Sähköinen käsijarru

Anonyymi

Renault Grand Scenic vm2004 bensa automaatti kyseessä.Auto tuli saatua projektiksi ja suurin vika olisi tuo sähköinen käsijarru joka on täysin mykkä.Punainen valo ei pala käsijarrussa,ajotietokoneeseen ei tule mitään tekstiä käsijarruun liittyen ja sulakekin näytti olevan kunnossa.Mistähän vikaa lähtis perkaamaan vai pitäisikö vain ostaa uusi käsijarru ? Käytätin mötikkää irti ja näytti päällepäin olevan kunnossa.Voisiko releessä olla häikkää tms ?

17

617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vie paalattavaksi, vm 2004 Renault, kilometrit täynnä.

    • Anonyymi

      Kuinka ranskanrapeissa voisi toimia sähköinen käsijarru kun ei niissä toimi muutkaan sähkölaitteet?

      • Anonyymi

        "Kuinka ranskanrapeissa voisi toimia sähköinen..."
        Renaultissa toimii aivan samoin kuin Toyota Avensiksessa, kyseessä kun on samanlainen pysäköintijarrun toimilaite. Avensiksessa se on tyyppivikainen laite. Puutteellisen vesieristyksen takia vettä pääsee laitteen sisälle ja se hapettaa piirilevyn pilalle. Laitteen vaihto marmorilla kustantaa Toyotassa yli 2000€.


    • Anonyymi

      Niin,noh siinä alottajan renuttimessa se ei nyt kuitenkaan toimi! Ei minun Aven käsijarrussa ole mitään vikaa, eikä ole koskaan ollutkaan. Onneksi olkiluoto kolmonen on kertonut kaiken ranskalaisten osaamisesta ja varsinkin sähköosaamisen , ettei ole tarvinnut sekaantua ollenkaan.

      • Anonyymi

        Ja Fukushima, Tokai-mura, Shika, Tsuruga jne. japanilaisten teknisestä osaamisesta, joten ajan mieluummin turvallisella, mukavalla ja sähköviattomalla(!) Renaultilla.


      • Anonyymi

        No, jos japanilainen sähkötekniikka oikuttelee kun tulee maanjäristys ja tsunami samana päivänä ja ranskalaisen tekniikan saaminen edes koekäyttökuntoon kuivalla ja geologisesti stabiililla maalla edes 10 vuoden viiveellä sovitusta ei onnistu...

        Asiallisesti ottaen: lihasvoimalla toimiva käsijarru on ihan riittävän tehokas. Citroeneissa oli joskus niin, että käsijarru toimi yhteen käyttöjarrun kanssa. Pelkästään käsin vetämällä se ei ollut kovin tehokas, mutta kun polkaisi jarrua ensin niin käsijarrun sai kepeästi vedettyä niin tiukkaan että pysyi vaikka minkälaisessa mäessä. Paremman luokan amerikkalaisautoissa seisontajarru oli yli 60 vuotta sitten mekaaninen mutta meni itsestään pois kun liikkeelle lähtiessä laittoi vaihteen päälle. Eli ihan turhaa kikkailua nämä sähköjarrut. Vielä kun ottaa huomioon, että niitä ei yleensä saa pois päältä jos auton sähköt pettävät (jolloin autoa pitäisi voida työntää tai hinata).


      • Anonyymi

        Ota asioista selvää äläkä kirjoittele mutulla, Yrjö-poika, niin olet edes vähän uskottavampi. Nyt puheesi vaikuttavat vain jenkkien ja englantilaisten ranskan vihaajien huonolta kopioinnilta.


    • Anonyymi

      Ompas mukava tulla katsomaan vastauksia kun yksikään vastauksista ei ollenkaan vastaa kysymykseen.

      Ps. Omassa Avensiksessa sähköinen käsijarru on toiminut moitteetta aina

      • Anonyymi

        Johtuu yksinomaan siitä että teillä tojotisteilla on pakottava tarve esitellä typeriä perinne-ennakkoluulojanne julkisesti.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Kannattaa kysellä ennemmin Renault-foorumilta kuin täältä räkisten seasta, joiden kommentit mihin tahansa Renault-kysymykseen on aina tuota apukoulutasoa...

      • Anonyymi

        Apukoulukin on liian vaativa näille suoli24-palstalaisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apukoulukin on liian vaativa näille suoli24-palstalaisille.

        Äläs sano. Minä olen apukoululainen ja esitän kysymyksiä täällä Suomi24:ssä. On kiva kysyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äläs sano. Minä olen apukoululainen ja esitän kysymyksiä täällä Suomi24:ssä. On kiva kysyä.

        Oletkin sieltä Suoli24:n terävämmästä päästä, mikä nyt sinällään ei ole paljon...


    • Anonyymi

      Olen korjannut kerran Lagunan vm. 2006 sähköisen käsijarrun. Renun tuon ajan mallien sähköinen käsijarru on kohtalaisen yksinkertainen laite jopa korjattavaksi itse. Se on sijoitettu takapyörien väliin suojakoteloon, jonka voi avata paikallaan tai irrottaa ja avata.

      Jos käsijarrun liikkuvat osat ovat ehjät ja sähkömoottori toimii, korjaaminen on todennäköisesti mahdollista. Älä kuitenkaan heti aluksi irrota käsijarrua, vaan tarkista kaikki sähkökytkennät niin pitkälle moottoriin päin kuin mahdollista ja korjaa mahdolliset viat. Jos sähkö kulkee kuten pitää, mutta moottori on hiljaa, avaa suojakotelo ja tarkista vielä sähkömoottorin kytkennät tai irrota kotelo moottoreineen kokonaisena avataksesi sen työpöydällä. Ole varovainen avatessasi kotelon, sillä siellä on jousia, pyöriä ja kaikenlaista pikkuosaa, joka ei saa mennä hukkaan. Jos pääset näin pitkälle, kirjoita kokemuksistasi, niin opastan eteenpäin.

      • Anonyymi

        Joo,ajattelinkin juuri että kattosin että jarrun moottori on päällisin päin ehjän oloinen ja selvittelisin sähkökytkennät jos saisin jotain eloa jonnekkin.Tällä hetkellä kun ei ole mitää braking fault tms viestiä kojelaudassa,että jarru on täysin mykkä.

        Ps.Kiitos asiallisesta vastauksesta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo,ajattelinkin juuri että kattosin että jarrun moottori on päällisin päin ehjän oloinen ja selvittelisin sähkökytkennät jos saisin jotain eloa jonnekkin.Tällä hetkellä kun ei ole mitää braking fault tms viestiä kojelaudassa,että jarru on täysin mykkä.

        Ps.Kiitos asiallisesta vastauksesta

        Olepa hyvä. Vikailmoituksen puuttuminen viittaa mielestäni johonkin kaiken toiminnan pysäyttävään vikaan käsijarrun sähköisessa ohjausjärjestelmässä kojelaudassa tai sen lähellä. Ehkäpä vain jokin kytkentä on poikki tai rele tms. rikki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe