Lohkolämmittimen vanha vastus sanoi työsopimuksensa irti, poltti tolpan sulakkeen.
Mikä olisi nopea ja kohtuuhintainan vaihtopaikka täällä pääkaupunkiseudulla? Vanhaa autoa tuntuu olevan vähän vaikee saada kovilla pakkasilla käyntiin ilman lohkolämppäriä :-(
Mitä tuohon vaihtoon menee aikaa (onko pikahuoltojuttuja - onnistuuko odotellessa). Vastus on kuitenkin ihan näkösällä, lohkon pakkastulpan paikalla (käsittääkseni). Mitähän tuollainen työ mahtaisi maksaa.
Samalla ajattelin vaihdattaa jäähdytysnesteet. Pitääkö ostaa omat nesteet mukaan vai löytyykö korjaamolta. Tuntuu vaan että korjaamon öljyt ja nesteet maksaa vähintaan kaksi kertaa sen kun lähimarketissa.
Lohkolämmittimen vastuksen vaihto, missä?
21
10098
Vastaukset
- Vastaamme heti
Taas yksi hyvä kysymys missä ei kerrota mitään auton merkistä eikä mistään muustakaan olennaisesta tiedosta. Autoihin lohkolämmittimen vaihtaa 15min - 3h välillä ja hintakin sen mukainen. Ja onko lämmitin lyöty kiinni vai jonkinlaisella ruuvi kiinnityksellä jos lyöty niin vaikka se on "näkösällä" niin sen irti otto voi olla oma temppunsa.
- Mika
Vastuksen keskeltä tulee ilmeisestikin pultti lävitse, joten taitaa olla ihan vaan ruuvilla kiinni. Mikä muu tieto olisi oleellista?
- metsä vastaa
Mika kirjoitti:
Vastuksen keskeltä tulee ilmeisestikin pultti lävitse, joten taitaa olla ihan vaan ruuvilla kiinni. Mikä muu tieto olisi oleellista?
"Vastuksen keskeltä tulee ilmeisestikin pultti lävitse, joten taitaa olla ihan vaan ruuvilla kiinni. Mikä muu tieto olisi oleellista?"
Ei mikään. Mutta mitä Sinä oikein kysyt?
Antamillasi tiedoilla ei oikein voi vastata
yhtään enempää kuin mitä itse vastaat itsellesi.
Kolemn pisteen vihje: merkki ja malli sekä autosta että lohkolämmittimestä voisivat olla aika oleellisia... - Mika
metsä vastaa kirjoitti:
"Vastuksen keskeltä tulee ilmeisestikin pultti lävitse, joten taitaa olla ihan vaan ruuvilla kiinni. Mikä muu tieto olisi oleellista?"
Ei mikään. Mutta mitä Sinä oikein kysyt?
Antamillasi tiedoilla ei oikein voi vastata
yhtään enempää kuin mitä itse vastaat itsellesi.
Kolemn pisteen vihje: merkki ja malli sekä autosta että lohkolämmittimestä voisivat olla aika oleellisia......ettet osannut vastata tähän kysymykseen.
Toivotaan että joku muu osaa. - Mika
metsä vastaa kirjoitti:
"Vastuksen keskeltä tulee ilmeisestikin pultti lävitse, joten taitaa olla ihan vaan ruuvilla kiinni. Mikä muu tieto olisi oleellista?"
Ei mikään. Mutta mitä Sinä oikein kysyt?
Antamillasi tiedoilla ei oikein voi vastata
yhtään enempää kuin mitä itse vastaat itsellesi.
Kolemn pisteen vihje: merkki ja malli sekä autosta että lohkolämmittimestä voisivat olla aika oleellisia...Valitettavaa että et osannut vastata tähän kysymykseen.
Toivotaan että joku muu osaisi neuvoa paremmin? - oikeasti?
Mika kirjoitti:
Valitettavaa että et osannut vastata tähän kysymykseen.
Toivotaan että joku muu osaisi neuvoa paremmin?Mikä siinä autossa on niin salaista, että et voi kertoa merkkiä/mallia tarkemmin? Heti löytyisi tietäjiä. Jo pelkästään jäähdydysneste määräytyy usein merkin mukaan. Itsellä esim. G12, mitään muuta ei PIDÄ käyttää ongelmien välttämiseksi.
- Lendal
Hei
Puutun keskusteluun, kun itselläni on "ongelmana" ylipäätään lohkolämmittimen(?) ja sisätilalämmittimen laitto. Auto on Bora X-line 1,6 l malli 2001.
Jossain mainostettiin sellaista moottorin/sisätilan lämmitintä jota ei tarvitse laittaa johdon päähän, vaan toimii ilmeisesti akkuvirralla. Mahtaaako olla akkusyöppö? Kallis varmaan? Mistä niintä saisi asennettuna?
Olen koettanut katsella mistä sen lohkolämmitimen piuhan saisi sisää/ ulos????
Kiitti palautteesta etukäteen! - Jamppa1
lähtee mopo käsistä niin otetaan ihan rauhassa, tuossa saamassasi vstauksessa on nimittäin perää. Kukaan ei osaa sanoa mitään lohkolämppäristä jos et paljasta autosi merkkiä, mallia ja ikää sekä konetta. Joku voi hyvinkin osata neuvoa jos osuu tuttu kone kohdalle.
Sitten ihmetyttää että miksi palaa sulake. Sen pari kertaa kun olen kuullut vastuksen hajoavan ne on vain lakanneet toimimasta ja siinä se. Onko varma ettei sieltä ole joku johto poikki tms?
Nesteet saa huoltikselta mutta usein halvemmalla jos jaksat viedä itse.- Mika
Helpottaa kun hellittää kaasukahvasta. Kyse on asenteesta. Ihan varmaan jollakin on kokemusta tuon vastuksen vaihtamisesta ja samalla voisi muistaa siitä maksamansa hinnan.
Auto on Volvo 240 -81 moottori 2 litrainen. Itse kuitenkin nyt hieman epäilen että ei tämä tieto nyt ratkaisevasti lisää asiallisten vastausten määrää :-(
Sitten vastuksen toiminnasta. Maallikkona voisin kuvitella näin, että sulake palaa kun se lävitse kulkema virta ylittää sulakkeen arvon.
Johdot on kokeiltu niin, että pätkä kerrallaan on testattu. Sulake palaa vasta kun liitetään lämmitysvastuksen ja konetilan johtosarjan johto liittimeensä.
Joitain aikaisempia autoja on ollut ja muistelisin että yksi on aiemminkin poksahtanut samalla tavalla.
Tällöin kun vastus sitten irroitettiin lohkosta, oli sen kuori haljennut, vesi päässyt vastukseen ja tämä aiheutti oikosulun vastuksen langan ja rungon välillä. Tämä luonnollisesti polttaa sulakkeen.
Voihan vastus toki palaa poikki siten että mitään ei tapahdu. Ei lämpene kone, mutta ei kulje virtakaan. Taitaa loppujen lopuksi olla aina 50/60% mahdollisuus, tosin en tiedä.
Selvennyksenä kysymykseen. Kysyin että "tietääkö kukaan pääkaupunkiseudulla liikettä joka kohtuulliseen hintaan vaihtaisi vahingoittuneen vastuksen".
Luonnollisesti itse vastuksen kiinnitystapa vaikuttaa kustannuksiin. En kuitenkaan sitten tiedä ja tunne tarkemmin ko. koneen niksejä, siksi en osaa kuvata sitä tarkemminkaan.
Sen nyt kuitenkin näen että vastuksen läpi tulee pultti joka antaisi olettaa että vastus on vain tällä pultilla kiinni. Tämähän tuli jo selväksi, sitten en tiedä miten männän palautinjousen kiristysmomentti tähän vaikuttaa...
Koska en missään tapauksessa aio itse ruveta tätä hommaa tekemään ja kun ei aikaisemoia kokemuksia ole tästä pääkaupunkiseudusta, siksi kysyin vihjeitä hyvään kohtuuhintaiseen liikkeeseen. Jos nyt sitten samalla olisi joku muistanut mitä itse maksoi samasta työstä niin tämä olisi helpottanut asiaa. - Jamppa1
Mika kirjoitti:
Helpottaa kun hellittää kaasukahvasta. Kyse on asenteesta. Ihan varmaan jollakin on kokemusta tuon vastuksen vaihtamisesta ja samalla voisi muistaa siitä maksamansa hinnan.
Auto on Volvo 240 -81 moottori 2 litrainen. Itse kuitenkin nyt hieman epäilen että ei tämä tieto nyt ratkaisevasti lisää asiallisten vastausten määrää :-(
Sitten vastuksen toiminnasta. Maallikkona voisin kuvitella näin, että sulake palaa kun se lävitse kulkema virta ylittää sulakkeen arvon.
Johdot on kokeiltu niin, että pätkä kerrallaan on testattu. Sulake palaa vasta kun liitetään lämmitysvastuksen ja konetilan johtosarjan johto liittimeensä.
Joitain aikaisempia autoja on ollut ja muistelisin että yksi on aiemminkin poksahtanut samalla tavalla.
Tällöin kun vastus sitten irroitettiin lohkosta, oli sen kuori haljennut, vesi päässyt vastukseen ja tämä aiheutti oikosulun vastuksen langan ja rungon välillä. Tämä luonnollisesti polttaa sulakkeen.
Voihan vastus toki palaa poikki siten että mitään ei tapahdu. Ei lämpene kone, mutta ei kulje virtakaan. Taitaa loppujen lopuksi olla aina 50/60% mahdollisuus, tosin en tiedä.
Selvennyksenä kysymykseen. Kysyin että "tietääkö kukaan pääkaupunkiseudulla liikettä joka kohtuulliseen hintaan vaihtaisi vahingoittuneen vastuksen".
Luonnollisesti itse vastuksen kiinnitystapa vaikuttaa kustannuksiin. En kuitenkaan sitten tiedä ja tunne tarkemmin ko. koneen niksejä, siksi en osaa kuvata sitä tarkemminkaan.
Sen nyt kuitenkin näen että vastuksen läpi tulee pultti joka antaisi olettaa että vastus on vain tällä pultilla kiinni. Tämähän tuli jo selväksi, sitten en tiedä miten männän palautinjousen kiristysmomentti tähän vaikuttaa...
Koska en missään tapauksessa aio itse ruveta tätä hommaa tekemään ja kun ei aikaisemoia kokemuksia ole tästä pääkaupunkiseudusta, siksi kysyin vihjeitä hyvään kohtuuhintaiseen liikkeeseen. Jos nyt sitten samalla olisi joku muistanut mitä itse maksoi samasta työstä niin tämä olisi helpottanut asiaa.voi siis ilmeisesti hajota myös kuvailemallasi tavalla. Oikkarissa siis. Itseltä ei ole ikinä hajonnut eli ihan juttujen pohjalla on mun tietoni asiasta.
Myöskin pääkaupunkiseudun korjaamotoiminta ei ole tuttua mutta toivottavasti joku muu osaa neuvoa.
Menestystä kuitenkin! - Mika
Jamppa1 kirjoitti:
voi siis ilmeisesti hajota myös kuvailemallasi tavalla. Oikkarissa siis. Itseltä ei ole ikinä hajonnut eli ihan juttujen pohjalla on mun tietoni asiasta.
Myöskin pääkaupunkiseudun korjaamotoiminta ei ole tuttua mutta toivottavasti joku muu osaa neuvoa.
Menestystä kuitenkin!"voi siis ilmeisesti hajota myös kuvailemallasi tavalla. Oikkarissa siis. Itseltä ei ole ikinä hajonnut eli ihan juttujen pohjalla on mun tietoni asiasta."
Voi varmaan hajota monellakin eri tavalla. Kuitenkin yksi varteenotettava syy on se että vastuksen pintaan kertyy epäpuhtauksia (kattilakiveä, jäähdyttimen paikkaus ainetta, muita epäpuhtauksia) ja tällöin vastuksen lämmön luovutus heikkenee.
Kun vastus ylikuumenee se vahingoittuu tai epäpuhtauden aiheuttama pintakerros lohkeaa palasena irti ja vesi pääsee yllättäen vastuksen metallipinnalle, jolloin se hajoaa äkillisestä lämpöshokista.
Kun vastuksen ulkopinta vahingoittuu, pääsee vesi (sähköä johtavana) vastuksen sisään ja aiheuttaa vuotovirran vastuksen langasta maadoitettuun metallikuoreen. Tällöin palaa sulake...
"Myöskin pääkaupunkiseudun korjaamotoiminta ei ole tuttua mutta toivottavasti joku muu osaa neuvoa."
Kiitos yrityksestä kuitenkin.
Yleensä valitettavasti usein kysytään kaikki mahdollinen detaliji ja lopulta päädytään haukkumaan ko auton ruostevaurioita tai siitä että joskus 60-luvulla kyseinen auto kiilasi vastaajan lumipenkkaan - ja koko kysymyksen ajatus ja idea unohdetaan, ei todellakaan vastata siihen mitä kysyttiin.
Näin tässäkin kysymyksessä kävi, Kukaan ei osannut vastata asiaan asiana, vaan asiaa laajennettiin lisäkysymyksillä niin laajaksi että kukaan ei enää osannut vastata yhteenkään kysymykseen. Tyypillistä... valitettavasti :-(
No asia on nyt kuitenkin ajallisesti ohi. Nytpä tiedän vastauksen tähänkin ongelmaan, mutta jos sitä joku kysyy niin alan kyselemään että "taidat muuten vetää autollasi peräkärryä vai mitä häh..." - Käytös 0
Mika kirjoitti:
"voi siis ilmeisesti hajota myös kuvailemallasi tavalla. Oikkarissa siis. Itseltä ei ole ikinä hajonnut eli ihan juttujen pohjalla on mun tietoni asiasta."
Voi varmaan hajota monellakin eri tavalla. Kuitenkin yksi varteenotettava syy on se että vastuksen pintaan kertyy epäpuhtauksia (kattilakiveä, jäähdyttimen paikkaus ainetta, muita epäpuhtauksia) ja tällöin vastuksen lämmön luovutus heikkenee.
Kun vastus ylikuumenee se vahingoittuu tai epäpuhtauden aiheuttama pintakerros lohkeaa palasena irti ja vesi pääsee yllättäen vastuksen metallipinnalle, jolloin se hajoaa äkillisestä lämpöshokista.
Kun vastuksen ulkopinta vahingoittuu, pääsee vesi (sähköä johtavana) vastuksen sisään ja aiheuttaa vuotovirran vastuksen langasta maadoitettuun metallikuoreen. Tällöin palaa sulake...
"Myöskin pääkaupunkiseudun korjaamotoiminta ei ole tuttua mutta toivottavasti joku muu osaa neuvoa."
Kiitos yrityksestä kuitenkin.
Yleensä valitettavasti usein kysytään kaikki mahdollinen detaliji ja lopulta päädytään haukkumaan ko auton ruostevaurioita tai siitä että joskus 60-luvulla kyseinen auto kiilasi vastaajan lumipenkkaan - ja koko kysymyksen ajatus ja idea unohdetaan, ei todellakaan vastata siihen mitä kysyttiin.
Näin tässäkin kysymyksessä kävi, Kukaan ei osannut vastata asiaan asiana, vaan asiaa laajennettiin lisäkysymyksillä niin laajaksi että kukaan ei enää osannut vastata yhteenkään kysymykseen. Tyypillistä... valitettavasti :-(
No asia on nyt kuitenkin ajallisesti ohi. Nytpä tiedän vastauksen tähänkin ongelmaan, mutta jos sitä joku kysyy niin alan kyselemään että "taidat muuten vetää autollasi peräkärryä vai mitä häh..."Kuka tuollaisille näsäviisaille itsensäpönkittäjille mitään asiallista viitsisi vastata? Mikä tarve on tuollaisia typeryyksiä tänne kirjoitella? Jos itse pysyisit asiassa, olisi jotakin toivoa, että toisetkin pysyisivät. Mutta että ryhdyt mollaamaan hyväntahtoisia kanssaihmisiä?
- Jamppa1
Mika kirjoitti:
"voi siis ilmeisesti hajota myös kuvailemallasi tavalla. Oikkarissa siis. Itseltä ei ole ikinä hajonnut eli ihan juttujen pohjalla on mun tietoni asiasta."
Voi varmaan hajota monellakin eri tavalla. Kuitenkin yksi varteenotettava syy on se että vastuksen pintaan kertyy epäpuhtauksia (kattilakiveä, jäähdyttimen paikkaus ainetta, muita epäpuhtauksia) ja tällöin vastuksen lämmön luovutus heikkenee.
Kun vastus ylikuumenee se vahingoittuu tai epäpuhtauden aiheuttama pintakerros lohkeaa palasena irti ja vesi pääsee yllättäen vastuksen metallipinnalle, jolloin se hajoaa äkillisestä lämpöshokista.
Kun vastuksen ulkopinta vahingoittuu, pääsee vesi (sähköä johtavana) vastuksen sisään ja aiheuttaa vuotovirran vastuksen langasta maadoitettuun metallikuoreen. Tällöin palaa sulake...
"Myöskin pääkaupunkiseudun korjaamotoiminta ei ole tuttua mutta toivottavasti joku muu osaa neuvoa."
Kiitos yrityksestä kuitenkin.
Yleensä valitettavasti usein kysytään kaikki mahdollinen detaliji ja lopulta päädytään haukkumaan ko auton ruostevaurioita tai siitä että joskus 60-luvulla kyseinen auto kiilasi vastaajan lumipenkkaan - ja koko kysymyksen ajatus ja idea unohdetaan, ei todellakaan vastata siihen mitä kysyttiin.
Näin tässäkin kysymyksessä kävi, Kukaan ei osannut vastata asiaan asiana, vaan asiaa laajennettiin lisäkysymyksillä niin laajaksi että kukaan ei enää osannut vastata yhteenkään kysymykseen. Tyypillistä... valitettavasti :-(
No asia on nyt kuitenkin ajallisesti ohi. Nytpä tiedän vastauksen tähänkin ongelmaan, mutta jos sitä joku kysyy niin alan kyselemään että "taidat muuten vetää autollasi peräkärryä vai mitä häh..."laajentamisesta, lupaan olla vastaamatta kysymyksiisi jatkossa.
- Mika
Käytös 0 kirjoitti:
Kuka tuollaisille näsäviisaille itsensäpönkittäjille mitään asiallista viitsisi vastata? Mikä tarve on tuollaisia typeryyksiä tänne kirjoitella? Jos itse pysyisit asiassa, olisi jotakin toivoa, että toisetkin pysyisivät. Mutta että ryhdyt mollaamaan hyväntahtoisia kanssaihmisiä?
Oliko tässäkään vastauksessa mitään asiaa - no ei :-(
Jos ei se sinulle vieläkään selvinnyt ei asiaan tarvitsekaan enää vastata tai saahan toki sillä Suomi on vapaa maa, mutta muuten ei sillä ole enää mitään väliä.
En tiedä voiko sitä pitää hyvätahtoisuutena että kyselee tai oikeastaan penaa tietoa mitä ei mihinkään, ainakaan vastaukseensa tarvitse.
Se koira älähtää johonka kalikka kalahtaa...
Jos et ole huomannut näitä valitettavia palstan lieveilmiöitä, niin elä sitten Ruususen unta... Moneen asiaan kyllä saa ihan mukavasti vastauksia, mutta (valitettavasti) toisinaan se on kun tervan juontia.
- Petri
Minullekkaan ei ole tullut kyseisen merkin ja vuoden autoa kohdalle, jotenka kysy osastolta AUTOMERKIT ja sieltä oman autosi kohta. Sieltä löytää oman automerkin ja samanhenkisiä ihmisiä, jotka neuvoo eikä vittuile.
- Mika
Kiitos neuvosta.
- Tessunen
Olepa hyvä.
- Anonyymi
Tämä ketju on toki karseen vanha, mutta minulla on juuri nyt tämä ongelma eli lohkolämppäri polttaa sulakkeen, eikä tähän kysymykseen ole vielä tullut vastauksia, joten toistan:
"tietääkö kukaan pääkaupunkiseudulla liikettä joka kohtuulliseen hintaan vaihtaisi
vahingoittuneen vastuksen" ... ja mieluiten vielä Espoossa.- Anonyymi
Eiköhän mikä tahansa autokorjaamo tee tuollaisen homman. Merkkiliikkeiden ulkopuolisilla korjaamoilla tuntiveloitus on halvempi ja silti homma osataan yhtä hyvin.
Vika voi olla myös lämmittimen liitoskaapelissa. Omassa autossani kaapeli oli jätetty liian lähelle pakosarjaa joten johdot suli panssariletkun sisällä. Onneksi kärähti melkein heti niin meni vielä takuuseen. Kaapeli voi vioittua vanhuuttaankin koska on kuumassa tilassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän mikä tahansa autokorjaamo tee tuollaisen homman. Merkkiliikkeiden ulkopuolisilla korjaamoilla tuntiveloitus on halvempi ja silti homma osataan yhtä hyvin.
Vika voi olla myös lämmittimen liitoskaapelissa. Omassa autossani kaapeli oli jätetty liian lähelle pakosarjaa joten johdot suli panssariletkun sisällä. Onneksi kärähti melkein heti niin meni vielä takuuseen. Kaapeli voi vioittua vanhuuttaankin koska on kuumassa tilassa.Ja 95% vioista on se kaapeli jota revitään päivittäin.
- Anonyymi
Eiköhän tuo ole jo korjattu. Kyseli asiaa vuonna 2005!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32738Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491175Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221074Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2101043- 1261030
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307937- 42919
- 72885