"In My Lifen" säveltäjä ikuisuusdilemmana

Anonyymi

Kertokaapa, kuka on säveltänyt kappaleen "In My Life".

13

212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lennonin sanat , Lennonin sävel????

    • Anonyymi

      Lennonin sanat ja McCartneyn sävel. Näinhän nuo tekijät ovat itse antaneet ymmärtää.

    • Anonyymi

      Höpö höpö, Lennon on antanut ymmärtää musiikin olevan kokonaisuudessaan hänen ja samoin sanoituksen. Tämä on yksi niistä kappaleista, joista on epäselvyys kuka sen on tehnyt.

      Jos löydät linkin, jossa Lennon sanoo että Paul sävelsi musiikin kappaleeseen, ja hän teki vain tekstit, niin linkitä kiitos.

      • Anonyymi

        Laita linkki josta käy ilmi että Lennon antaa ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laita linkki josta käy ilmi että Lennon antaa ymmärtää.

        https://www.beatlesbible.com/songs/in-my-life/

        Myös esim. George Martin on sitä mieltä, että Lennon kirjoitti kappaleen, ja McCartney osallistui kenties "All those place have..." -pätkään. Sen sijaan ainoastaan McCartney on sitä mieltä, että hän sävelsi KOKO rallin.


    • Anonyymi

      Tästä on epäselvyyttä, luulen et molemmat osallistuivat sen tekoon, ei kumpikaan yksin, näin on todennäköisintä.
      Sanoo Beatles-fani.

    • Anonyymi

      Lähes kaikki biisithän ovat jonkun Lennon-McCartneyn tekemiä.

    • Anonyymi

      Kyllä se vaan taisi olla niin että toi biisi on kaverien yhteistyötä. Sanat lennonin ja musa tehty kimpassa.

    • Anonyymi

      Kappale on valtaosin Lennonin, McCartney osallistui siihen vain muutaman tahdin verran kuten Norwegian Woodiin. Toisaalta eipä Biitlesin pikkukappaleissa löydy kuin pari kourallista tahteja ylipäänsä.

      Kevyttä poppia.

      • Anonyymi

        "Kevyttä poppia."

        Niin, aika kuluu ja ihmiset sen myötä myös, mutta silti sitä pitäisi elää ja tehdä taidetta 1800-luvun alun ihanteiden mukaisesti ja silloisen tegnologian sallimissa rajoissa. Ja tehdä se höyryvoimalla vaikka 4 muusikon lauluntekoon keskittynyt sähkökitarabändi sitä ollaan olevinaan.

        Tilannehan oli että heillä, biiklesseillä siis, oli varsin hyvä runo jossa on eräitä näkökohtia jotka ovat enempi tai vähempi universaaleja, siis semmottia kuin jokseenkin jokainen ihmisistä, paitsi ehkä eräät avohoidossa olevat klasarimusiikkifriikit joutuu käymään läpi jossain vaiheessa elämäänsä, siis sitä kuinka hyvätkin ystävyydet jotkut säilyvät mutta toiset haipuvat jonnekkin joskus jopa ilman mitään syytä tai joskus koska kuolema ystävät toisistaan erottaa, ja kuinka jotkut lapsuuden tai nuoruuden tärkeät paikat katoavat kokonaan tai muuttuvat ihan muuksi kuin mitä ne silloin joskus olivat.

        Niinpä mutta miksi sanoa tai ilmaista jotain oleellista noista aiheista 2 minutissa 26 sekunnissa kun siihen sanomiseen ja ilmaisuun voisi käyttää 1 tunti 45 minuuttia 20 sekunttia kuten vaikkapa herra Mahler ehkä olisi tehnyt.

        ja miksi tehdä se 4 tai 5 muusikon voimin kun ihan hyvin voitaisiin rahdata paikalle 120 hengen sinfoniaorkesteri ja hemmetisti vielä kuorolaisiakin.

        Toisaalta miksihän Mahler ei sitten tuota alussa mainittua aihetta käsittelevää runoa ensin itse kirjoittanut ja sitten säveltänyt kun oli niin kosminen ja poppareihin verrattuna niin ylivertainen? Niin, jos Mahler olisi niin tehnyt niin beaklesit varmaan olisi jättänyt tuonkin kevyen popin tekemättä ja niin mailma tai ainakin red-meanesien stalinismi olisi melkein pelastunut.

        Toisaalta ettei vaan ole että jos käymme läpi Mahlerin laulujen tai sinfonioitten teemoja niin sieltä löytyy eräitä paljon hötöisempia kuin mitä kevyttä poppia olevan In my lifen pääteema on. Toki voi olla niinkin että ehkä sieltä Mahlerin tekosista löytyy yhtä hyviä tai jopa parempia teemoja, kuin mitä In my lifessä on, jolloin palaamme alussa esitettyyn kysymykseen miksi käyttää johonkin 1.45.20 sensijaan että olellinen voidaan tuoda esiin 0.2.26:ssä.

        Tai toisaalta miksi tässä Mahlerista joristaan, kun onhan meillä klasarissa tämä oopperaksi kutsuttu jokin. Siis jospa joku oopperasäveltäjä olisi aikoinaan ennen biiklesiä tehnyt just samanlaisen laulun kun mitä In my life, joka sitten käytännössä tarkoittaisi että sinun on ensin kuunneltava 2,5 tuntia hemmetinmoisia melodiattomia jollotuksia ennenkuin joku lihava nainen muinaisessa sotisovassa ja sarvikypärässä ja kilpi ja keihäs kädessä kailottaa korkealta ja kovaa tuon sinänsä niin melodialtaan kuin sanoiltaan oikein viehättävän ja luultavasti ikuisuuksia elävän laulun.

        Tuommoisiahan valtaosa oopperoista tapaa olla että ensin 2,5 tuntia kärsimystä että saa kuulla sen hitti-oopperan ainoan ihka aidosti hyvän laulun. Ja hittioppera se ooppera on juuri ja nimenomaa siksi että kun siinä sentään on se yksi ihka hyvä laulu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kevyttä poppia."

        Niin, aika kuluu ja ihmiset sen myötä myös, mutta silti sitä pitäisi elää ja tehdä taidetta 1800-luvun alun ihanteiden mukaisesti ja silloisen tegnologian sallimissa rajoissa. Ja tehdä se höyryvoimalla vaikka 4 muusikon lauluntekoon keskittynyt sähkökitarabändi sitä ollaan olevinaan.

        Tilannehan oli että heillä, biiklesseillä siis, oli varsin hyvä runo jossa on eräitä näkökohtia jotka ovat enempi tai vähempi universaaleja, siis semmottia kuin jokseenkin jokainen ihmisistä, paitsi ehkä eräät avohoidossa olevat klasarimusiikkifriikit joutuu käymään läpi jossain vaiheessa elämäänsä, siis sitä kuinka hyvätkin ystävyydet jotkut säilyvät mutta toiset haipuvat jonnekkin joskus jopa ilman mitään syytä tai joskus koska kuolema ystävät toisistaan erottaa, ja kuinka jotkut lapsuuden tai nuoruuden tärkeät paikat katoavat kokonaan tai muuttuvat ihan muuksi kuin mitä ne silloin joskus olivat.

        Niinpä mutta miksi sanoa tai ilmaista jotain oleellista noista aiheista 2 minutissa 26 sekunnissa kun siihen sanomiseen ja ilmaisuun voisi käyttää 1 tunti 45 minuuttia 20 sekunttia kuten vaikkapa herra Mahler ehkä olisi tehnyt.

        ja miksi tehdä se 4 tai 5 muusikon voimin kun ihan hyvin voitaisiin rahdata paikalle 120 hengen sinfoniaorkesteri ja hemmetisti vielä kuorolaisiakin.

        Toisaalta miksihän Mahler ei sitten tuota alussa mainittua aihetta käsittelevää runoa ensin itse kirjoittanut ja sitten säveltänyt kun oli niin kosminen ja poppareihin verrattuna niin ylivertainen? Niin, jos Mahler olisi niin tehnyt niin beaklesit varmaan olisi jättänyt tuonkin kevyen popin tekemättä ja niin mailma tai ainakin red-meanesien stalinismi olisi melkein pelastunut.

        Toisaalta ettei vaan ole että jos käymme läpi Mahlerin laulujen tai sinfonioitten teemoja niin sieltä löytyy eräitä paljon hötöisempia kuin mitä kevyttä poppia olevan In my lifen pääteema on. Toki voi olla niinkin että ehkä sieltä Mahlerin tekosista löytyy yhtä hyviä tai jopa parempia teemoja, kuin mitä In my lifessä on, jolloin palaamme alussa esitettyyn kysymykseen miksi käyttää johonkin 1.45.20 sensijaan että olellinen voidaan tuoda esiin 0.2.26:ssä.

        Tai toisaalta miksi tässä Mahlerista joristaan, kun onhan meillä klasarissa tämä oopperaksi kutsuttu jokin. Siis jospa joku oopperasäveltäjä olisi aikoinaan ennen biiklesiä tehnyt just samanlaisen laulun kun mitä In my life, joka sitten käytännössä tarkoittaisi että sinun on ensin kuunneltava 2,5 tuntia hemmetinmoisia melodiattomia jollotuksia ennenkuin joku lihava nainen muinaisessa sotisovassa ja sarvikypärässä ja kilpi ja keihäs kädessä kailottaa korkealta ja kovaa tuon sinänsä niin melodialtaan kuin sanoiltaan oikein viehättävän ja luultavasti ikuisuuksia elävän laulun.

        Tuommoisiahan valtaosa oopperoista tapaa olla että ensin 2,5 tuntia kärsimystä että saa kuulla sen hitti-oopperan ainoan ihka aidosti hyvän laulun. Ja hittioppera se ooppera on juuri ja nimenomaa siksi että kun siinä sentään on se yksi ihka hyvä laulu.

        Niin juuri, tämän takia ei oopperaa jaksakaan levyltä kuunnella. Oopperaesitys itsessään tietysti voi olla näkemisen ja kuulemisen arvoinen.
        Mutta itse aiheeseen, mielestäni tämä In my life on Lennon-McCartneyn sävellys, ei ole mitään väliä pohtia, kumman enemmän, koska he itse ovat tekijän näin ilmaisseet.


    • Anonyymi

      Myös 'Every Little Thing' on mysteerinen hieman, ehkä kuitenkin yhteistyötä L-M välillä.

    • Anonyymi

      Kyllä se on molempien yhteistyönä syntynyt kappale.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4448
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      153
      3303
    3. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      57
      2602
    4. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      49
      2564
    5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

      Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      112
      2335
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1903
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      24
      1691
    8. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1636
    9. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      169
      1550
    10. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      36
      1275
    Aihe