Psykoosipotilaan kysymys?

Anonyymi

Tein aiheesta aloituksen myös kysy terveydestä palstalle mutta ajattelin kysyä täältäkin koska täällä voi olla eniten ihmisiä joilla on samanlaista taustaa kuin minullakin.

Eli olen toisinaan huomannut aivojeni toimivan merkillisellä tavalla.

Kerran esimerkiksi ollessani Helsingin metroasemalla huomasin hetkellisesti kuinka metroaseman aikataulunäyttö alkoi alkoi liikkua oikealta vasemmalle, tämän sai aikaan se, että hetkeä aiemmin oli näytön alaosassa ollut tiedote joka näkyi liukuvana tekstinä. Tuo liike sai aikaan sen, että sekunnin verran koko näyttö näytti siltä kuin sillä olevat kellonajat olisivat liikkuneet liukumalla oikealta vasemmalle.

Kerran on tapahtunut niinkin, että kun joku ihminen on puhunut olen ollut kuulevinani hänen äänensä tulevan jostain toisesta suunnasta kuin missä hän on itse fyysisesti sijainnut.

Näihin tilanteisiin on saattanut vaikuttaa myös väsymys esimerkiksi olen tällaisen kokemuksen sattuessa ollut nukkunut vain lyhyet yöunet kevyttä koiranunta.

Psyykkisten sairauksien vaikutukset täytyy tietysti huomioida, minulla on aiemmin puhjennut psykoosi jota on hoidettu Risperidon lääkityksellä.

Nämä ovat olleet todella harvinaisia tapahtumia ja kumpikin on tapahtunut 40-vuotisen elämäni aikana vain kerran.

Olen kuitenkin utelias tietämään onko paljon muita ihmisiä ja mahdollisesti samanlaisella taustalla joilla on vastaavanlaisia kokemuksia ja minkähän niminen tällainen ilmiö mahtaa olla?

5

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Risperidoni-päissään saattaa nähdä vaikka ufoja. Vähemmän kamaa niin helpottaa.

      • Anonyymi

        Ai niin tämähän on Suomi24, koittaapa nyt täältä saada jotan asiallisia vastauksia.
        Ja edelliselle kirjoittajalle tiedoksi Risperidon ei ole mikään huume vaan lääke jonka pitäisi ehkäistä sitä ufojen näkemistä.


    • Minulla ei ole todettu psykoosia mutta kolmekymmentä vuotta aiemmin olin ahdistunut pakkoajatusteni kanssa ja kun olin varma että muut kuulee ajatukseni. Olin paniikissa ja tätä vaivaa kesti ainakin kymmenen vuotta. Tämä ei ollut jatkuvaa vaan tuli ajoittaisesti ja varsinkin kun olin väsynyt. Sitten myöhemmin tuli masennus johon jouduin hakemaan apua. Nyt myöhemmin kun olen lukenut kaikenlaisia vertaistukipalstoja onkin selvinnyt minulle että en ole ollut yksin näiden ongelmieni kanssa vaan paljon on ollut samojen ongelmien kanssa painivia. Se oli todella ahdistavaa kun kuvittelin muiden tietävän mitä pääkoppani sisällä tapahtui. En voinut puhua kenellekkään näistä ongelmista. En tiedä mitä olisi tapahtunut jos apua olisin hakenut. Olisinko saanut hullun leiman itselleni loppuiäkseni. Vieläkin taistelen elämässäni eteenpäin ja välillä uni karkaa ja joudun ottamaan joskus sillointällöin unilääkkeitä jotta saa univelat kuitattua. Psykoosia on suvussani todettu useilla henkilöillä kuten isoisälläni ja äidilläni ja kahdella serkulla ja se diagnoosi onkin heillä kaikilla vaihtunut skitsofreniaksi.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      "En tiedä mitä olisi tapahtunut jos apua olisin hakenut. Olisinko saanut hullun leiman itselleni loppuiäkseni. "

      On olemassa hyvää hoitoa ja huonoa hoitoa. Katso tuo dokumentti "Avoin dialogi" youtubesta. Siinä on kuvattu hoitoa joka oikeasti auttaa. Tapahtumapaikka Suomen Lappi.

      Moni saa pelkkiä reseptihuumeita ja lisäksi sen hullunleiman.

      Joten et välttämättä menettänyt mitään...

      Skitsofreniadiagnoosi tulee helposti jos joutuu syömään pitkään vahvoja psyykehuumeita. Psykoosilääkkeitä siis, ja epilepsialääkkeitä ja SSRI:tä. Niiden haittavaikutukset ovat sellaisia että tekevät pitkällä aikavälillä skitsofreniankaltaisia oireita.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe