panssarisiimaeliöt eli samettitauti?

Katja

meiltä meni kuluvan viikonlopunaikana 10 kardinaalitetraa, 2 leväbarbia, 5 intiaaninsulkaa, 5 platyä sekä 5 mustaamiekkapyrstöä. Viime viikolla ostimme akvaarioomme nyt edesmenneet miekkapyrstöt sekä kolme partamonnia eli ilmeisesti sairaus on tullut liikkeestä. Mutta miten pelastamme vielä jäljellä olevat kalat... huoli on suuri. Jäljellä on vielä kaksi nuolimonnia, kaksi isoa haarniskamonnia, kaksi piikkisilmää sekä kolme partamonnia. Ilmeisesti otamme yhteyttä myös ko. akvaarioliikkeeseen josta ostimme "uudet" kalat. Mikä on liikkeen vastuu vai onko sitä? Ainakin luulisin että kyseessä on samettitauti oireiden mukaan, eli kultaista "pölyä" kaloissa. Muuten akvaarion hoito on ollut samanlaista kuin aina ennenkin... ja ennen ei ole ollut mitään ongelmia.

5

1317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

      Liike ei ole vastuussa jos kaloja ei ole asiallisesti laitettu ensin karanteeniin. Aika hurjaa tunkea epäsopivia kaloja ja kaikki samaan ilman karanteenia. Jo pelkkä uusi bakteerifauna saa samenttitaudin kaltaisia oireita aikaan. Ja samettitautiin on sitäpaitsi lääke...

    • Nermal

      Niinpä niin. Tässä vois nyt olettaa tämän saman kauppiaan myyneen kaikki nämä kalat akvaasi muka sopivina? Ikävä juttu, mutta syy taitaa todellakin löytyä karantenin puutteesta ja siitä enimmälti, etteivät kalasi sovi ollenkaan yhteen. Aikansa kalat kestävät vääriä oloja, mutta sitten iskeekin viikatemies yleensä sairauksien muodossa aivan yllättäen, kuten sinulla ilmeisesti.

      Koska "Mutta miten pelastamme vielä jäljellä olevat kalat... huoli on suuri." Eli nyt täytyisi laittaa koko kalasto remonttiin. Kerro altaasi koko, vesiarvot ja hoitorutiinit. Katotaan sitten lisää.

      • Katja

        Kiitos vastauksestasi Nermal. Huoli on edelleen suuri näiden jäljelläolevien kalojen vuoksi, mutta asia on nyt hoidossa, kiitos "kilpailevan" akvaarioliikkeen asiantuntevan palvelun.

        Ja todellakin oletuksesi on aivan oikein, sama liike on myynyt kaikki tuotteet alusta alkaen ja olen luottanut liikkeen asiantuntemukseen, epäröimättä sitä lainkaan. Nyt menneen viikonlopun aikana olen ottanut asioista selvää enemmän ja tullut siihen tulokseen, että mettään on menty ja rytinällä. Kalakanta on ollut epäsopivaa ja akvaariomme on ollut aivan liikakansoitettu.

        Nyt vaihdettuamme liikettä, olemme saaneet todella asiantuntevaa palvelua ja neuvoja sekä opastusta. Akvaario on lääkityksellä ja jäljellä olevat kalat tuntuvat voivan kohtuullisen hyvin.

        Kalaremontti on alkanut ja keskitymme nyt näiden olemassaolevien kalojen hyvinvointiin.

        Vesiarvot ovat tällähetkellä loistavat ja hoitorutiinit ovat kunnossa, niinkuin tähänkin saakka ovat olleet.

        Jatkossa asioimme tässä "uudessa" liikkeessä, hieman varauksella, mutta luottaen heidän ammattitaitoonsa.


      • Nermal
        Katja kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi Nermal. Huoli on edelleen suuri näiden jäljelläolevien kalojen vuoksi, mutta asia on nyt hoidossa, kiitos "kilpailevan" akvaarioliikkeen asiantuntevan palvelun.

        Ja todellakin oletuksesi on aivan oikein, sama liike on myynyt kaikki tuotteet alusta alkaen ja olen luottanut liikkeen asiantuntemukseen, epäröimättä sitä lainkaan. Nyt menneen viikonlopun aikana olen ottanut asioista selvää enemmän ja tullut siihen tulokseen, että mettään on menty ja rytinällä. Kalakanta on ollut epäsopivaa ja akvaariomme on ollut aivan liikakansoitettu.

        Nyt vaihdettuamme liikettä, olemme saaneet todella asiantuntevaa palvelua ja neuvoja sekä opastusta. Akvaario on lääkityksellä ja jäljellä olevat kalat tuntuvat voivan kohtuullisen hyvin.

        Kalaremontti on alkanut ja keskitymme nyt näiden olemassaolevien kalojen hyvinvointiin.

        Vesiarvot ovat tällähetkellä loistavat ja hoitorutiinit ovat kunnossa, niinkuin tähänkin saakka ovat olleet.

        Jatkossa asioimme tässä "uudessa" liikkeessä, hieman varauksella, mutta luottaen heidän ammattitaitoonsa.

        Hei. Lohdutukseksi voin sanoa, että et ole ensimmäinen etkä valitettavasti viimeinekään, joka on mennyt (raha-ahneen) kauppiaan lankaan. Todella hyvä, jos tämä toinen paikka on vastuullinen. Vastuustahan siinä kyse, kun elävien olentojen kanssa "pelataan."

        Ihan mielenkiinnosta vielä kyselisin, että minkälaiseen kalastoon nyt sitten päädytte, kunhan sametista on päästy eroon. Niin, ja ainahan sitä kannataa tännekin kirjoitella ja kysyä muiden mielipiteitä ja kokemuksia, niin ei mene mettään. Kun joskus ne paremmatkin kaupat tuntuvat erehtyvän.

        Toivottavasti loput fisut nyt paranee ja uudet hyvät kodit löytyy niitä tarvitseville. Pikaista paranemista =)


    • Fhisu

      Samettitautia voi hoitaa esim. TetraMedica contralckilla. Pahin virhe mitä voi tehdä on se,
      että akvaarioon joka ei ole "Puhdas ja tautivapaa" ostetaan uusia kaloja. Uudet kalat ovat aina stressaantuneita kuljetuksesta ja aina alttiita sairauksille, joten jos akvaariossa on jotain tarttuvaa, melko varmasti uudet kalat sairastuvat.
      Sinuna siirtäisin jäljellä olevat kalat tervehtymään, kun olet määrittänyt sen että mikä niitä vaivaa... Tietenkin vaihtaisin veden vanhaan akvaarioon ja antaisin sen kypsyä, jottei seuraa taas happo-emäs-nitraatti-ym myrkytystiloja...
      Voin sähköpostitse antaa vinkkejä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1704
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1229
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1025
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe