Wallas 1800B nokeaa

Tunteekohan joku tämän ikivanhan lämmitinmallin sielunelämää? Ihmettelin hävinnyttä lämmitystehoa ja avasin polttimen. Sehän oli noesta tukossa. Viime syksynä oli vielä ihan noeton, eikä sitä nyt niin kovin montaa yötä ole käytetty. Tästä päättelisin että saa liian vähän paloilmaa tai liikaa polttoainetta. Mutta mutta… tuossa 1800B -mallissahan paloilma puhalletaan samalla moottorilla kuin lämmitettävä ilma, ja hyvin tuntuu puhaltelevan. Ei siis varmaan ilmasta kiinni. Polttoainetta pumppaillaan järeällä (auton?) polttoainepumpulla, enkä keksi millä tuon pumppaustehoa voisi ylipäänsä säätää. Sillehän menee jatkuva 12 voltin jännite. Ei siis ole säädettäviä potikoita kuten uudemmissa malleissa. Osaisiko joku vinkata mistä voisi olla kyse?
Ilmoita


Tarkistapa nyt heti alkuun että paluuvirtaus tankkiin menee juohevasti ilman joutsenkauloja.
Teitkö sille mitään viime syksynä?
1 VASTAUS:
Paluuletku menee kyllä jatkuvasti laskevana tankkiin.

Viime syksynä putsasin pumpun katkojan kärjet, kun oli lopettanut toimintansa. Polttimenkin samalla avasin, mutta siellä näytti kaikki olevan kunnossa, ei ollut silloin kummemmin nokeakaan.

Nyt kun sen nuohosin niin taas tuottaa hyvin lämpöä, mutta kun en muuten mitään muuttanut niin oletan sen kohta taas tukkeutuvan. Sen verran hankalassa paikassa tuo lämmitin, että ei jaksaisi kovin montaa kertaa kaudessa tuota jumpata. Uudet tiivisteetkin joutuu joka kerta askartelemaan, kun en ole keksinyt materiaalia joka kestäisi käytön jälkeen avaamisen ehjänä.
+Lisää kommentti
Onko Sinulla alkuperäinen ohjekirja? Siinä ohjeistetaan trimmaamaan nämä 2 keraamista huopakiekkoa kumpainenkin 7mm paksuiseksi. Huoltosarjassa ne ovat useimmiten liian paksut (raakalevystä stanssatut?). Liiallinen polttoaineen höyrystyminen tuppaa nokeamaan. Kiljahteleeko pakoputki horisevalla äänellä? Se on ainakin selvä merkki ettei paloarvot ole kohdallaan. <liekki lepattaa silloin lämmönvaihtimessa asti.
Entäs se iso asbestikiekko joka tiivistää polttimen reikälieriön ja messinkivaipan runkoon? Onko ehjä ja tiivis. On tärkeätä ettei paloilma kulje muualta kuin suunitelluista kohdista.
Olethan tietoinen siitä että ne kaksi eristysrengasta hehkurenkaan ylä-ja alapuolella ovat tässsä mallissa 1,5mm paksuudeltaan. Uudemmissa mitta on 1mm. Väärä mitta<taas pakoputki huutaa.
Ilmoita
Alkuperäinen ohjekirja löytyy ja sen mukaisesti trimmasin ne huopakiekot. Hehkunrenkaan ylä- ja alapuolelle tulevat renkaat leikkasin 1,5 mm klingeriittilevystä.

Pakoputki ei kiljahtele mutta kevyttä horinaa kuuluu kyllä. Samantapaista ääntä piti edellisenkin veneen Wallas, joten en ole osannut olla siitä huolissani.

Polttimen ylhäältä tiivistävä asbestikiekko on kyllä pinnaltaan vähän kärsinyt, joten ihan satavarma en ole tiiveydestä. Voisi tietysti uusia seuraavalla purkukerralla, mikäli keksisi jostain korvaavan. Mitähän siihen uskaltaisi laittaa? Lienee klingeriitille liian kuuma paikka? Wallakseltahan tähän ei enää varaosia saa.

Kiitos kun jaksat neuvoa näiden kanssa!
Ilmoita
Valitettavasti oma 1800B vaihtui Safireen, kun mukavuudenhalu vei voiton ja uskoin B:n olevan elinkaarensa päässä. Varaosia 1800B:lle kannattaa etsiä Ruotsin puolelta, koska ainakin huoltosarjoja olisi sieltä tiettävästi löydettävissä.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Wallas 1800B nokeaa

Tunteekohan joku tämän ikivanhan lämmitinmallin sielunelämää? Ihmettelin hävinnyttä lämmitystehoa ja avasin polttimen. Sehän oli noesta tukossa. Viime syksynä oli vielä ihan noeton, eikä sitä nyt niin kovin montaa yötä ole käytetty. Tästä päättelisin että saa liian vähän paloilmaa tai liikaa polttoainetta. Mutta mutta… tuossa 1800B -mallissahan paloilma puhalletaan samalla moottorilla kuin lämmitettävä ilma, ja hyvin tuntuu puhaltelevan. Ei siis varmaan ilmasta kiinni. Polttoainetta pumppaillaan järeällä (auton?) polttoainepumpulla, enkä keksi millä tuon pumppaustehoa voisi ylipäänsä säätää. Sillehän menee jatkuva 12 voltin jännite. Ei siis ole säädettäviä potikoita kuten uudemmissa malleissa. Osaisiko joku vinkata mistä voisi olla kyse?

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta