Tradenomi-opinnoissani oli eräällä ohjelmointikurssilla yhdessä kotitehtävässä toimeksianto tutustua "Aterioivat filosofit" -ongelmaan ja pohtia ratkaisuja, eli käytännössä, että tilanne ei nälkiinny (starvation), tai lukkiudu (deadlock). En silloin käyttänyt juuri aikaa sen syvällisemmin ratkaisujen metsästykseen, mutta nyt taas tänä yönä katsoin ongelman uusiksi wikipediasta ja löysin jotain materiaalia Googlesta, missä esitetään Banker's Algorithm, joka on deadlock-preventation -algoritmi, eli lukkiutumisen-esto-alkkari.
Ajattelin, kun Javassa on nuo säikeet (threads), voisiko niistä lähteä liikenteeseen, jos on tarkoituksena suunnitella ja luoda monen prosessin yhtä-aikaista ajoa suorittava ohjelma siten, että "kaikki filosofit (prosessit) pääsevät aterioimaan ilman, että tilanne lukkiutuu tai nälkiintyy. (Eli kaikki prosessit pysyvät ajossa ja elossa.)
Mitään ideaa tähän?
Aterioivat filosofit (Nälkiintyminen ja lukkiutuminen)
13
169
Vastaukset
Jos joku tätä lukeva on elintarvikehuoneiston ylläpitäjä, tietää, että esimerkiksi asiakas-wc-tiloista on säädetty erikseen mitoitus yms suhteessa asiakaspaikkoihin.
Osoitteessa
https://www.jikky.fi/files/1981/8_JIKOhje_rakenteet.pdf
kappaleessa 12 on määritelty asiakas-vessojen tarve lukumäärältää eriteltynä niin miehille kuin naisille suhteessa ravintolan asiakaspaikkoihin.
Tuli mieleen, että voisi olla mielenkiintoista laatia sovellus, joka ylläpitää virtuaalisen wc-tilojen resurssoinnista huolta, että tilanteessa ei tapahdu lukkiutuminen (Wc-Deadlock, kukaan ravintolan asiakkaista ei pääse vessaan), tai nälkiintymistä (Toilet-Starvation), jossa asiakkaat taas joutuvat odottamaan liian pitkään omaa vuoroaan.
Tähän tietenkin taas tulee lukuisia anonyymeja asiattomia kommentteja, mutta tämä rinnakkaisuuteen liittyvä resurssien-kohdentamis-järjestelmä on perusteiltaan kovinkin mielenkiintoinen.
Käytännön bisnes-sovelluksena voisi alkaa myymään ravintoloitijoille wc-järjestelmää, joka aina ilmoittaa digitaalisesti asiakkaille näyttöpäätteellä, että missä vessassa on minkäkin verran asiakkaille vielä tilaa, ja missä ei. Erityisesti paljon asiakaspaikkoja omaavissa suosituissa juottoloissa ja yökerhoissa voisi olla ihan asiallinenkin tämän kaltainen ratkaisu, ko itsekin olen osunut monesti isonkin ravintolan miestenhuoneeseen, joka on ollut enemmän kuin täysi ja sitten on taas tullut örveltämistä jo vessassa olijoiden kännisten osalta osakseni.
Voi kuulostaa aika korkealentoiselta, mutta on tässä ideaa.Tai jokin jonoihin liittyvä resurssien kohdentaminen. Eihän sen nyt pakko ole olla Wc:n käyttöresurssointia.
Esimerkiksi tele-operaattoreiden puhelin-asiakaspalvelut tuntuu olevan ihan lapsen kengissä se tekniikka, kun välillä joutuu odottamaan mielettömiä odotusaikoja, tiedä sitten, miten järjestelmä allokoi (kohdentaa) resurssit, kohdentaako mitenkään, että saadaan asiakkaan v-käyrä ylös ja puhelinlaskut nousemaan.
Jos esimerkiksi asiakaspalvelu-pisteessä on 3 asiakaspalvelijaa töissä, kaikkien asiakkaiden ei ole tarvetta jonottaa samalle asiakaspalvelijalle, järjestelmä voisi ohjata asiakkaat automaattisesti lyhyimmän mahdollisen jonotusajan jonoon. Tuskin ne nykyisellään niin toimii.
- Anonyymi
Syö aamupalaksi kaurapuuroa, se pitään ajatukset selkeinä.
No joo, toi vessa-esimerkki oli vähän huono, mutta toi asiakaspalvelun automaattinen resurssienallokointi ei nyt ihan tuulesta temmattu ole.
En syö kaurapuuroa, ehkä pitkään jatkuneella valvomisella ja tilkallisella elämän vettä voi olla jutun tasoon vaikutusta? Mutta en kirjoita nettiin mitään, mitä en voisi omalla nimelläni puhua kasvotustenkin ihmisten kanssa. Pidän pysyvistä väreistä netissä ja oikeassa elämässä ja palaavista asiakkaista.
Tein tuon postauksen jälkeen vähän markkinatutkimusta kohdistuen niihin kotimaisiin ja ulkomaisiin yrityksiin, mitkä tarjoavat automaattista asiakaspalveluratkaisua yrityksille, niin Suomen suurin lienee tuo Cuuma Oy, ja sitten löytyi Zendesk kotimaisista ja on niitä muitakin. Amerikassa täyspotti markkinaosuuksista jakautuu Suomen mittakavaa paljon useammalle yritykselle.
Tarkastelin Helsinkiläisen Cuuma Oy:n tunnuslukuja seuraavaksi, koska se on suurin, ja viime tilipäätöstietojen mukaan se työllistää 9 ihmistä, ja liikevaihto oli viime tilinpäätöksen perusteella vajaat 4 miljoonaa euroa, josta liikevoittokin oli vajaat 500 000 euroa. Toki tuo automatisoitu Puhelinjärjestelmä on heidän vain yksi tarjoamistaan ratkaisuista. En tiedä, onko heidänkään tuotteessa mitään asiakkaan kannalta edullista jonotus-automaattijärjestelmää, että se v-käyrä ei asiakkaalla nousisi.
Jos ajattelee, että soittaa teleoperaattorin asiakaspalveluun, mitä en ole pitkään aikaan tosin tehnyt, mutta kokemusta on, niin helposti saa tavallisena arkipäivänä työaikana kuunella musiikkia linjoilla helposti päälle 10 minuuttia. Luulisi, että asiakaspalvelijoita on useampi, kuin 1 tai 2 paikan päällä.
Noi puhelinasiakaspalvelujonot toimii first-in-first-out -menetelmällä perinteisesti, ja tuntuu siltä, että automaatti ohjaa kaikki tulevat asiakkaat samaan jonoon hännille.
Noi on vielä pahempia, kun soittaa Kelaan, tai Turun Kaupungin johonkin virastoon soittoaikana, niin niihin pääse koskaan juttelemaan kenekään ihmisen kanssa omasta asiasta. TE-keskukseen en ole koskaan soittanut, varmaan sama meininki sielläkin.
Naurakaa vain huviksenne, mutta tuo Aterioivat Filosofit, joka on tietojenkäsittelyteoriaan käynnissä oleviin ja kuolleisiin sekä odottaviin prosesseihin, sekä ja resurssien allokointiin liittyvä rinnakkaisongelma, ja tuon deadlockin tai starvationin estoon tai ennaltaehkäisyyn ei löydy oikein muuta tunnettua algoritmiä, mitä tuo "Banker's Algorithm", joak taitaa olla tuon alkuperäisen ateriointiongelman 1960-luvulla esittämän ongelman esittämä ratkaisu.
On totta, että kaikki tietojenkäsittelyä vähänkään pidemmälle opiskelleet heti tuolta 1960-luvulta lähtien ovat tutustuneet ongelmaan ja pohtineet sitä, mutta siinä piileekin juuri koko tietojenkäsittelyn suola, mitä luin pari artikkelia Googlen kautta kun löysin, niin noissa esto- tai -ennaltaehkäisyratkaisuissa mitä tulee nälkiintymiseen ja/tai lukkiutumiseen, on sekä omat etunsa ja haittansa.
Voinhan ottaa haltuun koko ongelman, ja ajan kuluksi ideoida yhä parempia ratkaisuja (algoritmiä), ehkä löydän niitä tai ne jää löytämättä, mutta niinhän se politiikassakin menee, että kaikki jauhaa samasta asiasta, mutta lähestymistapoja ja mielipiteitä on niin monta, kuin on keskusteluun osallistujaakin. Siksi pidän poliittisesta väännöstä suuresti.
Jos löytyy jotain, mille löytyy markkinarakoa, mikä estää pistämästä pystyyn snadia firmaa, jonka toimiala on "ICT-palvelut ja ohjelmistot", ja sitten alkaa toimittamaan automaatisoitua puhelin-asiakaspalvelujärjestelmää, jossa suunnitteluvaiheessa on ollut tavoitteena nimenomaan tavallisen puhelinasiakaspalveluun soittaneen jonotusaikojen optimointi mahdollisimman lyhyeksi. automaattisen jonovalvonnan ja -allokoinnin keinoin.
Sitä paitsi laki muuttui juuri vähän aikaa sitten, niin osakeyhtiökään vaadi enää alkupääomaa, vaikka mielestäni ei ole mitään järkeä perustaa osakeyhtiötä, jonka arvo on 0 euroa, ja siten sillä ei ole varaa investoida aluksi tuotannontekovälineisiin. Menot tulee ennen tuloja, ja sitten jälkeenpäin nähdään, kannattiko investointi, kun lasketaan sijoitetun pääoman tuottoprosentti. Kaikki kulut ajattelen investointeina euroissa.
Esimerkki: Investoin vasaraan,sahaan ja nauloihin ja puutavaraan (Käsityö-firman tuotannontekovälineet,). sitten sahaan,hakkaan, ja naulaan verstaallani erän puisia kuusenjalkoja, ja jokaiselle kuusenjalalle lasken ensin, mitä olen kuluttanut itse niihin rahaa, ja sitten lisään siihen haluamani katetuottoprosentin sen päälle jokaiselle myyntiin lähtevälle kuusenjalalle, että ei mene ihan hyväntekeväisyydeksi. Sitten kun olen saanut kaikki myydyksi, lasken minkälaisen tuottoprosentin sain alkuperäiselle investoinnilleni. Ei bisnes pähkinänkuoressa vaadi Einsteinin aivoja. Sitä kutsutaan rahan tekemiseksi.
On totta, että en voi ottaa heti haltuun koko automatisoitua konkonaisvaltaista asiakaspalvelujärjestelmää, mutta ei kukaan breikkaa heti. IKEAkin lähti yhden miehen puuseppä -verstaasta liikenteeseen. Pitää aloittaa jostain.- Anonyymi
561 sanaa, joista 407 erilaista, ja luettuani en tiennyt mitä sinä sanoit. Sinussa on ainesta poliitikoksi asti.
"Naurakaa vain huviksenne, mutta tuo Aterioivat Filosofit, joka on tietojenkäsittelyteoriaan käynnissä oleviin ja kuolleisiin sekä odottaviin prosesseihin, sekä ja resurssien allokointiin liittyvä rinnakkaisongelma, ja tuon deadlockin tai starvationin estoon tai ennaltaehkäisyyn ei löydy oikein muuta tunnettua algoritmiä, mitä tuo "Banker's Algorithm", joak taitaa olla tuon alkuperäisen ateriointiongelman 1960-luvulla esittämän ongelman esittämä ratkaisu. "
Ennaltaehkäisyä tehdään tavallisimmin niin, että tehdään koodia jossa ei ole sellaisia sivuvaikutuksia joka mahdollistaa deadlockin syntymistä. Siitä deadlockista pitää tehdä mahdoton tilanne. Varmaan löytyy erikoitapauksia missä tuo tulee vastaan ja käyttöjärjestelmätasolla deadlock voi tapahtua mutta ohjelmoijan pitää huolehtia, että omassa koodissa tuo on estetty.
Asiakaspalvelussa, first in first out, ja joku priority queue ratkoo esimerkiksi tuon, että tuo ei ole rinnakkaista toimintaa vaan sarjallista toimintaa missä suoritus rinnakkaistuu tyhjentämällä jonoa workereille.
Toki tuohon on ne ilmeiset ratkaisut millä jonoja saa lyhennettyä ja estettyä asiakkaan vitutuksen.- Anonyymi
jerzunposti kirjoitti:
Kiitos Luottamuksesta! Lolz
Nuo kirjan mittaiset jorinat on siitä epämukavia että niitä lukiessa kerkiää unohtamaan alun ennen kuin on edes puolessa välissä viestiä.
Tiivistettynä tuo edellinen, että pitää ottaa asia haltuun kunnolla, sitten varmistua siitä, että handlaa sen mitä tekee, ja sitten varmistuttua siitä, että markkinoilla on tilaa omalle innovaatiolle, sitten ottaa ns. "Nichen haltuun".
- Anonyymi
30 sanaa, joista 24 erilaista, ja luettuani en tiennyt mikä "asia" pitää ottaa haltuun. Olen edelleen sitä mieltä että kirjoittelet väärässä katekorissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
30 sanaa, joista 24 erilaista, ja luettuani en tiennyt mikä "asia" pitää ottaa haltuun. Olen edelleen sitä mieltä että kirjoittelet väärässä katekorissa.
Kyllä siinä puhuttiin IKEA nimisestä puusepänverstaasta, muuten, saman niminen kyläkauppakin piti olla olemassa, jossain päin suomea.
- Anonyymi
Kyllä kaikki tarpeelliset käyttöjärjestelmät ja ohjelmat on jo tehty. Turha miettiäkään mitään ohjelmaharjoituksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1323837- 851895
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151761Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541412Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1271301Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi371279VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu971260- 701156
- 691033
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k103999