Aamuinen ripuli syömisen jälkeen??

Kärsivä

Mulla on joka aamu heti syömisen jälkeen maha kipeä ja kauhea ripuli. Syömisestä n. 5 minuutin päästä pitää jo olla vessassa. Olen TÄYSIN varma että ripuli johtuu juuri syödyistä ruuista, sanokaa mitä sanotte. Tuntuu ettei mikään pysy aamuisin sisällä (paitsi etten oksentele vaan se tulee ripulina ulos). Ja en takuulla ole raskaana.

Joskus illallakin on kauhea ripuli.. Ripuli on etenkin siitä kummallinen, että ensinnäkin se tulee HETI ruokailun jälkeen. Toiseksi se tulee, vaikka söisin esim. vain yhden hedelmän, leivän, maitotuotteita tai mitä vain. Tuntuu etten voi syödä yhtään mitään!

Mahakipua, (etenkin aamu)ripulia, armotonta väsymystä ja ärtyneisyyttä on ollut jo lähes vuoden. Viime keväänä kävin lääkärissä näiden takia, minulta testattiin verikokeilla onko keliakiaa tai maitoallergiaa, otettiin virtsa-ja ulostenäytteet ym.. Mitään ei löytynyt.

Olen 18-vuotias nainen ja ylipainoinen.

Tälläkin hetkellä mahaan koskee ja äsken aamupalan jälkeen piti käydä ripuloimassa kaikki syöty ulos. :(

Voiko mulla olla joku sairaus tai allergia? Miten on mahdollista että ruoka tulee ulos suunnilleen heti kun sen on ehtinyt niellä??

21

21100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myrkkyä

      Itselläni aikaisemmin vaiva johtui maitokahvista, vaiva paheni niin että rasva ja kahvikaan eivät käyneet samalla aterialla. Maidon kun jätin kahvista tilanne rauhoittui niin että voin jo nyt muutaman vuoden jälkeen silloin tällöin kahvin kanssa nauttia myös maitotuotteita (ei kahvissa)

      • Kärsivä

        En juo kahvia, en voi kun siitä se maha vasta sekaisin menee.. ja pahaakinhan se onneksi on. Mutta kiitos kuitenkin.


      • Ei johtunu siitä

        Ai meinaat kuitenkin ettei maitotuotteet ja kahvi mahalaukussa sekoitu?


    • dreidl

      Herkässä kunnossa tuntuu olevan. Kokeile kuituvalmisteiden säännöllistä käyttöä.
      Apteekista saa mm. Vi-siblin -nimistä kuituvalmistetta, joka on toiminut monilla.
      Jätä varmuuden vuoksi toistaiseksi maitotuotteet pois.
      Älä syö mitään huonosti sulavaa toistaiseksi: ei raakoja vihanneksia, ei hedelmiä (banaania kyllä), ei kovasti mausteisia ruokia, ei hernesoppaa, ei kaalisoppaa tai kaalikääryleitä.
      Aloita aamusi kaurapuurolla ja mustikkasopalla.
      Juo vahvaa teetä, ei kahvia.
      Juo aamumehu laimennettuna.
      Voi viedä pari viikkoa, ennen kuin tulokset näkyvät.
      Kun jätät maitotuotteet pois, osta apteekista vaikkapa kalkkia sisältäviä monivitamiinitabletteja.

      • Kärsivä

        Kyllä.. todellakin on kai ihan kriisitilanne tuolla masussa.. Kun luin noita aiempia viestejä, aloin epäillä paksusuolen tulehdusta.. Voisiko olla?

        Ikävää, kun tuntuu että en voi syödä sitten oikein mitään. Mutta pakko kai yrittää, eihän tällaista voi kestää.


      • gastroenterologille
        Kärsivä kirjoitti:

        Kyllä.. todellakin on kai ihan kriisitilanne tuolla masussa.. Kun luin noita aiempia viestejä, aloin epäillä paksusuolen tulehdusta.. Voisiko olla?

        Ikävää, kun tuntuu että en voi syödä sitten oikein mitään. Mutta pakko kai yrittää, eihän tällaista voi kestää.

        koska oireesi viittaavat tulehduksellisiin suolistosairauksiin.


    • mulla

      Siis mulla oli nimenomaan aamuisin ja aamupäivisin vaivaavaa ripulointia pitkään ja sen mukana ilmavaivoja, metelöintiä ja kipuilua. Samat testit tehtiin kuin sullakin. Lopuksi vielä paksunsuolen tähystys. Diagnoosiksi löytyi mikroskooppinen koliitti.

      Yllätys oli, kun tuohon koliittiin ei normaali lääkitys - Asacol - auttanutkaan. Avun sain Questran-nimisestä jauheesta, joka vähentää suolistoon (runsaimmin juuri aamuisin) erittyviä sappihappoja. Eli mulla oli suomeksi sanottuna "sappihapporipuli".

      Aiemmin juoksin aamuisin vessassa monta kertaa ja "vesi lensi". Nyt on ripulointi entistä elämää :)

      • pahamaha

        aiheuttaako sappihapot ripulointia? saako tuota mainitsemaasi tuotetta apteekista ilman reseptiä? Mulla kans aamusin usein ripulia, ei tosin aina. Olen aika varma että siihen vaikuttaa paljo se mitä illalla syön ja lisäks jos aamulla on jonneki lähteminen niin se vetää mahan ripulille. Hävettää. Uskon opiskelujeni vaikuttavan paljon mahaani, koska stressaan kouluasioilla paljon. Vaivan takia en kehtaa mennä mihinkään yöks, koska aamusin se on yhtä ramppaamista vessaan. Vatta rauhottuu vasta sitten ku se on tyhjä ja sitten se onkin vähän aikaa tyytyväinen. Olen huomannut myös sen että jos en tyhjennä mahaa aamulla niin kärsin illalla entistä enemmän ummetuksesta. Samoin jos syön aamulla raskaan aamupalan se kostautuu ummetuksena. Vaikka sanotaan et puuroo pitäs syödä aamusin niin mulla se kyl vaan lisää turvotusta. Aamusin käy hedelmät ja joku pieni leipä.


      • Kärsivä

        Tuo diagnosoitiin siis tähystyksellä? Kuulostaa kyllä tosi ikävältä. :/ Mutta pakko kai se on jos tämä ei tästä asetu.

        Miten tuota voisi kysellä lääkäreiltä, että jos siellä on mikroskooppinen koliitti?

        Saako tuota Questran-lääkettä apteekista ilman reseptiä vai vain reseptillä?

        Sappivaivoja on kyllä tullut joskus aiemminkin epäiltyä. Äitillänikin kun on sappikivi..


      • Kärsivä
        Kärsivä kirjoitti:

        Tuo diagnosoitiin siis tähystyksellä? Kuulostaa kyllä tosi ikävältä. :/ Mutta pakko kai se on jos tämä ei tästä asetu.

        Miten tuota voisi kysellä lääkäreiltä, että jos siellä on mikroskooppinen koliitti?

        Saako tuota Questran-lääkettä apteekista ilman reseptiä vai vain reseptillä?

        Sappivaivoja on kyllä tullut joskus aiemminkin epäiltyä. Äitillänikin kun on sappikivi..

        ... jos tarkoitit metelöinnillä kauheaa ääntä vatsasta vähän väliä niin tuo on ainakin tuttua! Ihan totta, mutta kerran mun sisko luuli (viime kesänä) että ulkona on ukonilma, mutta se oli mun maha! ;) Ja toi on aika kiusallista, varsinkin koulussa.


      • mulla

        Ei saa tuota Questran-jauhetta apteekista ilman reseptiä eli lääkärillä pitää käydä. Ja itseasiassa lääke on tarkoitettu varsinaisesti korkean kolesterolin hoitoon, mutta joillain se auttaa myös ripulointiin (näin siis mulla - korkeasta kolesterolista eo ole koskaan kärsinyt).

        Ja tarkoitin nimenomaan metelöintiä, jota vatsa piti, siis ulkopuolisetkin sen kuulivat.

        Itse ripuli oli mulla siis jatkuvaa eli oikeastaan aina "vesi lensi" kun asialle meni. Aamuisin ja aamupäivisin vaan joutui ramppaamaan useammin, päivän mittään käynnit vähän harvenivat. Joillain saattaa yöt olla tosi pahaa vessassa juoksemista, mutta minä sain kyllä yöt nukkua rauhassa.

        Niin ja vielä. Mulla ei ollut ruualla mitään vaikutusta ripulointiin. Siis ihan sama mitä söi, kaikki tuli ulos aikanaan ns. "vetenä". Ja kun tarve tuli, niin siinä ei kyllä paljoa odoteltu, vessa piti löytyä nopeasti.


    • helppiä

      Tutun kuuloista. Itse en voi syödä maitotuotteita, vaikka ei ole allergiaa. Maha oli kurjassa kunnossa, etenkin aamuisin. Löysin apua Fitline basic bio plus nimisestä jauheesta, jota sekoitan lasiin vettä ja nautin aamupalan kanssa. Vähän on turhan kallista ainetta, mutta en jättäisi mistään hinnasta pois. Menee sitä rahaa (vielä) turhempaankin.. Olen käyttänyt tuotetta yli 3v. Joku nyt syyttää mainostamisesta, mutta tämä tarina on tosi. Ainakin omalla kohdallani.

    • pököööööö

      Olen nyt muutaman päivän selvinnyt ilman vatsavaivoja kun siirryin keliaakikon ruokavalioon.
      Jopa maitokahvi ei enää tee pahaa. Luulin syyn olevan siinä. Todennäköisempää taitaa olla,että olen
      allerginen viljalle.

    • herpderphurrdurr

      No lol ei se ruoka tossa ajassa voi mennä läpi, se varmaan vaan laukaisee sen ja edellispäivän ruuat tulee ulos

    • näpänii

      paksusuolen vaivalta kuulostaa ,itselläni 15v. sitten samat oireet kuin aloittajalla. hoidettu oireettomaksi 10v. sitten.

      • 8-3

        etpä sitten viitsinyt kertoa, että miten hoidettiin ja mikä diagnoosi..


    • Mulle on tehty kaikki mahdolliset kokeet ripuliin. Mikään ei tuntunut auttavan.
      Tällainen Argilla verde savijauhe auttaa ripuliin ym. En oikein uskonut et savijauhe??
      Mut oli tullu kokeiltua sit kaikkea. Mikään ei auttanut. Luin sit netistä kyseistä aineesta ja siellä kerrottiin et eläimet menee usein loukkaantuneena savikylpyihin.
      Siis se on Aktivoitu vihreä savi. Yks teelusikka lasiin veteen sekoitettuna. Odotetaan 5 min. Pohjalle laskeutunut savi jätetään juomatta.

      http://www.delleco.fi/argital-savituotteet/aktivoitu-vihrea-savi/

      Olikohan ymmärrettävää tekstiä?

    • what

      mullakin on tuon tapaisia oireita nykyisin kun syö nii alkaa mahaan sattuu pirusti ja sit juosta vessaan vähän ajan päästä,en tiiä voiko alkoholilla olla asiaan vaikutusta kun pitkä putki päällä ollu ja sillon en syöny 1-2 kertaa viikon aikana ja nyt lopetin putken.

    • Sappiripuli

      Minäkään en pysty aamulla syömään mitään ilman, että hetken kuluttua vesiripuli juoksee. Vesi ja kumma kyllä valkoviini ei aiheuta ongelmia. En kyllä suosittele jälkimmäistä. Olisikohan kyseessä tuo sappihapporipuli? Iltapäivällä mitkään ruoat eivät aiheuta ripulia.

    • Anonyymi

      Sama juttu täällä. Juurikin piti kesken palaverin lähteä kiireellä vessaan ja tulee paineella. Joskus on muutama aamu, ettei näin käy, muta aika usein kuitenkin ja yleensä aamupalan jälkeen.

      Aamupala oli kauraleipäpala juustolla ja hevosenlihatuotteella, pala tomaattia ja puoli purkkia viiliä sekä muki teetä ilman lisukkeita.

      Joskus on puuroa ja mehukeittoa tai smoothieta ja ehkä kuvittelen, mutta muistelen, että silloin on ollut lievempää.

      Mietin, että pitäisikö mennä lääkäriin, mutta kun mahaa on tutkittu aiemmin vuosia sitten joka tavalla. Ainoastaan joskus 90-luvulla oli ollut 5 vatsahaavaa, jotka sain hoidettua happolääkkeellä ja velliruoilla.

      Itse olen päätellyt että on "vain" ärtyvän suolen oireyhtymä, mutta kun niitä haavoja ja arpia löytyi silloin aikanaan, niin voisi toki olla tuo mainittu koliittikin. Silloinen lääkärini ei tuota varmaan edes tuntenut ja syötti hurjasti antibiootteja ja tulehduskipulääkkeitä.

    • Anonyymi

      Ärtynyt suoli?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe