Viki
Olisiko tarkoitus mennä Trollhettekanava ja Götajoki myös? Vai edestakaisin vain Götakanava? Jos meno tai paluu on Itämeren kautta ja vähän sielläkin muuta kuin pelkkää "äkkiä kotiin" avomeriseilausta, niin aikaa kannattaa koko reissuun varata vähintään nelisen viikkoa, kuusi viikkoa tuntui ihan sopivalta niin ehti vähän nähdäkin. Tiukan aikataulun kanssa vetää kolmeen viikkoon, mutta sitten on jo useampia muutaman vuorokauden avomerilegejä. Kanavan läpimeno nimittäin vaatii yhtä paljon aikaa, oli pursi hidas tai nopea. Oliko nopeusrajoitus 5 kn, en nyt muista mutta käytännössä ne veneet jotka suluttivat yhdessä, rutkuttavat myös yhtenä letkana seuraavalle sululle. Bergin sulut esim. vaativat useamman tunnin, siinä oli aika monta rappua.
Vänern on ainoa "kunnon päiväpurjehdus", Vätternin ylitys taisi olla pari/kolme tuntia ja mikäs järvi se olikaan ennen noita Bergin sulkuja, siinä pääsi kanssa purjehtimaan hetken. Muuten koneajelua.
Paljon leppareita, ja suuria! Lisäksi lauta, jolla voi sitoa leppareita yhteen pitkäksi laitasuojaksi on avuksi.
Riittävästi köysiä, ainakin yksi 12-14 mm 30-50 m pitkä köysi, jonka saa keulaklyyssin kautta (tai heittoploki, jos klyyssi puuttuu) vedettyä eteenpäin sulun reunalle pollariin kiinni ja toinen pää skuuttivinssille. Vinssillä sitten veneen noustessa pidetään peräköysi tiukalla.
Muista peräsimen vaikutus kun sulkuun virtaa vettä! Sillä voi ohjata veneen asentoa, vaikkei vene liiku.
Katsele kuinka ruotsalaiset toimivat ja eka sululla Memissä henkilökunta neuvoo ystävällisesti ja kärsivällisesti sulutuksen (ja siellä on myös puoti josta saa lisää ISOJA leppareita)
Suosittelen reissua, kanavahenkilökunta oli ystävällistä ja hyväntuulista, suoraan sanoen leppoisaa verrattuna siihen tiukkapipoiseen fiilikseen jonka saa pyyhältäessää maanteitä pitkin, ja jossa tuo väli on välttämätön paha että pääsee Juutinmaalle tai Eurooppaan.- Viki
Meillä näytti menneen 8 vrk Memistä Göteborgiin, tosin Sjötorpista seilasimme yhtämittaa perille saakka, 26 h pätkä.
Tuulivaraukset on myös syytä ottaa huomioon, Göteborgissa venttasimme pari ylimääräistä päivää kun puhalsi 17-19 m/s. Oli muuten satama täynnä kun jokea pitkin lappasi veneitä sisään, eikä kukaan lähtenyt merelle. - Janos
Viki kirjoitti:
Meillä näytti menneen 8 vrk Memistä Göteborgiin, tosin Sjötorpista seilasimme yhtämittaa perille saakka, 26 h pätkä.
Tuulivaraukset on myös syytä ottaa huomioon, Göteborgissa venttasimme pari ylimääräistä päivää kun puhalsi 17-19 m/s. Oli muuten satama täynnä kun jokea pitkin lappasi veneitä sisään, eikä kukaan lähtenyt merelle.Halvempi ja nopeampi vaihtoehto on tuo kierros Ruotsin eteläkärjen kautta. Rohkeasti vaan. Noin 3 vrk alas ja 2-3 vrk "ylös" Göteborgiin.
- karhu2
Meillä ei ollut aikaa ajaa koko kanavaa lävitse, vaan ajelimme Memistä Motalaan ja takaisin Memiin. Näin näimme kuulemma kanavan ehkä kauneimman osan. Tähän meni viikko ja tunnelma oli erittäin leppoisa. Historian siivet havisivat. Käyttäytyminen suluissa kannattaa ottaa tosissaan varsinkin ylöspäin mentäessä. Virtaus on kova ja vene on tällä palstalla neuvotuin keinoin syytä pitää tiukasti sulun laidassa (pitkä enda keulasta perän vinssille, jota kippari kiristää veneen nousun mukaan.Takana olevaa endaa ei tarvitse säätää. Jos vene pääsee koukkaamaan keskelle, se iskee lujaa, jopa vahinkoa aiheuttaen kanavan reunaan. Turhaan ruotsalaiset eivät nimitä kanavaa nimellä "skilsmässa kanal". Alaspäin tultaessa suluissa on helppoa. Vesi vain pakenee veneen alta.
Sulkujen henkilökunta on pääsääntöisesti ystävällisiä koululaisia. Osa silloista on "TV bevakad" ja ne nostetaan automaattisti kun sulullinen veneitä tulee säädettyä 5 solmun noupeutta kohdalle. Kanavaliikenne pysähtyy illalla klo 21 ja jatkuu vasta aamulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856284
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283130Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271320
Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46939Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42849