Liikennevaloissa liu'uttelu

Anonyymi

Kysymys sinulle, joka harrastat tällaista (tiedän että harrastajien joukko ei ole ihan pieni):

Miksi pysähdyt punaisissa liikennevaloissa muutaman metrin päähän eteesi pysähtyneestä autosta, ja vasta sen jälkeen kun taaksesi on kertynyt pysähtyneiden autojen jono, alat pikku hiljaa liu'utella eteenpäin lähemmäksi edessä oleva autoa?

Oman järkeni mukaan kaupunkien ruuhkaisilla kaistoilla kannattaisi alun perin pysähtyä tiiviiseen jonoon eikä jättää tuollaisia monen metrin rakoja. Mikä on siis hyöty, jota tavoittelet rakojen jättämisellä?

19

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En itse harrasta, mutta jotkut kuulemma pelkäävät peräänajoa niin paljon, että yrittävät tuolla tavalla estää sen, että itse kolahtaisivat edellämenijään. Hyvä syy sinänsä, mutta sen verran harvoin persuuksiin kukaan kolahtaa, että taitaa haitta olla hyötyä suurempi.

      Haittaa tuosta on lähinnä jonoutuneessa liikenteessä, varsinkin jos takaatulija katsoo että mahdut hyvin risteysalueen yli ja päätäkin jättää auton verran väliä eteenpäin. Tai jos blokkaat (tai joku takana tuosta systä blokkaa) pääsyn vaikkapa kääntyvien kaistalle. Tilannekohtaista järkeä tuohon, niin sitten toimii.

    • Anonyymi

      Nykyään on niin paljon hoitamattomia ADHD tapauksia, ja heille tuottaa suurta tuskaa olla edes hetki paikoillaan, siksi on pakko jättää nytkytystilaa.

    • Anonyymi

      Osa niistä on myös sellaisia että vaikka on jonon etummaisena, eivät osaa ajaa autoa siihen pysäytysviivalle asti vaan jättävät jopa autonmitan väliä. Osa näistä ei edes nytkytä myöhemmin eteenpäin. Joku käsittämätön viivafobia sekin.

      • Anonyymi

        Nämä myös pysäköivät autonsa pysäköintialueen reunimmaiseen ruutuun lähelle vieressä olevaa autoa, jopa niin että se toisessa ruudussa oleva ei saa avattua autonsa ovea.
        |........auto|...auto....|...auto....|......(P-alue jatkuu)

        Itse pysäköin reunapaikan ulkoreunaan, niin saan tilaa autoni molemmalle puolelle, jolloin vieressäkään oleva auto ei pääse kolhimaan.
        |.auto.......|...auto....|...auto....|......(P-alue jatkuu)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nämä myös pysäköivät autonsa pysäköintialueen reunimmaiseen ruutuun lähelle vieressä olevaa autoa, jopa niin että se toisessa ruudussa oleva ei saa avattua autonsa ovea.
        |........auto|...auto....|...auto....|......(P-alue jatkuu)

        Itse pysäköin reunapaikan ulkoreunaan, niin saan tilaa autoni molemmalle puolelle, jolloin vieressäkään oleva auto ei pääse kolhimaan.
        |.auto.......|...auto....|...auto....|......(P-alue jatkuu)

        Mutta sehän riippuu siitä, miten päin sinulla on auto siinä vieressä. Itse pyrin pikemminkin malliin:
        |.otua.......|.......auto.|.otua.......|.auto.......|....

        Jos sinä olet pysäköinyt "kakkosruutuun" väärin päin, niin sitten saatan minäkin pistää ykköseen väärin päin. Mutta en lähde sinun takiasi laittamaan kuskinpuoleista ovea kiinni ruudun reunaan. Toisaalta, jos siinä ei ole esteitä, niin kaipa senkin voi joskus tehdä.


    • Anonyymi

      Sellaista oikeasti peräänajon välttämisen ennakointi ei näe monenkaan ajotavoissa kuitenkaan. Vaan esimerkiksi edellä oleva pysähtyy syystä tai toisesta aika kauaksi edellä olevasta , menee hetki ja hän ajaakin eteenpäin sen raon lyhyemmäksi, en yleensä seuraa näitä vaan jään siihen missä olen. Edellä olevan pitäisi liikkua eteenpäin jo ennen kuin takana oleva on joutunut pysähtymään.

      Sellaista oikeasti peräänajon välttämisen ennakointi ei näe monenkaan ajotavoissa kuitenkaan. Ei edes tosi liukkailla keleillä, autokoulun käyneet tietäneen kuinka se tapahtuu parissakin erilaisessa tilanteessa.

    • Anonyymi

      Viestii hermostuneisuudesta tai kenties ADHD:sta jos ei pysty olemaan paikallaan.

    • Anonyymi

      Kaikessa sitä ihmiset ongelmia näkevätkin.

      • Ongelma ilmenee silloin, kun jono lähtee niin hitaasti liikkeelle, että kaikki eivät ehdi samoilla vihreillä läpi. Ongelma ei ole suuren suuri, vain max 2 min per valosykli per odottaja, mutta niin turha.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Ongelma ilmenee silloin, kun jono lähtee niin hitaasti liikkeelle, että kaikki eivät ehdi samoilla vihreillä läpi. Ongelma ei ole suuren suuri, vain max 2 min per valosykli per odottaja, mutta niin turha.

        Jos on pitkä jono, niin fysiikan laki tulee vastaan eivätkä kaikki tietenkään ennätä läpi. Ymmärrän kuitenkin pointtisi.

        Tehokkainta olisi, jos kaikki lähtisivät yhtä aikaa, vähän niin kuin formulakisojen startissa. Nyt en tarkoita kiihdyttämistä ja nopeutta, vaan yhtäaikaisuutta. Tällä menetelmällä mahdollisimman iso joukko ennättäisi läpi samoilla vihreillä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos on pitkä jono, niin fysiikan laki tulee vastaan eivätkä kaikki tietenkään ennätä läpi. Ymmärrän kuitenkin pointtisi.

        Tehokkainta olisi, jos kaikki lähtisivät yhtä aikaa, vähän niin kuin formulakisojen startissa. Nyt en tarkoita kiihdyttämistä ja nopeutta, vaan yhtäaikaisuutta. Tällä menetelmällä mahdollisimman iso joukko ennättäisi läpi samoilla vihreillä.

        Liikennevalo voi välittää vain tietyn suuruisen liikennevirran, autoja tunnissa. Hitaat lähtijät laskevat tätä rajaa vielä alaspäin.

        "Fysiikan lakien" mukaan suurin liikennevirta toteutuisi mahdollisimman suurella kiihdytyksellä ja olemattomilla turvaväleillä. Ihmisen toiminnallisuus ja lait ei tuohon taivu. Mutta jokaisella olisi varaa tehostaa omaa toimintaansa liikennevaloissa. Voisi pyrkiä siihen, että takana tulijakin todennäköisesti ehtisi läpi. Jotkut pyrkivät siihen, että itse ehtii, mutta takaa ei.


    • Anonyymi

      Miulla onkii Tojota, pittää kuasutella ja toppuutella hittaasti.

    • Anonyymi

      Mie liruttelen ain valois ku on virman auto. Näin kytkin hajoo nopeemmin ja saan uuden työ auton.

      Lähetti jurpo

      • Anonyymi

        Eikö puntit kastu jos liruttelet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö puntit kastu jos liruttelet?

        Vakiosääntö yhteiskäyttöautoille: Housuun saa päästää, muttei niin paljon että penkki kastuu.


    • Anonyymi

      Pissuu tulee usein, ja liejuukin joskus. Pirän Kiteen Sanomia pyrstön alla, ni ei jää jarrutusjälkee penkkiin.

      Lähetti jurpo

    • Anonyymi

      "Tehokkainta olisi, jos kaikki lähtisivät yhtä aikaa, vähän niin kuin formulakisojen startissa. "

      No, mitä formuloiden starteissa tapahtuu, vaikka varmasti ovat jokseenkin ajotaitoisia. Sama prosenttiluku liikennevaloista lähtöihin kolareina, vai mitä samanaikaisesti liikkeelle lähteminen tarkoittaa?

      Ajaessa välit ovat luokkaa 3 - 5 metriä, mutta valoissa seistessä usein 0,5 - 1 metrin luokkaa. Ja kaikilla ovat samanlaiset autot ja ajokokemus., vai?

      • Anonyymi

        Lähtö valoistahan menee suunnilleen niin, että jos olet viidentenä jonossa voit lähteä viiden sekunnin kuluttua vihreiden vaihtumisesta, seitsemäntenä niin 7 sekunnin jne.. Ihme hidastelua


      • Anonyymi

        Ylivoimaisesti tehokkain läpäisy on silloin kun ajoittaa tulon niin, ettei tarvitse pysähtyä ensinnäkään.

        Oikeasti häiriöksi ovat nämä joilla on pirun moinen kiire seuraaviin valoihin odottelemaan. Useassa tilanteessa he ovat syy siihen miksi joutuu itse pysähtymään. Tutulla tiellä on helppo oppia ajoitus jolloin ei tarvitse pysähtyä. Ajoitus ei toimi kaikkialla mutta kannattaa toteuttaa siellä missä pystyy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      294
      11496
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7096
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5892
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5239
    5. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      52
      4351
    6. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4169
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3581
    8. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3574
    9. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      81
      3167
    10. Nyt peukut pystyyn

      Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3105
    Aihe