Jäin tammikuun lopussa eläkeputkeen, joten nyt on aikaa harrastaa. Olen kuvannut vuodesta 1957 alkaen. Minulla on edelleen kolme Nikon runkoa ja niihin objektiivit ym. lisävälineet. Nyt kuvaan pääasiassa Fuji S2 Pro digillä sekä parilla kompaktilla. On Minolta Dimage Skan Elite filmiskannerikin
.
Kaapissa on 1970 luvun mv-laboratoriovälineet ja kiinnostaisi kuvata mustavalkoista pitkän tauon jälkeen.
Onko mikään muuttunut, kemiassa- tai papereissa, löytyykö jostakin uusia ohjeita vai onko todettava, että vanha Rodinal on edelleen kehitteiden kehite. Kaipa noita kemioita on vieläkin saatavissa?
Paul
1
261
Vastaukset
- TanieliNypliini
Monijyrkkys on tullut tavaksi 70-luvun jälkeen, liekkö tuttua? Siis kaikki jyrkkyydet samalla arkilla suodatusta vaihtaen. Ja "oikean" paperin tilalle helpommin ja nopeammin käsiteltävä muovi.
Rodinal elää ja toimii keskiherkillä ja hitaill, mutta ellet välttämättä hae raetta niin herkille ( 27 DIN ) käyttäisin jotain muuta. Tuolla ilforttitukun sivuilla on päivitettyjä aikoja.
http://www.interfoto.fi/
Toinen helppo tapa saada sävykäs nega on nämä väriprosessin läpi ajettavat , kuten Ilfordin XP2 filmi. Nega on oikean mv-negan kaltainen kirkaspohjainen. Kodakin väriprosessimv-filmien pohja punertaa eikä itse vedostajalle ole kovin kiva. Scanneri siitä selviää, kun säädöt löytyy. Kilpailevalla Foorumilla, valokuva.net sivuston Keskustelut/kuvaus filmille osiossa näistä enemmän keskustellaan. Ostopaikoistakin löytyy vihjeitä, kun ihan kaikki kauppiaat ei pidä hyllyssä edes sitä rodinaalia. Mie oon kuvannut vain vuodesta 62 joten olen aloittelija rinnallasi. Työkseni tein MV-kuvia viimeksi 98, joten tuntumaa on hieman tähän alueeseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1522206
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir3501478Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.971473- 2021405
- 681121
- 35988
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos59960Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31949Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta28885Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?46859