luottokortin magneettijuova?

Anonyymi

tyhmä kysymys mutta kysyn kuitenkin. mulla sirullinen credit/debit kortti ja sen takapuolella on valkoinen magneettijuova kun yleensä se on ollut musta niin onko se valkoinen juova edes magneettijuova? vai onko magneettijuovat aina mustia?eli jos se siru vaurioituu niin voiko sillä silti maksaa ns höyläämällä siltä valkoiselta juovalta?

12

3416

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä voi. Ja ei, värillä ei ole väliä.

    • Anonyymi

      Kannattaa pyyhkiä magneetilla raitaa. Näin poistuu kaikki epäpuhtaudet ja väri muuttuu mustaksi. Sirulle pitää tehä kans sama homma.

    • Anonyymi

      Koska olette viimeksi käyttäneet raitaa maksuissa? Itse en muista!

    • Anonyymi

      Magneettiraitaa tarvitaan nykyään enää vain lukkojen aukaisuun. Kortin numero on koodattu raidalle ja vain luvalliset pääsevät sisään.

    • Anonyymi

      Muistaakseni viime vuonna lentokoneessa käytettiin magneettijuovaa. Nordean Visa debit ei toiminut, mutta norwegianin kortilla maksu meni läpi..
      Ja lentoyhtiö oli Norwegian

      • Anonyymi

        Ja jotkut pysäköintiautomaatit toimii magneettijuovalla vieläkin. Silloinhan vastuu siirtyy väärinkäytöksissä kauppiaalle jos sirua ei käytetä


    • Anonyymi

      Ulkomailla käytetään vielä paljonkin magneettijuovaa.

    • Anonyymi

      Luottokorteissa on lisäksi vielä kohomerkein luottokortin numero, voimassaolo pvm ja kortin haltijan nimi. Näillä oli ennen käyttöä, kun kortit käytettiin mankelilla. Ei tarvittu siis nettiä ollenkaan. En ole enää aikoihin kohdannut tilannetta, jos kortti olisi mankeloitu.

    • Anonyymi

      "luottokortin magneettijuova?
      eli jos se siru vaurioituu niin voiko sillä silti maksaa ns höyläämällä siltä valkoiselta juovalta?"

      14.09 astui PSD2 directiivi voimaan & sirukorteilta saa vain sirulta lukea, sekä
      Chip&PIN korteilla vain PIN sallittu, allekirjoitus kieletty sirulta. Kortteja ei
      naputella myöskään enään maksupäätteelle. Lisäksi MG juovalta ei saa enään
      lukea tapahtumia, varattu enään EU:n ulkopuolisille käytölle. Luonollisesti
      Chip&signature sallittu tiettyjen markkinoiden korteilta, kuten USA & Australia.

      USA kortit esim. jossa vain MG juova voi tietysti lukea sisään, mutta tuollakin Chip yleistyy, tosin signature muodossa mutta kuitenkin.

    • Anonyymi

      Mitenkäs tätä uutta säännöstä sovelletaan EU:n sisäisillä lennoilla? Chip&PIN? Viimeksi (7/19) ainakin vielä höylättiin korttia.

      • Anonyymi

        'Mitenkäs tätä uutta säännöstä sovelletaan EU:n sisäisillä lennoilla? Chip&PIN? Viimeksi (7/19) ainakin vielä höylättiin korttia.'

        Ensinnäkin PSD2 astui voimaan vasta 14.09.2019.
        Aiemmin oli MG sallittu. Lentoyhtiöillä omat sopimus luokat käytössä, yleensä vain Credit luokan kortit sallittu (ei mitään Debit kortteja lennolla Debit/Visa Electron / Maestro). Siksi Bank Norwegian kelpasi kun Credit. Lentoyhtiöiden soppareissa sovitaan vastuut, lentoyhtiö maksaa jos ongelmia tapahtumassa. Osa yhtiöissä voi käyttää sateliittiyhteyksiä maksupäätteille jos haluaa pienemmät kulut myynilleen.

        Chip&PIN = tapahtuman luenta vain sirulta & kuittaus vain PIN koodilla, ei allekirjoitusta sallittu, poikkeuksena Signature kortit. MG korteilla korkeat kulut, siksi kaikki ei niitä hyväksy, tarra antaa oikeuden tähän.


    • Anonyymi

      Itse kutsuisin sitä valkoista raitaa juovaksi tai viivaksi. Mitään magneettijuovaa siinä ei ole. Mangneettijuovat on poistettu jo vajaa 10v sitten kun tuli sirut

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2062
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      167
      1599
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1537
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1280
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      277
      1137
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      132
      1041
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1003
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      53
      857
    Aihe