Miten irti psyykenlääkkeistä

Anonyymi

Tuttavani käyttää injektiona Zyprexaa (eri nimellä oleva injektioversio) ja Litiumia. Isoja annoksia. Ne on määrätty hänelle velvoitetussa avohoidossa. Hän on joutunut käyttämään monenlaisia vahvoja psyykenlääkkeitä viimeiset 15 vuotta (kertomansa mukaan ainakin 20 eri lääkettä, mukana epilepsialääkkeitä ja SSRI-lääkkeitä). Suuren osan aikaa vastentahtoisesti. Välillä ollut sairaalajaksoja. Diagnooseja aika monta. Hän on hyvin huolissaan kunnostaan, ja miettii kuinka pääsisi lääkkeistä eroon. Niillä on pahoja sivuvaikutuksia.

Mitä keinoja on , kun hoitavat psykiatrit eivät suostu vähentämään eikä asettamaan lopettamista tavoitteeksi?

Voiko noin kauan vahvoja reseptihuumeita käyttänyt päästä niistä koskaan kokonaan eroon?

Velvoitetussa avohoidossa lääkkeet tullaan injektoimaan hänelle kotiin. Miten voi päästä eroon tästä systeemistä, kun neuvotteluhaluja ei lääkäripuolella ole? Jos hän saakin joskus vielä luvan ottaa lääkkeet itse tabletteina, ja koettaa sitten vähentää, seuraa varmasti kovia vierotusoireita, yhtenä ehkä vierotuspsykoosi. Sitten hän päätyy taas sairaalaan ja saa kuulla "mitäs me sanottiin."

Kurja kattoa kun psyykehuumeet tuhoavat fiksun ja ahkeran ihmisen terveyden.

- huolestunut

3

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      lisäys, en kertonut mitä ongelmia tuttavallani alun perin oli, ja mitä nyt ehkä on, miksi hän niitä lääkkeitä alkoi käyttää. Hänellä oli ja on ihan tavallisia ongelmia. Nyt on ongelmana se, että reseptihuumeiden haitat ylittää kaiken mitä hänellä koskaan on psyyken ongelmaa ollut. Hän ei voi mitenkään edes käsitellä psyykkisiä vaikeuksiaan ja elämäänsä, kun huumeet tukkivat pään ja raunioittavat ruumiin.

      -aloittaja

    • Anonyymi

      Toivottavasti tästä on apua.

      www.madinfinland.org/toiminta/taho-helsinki/ssri-ryhma/

      Olet tervetullut, jos käytät SSRI-lääkkeitä (ehkä myös muita psykoaktiivisia lääkeitä kuten rauhoittavia tai neuroleptejä). Haluat pohtia tai vähentää lääkkeiden käyttöä tai olet jo vieroittautumassa, olet vertaistuen tarpeessa tai haluat tukea muita lopetusprosessissa

      https://madinfinland.org/3828-2/

    • Anonyymi

      Minäkin käytin n. 15 vuotta monenlaisia psyykelääkkeitä. Olen päässyt niistä eroon joitain vuosia sitten ja oloni on paljon parempi nyt kun en käytä. Oli aikoinaan ongelmana juuri se että kun yritin puhua vähentämisestä niin siihen ei suostuttu. Joka kerta vuoden välein lääkäri sanoi että katsotaan nyt vielä vuosi. Kun oli mennyt vuosi niin oli taas eri lääkäri ja taas piti katsoa vuosi. Lopetin sitten itsekseni kun ei muuten onnistunut. Reilusti kerroin lääkärille että olen lopettanut, niin ensimmäinen reaktio oli lääkäriltä: " Jos avohoito ei riitä niin...". Lause jäi kesken. Ei ole varmaan vaikea päätellä miten lause olisi saattanut jatkua. Minulle myös sanottiin tuttavapiirissä että ei olisi kannattanut puhua lääkärille mitään, olisin vain ostanut lääkkeet mutta en syönyt. En halunnut sillä tavalla toimia koska kuitenkin haluan olla rehellinen. Kun itse lopetin niin vähensin toki pikkuhiljaa annostusta koska monista lääkkeistä saattaa tulla vieroitusoireita. Minulle ei onneksi tullut mitään. Toki sellainen " oire " että elämä on paljon mukavampaa kun ajatukset ja tunteet toimivat. Ja välillä kun on vaikeampia hetkiä niin niitä on helpompi työstää omassa päässään kun ei ole missään " mömmöissä ".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      313
      3566
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1250
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1212
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      182
      1161
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1147
    Aihe