Mitä tarkoittaa käkeää.
Joku sanoo, että käkeää, vieraita on tulossa.
Mitä se käkeäminen on.
Auttakaa minua.
Voiko jonkun lähtemistä käetä.
Mitä tarkoittaa "käkeää"
17
8112
Vastaukset
- tietysti
on ennustuskutinaa!
- JUlPPI
"Vaka Vanha Väinämöinen
Lähteäksensä käkesi
Tuonne kylmähän kylähän
Timeähän Pohjolahan"
Lainaus on suoraa Kalevalan 6. runon alusta, ja asiayhteydestä voi päätellä, että se tarkoitaisi aikomista, suunnittelua, haluamista tms, koskapä V. V. V. otti tämän jälkeen "olkisen orihin", reen ym matkustusvälineitä ja suori matkaan.
Tai sitten se on vain yksi Lönnrothin keksimistä uudissanoista :) - JUlPPI
Nykysyomen sanakirjan mukaan "luvata, aikoa, uhata".
"Vaka vanha Väinämöinen
Läheteäksensä käkesi
Tuonne kylmähän kylähän
Pimeähän pohjolahan"
sanotaan Kalevalan 6. runon alussa. Ja toden totta, VVV pani toimeksi ja otti "olkisen orihin", "kirjokorjan" ym. matkustusvälineita ja laittautui tielle :) - Reetta
Vanha kansanviisaus käsittää käkeämisen ounasteluksi l etiäiseksi tulevasta tapahtumasta.
Käkeää, kutisee nenänpieltä, vieras tulossa.
Joku voi ounastella omaa matkaansa tuonilmaisiin, hankkimalla tavallisuudesta poiketen paljon uusia asusteita, huushollin ja asioiden järjestelyä.
Pappani tavallisuudesta poiketen esim. yllättäen syksyllä varasi pitkiä ruisolkia latoon, sanoi, voi tulla yllättäin juhlia, niin on olkia oluentekoon. 2kk kuluttua niitä tarvittiin hänen muistojuhlansa oluentekoon.
Kesken kiireisen työpäivän minulle tuli pakonomainen tunne soittaa äidilleni 250km päähän. Puhelimeen ei vastattu, soitin sisarelleni ja pyysin tarkistamaan asian missä mummo on - tarkistuksen tulos hän oli nukkunut pois.
En ole ennustaja mutta mikä on että tällaisia
käkeämisiä ihmisille tulee tulevista tapahtumista, joskus ihan ajatteluttaa.Niin sinulle Reetta!
Nenänkutiaminen nykyaikaan voi kertoa allergiasta,mutta enneunet eivät.
Minä näin niitä ennen ja tiesin äitini kuolinhetken sekunnilleen,minua syleiltiin todella rajusti ja kerroin kuljettajalle,joka oli viemässä minua sairaalaan: nyt minulta otettiin äiti ja katsoin kelloa. Soitettuani sairaalaan,jonne emme menneet sinä yönä,koska matkaa oli kymmeniä kilometrejä: äitini kuolinaika oli sekunnilleen sama,jolloin tunsin sen etiäisen.
- mummo kanta hämeestä
äitini oli karjalais evakko mummo,hän tarkoitti tuolla sanalla ,sitä kun nenä kutisi,taitaa tulla vieraita kun niin käkiää.ja jos veitsi putosi lattialle, oli mies vieraita tulossa, jos lusikka vieraat olivat naisia.siis vanhakansan sanontoja.eri puolilla suomea,vähän erllaisia.tarkoittaen kuitenkin lähes samaaasiaa.
- ossiii
Voiko lähtemistä käetä ts ennustaa?
- Reetta
Sen olen tahtomattani kokenut. Missä on idea?
Tahtoisin tietää. - Repe
kun aavistaa että nyt tulee MNP!
- ennustajatar
Meillä äitini sanoi kun ylähuulta kutisi,
että käkiää miespuolista vierasta ja kun alahuulta kutisi niin silloin käkisi
naispuolista vierasta.
Ja jos nenää kutisi, niin joku suututti.
Vasenta kämmentä kutisi,niin sai jotain ja jos oikeaa kämmentä kutisi antoi jotain.
Oikea ojentaa,vasen vastaan ottaa,oli sanonta.
Korvaa kutisi tuli sade.
Kyllä näitä ennusteita olisi vaikka kuinka paljon,vanhankansan sanontoja.
- jahvetti 69
Isä sanoi jos nenää käkeää tulee vieraita jos pyllyä niin tietää ruotsinvieraita
- kohtatulee
Svante taitaa olla jo lautalla?
- Muistelija
Käkeäminen on etukäteen tietämistä. Nenää kutisi. Vieraiden tuloa ennusti. Ja jos meidän äidillä kutisi kämmen ja kumpi kämmen kutisi ties,i että joutuu antamaan tai saa jotain esim. kirjeen.
- Vaari75v
Minun tulkintani lähtee itse sanasta. Kun käki lentää piķkulinnun pesään, pesä täyttyy vierailla. Ennen aikaan käytettiin paljon kuvailevia ja ääntä jäljitteleviä sanoja.
- luonnonvalinta
Käki munii toisten pesiin, mutta satiainen pesii toisten muniin.
- Anonyymi
Käkeäminen= laulua juovuspäiten, erityisen kovassa kännissä
- Anonyymi
No, johan sille löyty selityksiä.
Kun luin aloituksen, ajattelin, että kaikkia hulluja sitä kysellään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053121Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus931451- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461314Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1551228Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803