Taas uusi Kotka fani Kouvolasta
Siinä Suomen Alkon myynti laskee kuin lehmän häntä, kun Kotkaan saadaan laivayhteys Viroon. Kyllä riittää viinan ja kaljan ostajia, kun Kotkan, Haminan, Lahden, Lappeenrannan porukat lähtevät liikkeelle.
Ihmetyttää kun olen kotkalaisena tavannut satunnaisilla Viron matkoillani kouvolalaisia mukavia "ostos" matkailijoita omilla matkoillani.
Kouvolasta ei siis käydä Vaalimaalla, Tallinassa eikä Kotkassa, eihän? Ketä ne sitten oli?
Mielpide julkaistu kotkalaisessa mutta ei kouvolalaisessa lehdessä.
https://kymensanomat.fi/mielipide/lukijalta/7fd9c957-71e4-478c-b7de-6639f4917636
Sori kunnon kouvolalaiset
Kotka fani Kari Hänninen
28
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Rantarataa pitkin Kouvolasta Kotkan satamaan ja eikun stig om board. Ei tarvitse lähteä pääkaupungin ruuhkiin jonottelemaan.
- Anonyymi
Kouvola on kaikessa parempi kuin Kotka.
Kouvolan kaupungin tulos on jäämässä nyt 30 miljoonaa euroa miinukselle
Lähes 80 miljoonan euron alijäämä ilman satunnaisia eriä. Satunnaisia tuloja Kouvola sai muun muassa yhteiskoulun tulipalon vakuutuskorvauksista.
Kotkan Puolivuosikatsauksen mukaan koko vuoden 2019 tuloksen ennustetaan jäävän 6,6 miljoonaa euroa alijäämäiseksi 23.8.2019. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kouvola on kaikessa parempi kuin Kotka.
Kouvolan kaupungin tulos on jäämässä nyt 30 miljoonaa euroa miinukselle
Lähes 80 miljoonan euron alijäämä ilman satunnaisia eriä. Satunnaisia tuloja Kouvola sai muun muassa yhteiskoulun tulipalon vakuutuskorvauksista.
Kotkan Puolivuosikatsauksen mukaan koko vuoden 2019 tuloksen ennustetaan jäävän 6,6 miljoonaa euroa alijäämäiseksi 23.8.2019.Unohtunut Kymenlaakson etu ja ratayhteydet
Kymenlaakso on historiallisesti melko yhtenäinen kokonaisuus. Maakunnalla on hyvät edellytykset menestyä tulevaisuudessa. Tämä kuitenkin edellyttää, että päätöksenteossa Kymenlaakson etu todella huomioidaan. Pelkkä väite ei riitä, vaikka sitä toistaisi useampaankin kertaan.
Viime aikoina olemme voineet lukea melko huolestuttavia kannanottoja liittyen Kymsoteen ja rautatieinvestointeihin. Luottamusta ja toiveikkuutta herätti kuitenkin maakuntajohtaja Jaakko Mikkolan kannanotto Kymen Sanomissa 24.9. kun hän totesi: ”Kymenlaakson kokonaisetu on maakuntaliitossa aina edellä.”
Miksi Kymenlaaksossa on kuitenkin lähdetty ajamaan ratahankkeita ilman maakunnan yhtenäistä näkemystä? Tämä ei ole Kymenlaakson etu, eikä myöskään hanketta ajavan kaupungin etu. Asia on kuitenkin edennyt siten, että tällä hetkellä selvitetään kahta eri ratahanketta, joista kumpikaan ei välttämättä ole Kymenlaakson edun mukainen.
Itäinen rantarata on hyvin perusteltu Kotkaan ja Haminaan asti, mutta radan jatkoa Haminasta Luumäelle ei voi perustella Kymenlaakson yhteisellä edulla. Itärata-vaihtoehdosta on melko vaikea löytää mitään taloudellista perustetta. Se ohjaisi tavaraliikenteen Kymenlaaksosta Uudellemaalle. Tästä seuraisi pitkällä tähtäimellä logistiikkakeskusten siirto Kouvolasta kohti pääkaupunkiseutua ja Haminakotkan sataman näivettyminen. Väistämättä tulee mieleen kysymys: ”Mitkä ovat hankkeen päätoimijoiden motiivit”. Kymenlaakson etu se ei ole.
Kymenlaakson pitäisi etsiä pikaisesti yhteinen näkemys ratalinjauksesta, jossa Kotka-Kouvola -yhteys säilyy tavaraliikenteen pääväylänä ja joka jatkossa kehittyy myös henkilöliikenteen merkittäväksi yhteysväliksi. Tämä avaa portin myös Itäisen pohjois-etelä-suuntaisen pääradan syntymiselle tulevaisuudessa ja on siten merkittävä koko Kaakkois-Suomen kannalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Unohtunut Kymenlaakson etu ja ratayhteydet
Kymenlaakso on historiallisesti melko yhtenäinen kokonaisuus. Maakunnalla on hyvät edellytykset menestyä tulevaisuudessa. Tämä kuitenkin edellyttää, että päätöksenteossa Kymenlaakson etu todella huomioidaan. Pelkkä väite ei riitä, vaikka sitä toistaisi useampaankin kertaan.
Viime aikoina olemme voineet lukea melko huolestuttavia kannanottoja liittyen Kymsoteen ja rautatieinvestointeihin. Luottamusta ja toiveikkuutta herätti kuitenkin maakuntajohtaja Jaakko Mikkolan kannanotto Kymen Sanomissa 24.9. kun hän totesi: ”Kymenlaakson kokonaisetu on maakuntaliitossa aina edellä.”
Miksi Kymenlaaksossa on kuitenkin lähdetty ajamaan ratahankkeita ilman maakunnan yhtenäistä näkemystä? Tämä ei ole Kymenlaakson etu, eikä myöskään hanketta ajavan kaupungin etu. Asia on kuitenkin edennyt siten, että tällä hetkellä selvitetään kahta eri ratahanketta, joista kumpikaan ei välttämättä ole Kymenlaakson edun mukainen.
Itäinen rantarata on hyvin perusteltu Kotkaan ja Haminaan asti, mutta radan jatkoa Haminasta Luumäelle ei voi perustella Kymenlaakson yhteisellä edulla. Itärata-vaihtoehdosta on melko vaikea löytää mitään taloudellista perustetta. Se ohjaisi tavaraliikenteen Kymenlaaksosta Uudellemaalle. Tästä seuraisi pitkällä tähtäimellä logistiikkakeskusten siirto Kouvolasta kohti pääkaupunkiseutua ja Haminakotkan sataman näivettyminen. Väistämättä tulee mieleen kysymys: ”Mitkä ovat hankkeen päätoimijoiden motiivit”. Kymenlaakson etu se ei ole.
Kymenlaakson pitäisi etsiä pikaisesti yhteinen näkemys ratalinjauksesta, jossa Kotka-Kouvola -yhteys säilyy tavaraliikenteen pääväylänä ja joka jatkossa kehittyy myös henkilöliikenteen merkittäväksi yhteysväliksi. Tämä avaa portin myös Itäisen pohjois-etelä-suuntaisen pääradan syntymiselle tulevaisuudessa ja on siten merkittävä koko Kaakkois-Suomen kannalta.Voisiko joku vihdoin kertoa onko kehitysyhtiö Kinnon kaikilla 40 asiantuntijalla jotain töitäkin?
Suunnittelevat rantarataa pääkaupunkiseudulta Kotkan kautta Kiinaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisiko joku vihdoin kertoa onko kehitysyhtiö Kinnon kaikilla 40 asiantuntijalla jotain töitäkin?
Suunnittelevat rantarataa pääkaupunkiseudulta Kotkan kautta Kiinaan.Kouvolalainen yrittäjä arvioi, että: "Kouvolalaiset ovat tarkkoja rahoistaan"
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kouvolalainen yrittäjä arvioi, että: "Kouvolalaiset ovat tarkkoja rahoistaan"
Kyllä naurattaa, kun Kouvolassa lakkautetaan ihmisten hyvinvointia ja terveyttä tukevia palveluita siksi, että pystytään ylläpitämään ylikallista kanavahanketta merelle.
Onnittelut iittiläisille. Päijät-Hämeen terkkari Akuutti 24 odotusaika 8—9 tuntia. Vain vettä tarjolla. - Anonyymi
Junayhteyksien parantamisessa Espoon kaupunkiradan pitää olla listan kärkipäässä
Kaikki haluavat nopeita junia, mutta raideliikenteen lisääminen on monimutkainen ja kallis yhtälö.
- Anonyymi
No, sininen vitsi. Sininen huumorimies Lindström meni Kouvolan valtuuston kokouksessa puhujapönttöön kertomaan Kouvolan valtuutetuille että ei aja hallituksessa ja eduskunnassa Kouvolan etuja terveys ja sairaalapalveluissa vaan Kotkan etua, ainoastaan kouvolaiset maksaa kaiken. Pakkanen peesasi, jätti sanomatta syyksi nuo omat kuljetusbisnekset. No nyt tuo kaikki on tätä päivää ja seuraukset tiedetään.
- Anonyymi
Hänninen tarinoista päätellen ilmesti jotain 75-80 v.
- Anonyymi
Kari Hänninen oli ministerin vaalipäällkkö ja on häen pitkäaikainen hyvä ystävä ja lisäksi Jarpan luottomies. Tätä taustaa vasten ihmettelen, että Hänninen kirjoittelee täällä ja syyttää muita "väärien" asioiden nostamisesta esille. Ministeri Audin takapenkiltä aamupöhnässä ei ehdi tien kuntoon keskittyä, joten ystävänä voisivat asiaa Jarpalle valaista.
- Anonyymi
Taas niin kouvolalaista että
Se ei riitä, että haastetaan hallituksessa oppositio. Nyt on haastettava myös hallituskumppanit, kouvolalainen keskustapoliitikko Markku Pakkanen sanoo.
- Anonyymi
Leikkipaikkoja aiotaan vähentää 30:lla koko Kouvolan alueella. Eniten paikkoja katoaa vanhan Kouvolan alueelta
Kouvolan alueella on tällä hetkellä 60 leikkipaikkaa.
KymenSanomien mielipide leikkipaikkaa ei kouvolalaisilta lopeteta. - Anonyymi
Lisää uusia Kotka faneja Harri Helminen (sd.)
Kymenlaakson maakuntahallinto siirtyi äänestyksen jälkeen Kotkasta Kouvolaan.
Maakuntahallituksen kouvolalaisen puheenjohtajan Harri Helmisen (sd.) mukaan asiaa on veivattu niin kauan, ettei eteläkymenlaaksolaisten vastarinta tullut hänelle yllätyksenä.
— Minua harmitti kuitenkin pikkuisen se, että emme voineet yhdessä todeta Kouvolaan siirron olevan oikeudenmukainen ratkaisu, hän sanoo.
Oikeudenmukaisuudella hän tarkoittaa sitä, että sote-puoli on keskitetty Kotkaan.
Kymenlaakson liitolla on 23 vakituista työntekijää. Suurin osa henkilöstöstä asuu Kotkassa.
Toimitilojen uudelleenjärjestelyistä käytiin kesällä yhteistoimintamenettelyt. Niiden yhteydessä osa Kymenlaakson liiton työntekijöistä jätti kannanoton, jonka mukaan päätoimipaikan pitäisi sijaita edelleen Kotkassa.
— Sen allekirjoitti 13 kaikkiaan 23 vakituisesta työntekijästä ja yksi määräaikainen, maakuntajohtaja Jaakko Mikkola kertoo.
Perusteluna oli se, että enemmistö työntekijöistä asuu Kotkassa.
Mikkola korostaa, että eriävän mielipiteen jätti vain osa henkilöstöstä.
PS. Mikkola, enemmistö jätti eriävän mielipiteen, mitäs näistä työntekijöistä Ajetaan 100 km päivässä työmatkoja.
Maakuntajohtaja Jaakko Mikkolan mukaan henki Kymenlaakson liitossa on kuitenkin hyvä.
PS.Eipä taida johtaja maakuntaansa tuntevan! - Anonyymi
Kouvolan säästötalkoissa perataan kaikki mahdollinen — Lautakunnilta tulee nyt tilauksen mukaisesti liukuhihnalta säästöesityksiä ensi vuoden talousarvioon.
Palveluverkkoselvityksille on 6 miljoonan euron säästötavoite. Läpi käydään esimerkiksi koulut, lukiot, varhaiskasvatus, kirjastot, kansalaisopisto, venepaikat, leikkipaikat ja nuorisopalvelut.
Nuokkareilla edessä lakkautus ja muutto
Kouvola suunnittelee Voikkaan, Haanojan ja Elimäen Puljun nuorisotilojen sulkemista ja niiden toimintojen siirtämistä toisaalle.
"Kouvolan" nuoret kiittää. - Anonyymi
Miltä sinusta tuntuu asua menestyksekkäässä, varakkaassa, turvallisessa, huolehtivassa, innovatiivisessa, upeassa, sadunomaisessa Kouvolassa? Ja mitä sinä aiot luoda näiden fiilisten pohjalta meidän kaikkien hyväksi?
Kehua Kotka päivässä - Anonyymi
Kotkasta pyydämme anteeksi kun tämänkin aiheutimme.
Kouvola myöntää: Poksiin ei saatu lääkäreitä, kouvolalaiset matkustivat Kotkaan,
kouvolalaisten asiointi Kotkassa lisääntyi, koska Poksiin ei saatu palkattua erikoissairaanhoidon ammattilaisia.
Lisäksi kustannuksia kasvatti lisääntynyt palvelujen käyttö. Kuluja aiheutui myös siitä, että Kouvola antoi omien lääkäreidensä työaikaa Carealla ja käytti itse omia lääkäreitä kalliimpia ostopalvelulääkäreitä. - Anonyymi
Kotkalaisten wanha johtaja ystävä Kymsotessa
Ismo Korhonen työskenteli viimeisiä päiviä Kouvolan kaupungintalolla. Hän siirtyy virallisesti Kymsoten osallisuuden palvelujen johtajaksi tammikuun alussa. ”Kaikilla on Kymsoten pelipaidat päällä”
— Kymsotessa ei enää puhuta alueista ja niiden osista. On palvelukokonaisuuksia, ja työnteko syntyy, kun puhutaan palveluiden yhteistyöstä.
— Kymsotekaan ei ole virhe. Kouvolan kaupunki ei ehkä onnistunut täysin tavoitteissaan. Vaikea on lähteä viranhaltijana poliitikkoja arvostelemaan, mutta meiltä puuttuu ehkä yhteinen pelikirja. Tämä on ollut sooloilua, ja Kotka vie meitä aina sata nolla, jos näin mennään jatkossakin. - Anonyymi
Kouvolan kaupungin virkamiesjohto hakee rakentajaa suoratamolle Ruskeasuolle. Kaupunki on laittanut hankinta-ilmoituksen HILMA:n sivuille tarkoituksena löytää riittävän vakavarainen rakennusliike, kuten Lemminkäinen Oy, joka rakentaisi ja ylläpitäisi Ratamo-keskusta. Hakuaika päättyy 24.2.2014.
Rakentaminen on tarkoitus aloittaa keväällä 2015 ja kohde valmistuu syksyllä 2017. Sen jälkeen entinen aluesairaala on tyhjä potilaista ja työntekijöistä. Myös psykiatrisen sairaalan tulevaisuus Sairaalamäellä on epävarmaa. - Anonyymi
Myöhästyneet onnittelut Kouvola 10v.
Turvallisuusareena on yksi Kouvolan 10-vuotisjuhlavuoden päätapahtumista.
Turvallisuusalan asiantuntijat pureutuvat alueelliseen turvallisuustilanteeseen ja uhkien torjuntaan, aiheita ovat muu muassa kokonaisturvallisuus ja uhkien torjunta Kouvolan seudulla.
Onko Kotka uhka Kouvolalle ja kiusaako alaikäistä? - Anonyymi
Kouvola omii Kymi Ringiä Iitiltä, koska on Kotkan sataman vuoro?
Iitti on Suomen kunta, joka sijaitsee Kymenlaakson maakunnan luoteisosassa. Vuonna 2021 Iitti siirtyy Kymenlaakson maakunnasta osaksi Päijät-Hämeen maakuntaa, ei kelpuuttanut Kouvostoliittoa. - Anonyymi
Rantarata toisi 100 000 uutta käyttäjiä junaliikenteeseen—Itärata vain hieman nopeuttaisi entisten matkaa
Kun muutimme Kotkaan 80-luvun loppupuolella oli suurena puheenaiheena Heli-rata. Kotkassa odotettiin, että tänne pääsisi kulkemaan junalla suoraan Helsingistä, ja odotellaan yhä. Heli-rata ikävä kyllä haudattiin, koska yhteys Pietariin tulikin Lahden kautta. Silloin molempia, sekä Kotkan, että Kouvolan kautta kulkevia yhteyksiä alettiin pitää turhina.
Asiassa on kuitenkin aina tuijotettu vain ja ainoastaan henkilöliikenteeseen. Kouvolaankin pitäisi kuulemma rakentaa rata siksi, että sieltä pääsisi kulkemaan laskennallisesti 12 minuuttia nopeammin Helsinkiin. Jos on noin kova kiire, niin kannattaa muuttaa lähemmäs.
Asiassa on kuitenkin aina tuijotettu vain ja ainoastaan henkilöliikenteeseen.
Kouvolan kohdalla radasta puhutaan, että sen vaikutusalueella on suunnaton määrä käyttäjiä. Täytyy kuitenkin muistaa, että jos rata rakennettaisiin Kotkan kautta sillä olisi yli sata tuhatta kokonaan uutta radan käyttäjää, joilla ei ole ollut aiemmin realistisia mahdollisuuksia junan käyttöön.
Rantarata Helsinki – Porvoo –Loviisa –Pyhtää –Kotka –Hamina –Luumäki toisi rannikolle lisää infraa ja laajentaisi Helsingin työssäkäyntialuetta. Samalla se toisi turvaa Suomen huoltovarmuuteen, yhdistäisi kaksi Suomen suurinta satamaa toisiinsa Venäjän yhteydellä, sekä loisi Porvoon Nesteelle hyvän infran joka suuntaan. Haminan kaasu- ja öljysataman reittejä olisi turvattu jos Itämerellä sattuisi kriisi ja toimitukset myös pääkaupunkiseudun suuntaan toimisivat varmemmin.
Kun asiaa miettii juuri huoltovarmuuden ja koko Suomen viennin osalta, on ihmeteltävä, miksei sitä ole rakennettu ja vuosikymmeniä sitten ja vielä tuplaraiteilla.
Kouvolan suunnasta on kuulunut purinaa, että Kotka jarruttaa heidän ratahankettaan. Täytyy muistaa, että maakuntakaavaan on merkitty toistaiseksi vain ja ainoastaan rantarata. Tämän puolella ovat kaikki Kymenlaakson kunnat, Kouvolaa lukuun ottamatta, joten kukahan se jarruttaa ja ketä? Kouvolanhan pitäisi Kymenlaakson isoimpana kaupunkina olla yhteisten hankkeiden veturi eikä jarrumies ja ajaa oman maakunnan yhteisiä etuja myös muiden maakuntien suuntaan. Kouvola on siinä neuvotteluasemassa koko Kymenlaakson maakunnan suhteen, ei vain oman napansa.
Olli Kekkonen, kaupunginvaltuutettu (ps.), Kotka - Anonyymi
Taas uusi Kotka fani KouvostonSanomissa
Mauri Larjamäki
Kotkasta pitää päästä eroon hinnalla millä hyvänsä ennenkuin on liian myöhäistä. Kouvolan kannalta parempi kumppani olisi Lappeenranta tai Lahti. Kotkan kanssa on mahdotonta päästä yhteisymmärrykseen mistään asiasta ja Kotka haluaisi aina saada kaikki rusinat pullasta.
Akan Rontti Mauri Larjamäki • muutama sekunti sitten
Kouvolalaiset tulkaa hakemaan leivän päälle voita Kotkasta - Anonyymi
Kotkan kaupunginjohtajan mukaan Googlen investointipäätös antaa uskottavuutta Etelä-Kymenlaakson sopivuudesta myös muihin kansainvälisiin suursijoituksiin.
Maakuntajohtaja Jaakko Mikkolan mielestä
”Etelä on myös pitkällä aikavälillä tulevaisuuden suunta, ei itä” - Anonyymi
Kekkosen väittämät pitävät 100% paikkansa. 80-luvulla HeLi oli niin lähellä toteutumistaan, että Suurenvuoren tunneliinkin louhittiin valmius erkanemisvaihteelle, mutta silloin iski KOUVOLA ja oikorata Luumäki-Hamina ajettiin silppuriin, vaikka koko transitoliikenne olisi saatu suoraan satamiin.
Tällä hetkellä meillä on "oikorata" Lahteen. Sen luonnollinen jatkumo olisi Heinolan kautta Savon radalle... oikoratana siis. Kouvola tulee varmasti vastustamaan hanketta loppuun saakka, vaikka matkustajaliikenteen vähentäminen Kouvolassa lisäisi tavaraliikennettä siis ennen Luumäkirataa. Sen jälkeen Kouvola olisi viimein Suomen Turhin Kaupunki. Tässä yhteydessä voisi muistella rataa Koria-Voikkaa, mutta silloin ei tunnin säästö ollut merkittävä ja keskeneräisestä sillasta mahtui muka vain 1 veturi blaablaa...- Anonyymi
Jotenkin näin jälkikäteen tuntuu hölmöiltä ratkaisuilta nuo sairaalan rakentaminen merenrannalle sekä toi oikorata hesasta Lahteen, hesasta pääsis hyvin uutta maantietäkin pitkin, jos olisi otettu suunta sille Kouvolaan niinkuin monasti ennenkin oli kaavailtu niin hesalaisetkin pääsdisivät Kiinaan nopeammin.
- Anonyymi
Ei kannata Karista välittää... tuuli heiluttelee huru-ukon huulia. Sinisistä on aika ajanut. Keskitytään tekemään parempaa (paskeempaa) politiikkaa ilman sinisten sekoilua.
- Anonyymi
Kotkalainen voi jatkossa päätyä Kouvolaan katkaisuhoitoon sahattavaksi.
- Anonyymi
Kotkasta ei pääse veneellä Kimolan kanavaan eikä junalla Pohjois-Kymen Sairaalaan, omalla autolla mentävä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 545399
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap233477Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei281602Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei1971521- 761076
MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna251023Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee49897Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel259836Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.71789Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..35788