Invertterin tahdistaminen

Anonyymi

Miten akku invertteri 12V->230V 50Hz tahdistuu talon omaan sähköverkkoon?

Lueskelin että yhden invertterin syötön voisi helposti asentaa esim, talon yhteen vaiheeseen. Sähkömittarin ja vaihekiskon väliin.

Onko kokemusta tälläisestä?

19

2479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähköverkkoon saa kytkeä vai siihen suunniteltuja ja hyväksyttyjä verkkoinverttereitä. Laitteen eletroniikka hoitaa tahdistuksen ja irroittaa laitteen verkosta sähkökatkon tapahtuessa, sillä muutoin laite syöttäisi pimeänä olevaan verkkoon virtaa ja ylikuomittuisi sekä aiheuttaisin korjausmiehille vaaratilanteen.

      Tavallista invertteriä ei saa kytkeä verkkoon ellei verkkosyöttöä katkaista samalla kun oma sähkönsyöttö kytkeytyy. Tähän on olemassa ns. verkonvaihtokytkimiä ja ne ovat aina sähkömiehen asennettavia.

      • Anonyymi

        Kiitos
        Verkonvaihtokytkin on hyvä idea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos
        Verkonvaihtokytkin on hyvä idea.

        Jos sinulle verkonvaihtokytkin on ihan uusi asia ja 'hyvä idea', on ehkä syytä unohtaa koko keissi...


    • Anonyymi

      Mutta aloitusten tekemistä voit tietenkin jatkaa

    • Kokeilin aikaisemmin tahdistaa grid-tietoista aurinkolatainta paikallisverkkoon, jota ruokin master-invertterillä ja akuilla sähköverkon asemesta. Grid-tietoinen orjalatain tahdistui nätisti master-invertteriin mutta verkon jännite nousi 240 - 250 volttiin.

      Tarvittaisiin master-invertteri, joka tuollaisessa tapauksessa pystyisi ohjaamaan verkon ylijännitteen akkujen lataukseen - nyt olisi helppoa asentaa master-invertteri ja akut yhteen paikkaan, ja talon sähköverkon mistä pisteestä tahansa syöttää lisäsähköä ja ladata master-invertterin akkuja kun aurinkopaneeleista saa virtaa.

    • > Lueskelin että yhden invertterin syötön voisi helposti asentaa esim, talon yhteen
      > vaiheeseen. Sähkömittarin ja vaihekiskon väliin.

      Ongelma tuossa tapauksessa on invertterit, jotka ovat kelluvia jännitelähteitä kun taas talo on maadoitettu. Kelluva jännitelähde ei sisällä 0 eli N-johdinta (neutral) lainkaan vaan molemmissa navoissa on jännite suhteessa maahan.

      Lähtökohtaisesti eivät ole yhteensopivia mutta varmastikin sovitettavissa yhteen sopivilla teknologioilla. Yksi ratkaisu olisi ottaa verkkosähköä vain virtalähteeseen/akkulaturiin, jolloin talon verkko tulisi aina akkujen ja invertterin kautta.

      • Anonyymi

        Taasko tämä potaskan suoltaminen alkoi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taasko tämä potaskan suoltaminen alkoi.

        Antaa kirjoittaa, onhan niissä asiaakin.
        Hiljaista kun on, ja varaajat lakanneet tytisemästä aurinkoenergialla.

        2000a


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Antaa kirjoittaa, onhan niissä asiaakin.
        Hiljaista kun on, ja varaajat lakanneet tytisemästä aurinkoenergialla.

        2000a

        Tuossa ei vaan taaskaan sitä asiaa ollut vaan väärää tietoa eli ihan sitä itseään.
        Eli kapasitaattoripelle on taas neuvomassa muita vaikka itse ei monestakaan neuvomastaan asiasta mitään ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Antaa kirjoittaa, onhan niissä asiaakin.
        Hiljaista kun on, ja varaajat lakanneet tytisemästä aurinkoenergialla.

        2000a

        Tuo mitä bebe kirjoitti, kun yritti synkata invertteriä toiseen invertteriin, niin on väisätämätöntä että siinä jännite nousee. Syystä ettei ole yhteyttä valtakunnan verkkoon mihin se lisäenergia uppoaisi vaivatta. Saarekekäytössä ei voi käyttää häiriöittä kuin yhtä invertteriä kerrallaan, ylimääräinen lisäsähkö on johdettava suoraan akkujen lataukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa ei vaan taaskaan sitä asiaa ollut vaan väärää tietoa eli ihan sitä itseään.
        Eli kapasitaattoripelle on taas neuvomassa muita vaikka itse ei monestakaan neuvomastaan asiasta mitään ymmärrä.

        Tuossa oli asiaa ettei syötä suinpäin yhtä vaihetta invertterillä


    • Samanvaiheiset aallot summautuvat. Aaltojen summa on yksittäistä aaltoa sekä syvempi että korkeampi.

      Tein taivanilaiselle laitevalmistajalle ehdotuksen master-invertteristä, joka pystyisi verkon nousevan jännitteen käyttämään omien akkujensa lataamiseen. Kuulemma pari vuotta kestää tuotekehitys tuhannen insinöörin firmassa - kyse on niin vaativasta alasta.

      Kannattaa laittaa sitkeästi ilman sarvia ja hampaita sekä omia että lähipiirin varavoimia kuntoon vaikka se tuntuisikin vaativalta ja työläältä - eräänä päivänä vaivalla perustetut varajärjestelmät toimivatkin niin hienosti, että ne syrjäyttävät entiset pääjärjestelmät.

      • Anonyymi

        Suurella vaivalla perustetut hienosti toimivat varajärjestelmät eivät syrjäytä pääjärjestemää ellei se ole taloudellisisti perusteltua. Ideologisesti perustellen syrjäyttämistä ei voi myöskään tapahtua elle laitteisto ole ekologisesti kestävällä pohjalla.


    • Anonyymi

      Luin koko ketjun.

      Onkohan kukaan kirjoittajista lukenut sähkövoimatekniikkaa pääaineena?

      Yhtään oikeata ajatustakaan ei näkynyt.

      Kertokaa mikä määrää tehon siirtymisen suunnan?

      Onkohan vaihekulmalla jotakin tekemistä asian kanssa vaihtovirralla?

      • Anonyymi

        Vain peruskoulu väkisin käyty ja elämä hymyili kun pääsi raamisahalle töihin.
        JÄNNITE

        ON


      • Anonyymi

        Johan minä sanoin ajat sitten että potaskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain peruskoulu väkisin käyty ja elämä hymyili kun pääsi raamisahalle töihin.
        JÄNNITE

        ON

        Ja teho siirtyy lämpönä ylöspäin😂😂


      • Anonyymi

        Älä esitä kysymyksiä vaan kerro miten asiat oikeasti ovat. Minulle invertterin kelluvuuden selitys oli hyvä tieto. Vaikka ei kaikkea yrittäisi tehdä itse niin on kiva tietää asioista kuitenkin. Jos olisin lukenut sähkövoimatekniikkaa niin ei minun täällä tarvitsisi pyöriä ja ihmetellä miten asiat toimii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä esitä kysymyksiä vaan kerro miten asiat oikeasti ovat. Minulle invertterin kelluvuuden selitys oli hyvä tieto. Vaikka ei kaikkea yrittäisi tehdä itse niin on kiva tietää asioista kuitenkin. Jos olisin lukenut sähkövoimatekniikkaa niin ei minun täällä tarvitsisi pyöriä ja ihmetellä miten asiat toimii.

        Niin no. Itse kyllä luin sähkövoimatekniikkaa Aallossa. En muista, että aurinkopaneeleista olisi juurikaan edes keskusteltu. Enempi tuli istuttua laskuharjoituksissa. Jopa siinä määrin, että kaipasin takasin ammattikouluun. Sillä sentään oppi tekemään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2226
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      135
      1445
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      149
      1150
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      987
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    Aihe