Invertterin tahdistaminen

Anonyymi

Miten akku invertteri 12V->230V 50Hz tahdistuu talon omaan sähköverkkoon?

Lueskelin että yhden invertterin syötön voisi helposti asentaa esim, talon yhteen vaiheeseen. Sähkömittarin ja vaihekiskon väliin.

Onko kokemusta tälläisestä?

19

1789

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähköverkkoon saa kytkeä vai siihen suunniteltuja ja hyväksyttyjä verkkoinverttereitä. Laitteen eletroniikka hoitaa tahdistuksen ja irroittaa laitteen verkosta sähkökatkon tapahtuessa, sillä muutoin laite syöttäisi pimeänä olevaan verkkoon virtaa ja ylikuomittuisi sekä aiheuttaisin korjausmiehille vaaratilanteen.

      Tavallista invertteriä ei saa kytkeä verkkoon ellei verkkosyöttöä katkaista samalla kun oma sähkönsyöttö kytkeytyy. Tähän on olemassa ns. verkonvaihtokytkimiä ja ne ovat aina sähkömiehen asennettavia.

      • Anonyymi

        Kiitos
        Verkonvaihtokytkin on hyvä idea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos
        Verkonvaihtokytkin on hyvä idea.

        Jos sinulle verkonvaihtokytkin on ihan uusi asia ja 'hyvä idea', on ehkä syytä unohtaa koko keissi...


    • Anonyymi

      Mutta aloitusten tekemistä voit tietenkin jatkaa

    • Kokeilin aikaisemmin tahdistaa grid-tietoista aurinkolatainta paikallisverkkoon, jota ruokin master-invertterillä ja akuilla sähköverkon asemesta. Grid-tietoinen orjalatain tahdistui nätisti master-invertteriin mutta verkon jännite nousi 240 - 250 volttiin.

      Tarvittaisiin master-invertteri, joka tuollaisessa tapauksessa pystyisi ohjaamaan verkon ylijännitteen akkujen lataukseen - nyt olisi helppoa asentaa master-invertteri ja akut yhteen paikkaan, ja talon sähköverkon mistä pisteestä tahansa syöttää lisäsähköä ja ladata master-invertterin akkuja kun aurinkopaneeleista saa virtaa.

    • > Lueskelin että yhden invertterin syötön voisi helposti asentaa esim, talon yhteen
      > vaiheeseen. Sähkömittarin ja vaihekiskon väliin.

      Ongelma tuossa tapauksessa on invertterit, jotka ovat kelluvia jännitelähteitä kun taas talo on maadoitettu. Kelluva jännitelähde ei sisällä 0 eli N-johdinta (neutral) lainkaan vaan molemmissa navoissa on jännite suhteessa maahan.

      Lähtökohtaisesti eivät ole yhteensopivia mutta varmastikin sovitettavissa yhteen sopivilla teknologioilla. Yksi ratkaisu olisi ottaa verkkosähköä vain virtalähteeseen/akkulaturiin, jolloin talon verkko tulisi aina akkujen ja invertterin kautta.

      • Anonyymi

        Taasko tämä potaskan suoltaminen alkoi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taasko tämä potaskan suoltaminen alkoi.

        Antaa kirjoittaa, onhan niissä asiaakin.
        Hiljaista kun on, ja varaajat lakanneet tytisemästä aurinkoenergialla.

        2000a


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Antaa kirjoittaa, onhan niissä asiaakin.
        Hiljaista kun on, ja varaajat lakanneet tytisemästä aurinkoenergialla.

        2000a

        Tuossa ei vaan taaskaan sitä asiaa ollut vaan väärää tietoa eli ihan sitä itseään.
        Eli kapasitaattoripelle on taas neuvomassa muita vaikka itse ei monestakaan neuvomastaan asiasta mitään ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Antaa kirjoittaa, onhan niissä asiaakin.
        Hiljaista kun on, ja varaajat lakanneet tytisemästä aurinkoenergialla.

        2000a

        Tuo mitä bebe kirjoitti, kun yritti synkata invertteriä toiseen invertteriin, niin on väisätämätöntä että siinä jännite nousee. Syystä ettei ole yhteyttä valtakunnan verkkoon mihin se lisäenergia uppoaisi vaivatta. Saarekekäytössä ei voi käyttää häiriöittä kuin yhtä invertteriä kerrallaan, ylimääräinen lisäsähkö on johdettava suoraan akkujen lataukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa ei vaan taaskaan sitä asiaa ollut vaan väärää tietoa eli ihan sitä itseään.
        Eli kapasitaattoripelle on taas neuvomassa muita vaikka itse ei monestakaan neuvomastaan asiasta mitään ymmärrä.

        Tuossa oli asiaa ettei syötä suinpäin yhtä vaihetta invertterillä


    • Samanvaiheiset aallot summautuvat. Aaltojen summa on yksittäistä aaltoa sekä syvempi että korkeampi.

      Tein taivanilaiselle laitevalmistajalle ehdotuksen master-invertteristä, joka pystyisi verkon nousevan jännitteen käyttämään omien akkujensa lataamiseen. Kuulemma pari vuotta kestää tuotekehitys tuhannen insinöörin firmassa - kyse on niin vaativasta alasta.

      Kannattaa laittaa sitkeästi ilman sarvia ja hampaita sekä omia että lähipiirin varavoimia kuntoon vaikka se tuntuisikin vaativalta ja työläältä - eräänä päivänä vaivalla perustetut varajärjestelmät toimivatkin niin hienosti, että ne syrjäyttävät entiset pääjärjestelmät.

      • Anonyymi

        Suurella vaivalla perustetut hienosti toimivat varajärjestelmät eivät syrjäytä pääjärjestemää ellei se ole taloudellisisti perusteltua. Ideologisesti perustellen syrjäyttämistä ei voi myöskään tapahtua elle laitteisto ole ekologisesti kestävällä pohjalla.


    • Anonyymi

      Luin koko ketjun.

      Onkohan kukaan kirjoittajista lukenut sähkövoimatekniikkaa pääaineena?

      Yhtään oikeata ajatustakaan ei näkynyt.

      Kertokaa mikä määrää tehon siirtymisen suunnan?

      Onkohan vaihekulmalla jotakin tekemistä asian kanssa vaihtovirralla?

      • Anonyymi

        Vain peruskoulu väkisin käyty ja elämä hymyili kun pääsi raamisahalle töihin.
        JÄNNITE

        ON


      • Anonyymi

        Johan minä sanoin ajat sitten että potaskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain peruskoulu väkisin käyty ja elämä hymyili kun pääsi raamisahalle töihin.
        JÄNNITE

        ON

        Ja teho siirtyy lämpönä ylöspäin😂😂


      • Anonyymi

        Älä esitä kysymyksiä vaan kerro miten asiat oikeasti ovat. Minulle invertterin kelluvuuden selitys oli hyvä tieto. Vaikka ei kaikkea yrittäisi tehdä itse niin on kiva tietää asioista kuitenkin. Jos olisin lukenut sähkövoimatekniikkaa niin ei minun täällä tarvitsisi pyöriä ja ihmetellä miten asiat toimii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä esitä kysymyksiä vaan kerro miten asiat oikeasti ovat. Minulle invertterin kelluvuuden selitys oli hyvä tieto. Vaikka ei kaikkea yrittäisi tehdä itse niin on kiva tietää asioista kuitenkin. Jos olisin lukenut sähkövoimatekniikkaa niin ei minun täällä tarvitsisi pyöriä ja ihmetellä miten asiat toimii.

        Niin no. Itse kyllä luin sähkövoimatekniikkaa Aallossa. En muista, että aurinkopaneeleista olisi juurikaan edes keskusteltu. Enempi tuli istuttua laskuharjoituksissa. Jopa siinä määrin, että kaipasin takasin ammattikouluun. Sillä sentään oppi tekemään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1625
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1265
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      91
      1170
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1096
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1092
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      980
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      877
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      761
    Aihe