Paul

Mustavalkoista

Jäin tammikuun lopussa eläkeputkeen, joten nyt on aikaa harrastaa. Olen kuvannut vuodesta 1957 alkaen. Minulla on edelleen kolme Nikon runkoa ja niihin objektiivit ym. lisävälineet. Nyt kuvaan pääasiassa Fuji S2 Pro digillä sekä parilla kompaktilla. On Minolta Dimage Skan Elite filmiskannerikin
.
Kaapissa on 1970 luvun mv-laboratoriovälineet ja kiinnostaisi kuvata mustavalkoista pitkän tauon jälkeen.

Onko mikään muuttunut, kemiassa- tai papereissa, löytyykö jostakin uusia ohjeita vai onko todettava, että vanha Rodinal on edelleen kehitteiden kehite. Kaipa noita kemioita on vieläkin saatavissa?

1

265

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TanieliNypliini

Monijyrkkys on tullut tavaksi 70-luvun jälkeen, liekkö tuttua? Siis kaikki jyrkkyydet samalla arkilla suodatusta vaihtaen. Ja "oikean" paperin tilalle helpommin ja nopeammin käsiteltävä muovi.

Rodinal elää ja toimii keskiherkillä ja hitaill, mutta ellet välttämättä hae raetta niin herkille ( 27 DIN ) käyttäisin jotain muuta. Tuolla ilforttitukun sivuilla on päivitettyjä aikoja.
      http://www.interfoto.fi/

Toinen helppo tapa saada sävykäs nega on nämä väriprosessin läpi ajettavat , kuten Ilfordin XP2 filmi. Nega on oikean mv-negan kaltainen kirkaspohjainen. Kodakin väriprosessimv-filmien pohja punertaa eikä itse vedostajalle ole kovin kiva. Scanneri siitä selviää, kun säädöt löytyy. Kilpailevalla Foorumilla, valokuva.net sivuston Keskustelut/kuvaus filmille osiossa näistä enemmän keskustellaan. Ostopaikoistakin löytyy vihjeitä, kun ihan kaikki kauppiaat ei pidä hyllyssä edes sitä rodinaalia. Mie oon kuvannut vain vuodesta 62 joten olen aloittelija rinnallasi. Työkseni tein MV-kuvia viimeksi 98, joten tuntumaa on hieman tähän alueeseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1373
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1350
    3. Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..

Mitä sinä minusta haluat?
      Ikävä
      76
      1145
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      1096
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      80
      930
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      77
      911
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      36
      879
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      845
    9. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      821
    10. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      61
      815
    Aihe