Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Berner oli oikeassa piilokysynnästä.

Anonyymi

Lähitaksin ja Taksi Helsingin kuskit sanoo, että kyydit eivät ole vähentyneet, mutta samalla asiakkaita riittää sadoille uusille isännille. Tämä osoittaa, että piilokysyntää oli vaikka kuinka. Harmi, että demariministeri ei ole yhtä pätevä.

50

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Bernerin päihittämiseen riittää maalaisjärki.

    • Anonyymi

      Höpö höpö. Kyytien lukumäärä on vähentynyt mutta liikevaihto on kasvanut. Eräänlaista piilokysynnän esilletuloa sekin , että asiakkaat ovat halukkaita maksamaan hiukka enemmän perinteisestä taksikyydistä jossa voi huoletta istua mersun takapenkille ja osoitteen kerrottuaan voi uppoutua omiin askareisiinsa tai rentoutua. Perseaukisile on sitten ne jangot , psgeet ja muut itsepalvelutaksit.

      • Anonyymi

        Kyllä taksihelsingin ajot ovat ratkaisevan paljon vähentyneet. Ennen uudistusta normaalin 12 tuntisen arkipäivän kassat oli 400-500€ keskimäärin. Nyt on 300€ päiväkassa ihan normaali. On huomioitava, että taksat ovat nousseet ratkaisevan paljon, siltikin kassa on ala-arvoiset. Jo 10-15 vuotta sitten ennen ajovuorojen vapauttamista ajettiin 500-700€:n kassoja, miten siis kukaan voi väittää, että hyvin menee?

        Tiedän asiat hyvin, koska olen itse nämä ajat kokenut entisenä th:n taksiyrittäjänä. Käyn kuitenkin joskus eläkepäivinäkin heittämässä vuoron silloin tällöin, eli ihan s-tanan heikkoa on. Villeillä mahtaa satasen kassa olla normaali?

        Taitaa olla taksiala sellainen ala, joka on tuhottu täysin?

        Täällä kehutaan kaikenlaista, totuus on toinen...


      • Anonyymi

        Jep. Kerrankin täällä kuulee totuuden. Uudet yrittäjät eivät näytä tietävän ajasta, kun kaikki oli vielä hyvin. Taksiala oli tuolloin hienosti organisoitu ja ansiot ruhtinaalliset. En ymmärrä, kuka vielä alalle nykyisin haluaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä taksihelsingin ajot ovat ratkaisevan paljon vähentyneet. Ennen uudistusta normaalin 12 tuntisen arkipäivän kassat oli 400-500€ keskimäärin. Nyt on 300€ päiväkassa ihan normaali. On huomioitava, että taksat ovat nousseet ratkaisevan paljon, siltikin kassa on ala-arvoiset. Jo 10-15 vuotta sitten ennen ajovuorojen vapauttamista ajettiin 500-700€:n kassoja, miten siis kukaan voi väittää, että hyvin menee?

        Tiedän asiat hyvin, koska olen itse nämä ajat kokenut entisenä th:n taksiyrittäjänä. Käyn kuitenkin joskus eläkepäivinäkin heittämässä vuoron silloin tällöin, eli ihan s-tanan heikkoa on. Villeillä mahtaa satasen kassa olla normaali?

        Taitaa olla taksiala sellainen ala, joka on tuhottu täysin?

        Täällä kehutaan kaikenlaista, totuus on toinen...

        Kaikella kunnioituksella...saattaako olla niin että eläkeläisen työtahti ei enää ole samaa kuin ennen. Eikä ehkä muistikaan.
        Loppukesä ei koskaan ole ollut sitä parasta aikaa taksille. Silti 400 eur tulee 12 tunnin työllä melkein väkisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikella kunnioituksella...saattaako olla niin että eläkeläisen työtahti ei enää ole samaa kuin ennen. Eikä ehkä muistikaan.
        Loppukesä ei koskaan ole ollut sitä parasta aikaa taksille. Silti 400 eur tulee 12 tunnin työllä melkein väkisin.

        Olet ehkä sitä ikäluokkaa, joka pitää jo viiskymppistä vanhuksena ja kuuskymppistä metusalemina? Jos sinä saat peräti 12 tuntisella aherruksella ”jopa” 400€ kassaa väkisin ja pidät sitä ilmeisesti hyvänä? Muistista puheenollen, kaikki näkyy kirjanpidossani ja verttajan tuloissa, eikä muistissani ole pienintäkään vikaa, työtahti ja taito on on loistava, väittäisin, että pärjään nuoremmillekin. Pitää vielä huomauttaa, että nuo 500-700 euron kassat 10-15 vuotta sitten ajettiin 10 tunnin vuoroissa. Kahvillakin kerettiin mainiosti käymään. Jos haluaa sanoa taksihomman olevan olevan edes jotensakin hyvää, pitäisi niinkin pitkällä, kuin puolen vuorokauden työrupeamalla saada kassan luokkaa 1000-1200€. Julkisuudessa on esitetty kuuden tunnin työpäiviä, taksissa ne vaan pitenee, 12 tuntiakaan ei juttusi mukaan riitä enää mihinkään! Kuten sanoin, muistissani ei ole mitään vikaa, miten on oman muistisi laita? Vai etkö tiedä mitään ajoista, jolloin taksilla meni hyvin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet ehkä sitä ikäluokkaa, joka pitää jo viiskymppistä vanhuksena ja kuuskymppistä metusalemina? Jos sinä saat peräti 12 tuntisella aherruksella ”jopa” 400€ kassaa väkisin ja pidät sitä ilmeisesti hyvänä? Muistista puheenollen, kaikki näkyy kirjanpidossani ja verttajan tuloissa, eikä muistissani ole pienintäkään vikaa, työtahti ja taito on on loistava, väittäisin, että pärjään nuoremmillekin. Pitää vielä huomauttaa, että nuo 500-700 euron kassat 10-15 vuotta sitten ajettiin 10 tunnin vuoroissa. Kahvillakin kerettiin mainiosti käymään. Jos haluaa sanoa taksihomman olevan olevan edes jotensakin hyvää, pitäisi niinkin pitkällä, kuin puolen vuorokauden työrupeamalla saada kassan luokkaa 1000-1200€. Julkisuudessa on esitetty kuuden tunnin työpäiviä, taksissa ne vaan pitenee, 12 tuntiakaan ei juttusi mukaan riitä enää mihinkään! Kuten sanoin, muistissani ei ole mitään vikaa, miten on oman muistisi laita? Vai etkö tiedä mitään ajoista, jolloin taksilla meni hyvin?

        Joo, eihän se ollut mies eikä mikkään joka ei 10 tunnin vuorossa ajanut kuuttakymmentä keikkaa vanhoina hyvinä aikoina.


      • Anonyymi

        Älä valehtele


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet ehkä sitä ikäluokkaa, joka pitää jo viiskymppistä vanhuksena ja kuuskymppistä metusalemina? Jos sinä saat peräti 12 tuntisella aherruksella ”jopa” 400€ kassaa väkisin ja pidät sitä ilmeisesti hyvänä? Muistista puheenollen, kaikki näkyy kirjanpidossani ja verttajan tuloissa, eikä muistissani ole pienintäkään vikaa, työtahti ja taito on on loistava, väittäisin, että pärjään nuoremmillekin. Pitää vielä huomauttaa, että nuo 500-700 euron kassat 10-15 vuotta sitten ajettiin 10 tunnin vuoroissa. Kahvillakin kerettiin mainiosti käymään. Jos haluaa sanoa taksihomman olevan olevan edes jotensakin hyvää, pitäisi niinkin pitkällä, kuin puolen vuorokauden työrupeamalla saada kassan luokkaa 1000-1200€. Julkisuudessa on esitetty kuuden tunnin työpäiviä, taksissa ne vaan pitenee, 12 tuntiakaan ei juttusi mukaan riitä enää mihinkään! Kuten sanoin, muistissani ei ole mitään vikaa, miten on oman muistisi laita? Vai etkö tiedä mitään ajoista, jolloin taksilla meni hyvin?

        Nuo luvuthan on täyttä paskaa Helsingistä. Ajoin 10v sitten isolle talolle, jolla oli paljon kuskeja. En koskaan kuullut kenenkään ajaneen 500e päivävuorosta, etenkään niinkin lyhyestä kuin 12 tunnista. Öistä noita viissatasia yhdessä vaiheessa sai jopa rutiinilla, muttei kaikki öistäkään. Ja tämäkin heikkeni sitten ajovuorojen vapauduttua ja laman aikana.


      • Anonyymi

        Tää ala on täynnä näitä ääliöitä. Paras (ehkä tää sama eläkeläinen) oli kun istuttiin Käpylän tolpalla arkiyönä 3 tuntia ilman keikan keikkaa ja tää neropatti kertoo mulle että hänen arkiyön kassa on AINA vähintään 500 eur.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä taksihelsingin ajot ovat ratkaisevan paljon vähentyneet. Ennen uudistusta normaalin 12 tuntisen arkipäivän kassat oli 400-500€ keskimäärin. Nyt on 300€ päiväkassa ihan normaali. On huomioitava, että taksat ovat nousseet ratkaisevan paljon, siltikin kassa on ala-arvoiset. Jo 10-15 vuotta sitten ennen ajovuorojen vapauttamista ajettiin 500-700€:n kassoja, miten siis kukaan voi väittää, että hyvin menee?

        Tiedän asiat hyvin, koska olen itse nämä ajat kokenut entisenä th:n taksiyrittäjänä. Käyn kuitenkin joskus eläkepäivinäkin heittämässä vuoron silloin tällöin, eli ihan s-tanan heikkoa on. Villeillä mahtaa satasen kassa olla normaali?

        Taitaa olla taksiala sellainen ala, joka on tuhottu täysin?

        Täällä kehutaan kaikenlaista, totuus on toinen...

        Nyt kyllä liioittelit entisen ajan kassaa 500-700..... Joskus noin jos tuuri oikein kävi! Eri asia viikonloppuisin ilta/yövuorossa.


        Taksari alalla 36 vuotta, nykyinen eläkeläinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet ehkä sitä ikäluokkaa, joka pitää jo viiskymppistä vanhuksena ja kuuskymppistä metusalemina? Jos sinä saat peräti 12 tuntisella aherruksella ”jopa” 400€ kassaa väkisin ja pidät sitä ilmeisesti hyvänä? Muistista puheenollen, kaikki näkyy kirjanpidossani ja verttajan tuloissa, eikä muistissani ole pienintäkään vikaa, työtahti ja taito on on loistava, väittäisin, että pärjään nuoremmillekin. Pitää vielä huomauttaa, että nuo 500-700 euron kassat 10-15 vuotta sitten ajettiin 10 tunnin vuoroissa. Kahvillakin kerettiin mainiosti käymään. Jos haluaa sanoa taksihomman olevan olevan edes jotensakin hyvää, pitäisi niinkin pitkällä, kuin puolen vuorokauden työrupeamalla saada kassan luokkaa 1000-1200€. Julkisuudessa on esitetty kuuden tunnin työpäiviä, taksissa ne vaan pitenee, 12 tuntiakaan ei juttusi mukaan riitä enää mihinkään! Kuten sanoin, muistissani ei ole mitään vikaa, miten on oman muistisi laita? Vai etkö tiedä mitään ajoista, jolloin taksilla meni hyvin?

        Kauheeta paska puhetta että 15 vuotta sitten olisi ajettu jatkuvasti yli 500 euron päivä kassoja.
        Itsekin aloittelin hommat reilu 15 vuotta sitten.
        Lähtö oli muistaakseni 4,20 euroa ja tasan 1 euro kilsan veloitus.
        Siihen aikaan itse ajelin noin 300 -400 päivä kassoja reilu 10 tunnin vuoroissa vaikka ajoin kokoajan. Enempää ei yksinkertaisesti kerinnyt ajamaan kun joutui seisomaan ruuhkissa.
        Nykytaksoillakin tossa 500euron kassassa tarvitaan tuuria ja monta menopaluu kyytiä.
        Jokainen voi itse laskea paljon tartte ajaa 50p kassan eteen.
        20kpl 10 kilsan kyytejä päivässä tekee siis noin 500 euroa.
        Kysymys, montako 10 kilsan kyytiä kerkeen tunnissa ajamaan?
        Ainut mikä oli 15 vuotta sitten paremmin oli kulurakenne, kaikki maksoi vähemmän yrittäjälle vaikka sen aikaiset liikevaihdot oli samaa luokkaa kun nykyään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauheeta paska puhetta että 15 vuotta sitten olisi ajettu jatkuvasti yli 500 euron päivä kassoja.
        Itsekin aloittelin hommat reilu 15 vuotta sitten.
        Lähtö oli muistaakseni 4,20 euroa ja tasan 1 euro kilsan veloitus.
        Siihen aikaan itse ajelin noin 300 -400 päivä kassoja reilu 10 tunnin vuoroissa vaikka ajoin kokoajan. Enempää ei yksinkertaisesti kerinnyt ajamaan kun joutui seisomaan ruuhkissa.
        Nykytaksoillakin tossa 500euron kassassa tarvitaan tuuria ja monta menopaluu kyytiä.
        Jokainen voi itse laskea paljon tartte ajaa 50p kassan eteen.
        20kpl 10 kilsan kyytejä päivässä tekee siis noin 500 euroa.
        Kysymys, montako 10 kilsan kyytiä kerkeen tunnissa ajamaan?
        Ainut mikä oli 15 vuotta sitten paremmin oli kulurakenne, kaikki maksoi vähemmän yrittäjälle vaikka sen aikaiset liikevaihdot oli samaa luokkaa kun nykyään.

        Itse muistan kuinka 30e/h oli päivällä vaikea ylläpitää vaikka olisi koko ajan data huutanut, sillä niin paljon meni aikaa ruuhkissa. Ja sitten jos ja kun päivä sisälsi vielä tolppaventtaa ja paljon, niin se 30e/h jäi yleensä haaveeksi. Kysyin sitä jopa isännältä aikoinaan ja myönsi, että ei 30e/h ylittänyt oikein kukaan säännöllisesti päivävuoroista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tää ala on täynnä näitä ääliöitä. Paras (ehkä tää sama eläkeläinen) oli kun istuttiin Käpylän tolpalla arkiyönä 3 tuntia ilman keikan keikkaa ja tää neropatti kertoo mulle että hänen arkiyön kassa on AINA vähintään 500 eur.

        Käpylän tolpalla 2 autoa? Käpylän tolpalla??? Enpä ihmettele huonoja kassojasi....


    • Anonyymi

      Seuraavassa lainaus Suomen perustuslaista:

      18 §

      Oikeus työhön ja elinkeinovapaus
      Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla. Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta.

      Erityisesti pykälän viimeisen lauseen sisältämä tarkoitus ei ainakaan minun nähdäkseni ole taksialalla toteutunut. Kertaakaan ei työaikojen noudattamista kohdallani valvottu. Niinpä jopa 16:n tunnin vuoroja aikani ajeltuani sain yli 2000 €/ h ansion ohella uskoakseni ylipitkistä ajorupeamista johtuen välilevytyrän.
      Ei olisi teknisesti ongelma lopettaa ajovälitys esim. 8:n työtunnin kohdalla, jos e.m. perustuslain pykälän haluttaisiin olevan totta taksialalla. Ilmeisesti tahto puuttuu. Ylipitkillä vuoroilla saadaan alan kehnosta tuntiansioista huolimatta ansio turvatuksi liikenneturvallisuuden ja kuljettajien terveyden kustannuksella. Tätä päättäjät halunnevat vaikka eivät sitä ääneen sano. Kyytien halpenemista janoavat, taksien kuluja tuntemattomat, kuten esim. SDPn liikenneministeri Sanna Marin ilmeisesti näkevät, että huonointa palkkaa Suomessa ansaitseva ammattiryhmä eli taksinkuljettajat tienaavat liikaa? Vai eikö heistä tarvitse välittää, kun eivät ole ymmärtäneet liittyä AKThen - sanoopa perustuslaki mitä hyvänsä?

      • Anonyymi

        " 2000 €/ h ansion" ompas kova tuntiansio kuka viitsi maksaa niin paljon kyydeistään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " 2000 €/ h ansion" ompas kova tuntiansio kuka viitsi maksaa niin paljon kyydeistään?

        Juu ei ihme et haluttiin kilpailua alalle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " 2000 €/ h ansion" ompas kova tuntiansio kuka viitsi maksaa niin paljon kyydeistään?

        Joo on kyydit halventuneet mut nii pitääkin tommoinen porsastelu hinnoilla on kiskontaa


      • Anonyymi

        Painovirhe: piti tietysti olla 2000 €/kk. Pahoittelen virhettä.


      • Anonyymi

        Faktahan on se että 8h työvuorolla ei elä. Ei ennen, ei nykyään. Kuljetusala on kokonaisuudessaan alipalkattua- aina ollut.


    • Anonyymi

      Demareita on helppo syyttää taksiuudituksestakin. Eiköhän suurimmat vastuulliset löydy kepusta, kokoomuksesta ja persuista, jotka hyväksyivät taksialan tuhoamisen sipilän aloitteesta. Mutta saivathan mamut pois toimeentulotuelta.

      • Anonyymi

        Siis Soini (sin) ulkoministwrinä hyväksyi taksilain, vaikka ilmoitti vastustavansa sitä kynsin ja hampain.


    • Anonyymi

      Ohhoh! Aiheutinpa minä, eläkeläinen, aika kovan keskustelun! Niistä kassoista löytyy mustaa valkoisella, on matriisiprintterin nauhoja, joita mulle ajelinsen ajan eläkeläinen, vajaa 7 kymppinen mies. Että on niin perkeleen vaikeeta myöntää, mihin suuntaan taksihomma on menossa. Meitä on täällä ihan hemmetin paljon, jotka tietää, miten taksiala on mennyt jatkuvaa persnettoa! Kuinka moni ajeli täällä 40 vuotta sitten ja tietää totuuden? Joku sanoi 36 vuotta olleensa, mitenkähän hänenkään tiedot pitää? Muuten, edelleen ammattitaidolla on suuri merkitys. Kuka viitsi tuolloin jonottaa asema-aukiolle tunnin, toistakin, ja sitten paalupaikalla vielä tunnin, toistakin? Ennen ajettiin keikkaa, niin että sitä ajettiin, missään ei seisty viittä minuuttia kauempaa. Ala on nykyisin AIVAN perseestä!

      Terveisin eläkeläisisäntä.

      • Anonyymi

        Ihmekös tuo, kun ns. kirkkain silmin syötät potaskaa. Ota huomioon, että puhut ajasta, jolloin taksarilla ei ollut muuta mahdollisuutta kuin ajaa vuorolistan mukaiset vuorot valtioneuvoston vahvistamalla taksalla, eli kaikki oli samalla viivalla. Se nyt ei vaan ollut mahdollista ajaa kuvailemiasi kassoja mainitsemaasi aikaan.
        Seuraavan kommenttisi arvaankin jo ....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmekös tuo, kun ns. kirkkain silmin syötät potaskaa. Ota huomioon, että puhut ajasta, jolloin taksarilla ei ollut muuta mahdollisuutta kuin ajaa vuorolistan mukaiset vuorot valtioneuvoston vahvistamalla taksalla, eli kaikki oli samalla viivalla. Se nyt ei vaan ollut mahdollista ajaa kuvailemiasi kassoja mainitsemaasi aikaan.
        Seuraavan kommenttisi arvaankin jo ....

        Sinun mielestäsi nykyiset kassat ovat kelpo kassoja ja me paremman ajan eläneet puhumme paskaa? No, tuolla asenteella menet sitten duunissasi tyytyväisenä eteenpäin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmekös tuo, kun ns. kirkkain silmin syötät potaskaa. Ota huomioon, että puhut ajasta, jolloin taksarilla ei ollut muuta mahdollisuutta kuin ajaa vuorolistan mukaiset vuorot valtioneuvoston vahvistamalla taksalla, eli kaikki oli samalla viivalla. Se nyt ei vaan ollut mahdollista ajaa kuvailemiasi kassoja mainitsemaasi aikaan.
        Seuraavan kommenttisi arvaankin jo ....

        Sitä ajettiin yövuoroissa vielä tuotakin parempia kassoja, huom. Ajovuorot oli vahvistetut, stadissa vuorot kymmentuntisia yleensä, sitten oli viikonloppusin noita 4-5 tuntisia pätkävuoroja. Veivata ei saanut, toinen toisiaan valvoivat ja sanktioita tuli veivaamisesta. Veivaaminen sai lempinimen ” vedetään Amia” erään tietyn tunnetun autoilijan mukaan, joka harrasti veivaamista. Oli siellä huonojakin aikoja ja ”lamalomiakin” oli. Kyllä tuo eläkeläisautoilija ihan totta puhui, nuoremmat kun eivät tiedä paremmasta näköjään. Autoja nyt vaan on ihan liikaa ja lisää tulee. Ei hyvältä näytä, onneksi minäkin pääsen eläkkeelle näillä näppylöillä, joten saavat mamut vallata alan. Ei kai näitä hommia enää valkoihoiset teekkään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä ajettiin yövuoroissa vielä tuotakin parempia kassoja, huom. Ajovuorot oli vahvistetut, stadissa vuorot kymmentuntisia yleensä, sitten oli viikonloppusin noita 4-5 tuntisia pätkävuoroja. Veivata ei saanut, toinen toisiaan valvoivat ja sanktioita tuli veivaamisesta. Veivaaminen sai lempinimen ” vedetään Amia” erään tietyn tunnetun autoilijan mukaan, joka harrasti veivaamista. Oli siellä huonojakin aikoja ja ”lamalomiakin” oli. Kyllä tuo eläkeläisautoilija ihan totta puhui, nuoremmat kun eivät tiedä paremmasta näköjään. Autoja nyt vaan on ihan liikaa ja lisää tulee. Ei hyvältä näytä, onneksi minäkin pääsen eläkkeelle näillä näppylöillä, joten saavat mamut vallata alan. Ei kai näitä hommia enää valkoihoiset teekkään?

        Niin tehtiin. Pätkävuoroissa tuli todella hyvin fyrkkaa. Nykyrahaksi muutettuna tuollaisia 800-1100 euron yökassoja kun ajoo oli vaikka miten. Kahvilla kumminkin Eltsun Essolla ehdittiin käydä aina välillä. Ei nää nuoret ymmärrä sellasia aikoja.


      • Anonyymi

        Mä en usko, että ennen vanhaan pysty pätkävuorossa (5-7) h ajamaan 100-200 euron tuntiansoita autolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tehtiin. Pätkävuoroissa tuli todella hyvin fyrkkaa. Nykyrahaksi muutettuna tuollaisia 800-1100 euron yökassoja kun ajoo oli vaikka miten. Kahvilla kumminkin Eltsun Essolla ehdittiin käydä aina välillä. Ei nää nuoret ymmärrä sellasia aikoja.

        Älä valehtele. Pätkässä ajettiin 300-400e kassoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä en usko, että ennen vanhaan pysty pätkävuorossa (5-7) h ajamaan 100-200 euron tuntiansoita autolle.

        Tää on just tätä nuorempien luuloa, ettei heidän mielestään taksissa ajettu kunnon kassoja. Ei kukaan lähtenyt edes ajoon hakemaan sataa euroa vuorossa, ajettiin jopa 500-600€ pätkässä, osaavat ainakin. Ajatelkaapa, silloin oli kulurakenne huomattavan paljon pienempi, autot halvempia, polttoaineet halvempia jne.

        Villit vissiin ajelee niitä satasen kassoja? Paljon on uusia jo lopettamutki ku ei enää pärjää ainakaan villinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun mielestäsi nykyiset kassat ovat kelpo kassoja ja me paremman ajan eläneet puhumme paskaa? No, tuolla asenteella menet sitten duunissasi tyytyväisenä eteenpäin...

        Kyllä nykyisillä kassoilla pärjää myös ihan hyvin itse ajavat autoilijat. Te vanhat jermut jotka ootte syntyneet kultalusikka rektumissa voitte heittää noita legenda juttuja.
        Vaikka nykyään kassat ei välttämättä aina ole yhtä lihavia, niin ahkerat pärjää kyllä järkevällä kalusto valinnoilla ja hyvällä pelisilmällä.
        Itsekin saavutin viime vuonna 2 autolla yli 200 tuhannen netto liikevaihdon.
        Ja kun Mersuja ei tallissa ole eikä varmasti tule, niin liikevoitoksikin muodostui yli 70 tuhatta euroa.
        Meillä ei ajeta 500 euron päivä kassoja, muttei tarvitsekaan. Pärjätään ihan hyvin vähän vähemmälläkin.
        Nyt ajetaan myös Menevän kelaa ja ihan hyvin sekin tuntuu skulaavan.


      • Anonyymi

        36 v. alalla tietää h........tin hyvin. Vain poikkeustapauksessa ajettiin noita superkassoja ja istuttiin vuorossa max. 5 min. tolpalla. Ehkä eläkkeelläolo on kaunistanut muistoja.... Kyllä odotuspätkiä kertyi yleensä-pitkiäkin. Omassa muistissa on varsinkin kesäajat, joulut, koulujen hiihtolomat,pääsiäiset, juhannukset. Puhun pääkaupukiseudusta. Helsingissä luultavasti vielä hiukan vähemmän koska siellä pakkonoudatettiin vuorolistaa välityksellä. Muu aika ilman sitä. Muissa pääkaupunkiseudun kunnissa/kaupungeissa oli välitystä 24/7. Aina löytyi noita supermiehiä tolpilla jotka kehui saavutuksiaan vaikka niillä ei ollut yhtään parempia kassoja eikä ammattitaitoa. Suurentelu on heillä elämäntapa.


        -extaxieläkkeellä alalla 36 v-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tehtiin. Pätkävuoroissa tuli todella hyvin fyrkkaa. Nykyrahaksi muutettuna tuollaisia 800-1100 euron yökassoja kun ajoo oli vaikka miten. Kahvilla kumminkin Eltsun Essolla ehdittiin käydä aina välillä. Ei nää nuoret ymmärrä sellasia aikoja.

        Kaikki oli paremmin Kekkosslovakian aikaan. Taksarit oli palkkahaitarin yläpäässä. Suljettu järjestelmä ja markkinat vain autoilijoille = ei kilpailua. Asiakas häviää. No sellaista on DDR vasemmisto meiniki. Vapaassa kilpailussa asiakas voi päättä ottaako kallin vai edullisen auton. Ja yrittäjä itse voi myös hinnoitella palvelun. Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka seisoo tolpalla tyhjänä. Tervetuloa v. 2109.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä en usko, että ennen vanhaan pysty pätkävuorossa (5-7) h ajamaan 100-200 euron tuntiansoita autolle.

        Ei ikinä ajettukaan! Kaveri rehaa (puhuu pas...aa)!!!.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki oli paremmin Kekkosslovakian aikaan. Taksarit oli palkkahaitarin yläpäässä. Suljettu järjestelmä ja markkinat vain autoilijoille = ei kilpailua. Asiakas häviää. No sellaista on DDR vasemmisto meiniki. Vapaassa kilpailussa asiakas voi päättä ottaako kallin vai edullisen auton. Ja yrittäjä itse voi myös hinnoitella palvelun. Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka seisoo tolpalla tyhjänä. Tervetuloa v. 2109.

        Justjust...v.2109....jäitkö itse sinne DDR vasemmistomeininkiin?


    • Anonyymi

      Kyytimäärät menneet alas kuin kettun häntä ja ulosotto miehet jahtaa maksamattomia autoja.

    • Anonyymi

      Oli ne varmaan hyviä aikoja kun kattoo, että isännät ajelee yli 70-vuotiaiks ku ei ollu varaa maksella eläkkeitä itelleen. Rahaa tuli ovista ja ikkunoista, mutta silti ei ole varaaa jäädä eläkkeelle.

      • Anonyymi

        Jaa kyllä minä vain jäin eläkkeelle heti eläkeiän saavutettuani. Se, että moni vanhempi taksari ajelee edelleen, johtuu siitä, että eläkelaki muuttui. Aikoinaan otettiin eläkkeen määräksi kolme eläkettä edeltävää työvuotta, muutoksen jälkeen koko työhistoria 23 ikävuodesta alkaen. Moni otti yrittäjyyden alussa pienimmän mahdollisen maksun tarkoituksena nostaa eläkemaksua lähempänä eläkeikää. Lainmuutoksen jälkeen tuolla maksun nostolla ei sitten juurikaan eläkettä nostettu. Näin sitten ei ole varaa jäädä eläkkeelle. Kannattaa sitten sinunkin katsoa ”peruutuspeiliin” eläkkeelle jäädessäsi, paljonko niitä eläkemaksuja tuli maksetuksi ja riittääkö eläke. Itse aikanaan taksiluvan saadessani meinasin mennä samaan vipuun, kun eläkeasiamies ehdotti kunnon eläkemaksuja epäillen lain muuttuvan jossain vaiheessa. Otin sitten reilun palkkatulon ja maksut oli hiton isot, maksoin niitä kuitenkin. Laki sitten muuttui, eikä silloin enää harmittanut isot eläkemaksut. Kannattaa muistaa, että eläkemaksut ovat vähennyskelpoisia. Saan mielestäni ihan loistavaa eläkettä nyt, jopa enemmän, kuin rengit nykyisin saavat palkkaa. On ihan oma vika, jos yrittäjä saa huonoa eläkettä, kun mahdollisuus olisi parempaankin.

        Opetelkaa myös ammattinne salat, ettei tarvitsisi tulla tänne kertoilemaan huonoista kassoista. Mullakin oli duunissa todellisia kassahaita ja vastapainona surkimuksia, jotka ei saanet oikein mitään aikaan. Ehkäpä täällä kirjoittaakin juuri nuo surkimukset, joiden ei pitäisi olla alalla ollenkaan? Oli kuskeja, jotka toi 250€:n kassan sanoen olleen kiirettä ja sitten he, jotka toi 400€:n kassan ja oli muka hiljaista. Keikkaa on muuallakin, kuin laivarannoissa, huom! Kyllä siellä saa odotella tunnin jos toisenkin. Osaava heittä monen monta keikkaa muualla, kun surkimus istuu laivarannoissa.

        Terveisin hyvää eläkettä nauttiva


      • Anonyymi

        Tossa on totta se että laivarannoissa ja kentältä harvoin ajetaan hyviä kassoja, eikä asemaaukioltakaan.
        Eläkemaksuja kannattaa maksaa tosiaan vähän enempi kuin sen minimin.
        Aloitteleva yrittäjä saa vieläpä alennusta eläkemaksuista olikos 25 pinnaa, joten varsinkin ekat vuodet kannattaa painaa ja maksaa kunnon eläkkeet kun aloittaa yrittämisen.
        Eniten mua ihmetyttää just nää autoilijat jotka joutuvat ajaa 70 kymppisiksi asti?
        Luulisi että olisi pistänyt jo muutamat sadat tonnit fikkaan pahan päivän varalle jos useamman kymmenen vuotta autoillut kuitenkin?
        Itse tunnen pari autoilijaa kotka ajaa vielä yli 70 kymppisinä, mutta kumpikin tekee vaan harrastuksena näitä hommia.
        Ymmärtäähän sen ettei henkisesti pysty lopettamaan kun on ikänsä touhunnut, niin toimettomuus on henkisesti raskasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tossa on totta se että laivarannoissa ja kentältä harvoin ajetaan hyviä kassoja, eikä asemaaukioltakaan.
        Eläkemaksuja kannattaa maksaa tosiaan vähän enempi kuin sen minimin.
        Aloitteleva yrittäjä saa vieläpä alennusta eläkemaksuista olikos 25 pinnaa, joten varsinkin ekat vuodet kannattaa painaa ja maksaa kunnon eläkkeet kun aloittaa yrittämisen.
        Eniten mua ihmetyttää just nää autoilijat jotka joutuvat ajaa 70 kymppisiksi asti?
        Luulisi että olisi pistänyt jo muutamat sadat tonnit fikkaan pahan päivän varalle jos useamman kymmenen vuotta autoillut kuitenkin?
        Itse tunnen pari autoilijaa kotka ajaa vielä yli 70 kymppisinä, mutta kumpikin tekee vaan harrastuksena näitä hommia.
        Ymmärtäähän sen ettei henkisesti pysty lopettamaan kun on ikänsä touhunnut, niin toimettomuus on henkisesti raskasta.

        Olen 74 v. Kuus mukulaa. No on niistä viisi jo isoja ihmisiä. Nuorimmainen tytär on kolmentoista ja aika kallis, joskin rakas kapistus. Ei tullut jemmattua niitä satoja tonneja kun oli kuluja tulojen ohessa. Että pakko on painaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tossa on totta se että laivarannoissa ja kentältä harvoin ajetaan hyviä kassoja, eikä asemaaukioltakaan.
        Eläkemaksuja kannattaa maksaa tosiaan vähän enempi kuin sen minimin.
        Aloitteleva yrittäjä saa vieläpä alennusta eläkemaksuista olikos 25 pinnaa, joten varsinkin ekat vuodet kannattaa painaa ja maksaa kunnon eläkkeet kun aloittaa yrittämisen.
        Eniten mua ihmetyttää just nää autoilijat jotka joutuvat ajaa 70 kymppisiksi asti?
        Luulisi että olisi pistänyt jo muutamat sadat tonnit fikkaan pahan päivän varalle jos useamman kymmenen vuotta autoillut kuitenkin?
        Itse tunnen pari autoilijaa kotka ajaa vielä yli 70 kymppisinä, mutta kumpikin tekee vaan harrastuksena näitä hommia.
        Ymmärtäähän sen ettei henkisesti pysty lopettamaan kun on ikänsä touhunnut, niin toimettomuus on henkisesti raskasta.

        En usko että monikaan iäkäs isäntä "joutuu" jatkamaan yli eläkeiän. Vuosikymmeniä firmaa pyörittäneenä on varmaan vaikea luopua työelämästä yleensäkään. Monet eläkeläiset paikkasivat vuoroja joita kuljettajat ei ajanut. Mitä vikaa siinä? Hoitavat firmaansa! Sallittakoot se heille.


      • Anonyymi

        Kaipa ottanut liikaa maksuja asiakkailta "nahkavisalla".
        Saattaa jälkikäteen joutuu maksaa sitten elareita.
        Silloin ymmärtää, että joutuu painaa pitkää päivää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaipa ottanut liikaa maksuja asiakkailta "nahkavisalla".
        Saattaa jälkikäteen joutuu maksaa sitten elareita.
        Silloin ymmärtää, että joutuu painaa pitkää päivää.

        Ihan tosi!!!!!Mikä sua vaivaa!!!


    • Anonyymi

      Ihan hyvin voisi kieltää yli 50-vuotiailta miehiltä lastenteon. Olisi ainakin teoriassa mahdollisuus kasvattaa lapsensa aikuiseksi asti.

    • Anonyymi

      Kyllä ne kassat ovat vain pienentyneet. osa asiakkaista ei uskalla käyttää taksia kuten ennen, koska median pelottelu, ja teinit varsinkin ovat siirtyneet ubereihin ja yangoihin, koska ovat tottuneet käyttämään näitä jo trävellätessään ulkomailla aikaisemmin ja nyt on niin "siistä kun samalla sovelluksella voi tilaa täälläkin auton". eivät kaikki edes varmana tiedä, että muitakin sovelluksia on, vaan ovat tottuneet käyttämään sitä samaa kuin aina.

      Oma osuutensa kyytien vähenemiseen on uskomani mukaan myös sähköpotkulaudoilla ja kaupunkipyörillä. Ennen kun aloitti vaikka iltavuoron iltapäiväruuhkan aikaan, niin data huusi jatkuvasti. nykyään vaikka aloitaissi neljältä, ekaa kyytiä voi joutua venttamaan tunninkin, eikä mitään "ruuhkaa" ole ollut pitkään pitkään aikaan.

      Siinä kohtaa jos ja kun ravintolat, yritykset, hotellit ja sairaalat siirtyvät käyttämään muuta kuin Taksi Helsinkiä, niin ollaan syvällä kusessa.

      itse lopetan yövuorot nykyisin viimeistään yhdeltä, koska ei kiinnosta venata vaikka jossain kämpin tolpalla kauppatorin kulmalla. Steissin suhteen olen luovuttanut jo kauan sitten. Mihinkään ei ainakaan keskustassa mahdu, ja laidoilla kalastaminen on aivan sattuman kauppaa.

      • Anonyymi

        Näin. On siis pikkuhiljaa kuoleva ammatti, tästä ei voida olla eri mieltä. Taloudessakin on vielä siis kohtuullinen tilanne, mitäpäs sitte, kun talouskin menee lamaan? Autoja on siis aivan liikaa, puolet vois olla vähemmän, niin homma jotensakin kai vielä toimis.

        Ammattina taksi on pilattu täysin! Siis totaalisen täysin!


      • Anonyymi

        Hus sai juuri raippaa, että siellä ei ole kilpailutettu hankintoja lain mukaisesti, mutta tämä tulee muuttumaan. Näinköhän taksit ovat kanssa kohteena...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hus sai juuri raippaa, että siellä ei ole kilpailutettu hankintoja lain mukaisesti, mutta tämä tulee muuttumaan. Näinköhän taksit ovat kanssa kohteena...

        No eihän Hus mitään takseja tilaa. Kela maksaa sairaalakyydit ja ne on jo kilpailutettu


    • Anonyymi

      Kukaan täysjärkinen ei käytä muita kuin LT tai TH.

    • Anonyymi

      Inflaation takia tämän päivän euro ei ole sama kuin eilisen euro. Peräkkäisten vuosien välillä erot ovat tietenkin aika mitättömiä, mutta 10 vuodessa asialla on jo merkitystä. Esimerkiksi tämän hetken 100 euroa on sama asia kuin 90 euroa vuonna 2010 tai 80 euroa vuonna 2002 kun euro otettiin käyttöön. Eli 2000-luvun alussa ajettu 100 euron kassa on verrannollinen 120-125 euron kassaan nykyään. Jos 15 vuotta sitten ajoi 500 euron kassan se on sama kuin tänään ajaisi 615 euron kassan.

      Rahanarvonkertoimet löytyvät tilastokeskuksen sivulta: https://www.stat.fi/til/khi/2018/khi_2018_2019-01-22_tau_001.pdf

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2444
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2143
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1798
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1591
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1525
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1478
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe