Ohituskaistasta voi jopa hidastaa liikennettä

Anonyymi

Suomessa ohituskaistasta tulee usein kiihdytyskaista – ”Köyhän miehen moottoritie” voi jopa hidastaa liikennettä, sanoo asiantuntija

Ohituskaistat on rakennettu helpottamaan ohituksia, mutta ne aiheuttavat liikenteessä myös yllättäviä ilmiöitä.

Lähde: https://www.hs.fi/autot/art-2000005169598.html

Olisi kiva päästä lukemaan koko jutun.

50

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Juttu lienee jonkun autoilu-vastaisen toimittelijan purkaus, jotta liikenteen sujuvuutta ei vaan liikaa paranneta. Vaikea sanoa, kun en päässyt koko juttua lukemaan. Toisaalta tässä saattaa piillä totuuden siemen. Yksi ikävimmistä ilmiöistä suomalaisessa liikenteessä on juuri ohituskaistojen väärinkäyttö. Varmasti jokainen on kokenut tilanteen, kun joku nysväri jurnuttaa hyvällä kelillä 10...20 km/h alle muiden nopeuden, mutta ohituskaistan alkaessa hänen nopeus nouseekin 10...20 yli rajoituksen. Ohituskaistan päätyttyä jarruvalot syttyvät ja häirikkö palaa alkuperäiseen nopeuteensa. Tällöin ohituskaistan tarkoitus menee täysin hukkaan ja kaistan jälkeen alkavat sitten kamikaze-ohitukset. Valitettavasti poliisi on täysin munaton tämänkin ongelman suhteen.

      • Anonyymi

        En ole koskaan tavannut tuollaista käytöstä. Tosin en ole pariin vuoteen ajanut autolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole koskaan tavannut tuollaista käytöstä. Tosin en ole pariin vuoteen ajanut autolla.

        ....niin ja sitä ennen lähes 50 vuotta ajanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole koskaan tavannut tuollaista käytöstä. Tosin en ole pariin vuoteen ajanut autolla.

        Erittäin yleistä, ja todella ärsyttävää. Yli 30 vuotta rekkakuskinhommia ja kymmeniä kertoja epäonnistuneita ohituksia tehneenä, en voi kuin ihmetellä mikä näillä ohituskaistoilla kaasupolkimen löytäneillä on tarkoituksena. Ensin ajetaan satasen alueella 70 - 75 km/h, mutta kun alkaa ylämäki ja ohituskaista, niin vauhti nousee heti jos takaa joku lähtee ohitusta yrittämään. Ilmeisesti suuri into näillä on ainakin raskaankaluston ohituksia estää.


      • Anonyymi

        Vai että "lienee" jotakin. Ilman faktaa tuo on vain mielipide.

        Itse en ole koskaan kuvailemaasi ilmiötä koskaan huomannut. Sen sijaan ilmiö, jossa ohittajat taaempana joutuvat nostamaan oman nopeutensa reippaasti yli sallitun, kun haluavat päästä ohi, luulevat sen johtuvan siitä, että ohittaja nosti omaa nopeuttansa, vaikka näin ei tapahtunut, on tuttu ilmiö.


      • Anonyymi

        Korjaus: ...luulevat sen johtuvan siitä, että ohitettava nosti omaa nopeuttansa, vaikka näin ei tapahtunut, on tuttu ilmiö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaus: ...luulevat sen johtuvan siitä, että ohitettava nosti omaa nopeuttansa, vaikka näin ei tapahtunut, on tuttu ilmiö.

        Minä kun olen aina luullut, että kun auton nopeusmittarin neula nousee osoittamaan suurempia lukemia, autoa kiihdytetään. Näin minulle on käynyt ohituskaistalla useita kertoja, kun olen ohitettavan rinnalla joutunut painamaan kaasupoljinta yhä syvemmälle päästäkseni hänen ohitseen enkä jäämään hänen jälkeensä.

        Onneksi oikaisit minun väärät luuloni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai että "lienee" jotakin. Ilman faktaa tuo on vain mielipide.

        Itse en ole koskaan kuvailemaasi ilmiötä koskaan huomannut. Sen sijaan ilmiö, jossa ohittajat taaempana joutuvat nostamaan oman nopeutensa reippaasti yli sallitun, kun haluavat päästä ohi, luulevat sen johtuvan siitä, että ohittaja nosti omaa nopeuttansa, vaikka näin ei tapahtunut, on tuttu ilmiö.

        Se ettet sinä huomaa jotain ilmiötä liikenteessä, ei tarkoita sitä, etteikö kyseistä ilmiötä esiinny. Ohituskaistoilla ohitettavan auton kuljettajan nopeuden nostaminen on ilmiö, josta monta kertaa tälläkin palstalla on kirjoitettu. Liikenteessä on paljon kuljettajia, joilta jää asioita huomaamatta tai sitten he eivät vain ymmärrä mitä ympärillään tapahtuu. Kumpikohan on sinun kohdallasi tapahtunut...?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ettet sinä huomaa jotain ilmiötä liikenteessä, ei tarkoita sitä, etteikö kyseistä ilmiötä esiinny. Ohituskaistoilla ohitettavan auton kuljettajan nopeuden nostaminen on ilmiö, josta monta kertaa tälläkin palstalla on kirjoitettu. Liikenteessä on paljon kuljettajia, joilta jää asioita huomaamatta tai sitten he eivät vain ymmärrä mitä ympärillään tapahtuu. Kumpikohan on sinun kohdallasi tapahtunut...?

        Tietenkin nostetaan nopeutta. Aika usein ennen kaistaa nopeus on 80 km/h ja kaistan kohdalla 100 km/h. Normi auto nostaa tietenkin nopeutensa siihen uuteen nopeuteen koska sitä saa ajaa. Kaistan jälkeen nopeus sovitetaan uuden nopeusrajoituksen mukaiseksi, eli esim. 80 km/h jos se sellaiseksi muuttuu.

        Kaistan tarkoitus on päästä ohi raskaasta liiketeestä ja vastaavista, jotka eivät saa ajaa 100 km/h. Sellaisten normi autojen ohi ei ole tarve päästä, jotka ajavat rajoitusten mukaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin nostetaan nopeutta. Aika usein ennen kaistaa nopeus on 80 km/h ja kaistan kohdalla 100 km/h. Normi auto nostaa tietenkin nopeutensa siihen uuteen nopeuteen koska sitä saa ajaa. Kaistan jälkeen nopeus sovitetaan uuden nopeusrajoituksen mukaiseksi, eli esim. 80 km/h jos se sellaiseksi muuttuu.

        Kaistan tarkoitus on päästä ohi raskaasta liiketeestä ja vastaavista, jotka eivät saa ajaa 100 km/h. Sellaisten normi autojen ohi ei ole tarve päästä, jotka ajavat rajoitusten mukaisesti.

        Maantiellä, jossa on satasen rajoitus, ajaa henkilöauto alle seitsemääkymppiä. Kun alkaa ylämäki ja ohituskaista, tämä kolmekymppiä alle suurimman sallitun ajava nostaa nopeuttaan sinne satasen tuntumaan, kun muut henkilöautot ja jopa raskaskalusto haluaisi päästä hidastelijasta ohi. Ohituskaistan ja ylämäen loputtua, tämä tientukko laskee nopeutensa takaisin sinne seitsemäänkymppiin, plokattuaan tehokkaasti eteenkin raskaankaluston ohitusaikeet. Tämä hyvin yleinen käytös on siis mielestäsi ihan ok? Ajan paljon 8 - tietä, siis Turku - Rauma - Pori - Vaasa - tietä, ja siellä tätä nopeudennostoa ohituskaistojen kohdalla tapahtuu usein. En tiedä mitä liikkuu niiden autoilijoiden päässä, jotka tätä harrastaa ja niiden, joiden mielestä tässä ei ole mitään ongemaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maantiellä, jossa on satasen rajoitus, ajaa henkilöauto alle seitsemääkymppiä. Kun alkaa ylämäki ja ohituskaista, tämä kolmekymppiä alle suurimman sallitun ajava nostaa nopeuttaan sinne satasen tuntumaan, kun muut henkilöautot ja jopa raskaskalusto haluaisi päästä hidastelijasta ohi. Ohituskaistan ja ylämäen loputtua, tämä tientukko laskee nopeutensa takaisin sinne seitsemäänkymppiin, plokattuaan tehokkaasti eteenkin raskaankaluston ohitusaikeet. Tämä hyvin yleinen käytös on siis mielestäsi ihan ok? Ajan paljon 8 - tietä, siis Turku - Rauma - Pori - Vaasa - tietä, ja siellä tätä nopeudennostoa ohituskaistojen kohdalla tapahtuu usein. En tiedä mitä liikkuu niiden autoilijoiden päässä, jotka tätä harrastaa ja niiden, joiden mielestä tässä ei ole mitään ongemaa.

        Soitto 112 ja ilmoitus rattijuoposta. Tai sitten voi vaan jupista itsekseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soitto 112 ja ilmoitus rattijuoposta. Tai sitten voi vaan jupista itsekseen.

        Vain äärimmäisen harvassa tapauksessa poliisi ehtii paikalle poistamaan liikenteen tukkoa ajoissa. Lisäksi poliiseilla on varmasti parempaa tekemistä, kuin etsiä maantieltä kuljettajaa, joka ilmiannosta huolimatta, ei ole rattijuoppo. Ikävä kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain äärimmäisen harvassa tapauksessa poliisi ehtii paikalle poistamaan liikenteen tukkoa ajoissa. Lisäksi poliiseilla on varmasti parempaa tekemistä, kuin etsiä maantieltä kuljettajaa, joka ilmiannosta huolimatta, ei ole rattijuoppo. Ikävä kyllä.

        Tilanteen arviointi kannattaa jättää poliisin huoleksi. Hyvä tapa varmistaa, ettei mitään tehdä, on jättää soittamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maantiellä, jossa on satasen rajoitus, ajaa henkilöauto alle seitsemääkymppiä. Kun alkaa ylämäki ja ohituskaista, tämä kolmekymppiä alle suurimman sallitun ajava nostaa nopeuttaan sinne satasen tuntumaan, kun muut henkilöautot ja jopa raskaskalusto haluaisi päästä hidastelijasta ohi. Ohituskaistan ja ylämäen loputtua, tämä tientukko laskee nopeutensa takaisin sinne seitsemäänkymppiin, plokattuaan tehokkaasti eteenkin raskaankaluston ohitusaikeet. Tämä hyvin yleinen käytös on siis mielestäsi ihan ok? Ajan paljon 8 - tietä, siis Turku - Rauma - Pori - Vaasa - tietä, ja siellä tätä nopeudennostoa ohituskaistojen kohdalla tapahtuu usein. En tiedä mitä liikkuu niiden autoilijoiden päässä, jotka tätä harrastaa ja niiden, joiden mielestä tässä ei ole mitään ongemaa.

        Aika outoa koska en ole koskaan törmännyt kuvailemaasi tilanteeseen. Siihen taas törmännyt usein, että ajetaan 80 km/h koska se on rajoitus ennen ohituskaistaa. Ohituskaistan kohdalla ensimmäinen ajaja nostaa nopeutensa 100 km/h koska se on rajoitus siinä kohtaa. Ohituskaistan päätyttyä lasketaan nopeus takaisin 80 km/h koska se on rajoitus ohituskaistan jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika outoa koska en ole koskaan törmännyt kuvailemaasi tilanteeseen. Siihen taas törmännyt usein, että ajetaan 80 km/h koska se on rajoitus ennen ohituskaistaa. Ohituskaistan kohdalla ensimmäinen ajaja nostaa nopeutensa 100 km/h koska se on rajoitus siinä kohtaa. Ohituskaistan päätyttyä lasketaan nopeus takaisin 80 km/h koska se on rajoitus ohituskaistan jälkeen.

        En ole nähnyt yhtään 100 km/h ohituskaistaa, jonka ennen ja jälkeen nopeusrajoitus olisi 80km/h.
        Ja se, ettet sinä ole törmännyt tilanteeseen, jossa ohitettu nostaa nopeuttaan, niin ei todista yhtään mitäön, koska palstalla olevien vastakkaisten kommenttien määrästä päätellen, olet väärässä. Ehkä sinäkään et hahmota kaikkea ympärilläsi tapahtuvia asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole nähnyt yhtään 100 km/h ohituskaistaa, jonka ennen ja jälkeen nopeusrajoitus olisi 80km/h.
        Ja se, ettet sinä ole törmännyt tilanteeseen, jossa ohitettu nostaa nopeuttaan, niin ei todista yhtään mitäön, koska palstalla olevien vastakkaisten kommenttien määrästä päätellen, olet väärässä. Ehkä sinäkään et hahmota kaikkea ympärilläsi tapahtuvia asioita.

        Omalla kohdallani tällaiset tapaukset ovat yleisisö. Ainakin 3-tiellä tällaisia tapauksia löytyy ja useita sellaisia.

        Tässä vähän ennen ohituskaistan alkua rajoitus muuttuu 80 > 100 km/h
        https://goo.gl/maps/BkEng4k9WVG4BNuu8

        Tässä ohituskaistan jälkeinen tilanne. Kuvassa 80 km/h merkki sattuu olemaan huputettu kuvanottohetkellä mutta rajoitus muuttuu tuossa 100 km/h > 80 km/h
        https://goo.gl/maps/it7MzHXpe2Zx459B9


    • Kaipa sitä hitaampikin oikealla kaistalla kiihdyttää, kun Suomen teillä niin useissa paikoissa nopeusrajoituskin nousee ohituskaistan alkaessa kahdeksastakympistä sataseen! :D

      Tätä on monen hätäisen, mutta mopolla ajavan vaikea ymmärtää.

      • Anonyymi

        mutta "ohitustilanteessa ohitettava ei saa nostaa nopeutta" vaikka alakais 120km/h tieliikennelaissa lukee!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mutta "ohitustilanteessa ohitettava ei saa nostaa nopeutta" vaikka alakais 120km/h tieliikennelaissa lukee!!!!

        Niin, mikäli havaitsee ohituksen. Jos kiihdytyksen aikana ei katso, onko joku menossa ohi, niin sitten ei tarvitse lopettaa kiihdyttämistä. Sellainen kohta, jossa rajoitus nousee, on hölmö paikkaa lähteä ohittamaan.


      • Anonyymi

        niin,,,onhan se peili sitä varten että siitä seurataan takanatulevaa liikennettä ja aika tumpelo on jos ei osaa lukea liikennettä,,,,tarkoitan tällä sitä että kun takaa tuleva auto/moottoripyörä on saavuttanut hitaammin ajavan niin pitäis edellä menevä tietää kun ohituskaista /paikka tulee niin takana tuleva lähtee ohittamaan nii silloin edellä ei menevä saa kiihdyttää nopeutta vaikka alkaa suurempi nopeus alue.


      • Anonyymi kirjoitti:

        mutta "ohitustilanteessa ohitettava ei saa nostaa nopeutta" vaikka alakais 120km/h tieliikennelaissa lukee!!!!

        Jos ohituskaistan alussa nousee nopeusrajoitus, niin tottakai edellä ajava nostaa nopeutensa uuteen rajoitukseen, mikäli saa ja pystyy.

        Eihän häntä sitten enää tarvitse ohittaa, eikä saakaan, koska silloin itse syyllistyy ylinopeuteen! :D


      • Anonyymi

        ehkö et ymmärtänyt lukemaasiDD


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niin,,,onhan se peili sitä varten että siitä seurataan takanatulevaa liikennettä ja aika tumpelo on jos ei osaa lukea liikennettä,,,,tarkoitan tällä sitä että kun takaa tuleva auto/moottoripyörä on saavuttanut hitaammin ajavan niin pitäis edellä menevä tietää kun ohituskaista /paikka tulee niin takana tuleva lähtee ohittamaan nii silloin edellä ei menevä saa kiihdyttää nopeutta vaikka alkaa suurempi nopeus alue.

        Ei mikään laki velvoita katsomaan peiliin silloin, kuin nopeusrajoitus muuttuu suuremmaksi ja kuski kiihdyttää nopeuden suurimpaan sallittuun. Aika paha tunari sellainen, joka tuossa tilanteessa lähtee ohi katsomatta, mihin nopeuteen toinen kiihdyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mikään laki velvoita katsomaan peiliin silloin, kuin nopeusrajoitus muuttuu suuremmaksi ja kuski kiihdyttää nopeuden suurimpaan sallittuun. Aika paha tunari sellainen, joka tuossa tilanteessa lähtee ohi katsomatta, mihin nopeuteen toinen kiihdyttää.

        tuollaiset tunarit on pahimpia liikenteesä kun ei osaa lukea liikennettä niin ei


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mikään laki velvoita katsomaan peiliin silloin, kuin nopeusrajoitus muuttuu suuremmaksi ja kuski kiihdyttää nopeuden suurimpaan sallittuun. Aika paha tunari sellainen, joka tuossa tilanteessa lähtee ohi katsomatta, mihin nopeuteen toinen kiihdyttää.

        milloinkas laki velvoittaa katsomaaan peiliin?????


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Jos ohituskaistan alussa nousee nopeusrajoitus, niin tottakai edellä ajava nostaa nopeutensa uuteen rajoitukseen, mikäli saa ja pystyy.

        Eihän häntä sitten enää tarvitse ohittaa, eikä saakaan, koska silloin itse syyllistyy ylinopeuteen! :D

        Nämä nysvärit pitää yllättää ohituskaistan alussa, kohdassa, jossa nopeusrajoitus muuttuu. Ennen ohituskaistaa jätetään nysväriin riittävä väli. Ohituskaistan alkaessa polkaistaan tarpeeksi pienellä vaihteella kaasu pohjaan, ettei nysväri ehdi kiihdyttämään millään rajoitusnopeuteen, ennen kuin takanatulija on jo ohi.

        Kyllä nysvääjää jää pahasti ketuttamaan, kun hänen valita etsiä nysväykselleen seuraava uhri!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tuollaiset tunarit on pahimpia liikenteesä kun ei osaa lukea liikennettä niin ei

        Juu. Eivät osaa edes katsoa, muuttuuko edellä ajavan nopeus rajoituksen muuttuessa.


    • Anonyymi

      Enemmänkin se on tunne, koska ensimmäiset lähtevät ohittamaan ja syntyy rakoa, jota kurotaan kiinni nostamalla nopeutta.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Taaempana olevat ohittajat luulevat sen ensimmäisen ohitettavan nostaneen nopeuttaan, mutta näin ei ole.


      • Anonyymi

        Kopioidaan tähän nyt tuo otsikkon liittyvä osa Hesarin jutusta:
        Tekijänoikeuksista en tiedä mitään.

        Jussi Sippola HS
        Julkaistu: 13.4.2017 11:30

        Perkasimme ohituskaistojen sielunelämää Trafin johtavan asiantuntijan, liikkuvassa poliisissa aiemmin palvelleen Jussi Pohjosen kanssa.

        Ilmiö 3: Ohituskaista hidastaa liikennettä
        Ruuhka-aikoihin ohituskaistat saattavat jopa jumiuttaa liikennettä. Näin käy silloin, kun ohitus tapahtuu tilanteessa, jossa yhtenäinen autojen letka etenee ohituskaistalle.

        Kun joku päättää lähteä letkasta ohittamaan, tuon autoilijan on jossain vaiheessa päästävä takaisin letkaan. Tästä seuraa taas se, että ruuhkaisessa liikenteessä jonkun on tehtävä ohittajalle tilaa, jotta tämä pääsee takaisin autoletkaan.

        ”Sitten ihmisten on jarrutettava, mikä laskee liikennevirran nopeutta. Tietyllä liikennemäärällä ohituskaistojen toimivuus on miinusmerkkinen”, sanoo Pohjonen.

        Tiet ovat ruuhkaisia todennäköisesti tälläkin viikolla, kun pääsiäisen menoliikenne käynnistyy torstaina ja perjantaina. Juhannuksen ja joulun kaltaisia ruuhkahuippuja pääsiäinen ei yleensä kuitenkaan synnytä, Pohjonen sanoo.

        Ohituskaistat ovat parhaimmillaan, kun liikennettä on sopivan harvahkosti.

        ”Kaiken kaikkiaan ohituskaistat ovat hieno juttu”, Pohjonen sanoo.

        ”Ei yhteiskunnan varoja ehkä kannata käyttää rakentamalla moottoritie Helsingistä Rovaniemelle joulun ja juhannuksen takia. Valtaosan vuodesta ohituskaistat toimivat hyvin.”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Taaempana olevat ohittajat luulevat sen ensimmäisen ohitettavan nostaneen nopeuttaan, mutta näin ei ole.

        Olen - typerästi kyllä - osallistunut ohittajana moneen sellaiseen ohituskaistan kiihdytyskilpailuun, joita palstan asiantuntijoiden mukaan ei missään tapahdu.

        Tämä siitä huolimatta, ettei autoni tai ajotapani ole ketään provosoiva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kopioidaan tähän nyt tuo otsikkon liittyvä osa Hesarin jutusta:
        Tekijänoikeuksista en tiedä mitään.

        Jussi Sippola HS
        Julkaistu: 13.4.2017 11:30

        Perkasimme ohituskaistojen sielunelämää Trafin johtavan asiantuntijan, liikkuvassa poliisissa aiemmin palvelleen Jussi Pohjosen kanssa.

        Ilmiö 3: Ohituskaista hidastaa liikennettä
        Ruuhka-aikoihin ohituskaistat saattavat jopa jumiuttaa liikennettä. Näin käy silloin, kun ohitus tapahtuu tilanteessa, jossa yhtenäinen autojen letka etenee ohituskaistalle.

        Kun joku päättää lähteä letkasta ohittamaan, tuon autoilijan on jossain vaiheessa päästävä takaisin letkaan. Tästä seuraa taas se, että ruuhkaisessa liikenteessä jonkun on tehtävä ohittajalle tilaa, jotta tämä pääsee takaisin autoletkaan.

        ”Sitten ihmisten on jarrutettava, mikä laskee liikennevirran nopeutta. Tietyllä liikennemäärällä ohituskaistojen toimivuus on miinusmerkkinen”, sanoo Pohjonen.

        Tiet ovat ruuhkaisia todennäköisesti tälläkin viikolla, kun pääsiäisen menoliikenne käynnistyy torstaina ja perjantaina. Juhannuksen ja joulun kaltaisia ruuhkahuippuja pääsiäinen ei yleensä kuitenkaan synnytä, Pohjonen sanoo.

        Ohituskaistat ovat parhaimmillaan, kun liikennettä on sopivan harvahkosti.

        ”Kaiken kaikkiaan ohituskaistat ovat hieno juttu”, Pohjonen sanoo.

        ”Ei yhteiskunnan varoja ehkä kannata käyttää rakentamalla moottoritie Helsingistä Rovaniemelle joulun ja juhannuksen takia. Valtaosan vuodesta ohituskaistat toimivat hyvin.”

        no tuohon tilan antamiseen on yksinkertainen lääke "turvaväli" jota hyvin harvoin on edellä ajavaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kopioidaan tähän nyt tuo otsikkon liittyvä osa Hesarin jutusta:
        Tekijänoikeuksista en tiedä mitään.

        Jussi Sippola HS
        Julkaistu: 13.4.2017 11:30

        Perkasimme ohituskaistojen sielunelämää Trafin johtavan asiantuntijan, liikkuvassa poliisissa aiemmin palvelleen Jussi Pohjosen kanssa.

        Ilmiö 3: Ohituskaista hidastaa liikennettä
        Ruuhka-aikoihin ohituskaistat saattavat jopa jumiuttaa liikennettä. Näin käy silloin, kun ohitus tapahtuu tilanteessa, jossa yhtenäinen autojen letka etenee ohituskaistalle.

        Kun joku päättää lähteä letkasta ohittamaan, tuon autoilijan on jossain vaiheessa päästävä takaisin letkaan. Tästä seuraa taas se, että ruuhkaisessa liikenteessä jonkun on tehtävä ohittajalle tilaa, jotta tämä pääsee takaisin autoletkaan.

        ”Sitten ihmisten on jarrutettava, mikä laskee liikennevirran nopeutta. Tietyllä liikennemäärällä ohituskaistojen toimivuus on miinusmerkkinen”, sanoo Pohjonen.

        Tiet ovat ruuhkaisia todennäköisesti tälläkin viikolla, kun pääsiäisen menoliikenne käynnistyy torstaina ja perjantaina. Juhannuksen ja joulun kaltaisia ruuhkahuippuja pääsiäinen ei yleensä kuitenkaan synnytä, Pohjonen sanoo.

        Ohituskaistat ovat parhaimmillaan, kun liikennettä on sopivan harvahkosti.

        ”Kaiken kaikkiaan ohituskaistat ovat hieno juttu”, Pohjonen sanoo.

        ”Ei yhteiskunnan varoja ehkä kannata käyttää rakentamalla moottoritie Helsingistä Rovaniemelle joulun ja juhannuksen takia. Valtaosan vuodesta ohituskaistat toimivat hyvin.”

        Ilmiö 3 pitää täysin paikkaansa. Todistin tuota muiden mukana viitostiellä Mikkelin ja Lusin välillä. Letka eteni tasaisen varmasti aina siihen asti kunnes ohituskaista alkoi. Vaikka jono lähes seisoi, aina oli niitä jotka halusivat ohittaa muutaman kilometrin letkan ja puikata johonkin väliin sitten kun ohituskaista loppui.

        Teimme vaimon kanssa tilastoa autonmerkeistä. Yksi mitsu ja loput olivat bemareita, mersuja ja audeja, enimmäkseen siis bemareita.

        Miksi tätä ei testata Suomessa? Espanjassa käytetään ohituskaista sijaan oikealle avautuvaa hidastuskaistaa. Voit ajaa normaalisti kaistaa vaihtamatta, mutta jos joudut antamaan tietä takana ajavalle (ja hidastuskaistan loppuessa joudut väistämisvelvolliseksi kaistalle palatessasi). Toimi siellä aivan loistavasti.


    • Anonyymi

      Kyllä ne nysvärit todellakin nostaa nopeuttaan ja sen huomaa oikein hyvin, kun käyttää vakionopeudensäädintä.
      Jos olen kytkenyt säätimen esim. tasan 100km/h nopeuteen ja hetkeä ennen ohituskaistaa saavutan nutaajan ja joudun pudottamaan nopeuteni siihen 85 km/h nopeuteen, joka tuntuu olevan se nutaajien yleisin nopeus.
      Ohituskaistan alkaessa, annan vakionopeussäätimen kiihdyttää uudestaan vauhdin siihen ennalta säädettyyn 100km/h nopeuteen ja siirryn vasemmalle kaistalle ohittamaan, niin silloin tämä liikenteen "ritari" löytää kaasupolkimen ja nopeus nousee selvästi yli sadan.
      Ohituskaistan päättyessä, tämä nutaaja tuleekin taas perä edellä vastaan.,
      Silloin yleensä ohitan, eikä tarvitse käyttää edes ylinopeutta, koska nutaaja ei ymmärrä, että muuallakin hän voi tulla ohitetuksi, joka taitaa olla nöyryyttävä kokemus, ainakin valojen vilkuttelusta päätellen.

      • Anonyymi

        juurikin näin tapahtuu


    • Anonyymi

      Tää lähtee nyt ajamaan tampereelta helsinkiin. Hyvä happirikas ajoilma.

    • Anonyymi

      Asiaan olisi erittäin hyvä ratkaisu: ohituskaistojen kohdalle kaistakohtainen nopeusrajoitus, eli oikealle kaistalle rajoitukseksi 80 km/h, vasemmalle 100 km/h.

      Tietysti nysvärit tämän jälkeen poukkaisivat vasemmalle kaistalle, vaikka edessä ei ole ketään ohitettavaa! Kiusa se on pienikin kiusa.

      • Anonyymi

        Tietenkin ajaisin vasemmalla kaistalla koska siinä saisi hetken ajaa nopeampaa. Noudatan tietenkin rajoituksia ja haluan hetken ajaa nopeampaa, jos se kerran on mahdollista sillä kaistalla. Noudatan aina rajoituksia mutta haluan minäkin päästä nopeammin perille, mutta rajoituksia noudattaen.


    • Anonyymi

      juurikin näin DD ei niistä pääse eroon edes täällä

    • Ei se ole ihan yksi eikä kaksi kertaa, kun joku ajaa takanani ja ohituskaistan kohdalla vetää ohi... Jatkaakseen sitten ohituskaistan jälkeen hitaammin kuin mitä mentiin ennen ohituskaistaa. Tuollaisessa tapauksessa tuo liikenteen hidastuminen on sitten lopputulos.

      • Anonyymi

        Niin ja aika usein hidastuksen syy on joku vielä edempänä ajava. Kun on vähänkin enemmän liikennettä, niin harvoin on mitään hyötyä noista ohituksista koska hitaammin ajavia on tiedossa enemmän siellä edessä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja aika usein hidastuksen syy on joku vielä edempänä ajava. Kun on vähänkin enemmän liikennettä, niin harvoin on mitään hyötyä noista ohituksista koska hitaammin ajavia on tiedossa enemmän siellä edessä.

        Tuo nyt on yleinen ilmiö maanteillä, eikä rajoitu pelkästään ohituskaistaosuuksiin.

        Mutta jos jono on jatkuva ja ohituskaistakakin täyttyy autoista, eikä ole tilaa palata oikealle, niin sumpun selvittely ottaa aikaa, ja liikenne hidastuu ja joskus pysähteleekin.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Tuo nyt on yleinen ilmiö maanteillä, eikä rajoitu pelkästään ohituskaistaosuuksiin.

        Mutta jos jono on jatkuva ja ohituskaistakakin täyttyy autoista, eikä ole tilaa palata oikealle, niin sumpun selvittely ottaa aikaa, ja liikenne hidastuu ja joskus pysähteleekin.

        Esimerkiksi juuri tuollaisesta ilmiöstä on kai kyse väitteessä "ohituskaista voi jopa hidastaa liikennettä". Juhlapyhien liikenne on juurikin tuollaista ohituskaistojen kohdalla.


    • Anonyymi

      Ruotsissa on todella yleinen ilmiö se, että kun ajetaan tien samaan suuntaan kulkevalla yksikaistaisella osuudella, on vauhti lähes aina hitaampaa. Näin on asia, vaikka kaistojen välissä on jopa kaiteet. Suomessa kaiteet ovat erittäin harvinaista. Eipä tule mieleen kuin yksi paikka, jossa sellaiset on tullut nähtyä.

      Sitten kun tullaan kohtaan, jossa kaistoja on kaksi samaan suuntaan, onkin myös vauhtia yhtäkkiä todella paljon enemmän. Ja Ruotsissa näitä ohituskaistoja on koko ajan, toisin kuin Suomessa.

      Yhdyn väitteeseen, etteivät ohituskaistat nykyisellään ole ihan parahaimmillaan ainakaan Suomessa. Onneksi noita moottoriteitä on ainakin täällä etelässä jo riittävästi.

    • Anonyymi

      Omituisia ovat kokemuksenne ohituskaistojen tapahtumista. Minusta liikenne sujuu pääsääntöisesti ohituskaistoilla mainiosti.
      Olisiko teillä itsellänne jokin osuus asiassa?

      Minäkin ajan tuota Turku -Pori väliä.
      Koska ajan rauhallisesti, ennen ohituskaistaa on perääni kertynyt jonoa.
      Heti ohituskaistan alkaessa ne lähtevät ohittamaan minua. Ei kestä kauan kun ne hurahtavat ohi janäkymä taustapeilissäni on taas tyhjä. Niin minä saan taas ajella rauhassa pitkään. Äskeiset ohittajat jatkavat keskinäistä kisailuaan edessäni hitaasti loitoten.

      Jos ohitetuksi joutumista ei koe henkilökohtaisena loukkauksena, niin ongelmaa ei juuri esiinny. Ei kannata ryhtyä liikenteessä vapaaehtoiseksi järjestyksenvalvojaksi.
      Toisaalta en myöskään tee tilaa ylinopeuksilla ajaville, jos se sekottaa ajorytmini. Siellä pysyvät perässäni kiltisti.

      • Anonyymi

        Tässähän on keskusteltu OHITTAJAN kannalta liikenteen sujumisesta ohituskaistoilla, ei sen rauhallisesti, alle suurimman sallitun nopeuden ajavan. Ja kuten aikaisemmista kommenteista voi päätellä, liikenne ei aina suju niin hyvin kuin olisi mahdollista. Muita hitaammin ajavan nopeuden nosto hankaloittaa usein ohituksia, eteenkin raskaankaluston. Miksi jotkut hitaasti ajavat nostavat nopeuttaan ylämäen alkaessa vaikka oikealla olevalla kaistalla voisi edelleen ajaa hitaasti ja antaa nopeammin ajavien hoitaa ohituksensa vasemmalle kaistalla omaan tahtiinsa?


    • Anonyymi

      lasken ohituskaistan alussa nopeutta usein lähes, tai ylikin 20 km/h alle sallitun. Pian he ajavat ohi.

      Toki lähes aina pari jää köröttemään vaikka ajan 70 km/h. Ja ne köröttelijärt eivät ole pian kääntyviä, ajavat perässä kunnon turvavälillä kymmeni kilometrejä. Aivan kuten minäkin , aina kun tulee tilaisuus.

      Ihmettelen niitä kiireelisiä, usein menen mökille , 4 lasta on kasvatettu ja koulutettu loistavasti, on nähty etelä - ja pohjois-amerikka, sekä australiakin,
      mutta koskaan ei ole kiirettä.
      viljelevä maajussi

    • Anonyymi

      Kyllähän se hidastaa liikennettä. 100 näyttää merkki tienlaidassa ja ohituskaistalla jurritetaan 90km/h, vaikka oikealla on tilaa. Siinä sitten takana tulijat siirtyy oikealle ja nämä kuhnurit sitten liikennettä vaarantaen haaveilevat sumputtamansa olemattoman turvaväliin, päästäkseen seuraavaan ramppiin. Ja koska eivät mahdu, hidastavat vielä enemmän, jolloin niin tosi turvallista.
      Miksei menty 12 sekunttia sitten, kun oli tilaa ja merkki seuraava ramppi 1000 metriä, ei kun navi ei käskeny.....

    • Anonyymi

      Hei!
      Totta kai nopeus nousee ohituskaistalla, kun kaksikaisteilla on turvallisempaa ajaa kovaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      295
      9576
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      67
      2173
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      41
      1960
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      30
      1810
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1808
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      161
      1736
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1308
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      16
      1252
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      48
      1175
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      45
      1156
    Aihe