Paul

Mustavalkoista

Jäin tammikuun lopussa eläkeputkeen, joten nyt on aikaa harrastaa. Olen kuvannut vuodesta 1957 alkaen. Minulla on edelleen kolme Nikon runkoa ja niihin objektiivit ym. lisävälineet. Nyt kuvaan pääasiassa Fuji S2 Pro digillä sekä parilla kompaktilla. On Minolta Dimage Skan Elite filmiskannerikin
.
Kaapissa on 1970 luvun mv-laboratoriovälineet ja kiinnostaisi kuvata mustavalkoista pitkän tauon jälkeen.

Onko mikään muuttunut, kemiassa- tai papereissa, löytyykö jostakin uusia ohjeita vai onko todettava, että vanha Rodinal on edelleen kehitteiden kehite. Kaipa noita kemioita on vieläkin saatavissa?

1

288

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TanieliNypliini

Monijyrkkys on tullut tavaksi 70-luvun jälkeen, liekkö tuttua? Siis kaikki jyrkkyydet samalla arkilla suodatusta vaihtaen. Ja "oikean" paperin tilalle helpommin ja nopeammin käsiteltävä muovi.

Rodinal elää ja toimii keskiherkillä ja hitaill, mutta ellet välttämättä hae raetta niin herkille ( 27 DIN ) käyttäisin jotain muuta. Tuolla ilforttitukun sivuilla on päivitettyjä aikoja.
      http://www.interfoto.fi/

Toinen helppo tapa saada sävykäs nega on nämä väriprosessin läpi ajettavat , kuten Ilfordin XP2 filmi. Nega on oikean mv-negan kaltainen kirkaspohjainen. Kodakin väriprosessimv-filmien pohja punertaa eikä itse vedostajalle ole kovin kiva. Scanneri siitä selviää, kun säädöt löytyy. Kilpailevalla Foorumilla, valokuva.net sivuston Keskustelut/kuvaus filmille osiossa näistä enemmän keskustellaan. Ostopaikoistakin löytyy vihjeitä, kun ihan kaikki kauppiaat ei pidä hyllyssä edes sitä rodinaalia. Mie oon kuvannut vain vuodesta 62 joten olen aloittelija rinnallasi. Työkseni tein MV-kuvia viimeksi 98, joten tuntumaa on hieman tähän alueeseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      170
      3886
    2. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      79
      3090
    3. Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua

MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv
      Maailman menoa
      46
      2133
    4. Vedonlyöntiä .

Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka
      Ähtäri
      23
      2043
    5. Mikä on pahinta, mitä kaivatullesi

pelkäät tapahtuvan? Jos kuolemaa, vakavia sairauksia yms. ei lasketa?
      Ikävä
      53
      1894
    6. TUNNISTELAATIKKO

Tähän ketjuun voi laittaa yhdellä tai kahdella lauseella (tai vaikka yhdellä sanalla) täydellisen tunnisteen, jonka vain
      Ikävä
      85
      1331
    7. Tykkäätkö enemmän tavis- vai julkkiskisaajista tv:ssä?

Tykkäätkö enemmän tavis- vai julkkiskisaajista tv:ssä? Moni reality ja visailuohjelma luottaa julkkiksiin, mutta sentään
      Tv-sarjat
      25
      1268
    8. Minkä tunteen tunnet

juuri nyt? ap kiitollisuuden.
      Tunteet
      40
      1260
    9. Zoo jatkaa - jatkuuko mustamaalaus?

Tänään on päätetty Zoon avaamisesta uudelleen. Mielenkiintoista nähdä kautokurujen reaktio, nyt kun kyse ei ole kunnalli
      Ähtäri
      58
      1048
    10. Valehdella saa, totuus salataan

Vaikuttaa vähän siltä, että sensuuria toteutetaan juorupalstallakin. Asioita saa kaunistella ja vääristellä, mutta totuu
      Savonlinna
      10
      758
    Aihe