"Saulin matkatoverit seisoivat sanattomina. He kuulivat äänen mutta eivät havainneet ketään." apt 9:6
"Ne, jotka olivat kanssani, näkivät valon mutta eivät kuulleet sen ääntä, joka minulle puhui." apt 22:9
Siis kuinka? Kuulivat äänen mutta eivät nähneet mitään vai näkivät valon mutta eivät kuulleet ääntä? Mitä ihmettä Paavali ajatteli väittäessään matkatovereiden sekoilleen. Tainnut Pave ottaa Damaskoksentiellä vähän isommankin huikan kuin vain yhden tuikun kirkasta.
Raamatun satukirjan koomisuus 16.
35
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Saduissa ei tarvitse olla mitään logiikkaa.
Pääasia on, että satu etenee ja satuhahmoille sattuu ja tapahtuu. Valut välkkyy ja ääniä kuuluu tai valot ei vilku, eikä ääniä kuulu tai sitten valot välkkyy ja ääniä ei kuulu tai vain ääniä kuuluu, mutta valot eivät suostu välkkymään? Luukaksen kirjoittamaksi oletettu teksti voi toki ollakin Luukaksen kirjoittama. Tosin, on mahdotonta sanoa kenen Luukaksen.
Jotkut olettavat, että kysessä olisi Paavalin matkatoveri ja lääkäri Luukas... mutta ongelmana on toki se, että Paavelin matkatoveri Luukas olisi tosiaankin osannut sanoa mikä monesta perimätietona kulkeutuneesta Paavalin ja Jeesuksen kohtaamisesta olisi ollut ns. "oikea" versio.
Mutta koska on hyvin kyseenalaista oliko kirjoittaja-Luukas edes Luukas, ja vielä enemmän on syytä epäillä sitä oliko kirjoittaja-Luukas koskaan Paavalia nähnytkään, on todellakin loogista että kirjoittaja-Luukas lainailee teksteihinsä kaiken maailman perimätiedot, ja tavoitteena olla edes jossakin arvauksessaan oikeassa, kirjoittaja-Luukas lainaa tärkeimmät permätiedon kertomukset.
Kyllä joku näistä saattaa hyvinkin olla osittain tositapahtumiin perustuva kertomus. Kaikki on siis hyvin niiden kannalta, jotka sokeasti haluavat uskoa Apt:n historiallisuuteen. Siis sikäli, etteivät vaivaudu lukemaan tekstiä kokonaisuutena...- Anonyymi
Höpöhöpö.
Kirjoittaja sanoo useamman kerran tekstissä, että hän ja Paavali kulkivat yhdessä.
Ensin hylkäsit adventismin, sitten Jeesuksen ja nyt Raamatun. Ei mene kauaa kun olet pesunkestävä ateisti ja Jumalan vihaaja. Anonyymi kirjoitti:
Höpöhöpö.
Kirjoittaja sanoo useamman kerran tekstissä, että hän ja Paavali kulkivat yhdessä.
Ensin hylkäsit adventismin, sitten Jeesuksen ja nyt Raamatun. Ei mene kauaa kun olet pesunkestävä ateisti ja Jumalan vihaaja.Exapin käymien keskustelujen pohjalta ihmettelen kovin, miten voit väittää hänen hyljänneen Jeesuksen. Olet siinä täysin väärässä! Eikä hän ole Raamattuakaan hyljännyt. Se, että haluaa tutustua Raamatun alkuperään ja sen historiaan omakätisesti unohtaen kirkkoisien itse-kuvitellut tulkinnat Raamatusta, ei tee Exapista Raamatun hylkääjää, PÄINVASTOIN! Hän jos joku on tutkinut Raamattua todella paljon ja ymmärtää Raamatusta enemmän kuin moni muu tällä palstalla.
Mutta miten joku voi peukuttaa sitä väitettäsi, että Exapista tulisi pesunkestävä ateisti ja Jumalan vihaaja?Advis kirjoitti:
Exapin käymien keskustelujen pohjalta ihmettelen kovin, miten voit väittää hänen hyljänneen Jeesuksen. Olet siinä täysin väärässä! Eikä hän ole Raamattuakaan hyljännyt. Se, että haluaa tutustua Raamatun alkuperään ja sen historiaan omakätisesti unohtaen kirkkoisien itse-kuvitellut tulkinnat Raamatusta, ei tee Exapista Raamatun hylkääjää, PÄINVASTOIN! Hän jos joku on tutkinut Raamattua todella paljon ja ymmärtää Raamatusta enemmän kuin moni muu tällä palstalla.
Mutta miten joku voi peukuttaa sitä väitettäsi, että Exapista tulisi pesunkestävä ateisti ja Jumalan vihaaja?Joo, pesunkestävä kyllä olen (jo lukuisilla suihkushampoilla ja pesuharjoilla testattu), mutta ateistia minusta ei kyllä hevillä saa.
Anonyymi kirjoitti:
Höpöhöpö.
Ensin hylkäsit adventismin, sitten Jeesuksen ja nyt Raamatun. Ei mene kauaa kun olet pesunkestävä ateisti ja Jumalan vihaaja."Kirjoittaja sanoo useamman kerran tekstissä, että hän ja Paavali kulkivat yhdessä."
JOS kirjoittajan oma väite pitää paikkaansa (Paavalihan ei moista väitettä koskaan esittänyt), kerropa minulle miten on mahdollista että sama tyyppi (Apt kirjoittaja) ei sitten tosiaankaan osannut esittää YHTÄ (Paavalilta kuulemaansa) totuutta Paavalin ja Jeesuksen kohtaamisesta ???
Kyllähän nyt lapikin ymmärtää, että jos Apt kirjoittaja esittää monta eri versiota, niin ne versiot eivät kertakaikkiaan voiolla kaikki tosia. Ja nos Apt kirrjoittaja todistetuspi kirjoittaa diipadaapaa tästä yhdestä asiasta, niin millä ihmeellä hänen väitteensä muista asioista - kuten Jerusalemin kokouksesta - voitaisiin ikinä tulkita absoluuttisiksi totuuksiksi ???
Luotettavuus ei tule helposti, mutta sen voi menettää yhdellä ainoalla valheella. Ainoa kysymys siis onkin, valehteliko Apt kirjoittaja 2, 3, 4, vai useammassa kohdassa... luotettavuutta ei kyseisellä hemmolla minun silmissäni ole, eikä kenenkään muidenkaan, joka on edes itselleen rehellinen.
- Anonyymi
Ensimmäinen todistus on Luukkaan tutkimusta ja toinen Paavalin henkilökohtainen kertomus asiasta.
- Anonyymi
Taas tämä sama koomisuuspelle heittää näitä lauseyhteydestään irtireväistyjä tekstejä tänne. Hohhoijaa.
- Anonyymi
Ne olivat kylläkin ihan kokonaisia lauseita. Ei siis ole irroitettu lauseyhteydestä mitenkään.
Valheesi ei siis meitä hetkauta.
Uskovaisuus nyt vain on valhellisessa maailmassa elämistä ja sen valheellisuuden puolustamista kaikin keinoin. Valheet pyritään peittämään toisilla valheilla ja keksitään selityksiä valheille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne olivat kylläkin ihan kokonaisia lauseita. Ei siis ole irroitettu lauseyhteydestä mitenkään.
Valheesi ei siis meitä hetkauta.
Uskovaisuus nyt vain on valhellisessa maailmassa elämistä ja sen valheellisuuden puolustamista kaikin keinoin. Valheet pyritään peittämään toisilla valheilla ja keksitään selityksiä valheille.Höpöhöpö.
Jos lukisitte koko tekstin, tietäisitte, ettei noissa oikeasti ole ristiriitaa. Yksittäisen lauseen lukeminen irti asiayhteydestään on asioiden vääristelyä.
Mutta turhaanhan teiltä panettelijoilta totuuden sanoja voisi odottaa.
- Anonyymi
Mitä ristiriitaa noissa muka on?
Ensin tulee valonväläys, jonka kaikki näkevät, mutta vain Paavali kuulee äänen taivaasta. Sen jälkeen Jeesus puhuu Paavalin kanssa. Kaikki kuulevat äänen, mutta vain Paavali näkee Jeesuksen.
Eihän tässä ole mitään ristiriitaa. Mikä mättää?- Anonyymi
Jos sinua ei olisi aivopesty lahkossa uskomaan satuja ja kuvittelemaan harhoja niin osaisit katsoa asiaa kokonaan ulkopuolisen ja kristinuskosta osattoman silmin niin kyllä ymmärtäisit sen.
Ehkä tämän kohdan tarkoitus on vain osoittaa, että apostoli Paavali oli pimeyden ruhtinas. Sanoihan hän tuon ruhtinaan kääntävän valon pimeydeksi ja pimeyden valoksi. Siis myös äänen äänettömälle ja valon valottomuudeksi jne.
Tämä kohta varoittaa tarkkoja lukijoita Paavalin kyvystä kääntää asiat päälaelleen. Niinhän hän käänsi myös hengen ja lihan ominaisuudet toisiksi. Henki nimittäin on irstas, kärsimätön ja kova kun taas liha on lempeä, siveellinen ja pitkämielinen. Apostoli Paavali väitti aivan päinvastaista kuin mikä on totuus. Hän osottautui tässä ihmiskunnan eli lihan viholliseksi kun ryhtyi parjaamaan turhaan valheellisesti lihaa toiseksi kuin mitä se on.- Anonyymi
Tekstisi on valhetta alusta loppuun.
Eihän noissa jakeissa ole MITÄÄN ristiriitaa. Lukisit ajatuksella. Se on ihan ymmärrettävää suomenkieltä.
Apt 9:6 sanoo: Saulin matkatoverit seisoivat sanattomina. Apt 22:9 ei sano asiast mitään. EI RISTIRIITAA
Apt. 9:6 sanoo, että he kuulivat äänen ja Apt 22:9 tarkentaa, että he eivät kuullet minkään puhujan ääntä, nimittäin sen, joka Saulille puhui. Toisin sanoen he kuulivat jonkun äänen mutta ei puhetta. Tämä käy hyvin selkeästi esille tekstistä mutta aloittaja ei näköjään ymmärrä lukemaansa. EI RISTIRIITAA
Raamatussa kuvataan esim. Jumalan ääntä ukkosen ääneksi, ehkäpä he kuulivat ukkosen mutta Saul kuuli kuitenkin Jeesuksen puhetta. Ei siksi, että Jeesus olisi Jumala, sillä hän ei ole Jumala vaan ihka aito ihminen, jonka Jumala korotti herraksi.
Apt 9:6 sanoo, että he eivät havainneet KETÄÄN. Ketään viittaa persoonaan. Apt 22:9 mukaan he kuitenkin näkivät valon. He eivät siis nähdeet ihmista vaan valon. EI RISTIRIITAA
Kaikilla ei ole sisälukutaitoa.- Anonyymi
Paavali ja seuru siis kohtasivat taivaalta pudonneen meteoriitin, mutta vain Paavali ruumiistaan ehkä irtaantuneena -ei osannut sitä itsekkään sanoa- ja kolmanteen taivaaseen temmattuna kohtasi Jeesuksen.
Tähdet ja avaruus 26.04.2015 | Sakari Nummila
"Tseljabinskin kaltainen tulipallo saattoi muuttaa kristinuskon historian
Noin kaksituhatta vuotta sitten Saul-niminen mies koki jotain, millä oli myöhemmin suuri vaikutus länsimaiden historiaan.
Uuden testamentin mukaan Saul näki taivaalla kirkkaan valon, joka sokaisi hänet. Kokemus sai hänet kääntymään kristinuskon vainoajasta sen puolelle ja vaihtamaan nimensä Paavaliksi. Apostoleista merkittävimpänä hän vaikutti monin tavoin kristinuskon historiaan.
Planetary Science -instituutin William Hartmannilla on hieman erilainen taivaallinen selitys ilmiölle.
"Kaikki kuvaukset sopivat täydellisesti tulipalloon", Hartmann kertoo. "Jos tuo ensimmäisen vuosisadan dokumentti olisi ollut missä tahansa muualla kuin Raamatussa, se olisi ollut suoraviivainen tarina."
Hartmannin mukaan kyseessä olisi voinut olla poikkeuksellisen suuri tulipallo, jollaisia törmää maapalloon noin kerran sadassa vuodessa. Edellinen tapahtui vuonna 2013. Venäjän Tseljabinskin tulipallo loisti jopa kolme kertaa kirkkaampana kuin Aurinko. Näin voimakas ultraviolettisäteily voi aiheuttaa väliaikaisen sokeuden.
Paavalin kumppaneineen kerrotaan myös muun muassa pudonneen maahan. Harmannin mukaan kyseessä voisi olla tulipalloon liittynyt paineaalto, jollainen vei Tseljabinskin tapauksessa ihmisiltä jalat alta.
Hartmannin esittämä argumentointi on mahdollista vasta nyt, sillä ennen Tseljabinskiä ei ollut kunnollisia havaintokertomuksia kaikkein suurimmista tulipalloista. Ilman konkreettisia todisteita tulipallon osuutta tapahtumiin on kuitenkin mahdotonta varmistaa.
Aiheesta lisää New Scientist (englanniksi)"
www.newscientist.com/article/mg22630183-700-falling-meteor-may-have-changed-the-course-of-christianity/#.VToRBq3tmko
www.avaruus.fi/uutiset/tahtiharrastus-ja-taivaanilmiot/tseljabinskin-kaltainen-tulipallo-saattoi-muuttaa-kristinuskon-historian.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavali ja seuru siis kohtasivat taivaalta pudonneen meteoriitin, mutta vain Paavali ruumiistaan ehkä irtaantuneena -ei osannut sitä itsekkään sanoa- ja kolmanteen taivaaseen temmattuna kohtasi Jeesuksen.
Tähdet ja avaruus 26.04.2015 | Sakari Nummila
"Tseljabinskin kaltainen tulipallo saattoi muuttaa kristinuskon historian
Noin kaksituhatta vuotta sitten Saul-niminen mies koki jotain, millä oli myöhemmin suuri vaikutus länsimaiden historiaan.
Uuden testamentin mukaan Saul näki taivaalla kirkkaan valon, joka sokaisi hänet. Kokemus sai hänet kääntymään kristinuskon vainoajasta sen puolelle ja vaihtamaan nimensä Paavaliksi. Apostoleista merkittävimpänä hän vaikutti monin tavoin kristinuskon historiaan.
Planetary Science -instituutin William Hartmannilla on hieman erilainen taivaallinen selitys ilmiölle.
"Kaikki kuvaukset sopivat täydellisesti tulipalloon", Hartmann kertoo. "Jos tuo ensimmäisen vuosisadan dokumentti olisi ollut missä tahansa muualla kuin Raamatussa, se olisi ollut suoraviivainen tarina."
Hartmannin mukaan kyseessä olisi voinut olla poikkeuksellisen suuri tulipallo, jollaisia törmää maapalloon noin kerran sadassa vuodessa. Edellinen tapahtui vuonna 2013. Venäjän Tseljabinskin tulipallo loisti jopa kolme kertaa kirkkaampana kuin Aurinko. Näin voimakas ultraviolettisäteily voi aiheuttaa väliaikaisen sokeuden.
Paavalin kumppaneineen kerrotaan myös muun muassa pudonneen maahan. Harmannin mukaan kyseessä voisi olla tulipalloon liittynyt paineaalto, jollainen vei Tseljabinskin tapauksessa ihmisiltä jalat alta.
Hartmannin esittämä argumentointi on mahdollista vasta nyt, sillä ennen Tseljabinskiä ei ollut kunnollisia havaintokertomuksia kaikkein suurimmista tulipalloista. Ilman konkreettisia todisteita tulipallon osuutta tapahtumiin on kuitenkin mahdotonta varmistaa.
Aiheesta lisää New Scientist (englanniksi)"
www.newscientist.com/article/mg22630183-700-falling-meteor-may-have-changed-the-course-of-christianity/#.VToRBq3tmko
www.avaruus.fi/uutiset/tahtiharrastus-ja-taivaanilmiot/tseljabinskin-kaltainen-tulipallo-saattoi-muuttaa-kristinuskon-historian.html"ruumiistaan ehkä irtaantuneena -ei osannut sitä itsekkään sanoa- ja kolmanteen taivaaseen temmattuna"
Mistä tämä tulee? Apt 9: 7 Ja miehet, jotka matkustivat hänen kanssansa, seisoivat mykistyneinä: he kuulivat kyllä äänen, mutta eivät ketään nähneet.
Apt 22: 9 Ja minun seuralaiseni näkivät kyllä valon, mutta eivät kuulleet sen ääntä, joka minulle puhui.
Kuulivatko siis äänen (molemmissa kreik: akouo; phones) vai ei ? Phones ei ole ukkosen ääntä, vaan ihmisen (tai esim. instrumentin tuottamaa, "ymmärrettävää") ääntä.
Tässä on kyllä täysin sovittamaton ristiriita.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"ruumiistaan ehkä irtaantuneena -ei osannut sitä itsekkään sanoa- ja kolmanteen taivaaseen temmattuna"
Mistä tämä tulee?Tästä...
2Cor. 12:1 Minun täytyy kerskata; se tosin ei ole hyödyllistä, mutta minä siirryn nyt näkyihin ja Herran ilmestyksiin.
2 Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen-oliko hän ruumiissaan, en tiedä, vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää. 3 Ja minä tiedän, että tämä mies-oliko hän ruumiissaan vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää- 4 temmattiin paratiisiin ja kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua.
5 Tästä miehestä minä kerskaan, mutta itsestäni en kerskaa, paitsi heikkoudestani. 6 Sillä jos tahtoisinkin kerskata, en olisi mieletön, sillä minä puhuisin totta; mutta minä pidättäydyn siitä, ettei kukaan ajattelisi minusta enempää, kuin mitä näkee minun olevan tai mitä hän minusta kuulee. 7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi. 8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"ruumiistaan ehkä irtaantuneena -ei osannut sitä itsekkään sanoa- ja kolmanteen taivaaseen temmattuna"
Mistä tämä tulee?Se vkelä että toinen on ajoitettu vuosien 55–56 jaa. välille kun Paavali oli kolmannella ja viimeisellä lähetysmatkallaan. Tempaaminen on siis tapahtunut joskus 41-42 jaa. aikana kaiketi Troaksessa.
- Anonyymi
Exap kirjoitti:
Apt 9: 7 Ja miehet, jotka matkustivat hänen kanssansa, seisoivat mykistyneinä: he kuulivat kyllä äänen, mutta eivät ketään nähneet.
Apt 22: 9 Ja minun seuralaiseni näkivät kyllä valon, mutta eivät kuulleet sen ääntä, joka minulle puhui.
Kuulivatko siis äänen (molemmissa kreik: akouo; phones) vai ei ? Phones ei ole ukkosen ääntä, vaan ihmisen (tai esim. instrumentin tuottamaa, "ymmärrettävää") ääntä.
Tässä on kyllä täysin sovittamaton ristiriita.Hmmm... mistäs tiedät, ettei yksi kuullut Jeesuksen ääntä ja toiset taas vaikkapa pasuunoiden ääntä...jazzia tms? ;)
- Advis Anonyymi kirjoitti:
Hmmm... mistäs tiedät, ettei yksi kuullut Jeesuksen ääntä ja toiset taas vaikkapa pasuunoiden ääntä...jazzia tms? ;)
- AdvisYksityiskohdista riippumattakin, jos sama heppu kirjoittaa samasta asiasta kaksi toisistaan eroavaa kertomusta, niin hälytyskellojen pitää soida ja kuuluvasti. Juuri näin tässä tapauksessa,
Apt kirjoittelija kokosi perimätietoa, eikä esittänyt omakohtaista tarinaa.- Anonyymi
Exap kirjoitti:
Apt 9: 7 Ja miehet, jotka matkustivat hänen kanssansa, seisoivat mykistyneinä: he kuulivat kyllä äänen, mutta eivät ketään nähneet.
Tässä on kyllä täysin sovittamaton ristiriita.Apostolien teot 22:3
"Minä olen juutalainen,
syntynyt Kilikian Tarsossa,
mutta kasvatettu tässä kaupungissa
ja Gamalielin jalkojen juuressa opetettu tarkkaan noudattamaan isien lakia;
ja minä kiivailin Jumalan puolesta,
niinkuin te kaikki tänä päivänä kiivailette.
22:4 Ja minä vainosin tätä tietä aina kuolemaan asti,
sitoen
ja heittäen vankeuteen sekä miehiä että naisia,
22:5 niinkuin myös ylimmäinen pappi voi minusta todistaa,
ja kaikki vanhimmat.
Minä sain heiltä myös kirjeitä veljille Damaskoon,
ja minä matkustin sinne tuodakseni nekin,
jotka siellä olivat,
sidottuina Jerusalemiin rangaistaviksi.
22:6 Niin tapahtui,
kun minä matkalla ollessani lähestyin Damaskoa,
että keskipäivän aikaan yhtäkkiä taivaasta leimahti suuri valo minun ympärilläni;
22:7 ja minä kaaduin maahan
ja
kuulin
äänen
sanovan
minulle:
'Saul,
Saul,
miksi vainoat minua?'
22:8 Niin minä vastasin:
'Kuka olet,
herra?'
Ja hän sanoi minulle:
'Minä
olen
Jeesus
Nasaretilainen,
jota
sinä
vainoat.'
22:9 Ja minun seuralaiseni näkivät kyllä valon,
mutta eivät kuulleet sen ääntä,
joka minulle puhui.
22:10 Ja minä sanoin:
'Herra, mitä minun pitää tekemän?'
Herra sanoi minulle:
'Nouse ja mene Damaskoon,
niin siellä sinulle sanotaan kaikki,
mikä sinulle on tehtäväksi asetettu.'
22:11 Ja kun minä sen valon kirkkaudesta tulin sokeaksi,
taluttivat seuralaiseni minua kädestä,
ja niin minä tulin Damaskoon.
22:12 Ja eräs mies,
hurskas lain mukaan,
nimeltä Ananias,
josta kaikki siellä asuvat juutalaiset todistivat hyvää,
22:13 tuli minun luokseni,
astui eteeni
ja sanoi minulle:
'Saul,
veljeni,
saa näkösi jälleen.'
Ja sillä hetkellä minä sain näköni
ja katsoin häneen.
22:14 Niin hän sanoi:
'Meidän isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan hänen tahtonsa
ja näkemään Vanhurskaan
ja kuulemaan hänen suunsa äänen;
22:15 sillä sinä olet oleva hänen todistajansa kaikkien ihmisten edessä,
sen todistaja,
mitä olet nähnyt
ja kuullut.
22:16 Ja nyt,
mitä viivyttelet?
Nouse,
huuda avuksi hänen [Jeesuksen] nimeä
ja anna kastaa itsesi
ja pestä pois syntisi.'
22:17 Kun olin palannut Jerusalemiin,
tapahtui minun rukoillessani pyhäkössä,
että minä jouduin hurmoksiin
22:18 ja näin hänet.
Ja hän sanoi minulle:
'Riennä
ja lähde pian pois Jerusalemista,
sillä he eivät ota vastaan sinun todistustasi minusta.'
22:19 Ja minä sanoin:
'Herra,
he tietävät itse,
että minä panin vankeuteen
ja ruoskitin jokaisessa synagoogassa niitä,
jotka uskoivat sinuun.
22:20 Ja kun Stefanuksen,
sinun todistajasi,
veri vuodatettiin,
olin minäkin läsnä,
hyväksyin sen
ja vartioin hänen surmaajainsa vaatteita.'
22:21 Ja hän sanoi minulle:
'Mene,
sillä minä lähetän sinut kauas pakanain tykö.'"
22:22 Tähän sanaan asti he kuuntelivat häntä;
mutta silloin he korottivat äänensä ja sanoivat:
"Pois maan päältä tuommoinen!
Sillä ei hän saa elää." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Apostolien teot 22:3
"Minä olen juutalainen,
syntynyt Kilikian Tarsossa,
mutta kasvatettu tässä kaupungissa
ja Gamalielin jalkojen juuressa opetettu tarkkaan noudattamaan isien lakia;
ja minä kiivailin Jumalan puolesta,
niinkuin te kaikki tänä päivänä kiivailette.
22:4 Ja minä vainosin tätä tietä aina kuolemaan asti,
sitoen
ja heittäen vankeuteen sekä miehiä että naisia,
22:5 niinkuin myös ylimmäinen pappi voi minusta todistaa,
ja kaikki vanhimmat.
Minä sain heiltä myös kirjeitä veljille Damaskoon,
ja minä matkustin sinne tuodakseni nekin,
jotka siellä olivat,
sidottuina Jerusalemiin rangaistaviksi.
22:6 Niin tapahtui,
kun minä matkalla ollessani lähestyin Damaskoa,
että keskipäivän aikaan yhtäkkiä taivaasta leimahti suuri valo minun ympärilläni;
22:7 ja minä kaaduin maahan
ja
kuulin
äänen
sanovan
minulle:
'Saul,
Saul,
miksi vainoat minua?'
22:8 Niin minä vastasin:
'Kuka olet,
herra?'
Ja hän sanoi minulle:
'Minä
olen
Jeesus
Nasaretilainen,
jota
sinä
vainoat.'
22:9 Ja minun seuralaiseni näkivät kyllä valon,
mutta eivät kuulleet sen ääntä,
joka minulle puhui.
22:10 Ja minä sanoin:
'Herra, mitä minun pitää tekemän?'
Herra sanoi minulle:
'Nouse ja mene Damaskoon,
niin siellä sinulle sanotaan kaikki,
mikä sinulle on tehtäväksi asetettu.'
22:11 Ja kun minä sen valon kirkkaudesta tulin sokeaksi,
taluttivat seuralaiseni minua kädestä,
ja niin minä tulin Damaskoon.
22:12 Ja eräs mies,
hurskas lain mukaan,
nimeltä Ananias,
josta kaikki siellä asuvat juutalaiset todistivat hyvää,
22:13 tuli minun luokseni,
astui eteeni
ja sanoi minulle:
'Saul,
veljeni,
saa näkösi jälleen.'
Ja sillä hetkellä minä sain näköni
ja katsoin häneen.
22:14 Niin hän sanoi:
'Meidän isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan hänen tahtonsa
ja näkemään Vanhurskaan
ja kuulemaan hänen suunsa äänen;
22:15 sillä sinä olet oleva hänen todistajansa kaikkien ihmisten edessä,
sen todistaja,
mitä olet nähnyt
ja kuullut.
22:16 Ja nyt,
mitä viivyttelet?
Nouse,
huuda avuksi hänen [Jeesuksen] nimeä
ja anna kastaa itsesi
ja pestä pois syntisi.'
22:17 Kun olin palannut Jerusalemiin,
tapahtui minun rukoillessani pyhäkössä,
että minä jouduin hurmoksiin
22:18 ja näin hänet.
Ja hän sanoi minulle:
'Riennä
ja lähde pian pois Jerusalemista,
sillä he eivät ota vastaan sinun todistustasi minusta.'
22:19 Ja minä sanoin:
'Herra,
he tietävät itse,
että minä panin vankeuteen
ja ruoskitin jokaisessa synagoogassa niitä,
jotka uskoivat sinuun.
22:20 Ja kun Stefanuksen,
sinun todistajasi,
veri vuodatettiin,
olin minäkin läsnä,
hyväksyin sen
ja vartioin hänen surmaajainsa vaatteita.'
22:21 Ja hän sanoi minulle:
'Mene,
sillä minä lähetän sinut kauas pakanain tykö.'"
22:22 Tähän sanaan asti he kuuntelivat häntä;
mutta silloin he korottivat äänensä ja sanoivat:
"Pois maan päältä tuommoinen!
Sillä ei hän saa elää."KR 1933/-38
Luuk. 24:45 Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.
24:42 Niin he antoivat hänelle palasen paistettua kalaa.
24:43 Ja hän otti ja söi heidän nähtensä.
24:44 Ja hän sanoi heille:
"Tätä tarkoittivat minun sanani,
kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne,
että kaiken pitää käymän toteen,
mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa
ja profeetoissa
ja psalmeissa."
24:45 Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.
24:46 Ja hän sanoi heille:
"Niin on kirjoitettu,
että Kristus oli kärsivä
ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista,
24:47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille,
alkaen Jerusalemista.
24:48 Te olette tämän todistajat.
24:49 Ja katso, minä lähetän teille sen,
jonka minun Isäni on luvannut;
mutta te pysykää tässä kaupungissa,
kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta." - Anonyymi
Exap kirjoitti:
Tässä on kyllä täysin sovittamaton ristiriita.Ei ole. Johan se todettiin.
- Anonyymi
On ihan pakko kajota advareille niin tärkeisiin Johanneksen ilmestyksiin.
Tarinat ovat villiä luettavaa! Mitään tolkkua niissä ei ole. Muistuttavat delirium- vaihetta pitkään jatkuneen juomaputken jälkeen.
Lienee Johannes kokenut aika hurjia kramppeja, kun pisteli kirjankin poskeensa.
Kukaan tervejärkinen ei jaksa uskoa enustuksi muuksi kuin houreiksi tai tarkoitushakuiseksi säikyttelyksi. Jota jumalalla peloitteluksi myös kutsutaa.- Anonyymi
Väität noin, kun et ymmärrä lukemaasi, etkä niitä kielikuvia, joihin teksti perustuu. Me uskovat sen sijaan ymmärrämme. Mutta sinulla nyt ei sitten toivoa olekaan.
- Anonyymi
"Muistuttavat delirium- vaihetta pitkään jatkuneen juomaputken jälkeen.
Lienee Johannes kokenut aika hurjia kramppeja, kun pisteli kirjankin poskeensa."
Sinulla on ilmiselvästi kokemusta deliriumeista sun muista. Kerro lisää.
- Anonyymi
Koomisuuspellellä taitaa olla vähän heikko mielikuvitus.
- Anonyymi
Satujen ymmärtämiseen tarvitaan lapsen mielisyyttä.
Uskovaisen täytyy olla lapsen mielinen, kuten Raamatun saduissakin todetaan.
Adventistitkin ovat mielikuvitusolentojen lapsia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Satujen ymmärtämiseen tarvitaan lapsen mielisyyttä.
Uskovaisen täytyy olla lapsen mielinen, kuten Raamatun saduissakin todetaan.
Adventistitkin ovat mielikuvitusolentojen lapsia.Valheesi ei meitä hetkauta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valheesi ei meitä hetkauta.
Osoitit juuri olevasi lapsenmielinen herkkäuskoinen uskonlahkon kusettama marionetti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osoitit juuri olevasi lapsenmielinen herkkäuskoinen uskonlahkon kusettama marionetti.
Valitettavaa on vain se, että nämä uskonharhaiset ovat sen narsistisen omahyväisen pykopaatin Jahven lapsia. Ei ole omena kauas puusta pudonnut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valitettavaa on vain se, että nämä uskonharhaiset ovat sen narsistisen omahyväisen pykopaatin Jahven lapsia. Ei ole omena kauas puusta pudonnut.
Tempaistaan ylös uudestaan harhaisille uskovaisille tiedoksi.
- Anonyymi
Ihme, ettei sitä Saulia tempaistu ylös siinä tarinassa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin5910945Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh174591Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r333977Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.4412228Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142180Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2601638FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01421Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu771230Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101165- 391126