Miten akku invertteri 12V->230V 50Hz tahdistuu talon omaan sähköverkkoon?
Lueskelin että yhden invertterin syötön voisi helposti asentaa esim, talon yhteen vaiheeseen. Sähkömittarin ja vaihekiskon väliin.
Onko kokemusta tälläisestä?
Invertterin tahdistaminen
19
2479
Vastaukset
- Anonyymi
Sähköverkkoon saa kytkeä vai siihen suunniteltuja ja hyväksyttyjä verkkoinverttereitä. Laitteen eletroniikka hoitaa tahdistuksen ja irroittaa laitteen verkosta sähkökatkon tapahtuessa, sillä muutoin laite syöttäisi pimeänä olevaan verkkoon virtaa ja ylikuomittuisi sekä aiheuttaisin korjausmiehille vaaratilanteen.
Tavallista invertteriä ei saa kytkeä verkkoon ellei verkkosyöttöä katkaista samalla kun oma sähkönsyöttö kytkeytyy. Tähän on olemassa ns. verkonvaihtokytkimiä ja ne ovat aina sähkömiehen asennettavia.- Anonyymi
Kiitos
Verkonvaihtokytkin on hyvä idea. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos
Verkonvaihtokytkin on hyvä idea.Jos sinulle verkonvaihtokytkin on ihan uusi asia ja 'hyvä idea', on ehkä syytä unohtaa koko keissi...
- Anonyymi
Mutta aloitusten tekemistä voit tietenkin jatkaa
Kokeilin aikaisemmin tahdistaa grid-tietoista aurinkolatainta paikallisverkkoon, jota ruokin master-invertterillä ja akuilla sähköverkon asemesta. Grid-tietoinen orjalatain tahdistui nätisti master-invertteriin mutta verkon jännite nousi 240 - 250 volttiin.
Tarvittaisiin master-invertteri, joka tuollaisessa tapauksessa pystyisi ohjaamaan verkon ylijännitteen akkujen lataukseen - nyt olisi helppoa asentaa master-invertteri ja akut yhteen paikkaan, ja talon sähköverkon mistä pisteestä tahansa syöttää lisäsähköä ja ladata master-invertterin akkuja kun aurinkopaneeleista saa virtaa.> Lueskelin että yhden invertterin syötön voisi helposti asentaa esim, talon yhteen
> vaiheeseen. Sähkömittarin ja vaihekiskon väliin.
Ongelma tuossa tapauksessa on invertterit, jotka ovat kelluvia jännitelähteitä kun taas talo on maadoitettu. Kelluva jännitelähde ei sisällä 0 eli N-johdinta (neutral) lainkaan vaan molemmissa navoissa on jännite suhteessa maahan.
Lähtökohtaisesti eivät ole yhteensopivia mutta varmastikin sovitettavissa yhteen sopivilla teknologioilla. Yksi ratkaisu olisi ottaa verkkosähköä vain virtalähteeseen/akkulaturiin, jolloin talon verkko tulisi aina akkujen ja invertterin kautta.- Anonyymi
Taasko tämä potaskan suoltaminen alkoi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taasko tämä potaskan suoltaminen alkoi.
Antaa kirjoittaa, onhan niissä asiaakin.
Hiljaista kun on, ja varaajat lakanneet tytisemästä aurinkoenergialla.
2000a - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Antaa kirjoittaa, onhan niissä asiaakin.
Hiljaista kun on, ja varaajat lakanneet tytisemästä aurinkoenergialla.
2000aTuossa ei vaan taaskaan sitä asiaa ollut vaan väärää tietoa eli ihan sitä itseään.
Eli kapasitaattoripelle on taas neuvomassa muita vaikka itse ei monestakaan neuvomastaan asiasta mitään ymmärrä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Antaa kirjoittaa, onhan niissä asiaakin.
Hiljaista kun on, ja varaajat lakanneet tytisemästä aurinkoenergialla.
2000aTuo mitä bebe kirjoitti, kun yritti synkata invertteriä toiseen invertteriin, niin on väisätämätöntä että siinä jännite nousee. Syystä ettei ole yhteyttä valtakunnan verkkoon mihin se lisäenergia uppoaisi vaivatta. Saarekekäytössä ei voi käyttää häiriöittä kuin yhtä invertteriä kerrallaan, ylimääräinen lisäsähkö on johdettava suoraan akkujen lataukseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa ei vaan taaskaan sitä asiaa ollut vaan väärää tietoa eli ihan sitä itseään.
Eli kapasitaattoripelle on taas neuvomassa muita vaikka itse ei monestakaan neuvomastaan asiasta mitään ymmärrä.Tuossa oli asiaa ettei syötä suinpäin yhtä vaihetta invertterillä
Samanvaiheiset aallot summautuvat. Aaltojen summa on yksittäistä aaltoa sekä syvempi että korkeampi.
Tein taivanilaiselle laitevalmistajalle ehdotuksen master-invertteristä, joka pystyisi verkon nousevan jännitteen käyttämään omien akkujensa lataamiseen. Kuulemma pari vuotta kestää tuotekehitys tuhannen insinöörin firmassa - kyse on niin vaativasta alasta.
Kannattaa laittaa sitkeästi ilman sarvia ja hampaita sekä omia että lähipiirin varavoimia kuntoon vaikka se tuntuisikin vaativalta ja työläältä - eräänä päivänä vaivalla perustetut varajärjestelmät toimivatkin niin hienosti, että ne syrjäyttävät entiset pääjärjestelmät.- Anonyymi
Suurella vaivalla perustetut hienosti toimivat varajärjestelmät eivät syrjäytä pääjärjestemää ellei se ole taloudellisisti perusteltua. Ideologisesti perustellen syrjäyttämistä ei voi myöskään tapahtua elle laitteisto ole ekologisesti kestävällä pohjalla.
- Anonyymi
Luin koko ketjun.
Onkohan kukaan kirjoittajista lukenut sähkövoimatekniikkaa pääaineena?
Yhtään oikeata ajatustakaan ei näkynyt.
Kertokaa mikä määrää tehon siirtymisen suunnan?
Onkohan vaihekulmalla jotakin tekemistä asian kanssa vaihtovirralla?- Anonyymi
Vain peruskoulu väkisin käyty ja elämä hymyili kun pääsi raamisahalle töihin.
JÄNNITE
ON - Anonyymi
Johan minä sanoin ajat sitten että potaskaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vain peruskoulu väkisin käyty ja elämä hymyili kun pääsi raamisahalle töihin.
JÄNNITE
ONJa teho siirtyy lämpönä ylöspäin😂😂
- Anonyymi
Älä esitä kysymyksiä vaan kerro miten asiat oikeasti ovat. Minulle invertterin kelluvuuden selitys oli hyvä tieto. Vaikka ei kaikkea yrittäisi tehdä itse niin on kiva tietää asioista kuitenkin. Jos olisin lukenut sähkövoimatekniikkaa niin ei minun täällä tarvitsisi pyöriä ja ihmetellä miten asiat toimii.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä esitä kysymyksiä vaan kerro miten asiat oikeasti ovat. Minulle invertterin kelluvuuden selitys oli hyvä tieto. Vaikka ei kaikkea yrittäisi tehdä itse niin on kiva tietää asioista kuitenkin. Jos olisin lukenut sähkövoimatekniikkaa niin ei minun täällä tarvitsisi pyöriä ja ihmetellä miten asiat toimii.
Niin no. Itse kyllä luin sähkövoimatekniikkaa Aallossa. En muista, että aurinkopaneeleista olisi juurikaan edes keskusteltu. Enempi tuli istuttua laskuharjoituksissa. Jopa siinä määrin, että kaipasin takasin ammattikouluun. Sillä sentään oppi tekemään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä752226- 1331452
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1351445- 1491150
- 105987
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten366902Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82764Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55714Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67674