Sähköinen käsijarru

Anonyymi

Renault Grand Scenic vm2004 bensa automaatti kyseessä.Auto tuli saatua projektiksi ja suurin vika olisi tuo sähköinen käsijarru joka on täysin mykkä.Punainen valo ei pala käsijarrussa,ajotietokoneeseen ei tule mitään tekstiä käsijarruun liittyen ja sulakekin näytti olevan kunnossa.Mistähän vikaa lähtis perkaamaan vai pitäisikö vain ostaa uusi käsijarru ? Käytätin mötikkää irti ja näytti päällepäin olevan kunnossa.Voisiko releessä olla häikkää tms ?

17

206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vie paalattavaksi, vm 2004 Renault, kilometrit täynnä.

    • Anonyymi

      Kuinka ranskanrapeissa voisi toimia sähköinen käsijarru kun ei niissä toimi muutkaan sähkölaitteet?

      • Anonyymi

        "Kuinka ranskanrapeissa voisi toimia sähköinen..."
        Renaultissa toimii aivan samoin kuin Toyota Avensiksessa, kyseessä kun on samanlainen pysäköintijarrun toimilaite. Avensiksessa se on tyyppivikainen laite. Puutteellisen vesieristyksen takia vettä pääsee laitteen sisälle ja se hapettaa piirilevyn pilalle. Laitteen vaihto marmorilla kustantaa Toyotassa yli 2000€.


    • Anonyymi

      Niin,noh siinä alottajan renuttimessa se ei nyt kuitenkaan toimi! Ei minun Aven käsijarrussa ole mitään vikaa, eikä ole koskaan ollutkaan. Onneksi olkiluoto kolmonen on kertonut kaiken ranskalaisten osaamisesta ja varsinkin sähköosaamisen , ettei ole tarvinnut sekaantua ollenkaan.

      • Anonyymi

        Ja Fukushima, Tokai-mura, Shika, Tsuruga jne. japanilaisten teknisestä osaamisesta, joten ajan mieluummin turvallisella, mukavalla ja sähköviattomalla(!) Renaultilla.


      • Anonyymi

        No, jos japanilainen sähkötekniikka oikuttelee kun tulee maanjäristys ja tsunami samana päivänä ja ranskalaisen tekniikan saaminen edes koekäyttökuntoon kuivalla ja geologisesti stabiililla maalla edes 10 vuoden viiveellä sovitusta ei onnistu...

        Asiallisesti ottaen: lihasvoimalla toimiva käsijarru on ihan riittävän tehokas. Citroeneissa oli joskus niin, että käsijarru toimi yhteen käyttöjarrun kanssa. Pelkästään käsin vetämällä se ei ollut kovin tehokas, mutta kun polkaisi jarrua ensin niin käsijarrun sai kepeästi vedettyä niin tiukkaan että pysyi vaikka minkälaisessa mäessä. Paremman luokan amerikkalaisautoissa seisontajarru oli yli 60 vuotta sitten mekaaninen mutta meni itsestään pois kun liikkeelle lähtiessä laittoi vaihteen päälle. Eli ihan turhaa kikkailua nämä sähköjarrut. Vielä kun ottaa huomioon, että niitä ei yleensä saa pois päältä jos auton sähköt pettävät (jolloin autoa pitäisi voida työntää tai hinata).


      • Anonyymi

        Ota asioista selvää äläkä kirjoittele mutulla, Yrjö-poika, niin olet edes vähän uskottavampi. Nyt puheesi vaikuttavat vain jenkkien ja englantilaisten ranskan vihaajien huonolta kopioinnilta.


    • Anonyymi

      Ompas mukava tulla katsomaan vastauksia kun yksikään vastauksista ei ollenkaan vastaa kysymykseen.

      Ps. Omassa Avensiksessa sähköinen käsijarru on toiminut moitteetta aina

      • Anonyymi

        Johtuu yksinomaan siitä että teillä tojotisteilla on pakottava tarve esitellä typeriä perinne-ennakkoluulojanne julkisesti.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Kannattaa kysellä ennemmin Renault-foorumilta kuin täältä räkisten seasta, joiden kommentit mihin tahansa Renault-kysymykseen on aina tuota apukoulutasoa...

      • Anonyymi

        Apukoulukin on liian vaativa näille suoli24-palstalaisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apukoulukin on liian vaativa näille suoli24-palstalaisille.

        Äläs sano. Minä olen apukoululainen ja esitän kysymyksiä täällä Suomi24:ssä. On kiva kysyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äläs sano. Minä olen apukoululainen ja esitän kysymyksiä täällä Suomi24:ssä. On kiva kysyä.

        Oletkin sieltä Suoli24:n terävämmästä päästä, mikä nyt sinällään ei ole paljon...


    • Anonyymi

      Olen korjannut kerran Lagunan vm. 2006 sähköisen käsijarrun. Renun tuon ajan mallien sähköinen käsijarru on kohtalaisen yksinkertainen laite jopa korjattavaksi itse. Se on sijoitettu takapyörien väliin suojakoteloon, jonka voi avata paikallaan tai irrottaa ja avata.

      Jos käsijarrun liikkuvat osat ovat ehjät ja sähkömoottori toimii, korjaaminen on todennäköisesti mahdollista. Älä kuitenkaan heti aluksi irrota käsijarrua, vaan tarkista kaikki sähkökytkennät niin pitkälle moottoriin päin kuin mahdollista ja korjaa mahdolliset viat. Jos sähkö kulkee kuten pitää, mutta moottori on hiljaa, avaa suojakotelo ja tarkista vielä sähkömoottorin kytkennät tai irrota kotelo moottoreineen kokonaisena avataksesi sen työpöydällä. Ole varovainen avatessasi kotelon, sillä siellä on jousia, pyöriä ja kaikenlaista pikkuosaa, joka ei saa mennä hukkaan. Jos pääset näin pitkälle, kirjoita kokemuksistasi, niin opastan eteenpäin.

      • Anonyymi

        Joo,ajattelinkin juuri että kattosin että jarrun moottori on päällisin päin ehjän oloinen ja selvittelisin sähkökytkennät jos saisin jotain eloa jonnekkin.Tällä hetkellä kun ei ole mitää braking fault tms viestiä kojelaudassa,että jarru on täysin mykkä.

        Ps.Kiitos asiallisesta vastauksesta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo,ajattelinkin juuri että kattosin että jarrun moottori on päällisin päin ehjän oloinen ja selvittelisin sähkökytkennät jos saisin jotain eloa jonnekkin.Tällä hetkellä kun ei ole mitää braking fault tms viestiä kojelaudassa,että jarru on täysin mykkä.

        Ps.Kiitos asiallisesta vastauksesta

        Olepa hyvä. Vikailmoituksen puuttuminen viittaa mielestäni johonkin kaiken toiminnan pysäyttävään vikaan käsijarrun sähköisessa ohjausjärjestelmässä kojelaudassa tai sen lähellä. Ehkäpä vain jokin kytkentä on poikki tai rele tms. rikki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8086
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      39
      2905
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2213
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      13
      1624
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1493
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1425
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    Aihe