Saarikoski oli surkea kääntäjä. Odysseija uusiksi.

Anonyymi

Saarikosken käännöstä on moitittu kehnoksi ja Otava teetti lopulta uuden käännöksen ammattilaisella. Pentti teki "jatkuvassa janossaan" hommia liukuhihnatahtiin ja jälki oli mitä oli...

"Hän oli paitsi tuottelias kirjailija myös kääntäjä, joka suomensi muun muassa Odysseian."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006213866


https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Odysseia

"Saarikoski käänsi Odysseian proosamuotoon; käännöksen haittana on se, että Saarikoski perusti työnsä ranskalaisen Victor Bérardin laitokseen vuodelta 1924. Siksi Saarikoski jätti käännöksestä pois laajoja jaksoja"

36

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Saarikoski joi kun Hannu salamoi...""

      • Anonyymi

        Liekö esikuvanaan ollut Eino janoinen Leino?


    • Anonyymi

      Suomalaiset palvoo jostain kumman syystä juoppoja !

      Saarikoskikin nostettiin oikein jalustalle boheemisuutensa ja vastuuntunnottomuutensa ansioista.

      Mies vain joi itsensä hautaa.. ja silti kansa ulvoo suosion-huumassa. !

      Outoa logiikkaa ... ?

      • Anonyymi

        Saarikoski touhusi teininä ja nuorena miehenä kommunistina. Siitä alkoi julkkiselämä viinaryyppyineen! Eduskuntaan hän ei sentään päässyt, mutta viina, runoilu ja naiset piti mainetta yllä!
        Viinahuuruissa tekstit kun tulee vähän kehnoiksi, vaikka sitä ei kukaan uskaltanut ääneen sanoa. Nyt pistetään Saarikosken käännökset uusiksi.
        Kaipa se oli siihen aikaan, 1960-1980-luvulla, kultturellia, kun kännipäissään kohelteli putkat ja hoitolaitokset läpi ja naiset hoivasi siinä välillä!


      • Anonyymi

        Suomessa viinaan kuollut on sankari.
        Häntä muistetaan jälikäteen sanoilla:
        "Oli muuten kova jätkä. Hyvä viinapää! Tuohon ei moni pystyisi.".
        Näin on asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saarikoski touhusi teininä ja nuorena miehenä kommunistina. Siitä alkoi julkkiselämä viinaryyppyineen! Eduskuntaan hän ei sentään päässyt, mutta viina, runoilu ja naiset piti mainetta yllä!
        Viinahuuruissa tekstit kun tulee vähän kehnoiksi, vaikka sitä ei kukaan uskaltanut ääneen sanoa. Nyt pistetään Saarikosken käännökset uusiksi.
        Kaipa se oli siihen aikaan, 1960-1980-luvulla, kultturellia, kun kännipäissään kohelteli putkat ja hoitolaitokset läpi ja naiset hoivasi siinä välillä!

        Saarikoski oli elämänsä loppuun saakka kommunisti. Juoppo ja kommunisti, että sellainen suurmies...


      • Matti E. Nykänen 1963-2019 ????????


    • Anonyymi

      surkea kohtalo surkeudelle.

    • Anonyymi

      Valamo oli senaikainen katkaisuhoitola... munkit eivät vielä tuolloin valmistanee alkoholijuomia kuten nyt.

      "Elämänsä viimeisinä vuosina hän vietti useita jaksoja hiljentyneenä Uudessa Valamossa"

      https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Pentti_Saarikoski

      Kas ettei tehnyt teosta Juoppohullun päiväkirja.

    • Anonyymi

      Pitää ihmetellä millaiset naiset tuollaista kuvatusta pystyi jalkain väliinsä päästää.

    • Anonyymi

      Kaikkihan tietää juopon vaivat eli maha pilalla ja kurat valuu housuun. Niin oli Leinonkin viimeiset vuodet ja samaa teki Saarikoski. Kumpikin täysin loppuja jo nelikymppisenä, loppuvuodet pelkkää kuraa housuun ja deliriumin kanssa vuoroviikoin. Akat vaan hyysäsi. Kylddyyriä kuulemma.

      "Kylddyyri kyykkii pusikossa paskalla" lauletaan biisissä Taiteilijaelämää

      • Anonyymi

        Jos on julkkis ei naisia haittaa vaikka olisi juoppo paskahousu!


    • Anonyymi

      Saarikoski oli kommunisti ja Neuvostoliiton ihailija. Miksi tällainen viesti on poistettu palstalta? Ylläpitäjä voi lukea vaikka Wikipediasta asian. Täällä saa kai kirjoittaa vain valeuutisia.

    • Samanlainen persjalka kuin poikansa Paska.

    • Anonyymi

      Eikö tuo ollut juoppo?
      Onko kilei kankeaa "tankerous enklantia"?
      Koulut kesken jäi kun viina maistui!

    • Anonyymi

      tuhnujengiä ja viinan vietävissä..............elis turhia hapenkuluttajia isä ja poika...

    • Anonyymi

      Tää on taas tätä kaiken entisen tuhoamista. Minusta se osasi kyllä runojaan hyvin kirjottaa. Pankaa paremmaksi kun kerran osaatte!

      • Olisiko matkinut vaan parempiaan?


      • Anonyymi
        OTLMaxPilkun-Nussila kirjoitti:

        Olisiko matkinut vaan parempiaan?

        Kerros ketä nykyrunoilijaa arvosta eniten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerros ketä nykyrunoilijaa arvosta eniten?

        No Ceekkiä ja kaikkia noita muitakin kolmos sukupuolisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No Ceekkiä ja kaikkia noita muitakin kolmos sukupuolisia.

        Pentti nuoruuden päiväkirjoissaan puhui jostain homoviili kokeiluista. Mutta mitä sen päiväkirjoja olen lukenut. Ne olivat vain nuorenmieheen suunnitelmia. Orastavaa seksuaalisuutta jolloin piti kulkea tyttärenkin perässä saamatta koskaan ketään heistä itselleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pentti nuoruuden päiväkirjoissaan puhui jostain homoviili kokeiluista. Mutta mitä sen päiväkirjoja olen lukenut. Ne olivat vain nuorenmieheen suunnitelmia. Orastavaa seksuaalisuutta jolloin piti kulkea tyttärenkin perässä saamatta koskaan ketään heistä itselleen.

        Nuorimies kulki tyttären perässä,........ohoho trololoo


    • Anonyymi

      Aika vaan taas on jotain aivan muuta kuin kuuskymmentä vuotta sitten. Nyt on alettu pullistella taas idän suhteen ja toiset runoilijat ovat nykyisin muotia. Sitten ajat taas muuttuvat kun on tarpeeksi pullisteltu ja ehkä selkäänkin saatu ja runojen sävyt taas muuttuvat.

    • Anonyymi

      Mitä pahaa siinä Valamon rauhassa on? Tuskin mistään AA-kerhosta sellaista löydät? Olet siellä aivan itsesi tuntojen kanssa, eikä tarvi selittää kenellekkään niistä tunnoistaan yhtään mitään, jos ei tahdo. Ne munkit ovat siellä muuten hyvin hieno tuntuisia.

    • Anonyymi

      Yön pohjaan olen tullut ja mennyt ja nyt olen tässä. Tullut ja mennyt... osaatteko jatkaa.

      • Anonyymi

        Yn pohjaan moneen kertaan olen tullut ja mennyt.Niin se runo kyllä alkoi.


    • Anonyymi

      Penkiltä on kyllä postuumina julkaistu kirja nimeltä Juomarin päiväkirja. Tai ei varmaan mitään ennen julkaisemattomia tekstejä. Mutta kuitenkenkin yli viisitoista vuotta tämän taiteilijan kuoleman jälkeen.

      • Anonyymi

        Hommatkaapa itsellenne tuo kirja. Luin sitä taas pitkästä aikaa ja ihan päiväkohtaista tekstiä sieltä tälle päivälle löysin.


    • Anonyymi

      Joo, nykyjupot, rukoilivatkin voivat siten runoillen saada varastaa kirjaan nimen entisiltä runoilija juopoilta?

    • Anonyymi

      NOI jotkut seitkyt kasikyt ja vielä ysikyt luvulta löytyvät piisin sanoittajat ovat meidän parhaita nyky runoilijoita. Sitäpaitsi pitäähän siintä piisistä löytyä myös sävel jota jaksaa kuunnella. Tai tietysti Nurmia ja Ismo.

      • Anonyymi

        Hehheh. Jonkun mielestä aikoja sitten jo Seija Simolankin piiseissä oli jotain sisältöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hehheh. Jonkun mielestä aikoja sitten jo Seija Simolankin piiseissä oli jotain sisältöä.

        Jonkun mielestä tänään jo J. KARJALAISENkin sanoituksissa olisi jotain sisältöä :D


    • Anonyymi

      Taiteilija elämää!

      Kolme grammaa hasista on päiväannoksein
      Amfetamiinia muutama viiva livahtaapi yksintein
      Lähdenpä tästä nappaamaan parisenkymmentä
      Tuoppia kun janottaa näin yösyömmellä

      Liikaa, vain vähän liikaa on riittävä annokseni
      Liikaa, vain vähän liikaa mä tartten ravinnokseni
      Taas kohtuuttomasti täytyy pian rakastuu

      Päivät pannaan aamulla pulkkaan oli sitä lunta eli ei
      Pulkalla Plutoon painellaan, ei kelpaa rillumarei
      Kokaiini, LSD, ecstasya, juu
      Aina raikas Koskenkorva välipalana maistuu

      Liikaa, vain vähän liikaa mä sieniä napostelen
      Liikaa, vain vähän liikaa mä rauhoitun pillerien kanssa
      Joka yö kun liikaa minä rakastun

      Taiteilijaelämää, minä, Meller ja Morrison
      Taiteilijaelämää, nimeni historian kirjoissa pian on
      Taiteilijaelämää, niin kuin Eino, Pena sekä John
      Taiteiljaelämää, historian kellastuneet lehdet puista putoaa
      Ja lumi peittää maan

      Huomenna täytyy jostain hoitaa ripeästi valuuttaa
      Apurahat juoksee nopeammin kun rokkari raahustaa
      Lasten säästöpossut täytyy avata vasaralla
      Tai kylttyyri kykkii housut kintussa pusikossa paskalla

      Liikaa, taas tunnen karmivan kriitikon ahdistavan
      Liikaa, se vaatii liikaa mun pieneltä sielultani
      Taas kohtuuttomasti täytyy pian rakastuu

      Taiteilijaelämää, minä, Meller ja Morrison
      Taiteilijaelämää, niin kuin Eino, Pena sekä John
      Taiteilijaelämää, nimeni historian kirjoissa pian on
      Taiteiljaelämää, historian kellastuneet lehdet puista putoaa
      Ja lumi peittää maan

      Lähde: Musixmatch

      Lauluntekijät: Ismo Alanko

    • Anonyymi

      Muistaako kukaan enään käyneensä varkaissa naapurin hernepellossa syksyllä vuonna 1983 kun Saarikoski kuoli? Se oli sille aikakaudelle järisyttävä uutinen kun maatamme ei vielä olleet vallanneet poliisiamme ampuvat kunniakansalaiset.

    • Anonyymi

      Sönkkö P.a.s.k.a. -poika hesarissa, joka näkee vaskisteja kaikkialla, mutta sirpit ja vasarat ei ota okulaariin. Sokea peili silläkin.

    • Anonyymi

      Entiset stallarit koolla Jussia pussittamassa:

      http://www.youtube.com/watch?v=K41ZR1pw6tI

      http://www.youtube.com/watch?v=S4nFfQfZuec

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      421
      4689
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      249
      2334
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1740
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      162
      1477
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      325
      1460
    6. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      140
      1161
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1157
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      80
      1130
    9. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1095
    10. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1015
    Aihe