Sähköinen käsijarru

Anonyymi

Renault Grand Scenic vm2004 bensa automaatti kyseessä.Auto tuli saatua projektiksi ja suurin vika olisi tuo sähköinen käsijarru joka on täysin mykkä.Punainen valo ei pala käsijarrussa,ajotietokoneeseen ei tule mitään tekstiä käsijarruun liittyen ja sulakekin näytti olevan kunnossa.Mistähän vikaa lähtis perkaamaan vai pitäisikö vain ostaa uusi käsijarru ? Käytätin mötikkää irti ja näytti päällepäin olevan kunnossa.Voisiko releessä olla häikkää tms ?

17

469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vie paalattavaksi, vm 2004 Renault, kilometrit täynnä.

    • Anonyymi

      Kuinka ranskanrapeissa voisi toimia sähköinen käsijarru kun ei niissä toimi muutkaan sähkölaitteet?

      • Anonyymi

        "Kuinka ranskanrapeissa voisi toimia sähköinen..."
        Renaultissa toimii aivan samoin kuin Toyota Avensiksessa, kyseessä kun on samanlainen pysäköintijarrun toimilaite. Avensiksessa se on tyyppivikainen laite. Puutteellisen vesieristyksen takia vettä pääsee laitteen sisälle ja se hapettaa piirilevyn pilalle. Laitteen vaihto marmorilla kustantaa Toyotassa yli 2000€.


    • Anonyymi

      Niin,noh siinä alottajan renuttimessa se ei nyt kuitenkaan toimi! Ei minun Aven käsijarrussa ole mitään vikaa, eikä ole koskaan ollutkaan. Onneksi olkiluoto kolmonen on kertonut kaiken ranskalaisten osaamisesta ja varsinkin sähköosaamisen , ettei ole tarvinnut sekaantua ollenkaan.

      • Anonyymi

        Ja Fukushima, Tokai-mura, Shika, Tsuruga jne. japanilaisten teknisestä osaamisesta, joten ajan mieluummin turvallisella, mukavalla ja sähköviattomalla(!) Renaultilla.


      • Anonyymi

        No, jos japanilainen sähkötekniikka oikuttelee kun tulee maanjäristys ja tsunami samana päivänä ja ranskalaisen tekniikan saaminen edes koekäyttökuntoon kuivalla ja geologisesti stabiililla maalla edes 10 vuoden viiveellä sovitusta ei onnistu...

        Asiallisesti ottaen: lihasvoimalla toimiva käsijarru on ihan riittävän tehokas. Citroeneissa oli joskus niin, että käsijarru toimi yhteen käyttöjarrun kanssa. Pelkästään käsin vetämällä se ei ollut kovin tehokas, mutta kun polkaisi jarrua ensin niin käsijarrun sai kepeästi vedettyä niin tiukkaan että pysyi vaikka minkälaisessa mäessä. Paremman luokan amerikkalaisautoissa seisontajarru oli yli 60 vuotta sitten mekaaninen mutta meni itsestään pois kun liikkeelle lähtiessä laittoi vaihteen päälle. Eli ihan turhaa kikkailua nämä sähköjarrut. Vielä kun ottaa huomioon, että niitä ei yleensä saa pois päältä jos auton sähköt pettävät (jolloin autoa pitäisi voida työntää tai hinata).


      • Anonyymi

        Ota asioista selvää äläkä kirjoittele mutulla, Yrjö-poika, niin olet edes vähän uskottavampi. Nyt puheesi vaikuttavat vain jenkkien ja englantilaisten ranskan vihaajien huonolta kopioinnilta.


    • Anonyymi

      Ompas mukava tulla katsomaan vastauksia kun yksikään vastauksista ei ollenkaan vastaa kysymykseen.

      Ps. Omassa Avensiksessa sähköinen käsijarru on toiminut moitteetta aina

      • Anonyymi

        Johtuu yksinomaan siitä että teillä tojotisteilla on pakottava tarve esitellä typeriä perinne-ennakkoluulojanne julkisesti.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Kannattaa kysellä ennemmin Renault-foorumilta kuin täältä räkisten seasta, joiden kommentit mihin tahansa Renault-kysymykseen on aina tuota apukoulutasoa...

      • Anonyymi

        Apukoulukin on liian vaativa näille suoli24-palstalaisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apukoulukin on liian vaativa näille suoli24-palstalaisille.

        Äläs sano. Minä olen apukoululainen ja esitän kysymyksiä täällä Suomi24:ssä. On kiva kysyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äläs sano. Minä olen apukoululainen ja esitän kysymyksiä täällä Suomi24:ssä. On kiva kysyä.

        Oletkin sieltä Suoli24:n terävämmästä päästä, mikä nyt sinällään ei ole paljon...


    • Anonyymi

      Olen korjannut kerran Lagunan vm. 2006 sähköisen käsijarrun. Renun tuon ajan mallien sähköinen käsijarru on kohtalaisen yksinkertainen laite jopa korjattavaksi itse. Se on sijoitettu takapyörien väliin suojakoteloon, jonka voi avata paikallaan tai irrottaa ja avata.

      Jos käsijarrun liikkuvat osat ovat ehjät ja sähkömoottori toimii, korjaaminen on todennäköisesti mahdollista. Älä kuitenkaan heti aluksi irrota käsijarrua, vaan tarkista kaikki sähkökytkennät niin pitkälle moottoriin päin kuin mahdollista ja korjaa mahdolliset viat. Jos sähkö kulkee kuten pitää, mutta moottori on hiljaa, avaa suojakotelo ja tarkista vielä sähkömoottorin kytkennät tai irrota kotelo moottoreineen kokonaisena avataksesi sen työpöydällä. Ole varovainen avatessasi kotelon, sillä siellä on jousia, pyöriä ja kaikenlaista pikkuosaa, joka ei saa mennä hukkaan. Jos pääset näin pitkälle, kirjoita kokemuksistasi, niin opastan eteenpäin.

      • Anonyymi

        Joo,ajattelinkin juuri että kattosin että jarrun moottori on päällisin päin ehjän oloinen ja selvittelisin sähkökytkennät jos saisin jotain eloa jonnekkin.Tällä hetkellä kun ei ole mitää braking fault tms viestiä kojelaudassa,että jarru on täysin mykkä.

        Ps.Kiitos asiallisesta vastauksesta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo,ajattelinkin juuri että kattosin että jarrun moottori on päällisin päin ehjän oloinen ja selvittelisin sähkökytkennät jos saisin jotain eloa jonnekkin.Tällä hetkellä kun ei ole mitää braking fault tms viestiä kojelaudassa,että jarru on täysin mykkä.

        Ps.Kiitos asiallisesta vastauksesta

        Olepa hyvä. Vikailmoituksen puuttuminen viittaa mielestäni johonkin kaiken toiminnan pysäyttävään vikaan käsijarrun sähköisessa ohjausjärjestelmässä kojelaudassa tai sen lähellä. Ehkäpä vain jokin kytkentä on poikki tai rele tms. rikki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6955
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1239
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe