Ajotaito

Utelias

Mitä ajotaito on?

Auton käsittelyä/liikennetilanteiden hallintaa...

Onko se myös jotain muuta?

Mikä on kaikkein olennaisinta hyvässä ajotaidossa?

9

2465

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eetvartti

      se on taitoajoa. Auton kiistämätöntä hallintaa kaikissa tilanteissa. Sitä se on sitä! Jos ajat vaikka 700km/h, niin sun täytyy saada auto pysäytettyä kaikissa ennalta-aavistettavissa tilanteissa. SIINÄ SE SIIS ON?-joku lisätköön jotain... 700km/h : 3.6 = metriä sekunnissa.

    • Kari-Einari

      Kun lähtökohdaksi otetaan nuorten kuljettajien ajamat vakavat kolarit, niin oleellisimmat ongelmat liittyvät puutteelliseen oman tilan (= oman itsensä) hallintaaan! Tutkijalautakuntienkin mukaan kolarin aiheuttajalla on usein ollut keskimääräistä paljon parempi auton tekninen käsittelytaito, samoin liikennetilanteet hallitaan jos halutaan mutta ongelmat liittyvät juuri oman tilan hallintaan.
      Matkustajien vaikutus ajoon on näissä tapauksissa melkoinen. Piittaamattomuus ja päihteet ovat usein kuvassa mukana.
      Siis kuljettajan on hallittava oma tilansa (itsensä), toiminta eri liikennetilanteissa ja auton käsittely!

      • Jamppa1

        on hyvä pointti eli paineensietokyky. Ei pidä provosoitua vaikka joku kyydissä olevista yllyttäisi (varsinkin humalassa) mihin. Kuski päättää ja on sitä varten aina selvänä.

        Myöskään toisten tienkäyttäjien toimista ei saisi hermostua liikaa. Välillä on todella ärsyttäviä tilanteita, roikutaan perässä, tullaan motarilla sateella ihan eteen tai pitkät päällä vastaan jne.

        Itsellä suurin ongelma ajossa on ollut suhtautuminen näihin koheltajiin. Vaikka ajan teknisesti lähes virheettömästi olen useasti provosoitunut muiden autoilijoiden käytöksestä ja välillä on tehnyt mieli sivistää heitä tavalla tai toisella. Onneksi olen rauhoittunut mutta itsehillintää se vaatii.


    • Jamppa1

      kysymys!

      "Mitä ajotaito on?
      Auton käsittelyä/liikennetilanteiden hallintaa... "

      -Jep, sekä että. Sanonta menee että taitava kuljettaja selviää tilanteesta minkä hyvä kuski välttää kokonaan. Kyse on mielestäni siitä että otetaan vastuu kokonaisuudesta, alkaen auton kunnosta ja matkustajien huomioimisesta sekä tietenkin auton käsittelystä sekä ajon että apulaitteiden osalta. Vaikein osa on kuitenkin juuri se liikennetilanteiden hoitaminen.

      Tekniikan oppii yleensä helpommin mutta pelisilmä tulee vasta aidon kokemuksen myötä eri tilanteista. Nopeuksien arviointi -oman tilannenopeuden lisäksi- esim. kiittymissä ja risteyksissä on ehkä vaikeinta.

      Sitten on nämä yleiset seikat että kuski on ajokunnossa eikä humalassa, lääkkeissä tai väsynyt. Auto on kunnossa, renkaat, öljyt, jne.

      "Mikä on kaikkein olennaisinta hyvässä ajotaidossa?"

      -Mielestäni ehdottomasti se että myöntää virheensä ja ottaa opikseen. Kaikki tekevät virheitä eikä siinä ole sinänsä mitään hävettävää mutta opiksi pitää ottaa eikä se onnistu kuin olemalla rehellinen itselleen. Muille voi sitten retostella jos siltä tuntuu. Toinen oleellinen asia on oppia ennakoimaan muiden virhitä ja vaaratilanteita.

      Ei voi luottaa sokeasti että muut ajaa virheettömästi. Esim. tasa-arvoinen risteys: Monet ajavat läpi katsoen vain oikealle. Teknisesti ottaen ihan oikein mutta itse en ikinä uskalla tehdä niin. Katson aina vasemmalle ja seuraan ympäristöä myös valoissa kaiken varalle.

      Tarkkana pitää olla...

    • miee

      Ite olin Ajotaito-autokoulussa.

      Mulle sanottiin, että ajotaitoon sisältyy:

      -Auton käsittely ja hallinta
      -Eri liikennetilanteiden hallitseminen
      -Turvallisuus
      -Huomiointi

      (Taloudellinen ajaminen, sujuvuus, kevyen liikenteen huomiointi, ajaminen nopeusrajoitusten mukaisesti, osaat keskittyä ja hallita erilaisia liikennetilanteita, turha hätiköidä. osaat käsitellä autoa sujuvasti, niin ettei liikennetilanteissa ajatus mene siihen auton käsittelyyn, että voit keskittyä vain ja ainoastaan siihen tilanteeseen.)

      • nimi

        luulisin et ennakoiva ajotapa on tärkeä osa ajotaitoa


    • Utelias

      Ajotaidossa tuntuu todellakin olevan monia puolia. Ei ole ihme, että liikenneturvallisuuteen on hankala vaikuttaa niin yksilön kuin yhteiskunnankin tasolla.

    • Wolf

      1. Auton hallinta kelillä kuin kelillä. (esim Liukas keli renkaat ei sudi yhtään missään tilanteessa lähtiessä yms...)

      2. Hätätilanteiden hallinta ja niiden ennalta ehkäisy. (turvavälit yms)

      3. Liikennesääntöjen osaaminen ja noudattaminen.

      4. Oman ajokunnon määrittely. (Väsymys, Päihteet yms)

      5. Taloudellinen ajotapa. (sisältyy kyllä edellä oleviin mut yksinäänkin hyvä)

      6. Auton äärirajojen tunteminen. (osaa parkkeerata oikeeseen rakoon eikä kolhi muita)

      • Anonyymi

        Ajaa välillä kovia ylinopeuksia, niin saa tuntuman oleellisiin asioihin, oppii katselemaan näkökentän sivuista epätavalliset tapahtumat.
        Hilja silla paikoilla voi treenata sladeja, tasku
        parkkeerausta ja nopeita lähtöjä.
        Paskajalat voi olla kyttäämässä maanteillä, onneksi nyt vähemmän.


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2032
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1917
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe