Potkurin valintaa

Anonyymi

Terve

Olisi suunnitelmissa vaihtaa veneen potkuri vaihtoon koska entinen on saanut jo senverran siipeensä että potkurisepän mielestä siitä ei enään parasta mahdollista saa ja se muistin mukaan ei paras mahdollinen alunperinkään ollut, vaan sattui hinnan puolesta sopimaan silloiseen tilanteeseen mainiosti.

Eli tilanne on tämä että on hollantilaismallinen teräsvene .

Moottori 204hv
Kierrokset 2400
Kytkin 2,08
Vesilinja 8,8m
Painoarvio 7t

Nykyinen potkuri kolmilapainen 23x28 joka oli alunperin nousultaan 26 mutta pajoitettiin pari tuumaa lisää koska alunperin tuo kävi köykäiseksi.

Tuolla potkurilla matkavauuhti on ollut 9,1 solmua jonka se on mennyt kivuttomasti ja huippuja joskus testattu on mennyt 12-13 solmua.

Näillä tiedoilla olen ollut useampaan potkurikauppiaaseen yhteydessä ja saldona laidasta laitaan potkurisuosituksia mitä kenenkin ohjelmat on laskenut ja osa on sanonut suoraan että ilmoittamani tiedot eivät voi pitää paikkaansa, ja sen vuoksi nyt on pakko varmistaa potkuriakselilta kierrokset koska alkoi itseäkin epäilyttää vaikka voisin vieläkin mennä noista valalle.

Ainut mikä aloin miettimään on kytkimen välitys kun siitä oli näköjään tippunut tyyppikilpi ja noita on tehty 1,53, 2,08 versioina mutta selkeänä on mielessä tuo 2,08 niin sen mukaan olen kysellyt.

Nyt kysymys kuuluukin että miten saisin luotettavimmin tuon homman selvitettyä ja jos joku ymmärtää laskea niin saa heittää oman näkemyksensä ja yleensäkkin, että minkä tyyppinen potkuri tuommoiseen veneeseen olisi järkevä laittaa kolmi vai nelilapainen ja potkureitakin näyttää olevan jos minkä mallista.

18

244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Noilla tiedoilla veneen teoreettinen nopeus ilman potkurin luistoa olisi 27,25 knots, eli joku ei täsmää, jos nousu olisi 18 niin silloin luvut olisi uskottavia. Halkaisija tuntuu järkevältä, mutta jos nousu tosissaan on 28 ja alennus noin 2, niin joko kierrosluku heittää törkeästi tai potkuri luistaa tyyliin 60% mikä näkyisi jo syöpymisenä ja kuuluisi kunnon räpinänä kuskin korvaan.
      Akselin nopeuden voi helposti mitata jos ja kun se on vaan nähtävissä, ja siihen saa tarran kiinni pistoolimittariavarten.

      • Anonyymi

        Koneen kierroksilla 2400 RPM ja välityksellä 2,08 teoreettinen luistamaton vauhti olisi 0,949493 solmua nousun tuumaa kohti.
        Eli 26 tuumalle 24,687 solmua
        28 tuumalle 26,586 solmua
        28,7 tuumalle 27,250 solmua.

        Aloittaja ei kuitenkaan kirjoittanut 28,7 tuuman noususta mitään.
        28 tuuman nousulla luistoa on 12 solmun vauhdissa 55% ja 13 solmun vauhdissa 51%.
        Toisaalta jos potkurissa on leima 23 x 28 R ja se on pajoitettu 2 tuumaa suuremmalle nousulle, on nousu silloin 30 tuumaa.
        Silloin teoreettinen vauhti olisi jo 28,485 solmua, ja luisto 12 solmun vauhdissa 58% ja 13 solmussa 54%.

        23 tuuman halkaisijalla lavan kärkinopeus tangentin suunnassa on 35,3 m/s eli 68,6 solmua. Kyllä tuolla vauhdilla potkuri voi hyvin jo kavitoida, ellei lapaprofiilin muoto ole tuolle nopeusalueelle järkevä ja tulokulma tarpeeksi pieni. Jos nuo seikat ovat kunnossa ja lapapintaakin on riittävästi, ei potkuri kavitoi ollenkaan. Kirjoittaja sotkee suuren luiston kavitaation syntyiseen, vaikkeivät ne liity mitenkään toisiinsa. Suuri luistohan kertoo potkurivirrran nopeuden ja veneen nopeuden suuresta suhteesta, eikä siten liity tulokulmaan eikä kavitaatoon, mutta johtaa väistämättä huonoon propulsiohyötysuhteeseen. Sen parannus vaatisi sekä vähemmän kierroksia potkuriakselilla välityksen jälkeen että suurempaa halkaisijaa siten ettei lavan kärki silti ole liian lähellä mitään, mikä ei välttämättä ko veneessä onnistu ilman isompia töitä. Ja lisäksi olisi vielä varmistettava akselin vääntömomentin kestävyys kun sama teho tulisi alennuksen jälkeen pienemmillä kierroksilla eli suuremmalla vääntömomentilla.


    • Anonyymi

      Ongelmahan tuossa on täysin järjetön moottoriteho. 8,8 m vesilinjalla runkonopeus on hiukan yli 7 solmua ja se ei vaadi kuin 20 hv tehon 7 tn painolla. 50 hv ja ehkä 100 hv olisi vielä jotenkin perusteltavissa, mutta mikä järki on 200 hv koneessa?

      Ei tuo potkuri kavitoi, vaikka luistaakin tolkuttomasti ja hyötysuhde on huono täydellä kaasulla. Lähinnä potkurilaskentaohjelman mielestä pitäisi kiertää enemmän eli 200 hv koneella pitäisi päästä 13 solmun nopeudessa n. 1300 rpm potkurin pyörimisnopeuteen eli 2700 rpm 2.08 välityksellä. Paljonkos tuo ottaa kierroksia? Mitkä ovat matkavauhdin kierrokset.

    • Anonyymi

      Jees hyvä että syntyy keskustelua ja jospa se tästä aukeaa.

      Kone on ylisuuri sen vuolsi että semmoinen sattui sopivasti löytymään veneen rakennusaikana enkä koe pahana että tehoreserviä on etenkin keväällä hylkeenpyynnissä jäissä pyöriessä, ja sana homma syksyisin kun monena vuonna rannat ovat 5-10cm jäässä kun ulompana pystyy vielä kalastamaan.

      Ensimmäistä potkuria kun haettiin niin parikin alan firmaa sanoi että tuon mallista venettä käsitellään puoliliukuvana ja näin sen itsekkin näkisin ja muistan kun alkuaikoina ajoin kovaan myötäaallokkoon erään salmen läpi, niin tuolla kombinaatiolla mitä esitin vene pomppasi liukuun ja vautia oli silloin 17-18 solmua ja pysyi plaanissa kunnes kaasun löysäsi.

      Nyt tuo menee ja muistin mukaan koska ei ole olut tänä kesänä vedessä tuota matkavauhtia 9.1 solmua kevyen tuntuisesti kun kierroksia on n.1700 ja akselihan pyörii silloin relun 800 kierrosta minuutissa ja näin siis jos tuo välitys on niinkuin oletan sen olevan.

      Ja potkurissa on leimat 23 x 28 R ja muistan että tuo myytiin meille lukemilla 23 x 26 mutta en tuota tietenkään itse ole pystynyt toteamaan, mutta tottahan tässä nyt on pengottava kaikki läpi, kun useammalta taholta epäillään

      Kytkin on Tecnodrive TM170 ja siinä kyllä pitäisi olla tuo 2,08 välitys.

      Erikoista on että olen saanut tarjouksia jossa ei ole kyseenalaistettu noita lukemia ja erästäkin nelilapaista 22x27 rusettia kaupattiin niin että laskelmat näytti että huippuja painosta riippuen löytyisi 15 solmu hujakoille.

      Tässä on nyt varmistettava tuo akselin pyörimisnopeus ja koitettava pala kerrallaan setviä että mikä tässä oikein kivestää ja kyskää lisätietoja niin koitan kaivaa vastauksia niin jospa tämä mysteeri jossain vaiheessa ratkeaa.

      • Anonyymi

        Tuon kokoisen potkurin nousun toteaminen likimäärin ihan itsekin mittaamalla on aika helppoa. Osta pala peltiä, ja piirrä ja leikkaa sen reunaan kiilamuotoja niin monta kuin potkurissa on lapoja. Taivuta sitten pelti sylinteripinnaksi (eli sormuksen muotoon). Sitten vain laitat potkurin keskeisesti peltirenkaan päälle ja näet ihan paljaalla silmälläkin vastaako nousu pellinpalan muotoa vaiko ei.
        28 tuuman nousulla ja 23 tuuman halkaisijalla kiilamuodon kaltevuus on 0,3875 eli 28/pii/23. Asteina siis atan(0,3875) = 21,181 astetta.
        20 asteen kiilan kaltevuudella nousu olisi 26,3 tuumaa, ja 21 asteella 27,7 tuumaa.
        14 asteella taas nousua olisikin 18,0 tuumaa. Kyllä noin monen (6...7) asteen heiton näkee silmällä aivan helposti.

        Potkurista riippumatta tuollaisen veneen taloudellisuus on tietysti puoliplaanarina katastrofaalinen, koska painoa on suhteessa pituuteen aivan liikaa. Tulisi paljon halvemmaksi parantaa samalla koneteholla saavutettavaa huippunopeutta runkoa pidentämällä ja siten vastusta alentamalla, eikä suinkaan vaihtamalla vannasputkea, välityssuhdetta ja akselia sekä potkuria propulsiohyötysuhteen nostamiseksi. Kaupanpäälle saisi vielä paremmat sisätilat.


      • Anonyymi

        "Erikoista on että olen saanut tarjouksia jossa ei ole kyseenalaistettu noita lukemia ja erästäkin nelilapaista 22x27 rusettia kaupattiin niin että laskelmat näytti että huippuja painosta riippuen löytyisi 15 solmu hujakoille."

        Mikäli antamasi tiedot pitävät paikkansa ja kone saavuttaa suurimman tehon kierrokset, on aivan selvää että potkurin halkaisijaa ja nousua pienentämällä huippunopeus tulisi laskemaan eikä nousemaan. Kauppiaat toki kauppaa potkureita edelleenkin tyhjillä lupauksilla kantamatta mitään vastuuta lupauksistaan.


    • Anonyymi

      Pitää nyt varmistaa että nuo ilmoittamani tiedot varmasti pitävät paikkansa vaikka olen aika saletti niistä ja jatkaa sitten etsintää.

      Tuo 22x27 potkuri oli käyttämätön hyllyssä oleva jota minulle tarjottiin joten se ei liene minkään ohjelman suosittelema mutta ja tässä pari muuta mitä minulle on nyt tarjottu jonkun laskentaohjelman suosittelemana ja kaikki nelilapaisia.

      27x19
      25x24
      23x24
      Ja sitten on sanottu että joku noissa luvuissa ei voi pitää paikkaansa ja ei hyödytä laskea niin ota tässä nyt sitten koppi jostakin.

      Mutta se on hommattava aluksi mittari lainaan että saa nuo akselin kierrokset varmistettua.

    • Anonyymi

      Terve
      Tämän ketjun aloittaja tässä ja edelleen potkurivalinta on vaiheessa ja nyt on selvinnyt että kykimen välitys on todellakin tuo 2,08/1 ja tämä varmistettu mittarilla.

      Vene on nyt saatu koeajettua ja todettu seuraavaa eli kierroksia otti noin 2000rpm jolloin vauhtia oli 11,4 solmua ja kun kierroksia oli n.1700 joka tuntui korvakuulolta sopivalta eikä repimiseltä viin ,matkavauhti oli jotain 9,3 solmua.

      Tuli myös todettua että potkuri hieman vielä tärisee tietyillä kierroksilla ja nyt olisi ajatuksena käyttää vene kesäkuussa ylhäällä ja siinä rytäkässä vaihtaa potkuri jos semmoinen sattuu jostain sopuhintaan löytymään, mutta sitten päästäänkin siihen että sen mitoista ei ole syntynyt oikein minkäänlaista varmuutta mutta koitetaan vielä.

      Eli motti siis 204hv/2400rpm
      Vaihde 2,08/1
      Potkuri 23 halk. 28 nousu
      vesilinja 8,8.
      paino 6-7ton.

      Huippukierrokset nyt 2000/rpm jolloin vauhti 11,4 solmua vajaan kympin vastaseen.

      Pystyykö joku auttamaan tässä valinnassa kun tähän mennessä on saanut niin laidasta laitaan suosituksia että ei tässä oikeen osaa mitään ostaa.

      • Anonyymi

        Mikä on tavoitteesi? Jos minulla olisi tuollainen yhdistelmä, ajaisin pintakaasulla enintään 7 kn mielummin 6. Kulutus muutama litra tunnissa. 9 solmussa mennee jo n. 20 l/h ja täydellä kaasulla 40 l/h eli tolkuttomasti enemmän mailia kohti.

        Onko vene oikeasti puoliliukuva? Yleensä Hollantilaiset eivät ole ja kone 50 hv suuruusluokkaa tuolla painolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on tavoitteesi? Jos minulla olisi tuollainen yhdistelmä, ajaisin pintakaasulla enintään 7 kn mielummin 6. Kulutus muutama litra tunnissa. 9 solmussa mennee jo n. 20 l/h ja täydellä kaasulla 40 l/h eli tolkuttomasti enemmän mailia kohti.

        Onko vene oikeasti puoliliukuva? Yleensä Hollantilaiset eivät ole ja kone 50 hv suuruusluokkaa tuolla painolla.

        Tavoite on saada kone ja vaihde paskaksi ylikoko potkurilla.


    • Anonyymi

      Tavoite on löytää parempi potkuri tuon nykyisen kolmilapaisen tilalle ei sen kummempaa.

      Tuo menee nyt sen reilun yhdeksän solmua omasta mielestä kevyesti ilman sen kummempaa ihmettelyä eikä se ole minkäänlainen ongelma vaan tuo nykyinen potkuri joka on saanut siipeensä vissiinkin liian monta kertaa, ja uusi pitäisi saada ja olen jotenkin päätynyt siihen että nelilapainen sen pitäisi olla mutta mikä on koko on hämärän peitossa.

      Joku firma olisikohan ollu Finnscrew aikanaan laski tuota nykyistä ja siellä joku sanoi että tuommoinen käsitellään puoliliukuvana ja en osaa siitä tarkemmin sanoa.

      • Anonyymi

        Tavoitteella tarkoitin sitä mitä tarkoitat "paremmalla potkurilla". Ehjä ei tietysti täristä, mutta onko muuten vanhassa mitään vikaa?

        Koko ketju on hieman sekava. Nyt sanot, että kulkee 11,4 solmua ja ottaa 2000 rpm. Aiemmin sanoit, että 26 nousu oli liian vähän ja se on muokattu 28 tuumaan. Onko tuo joskus siis ottanut selvästi enemmän kierroksia? Paljjonko vauhti oli silloin? Miksei enää ota enempää kierroksia?

        Parempaa tietoa pitää olla, jos haluaa paremman potkurin. Vene olisi syytä punnita, pohjamuoto olla selvillä jne.

        7 tonnia ja 200 hv ei oikein kuullosta puolilukuvalta. Kyllähän se yli runkonopeuden puskee, mutta 15 ja 18 solmua taitaa olla kaukaisia haaveita. Ja tosiaan järjettömiä tavoitteitakin. Raskaalla teräsveneellä on syytä tyytyä uppoumanopeuksiin eli sinne 7 solmun paikkeille, jolloin kulutus, melu ja peräaallot ovat pienet.


    • Anonyymi

      Veneen teosta on parikymmentä vuotta ja muistan vain että potkuriin ei oltu tyytyväisiä ja siihen piti saada lisää nousua jolloin tilanne parani mutta en muista satavarmasti ottiko silloin enemmän kierroksia ja kuten aiemmin kirjoitin niin potkuri on monta kertaa oiottu ja nyt viimeksi seppä sanoi että siitä ei enää hyvää saa, ja sen takia nyt koitan saada jonkunnäköistä suuntaa mistä lähteä liikenteeseen.

      Olen täysin tyytyväinen nykyisiin nopeuksiin /polttoaineen kulutuksiin ja mikään muu ei ole ongelma kuin että en ole potkuriin tyytyväinen.

      Veneellä on ajettu syksyin keväin jäissä ja vedetty ja työnnetty lauttaa jossa 25t kaivinkone ja tuota on tiedossa tulevaisuudessakin joten ei tule kysymykseen 50hv koneet vaan nyt ainakin lähivuodet mennään tällä paketilla kunhan saisi suuntaa että mikä olisi ok potkuri tuohon.

      Ja kuten aiemmista jutuista näkee niin ei ole oikein selkeää kenellekkään ja liian erilaisia vastauksia ettei tässä oikein saa koppia mistään ja useammasta liikkeestäkin tiedustelin niin tuli niin ristiriitaisia vastauksia ettei niistä ottanut oikein selväää.

      Ja nyt minulle on tarjottu nelilapaista 22x26 potkuria joka ainakin itsestä kuulostaa oikeansuuntaiselta mutta en ole kärryillä että onko se sitä kuitenkaan.

      • Anonyymi

        Siis 3-lapainen 23x28 potkurilla potkuriakselikierrokset hiukan yli 960 rpm ja vauhtia 11,4 solmua. Voisi vastata melko tarkasti 10 kN työntövoimaa ja 153 hv potkuriakselitehoa sekä 52% propulsiohyötysuhdetta. Tietysti kärsineellä potkurilla saattaa vaatia enemmän potkuriakselitehoa sekä tuottaa vähemmän työntövoimaa.

        Jos saman tilanteen laskee 4-lapaisella 22x26 potkurilla, on potkuriakselikierrokset reilut 1050 rpm, hyötysuhde 51% ja potkuriakseliteho muutama hv enemmän. Koneen tehokäyrästä riippuen tehoa voi olla enemmän tarjolla, jolloin kiertää enemmän ja työntövoima kasvaa.

        4-lapainen 24x24 antaisi 1030 rpm, hyötysuhde 55% ja 145 hv. Sama 3-lapaisena tuottaa 1050 rpm, 53% ja 150 hv. Lapojen lukumäärä siis vaikuttaa, mutta ei niin hirveästi.

        27x22 tuottaisi 4-lapaisena 1000 rpm, 57% ja 140 hv. Tai jopa paremman, kun tuossa voi jo reilusti pienentää pinta-alasuhdetta. Aiemmat on laskettu 100%:lla, mutta tällä riittää jo 60% kavitoinnin pitämiseen kurissa. Sillä 980 rpm, 60% ja 133 hv. Tosin tuohan kiertää jo reilusti enemmän ja kavitointi voi taas tullakin ongelmaksi, riippuen miten vauhti lisääntyy.

        30x19 toimii jo paremmin 3-lapaisena, koska pinta-alasuhde voi olla 50% paikkeilla. Silloin 1020 rpm, 61% ja 130 hv.

        Kuten huomaat, halkaisijaa ei kannata pienentää. Tilanne tosin voi muuttua, jos nopeus kasvaa. Oikea nousu on vaikeampi juttu, kun ei tiedä miten vene käyttäytyy. Voi olla, että nousua pitää olla enemmän kuin yllä on laskettu, jos nykyinen potkuri toimii huonosti vaurioidensa takia.


    • Anonyymi

      Jees tuota on vakutettu että pienentää ei kannata ja se on ollut tiedossa mutta koska lähinnä käytettyjä olen katsellut niin isompia on todella harvoin tarjolla ja käytettyjä siksi että uusien hankinta tuntui olevan aika hankalaa ja ei tuon kokoluokan potkutreita ollut kenelläkään hyllyssä, ja se olisi siis pitänyt tilata viikkojen toimitusajalla ja voin kertoa että ihan kättelemällä noita ei olisi saanut ja kaikenlisäksi kokopolitiikka oli niin sekava mitä tarjottiin.

      Tilaa tuolla on 720mm ja siihen väliin sen on mahduttava joten 25 tuumanen lienee ylärajoilla.

      • Anonyymi

        Mikä mitta tuo 720 mm on? Oleellista olisi potkuriakselin etäisyys pohjasta tai mahdollisesta köliraudasta. Jos tuo 720 mm on keskeisesti aukon koko eli 360 mm akselista pohjaa, ei tuohon oikein yli 23" sovi hyvin. Rako kärjestä pohjaan pitää olla mielellään 15 ja vähintään 10% halkaisijasta.

        Tekno-Marin näyttää mainostavan muutaman päivän toimitusaikoja. Mepratuotteella on 22x27 4-lapainen käytetty.


    • Anonyymi

      Jees eikö esim 24 tuumanen ole kutakuinkin 600mm jolloin pohjan ja potkurin väliin pitäisi jäädä vähintään 60mm jolloin tuo alkaisi olla maksimi.

      Mepratuotteelta on kysely päällä ja muualtakin ja siellä kyllä tuntuu olevan tilanne hallussa joten odotellaan mitä selviää mutta aika erilaisia vastauksia on saatu eri paikoista.

      • Anonyymi

        Ei ole mikään ihme, että vastauksissa on paljon hajontaa, kun lähtötiedot ovat näin epämääräiset.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      3170
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      117
      2214
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1624
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1408
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      76
      1112
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      941
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      904
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      900
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      815
    10. Rahtari s salmi

      Onkohan jutussa perää että kylän tyhmin rahtari on palanut ratista
      Suomussalmi
      8
      795
    Aihe