Veneen CE-merkintä

Nimetön

Olisi suunnitelmissa tuoda vene Eu:n ulkopuolelta. Miten saan veneeseen CE-merkinnän? Pystyykö CE-merkinnän tekemään itse vai tekeekö joku taho Suomessa sen?

30

7004

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Nimetön

        Kiitos tiedoista.

        Onko mahdollista että vene jää Tulliin tai että sitä ei saa rekisteröityä, jos CE-merkintää ei ole? Olin yhteydessä VTT ja merenkulkulaitokseen. Siellä sanottiin CE-merkinnän olevan pakollinen. Lisäksi CE-merkintä olisi, heidän mukaan erittäin vaikea tehdä itse. Jos VTT tekisi CE-merkinnän siitä tulisi erittäin kallis (tarkempaa kustannus arviota en saanut) eikä olisi takeita että vene edes sen CE-merkinnän saisi.
        Onko Suomessa jokin muu taho kuin VTT joka tekee CE-merkintöjä? Jos jollakin on tarkempaa tietoa niin kertokaa ihmeessä.


      • Nimetön

        Kiitos tiedoista.

        Onko mahdollista että vene jää Tulliin tai että sitä ei saa rekisteröityä, jos CE-merkintää ei ole? Olin yhteydessä VTT ja merenkulkulaitokseen. Siellä sanottiin CE-merkinnän olevan pakollinen. Lisäksi CE-merkintä olisi, heidän mukaan erittäin vaikea tehdä itse. Jos VTT tekisi CE-merkinnän siitä tulisi erittäin kallis (tarkempaa kustannus arviota en saanut) eikä olisi takeita että vene edes sen CE-merkinnän saisi.
        Onko Suomessa jokin muu taho kuin VTT joka tekee CE-merkintöjä? Jos jollakin on tarkempaa tietoa niin kertokaa ihmeessä.


      • Direktiivi
        Nimetön kirjoitti:

        Kiitos tiedoista.

        Onko mahdollista että vene jää Tulliin tai että sitä ei saa rekisteröityä, jos CE-merkintää ei ole? Olin yhteydessä VTT ja merenkulkulaitokseen. Siellä sanottiin CE-merkinnän olevan pakollinen. Lisäksi CE-merkintä olisi, heidän mukaan erittäin vaikea tehdä itse. Jos VTT tekisi CE-merkinnän siitä tulisi erittäin kallis (tarkempaa kustannus arviota en saanut) eikä olisi takeita että vene edes sen CE-merkinnän saisi.
        Onko Suomessa jokin muu taho kuin VTT joka tekee CE-merkintöjä? Jos jollakin on tarkempaa tietoa niin kertokaa ihmeessä.

        mahdollista että Tulli estää veneen pääsyn Suomeen. Siitä mikä Suomen tullin käytäntö veneen CE-merkkien suhteen on, ei minulla ole tietoa. CE-merkintä tulee olla kaikissa 16.6.1998 jälkeen EUn ulkopuolelta tuotavissa veneissä. Sillä ei ole merkitystä onko tuojana yksityinen henkilö vai yritys. Veneen maahantuoja on aina vastuussa siitä että kyseisessä veneessä on CE-merkintä, veneen myynti eteenpäin ei poista tätä vastuuta. CE-merkinnän hankkiminen jälkikäteen on käytännössä mahdotonta koska edellyttää esim. koepalojen sahaamista veneen rungosta rakennelujuuksien toteamiseksi. Jos vene jossa CE-merkintä pitää olla tavataan EUn alueella ilman CE-merkintää, voidaan vene määrätä romutettavaksi tai se on vietävä EUn ulkopuoliseen maahan. Esimerkiksi Kreikassa ei tulli ole päästänyt USA:sta tuotuja veneitä maahan vaan ne on laivattu takaisin USAan. Tämä siksi koska merkintää ei käytännössä jälkikäteen pysty järkevällä tavalla / kustannuksella hankkimaan.

        En väitä että Suomessa meneteltäisiin näin mutta pahimmassa tapauksessa skenaariot on tätä luokkaa.


      • yksityinen
        Direktiivi kirjoitti:

        mahdollista että Tulli estää veneen pääsyn Suomeen. Siitä mikä Suomen tullin käytäntö veneen CE-merkkien suhteen on, ei minulla ole tietoa. CE-merkintä tulee olla kaikissa 16.6.1998 jälkeen EUn ulkopuolelta tuotavissa veneissä. Sillä ei ole merkitystä onko tuojana yksityinen henkilö vai yritys. Veneen maahantuoja on aina vastuussa siitä että kyseisessä veneessä on CE-merkintä, veneen myynti eteenpäin ei poista tätä vastuuta. CE-merkinnän hankkiminen jälkikäteen on käytännössä mahdotonta koska edellyttää esim. koepalojen sahaamista veneen rungosta rakennelujuuksien toteamiseksi. Jos vene jossa CE-merkintä pitää olla tavataan EUn alueella ilman CE-merkintää, voidaan vene määrätä romutettavaksi tai se on vietävä EUn ulkopuoliseen maahan. Esimerkiksi Kreikassa ei tulli ole päästänyt USA:sta tuotuja veneitä maahan vaan ne on laivattu takaisin USAan. Tämä siksi koska merkintää ei käytännössä jälkikäteen pysty järkevällä tavalla / kustannuksella hankkimaan.

        En väitä että Suomessa meneteltäisiin näin mutta pahimmassa tapauksessa skenaariot on tätä luokkaa.

        CE merkintä koskee vain kaupallisessa tarkoituksessa tuotuja veneitä. Eli veneiden maahantuoja myy niitä yksityiselle kuluttajalle.

        Mikäli joku yksityishenkilö tuo maahan omaan käyttöönsä veneen, ei sille minun tietojen mukaan voi vaatia CE-merkkiä.

        Onko linkkiä säädöksiin?


      • Direktiivi
        yksityinen kirjoitti:

        CE merkintä koskee vain kaupallisessa tarkoituksessa tuotuja veneitä. Eli veneiden maahantuoja myy niitä yksityiselle kuluttajalle.

        Mikäli joku yksityishenkilö tuo maahan omaan käyttöönsä veneen, ei sille minun tietojen mukaan voi vaatia CE-merkkiä.

        Onko linkkiä säädöksiin?

        väittää tollasta potaskaa kun ei näköjään ole muuta kuin tyypillistä isän mummon veljen enon serkun kaiman kautta saatua mutu-tietoa eli potaskaa. Älä viitsi laittaa tollasta disinfoa tänne.


      • veneentuoja
        Nimetön kirjoitti:

        Kiitos tiedoista.

        Onko mahdollista että vene jää Tulliin tai että sitä ei saa rekisteröityä, jos CE-merkintää ei ole? Olin yhteydessä VTT ja merenkulkulaitokseen. Siellä sanottiin CE-merkinnän olevan pakollinen. Lisäksi CE-merkintä olisi, heidän mukaan erittäin vaikea tehdä itse. Jos VTT tekisi CE-merkinnän siitä tulisi erittäin kallis (tarkempaa kustannus arviota en saanut) eikä olisi takeita että vene edes sen CE-merkinnän saisi.
        Onko Suomessa jokin muu taho kuin VTT joka tekee CE-merkintöjä? Jos jollakin on tarkempaa tietoa niin kertokaa ihmeessä.

        Täällä huutelee ihmisiä, joilla ei ole mitään käsitystä asioista joihin ottavat kantaa.

        Fakta CE-asiassa ovat tämä:

        Kaikki 16.6.1998 jälkeen EU/ETA alueen ulkopuolelta tuodut veneet on jälkisertifioitava. Ratkaisevaa on siis maahantuontiajankohta, ei suinkaan veneen valmistusvuosi. Poikkeuksen tästä säännöstä muodostavat lähinnä vain ennen vuotta 1950 valmistetut/suunnitellut veneet, joihin ei merkintää vaadita. Sertifioinnin saa edullisimmillaan noin 2.000 € hintaan, riippuen tarvittavista muutoksista.


    • cecececece

      Jos yksityinen ihminen tuo veneen omaan käyttöönsä, niin ei kai siihen mitään merkkejä tarvita. Saahan veneen tehdä itsekin ja sen ei tarvitse täyttää juuri mitään vaatimuksia. Veneissä ei ole samallaisia pakollisia tyyppihyväksymiskiemuroita kuin autoissa.

      Käsittääkseni luokitukset ovat vain ammattimaista toimintaa selkiyttäviä.

    • Toivo

      se joka tuo jotain tavaraa eu:n alueelle myytäväksi merkitsee sen CE merkillä ,joka tarkoittaa että maahantuoja on varmistanut että se täyttää eu:n kyseiselle tuotteelle asetetut vaatimukset. Vain harvoissa tuotteissa vaaditaan jonkun ulkopuolisen tarkastuslaitoksen tarkastusta, mutta niissäkin tapauksissa maahantuoja/ valmistaja asettaa CE merkin.Suomennettuna merkki on jotakuinkin näin " minä, tämän tuotteen markkinoille saattaja lupaan että tuote täyttää EU:n tälle tuotteelle asettamat vaatimukset".Säädösten tulkinta vastuu on aina maahantuojalla/valmistajalla.Jos tuot veneen omaan käyttöön merkillä ei ole mitään merkitystä, koska se tarkoittaisi että lupaisit itsellesi että vene täyttää normit.

    • Paavo
      • Direktiivi

        tarvitsee jos tuodaan kolmansista maista eli EUn ulkopuolelta.


    • täydessä seilissä

      EU:n huvivenedirektiivi (94/25/EY) tuli voimaan 16.6.1996. Uudistettu huvivenedirektiivi (2003/44/EY) tulee voimaan 1.1.2005 yhden vuoden ylimenokaudella. 1.1.2006 alkaen on kaikkien EU:ssa myynnissä olevien 2,5 - 24 m huviveneiden täytettävä uudistetun direktiivin vaatimukset.
      *************

      Tässä täytyy olla virheellinen tulkinta!

      Jos kaikkien myynnissä olevien huviveneiden tulee täyttää vaatimukset, niin miten käy vanhoille veneille, jotka eivät täytä normeja.

      Eikö niitä saa lainkaan myydä? ; ))))

      • vene-ce.com

        Meiltä saat CE-hyväksynnän veneellesi. Tutustu osoitteessa www.vene-ce.com


    • no ce

      on ottaa vene ammattikäyttöön. Tmi. Repen purjehdus omistaa paatin ja ce-hyväksyntää ei tarvita.

      • Repe Koponen

        maksa yellit, jellit, tellit ja lellit siihen päälle ja ennakkoverot niin ei naurata kohta enää. joudu osalliseksi onnettumuuteen ja todista sen jälkeen että vene on ollut PELKÄSTÄÄN ammattikäytössä ja jos saat jonkun vakuutusyhtiön houkuteltua antamaan vakuutus sille niin turvallista matkaa


      • seppo_55 v
        Repe Koponen kirjoitti:

        maksa yellit, jellit, tellit ja lellit siihen päälle ja ennakkoverot niin ei naurata kohta enää. joudu osalliseksi onnettumuuteen ja todista sen jälkeen että vene on ollut PELKÄSTÄÄN ammattikäytössä ja jos saat jonkun vakuutusyhtiön houkuteltua antamaan vakuutus sille niin turvallista matkaa

        minimit yellejä toiminimellä noin 900 ekua vuodessa ja kakan nokare koko ajan lahkeessa pelosta jos joutuu kiinni siitä ettei venettä käytäkään ammatttikäyttöön. keksippä siinä sitten selityksiä mikä se ammattikäyttö on jos sillä on kierretty ce-merkintää, vakuutuksista tuskin saat mitään jos jotain sattuu ja käy ilmi tällainen lainsäädännön kiertäminen...


      • joooo......
        seppo_55 v kirjoitti:

        minimit yellejä toiminimellä noin 900 ekua vuodessa ja kakan nokare koko ajan lahkeessa pelosta jos joutuu kiinni siitä ettei venettä käytäkään ammatttikäyttöön. keksippä siinä sitten selityksiä mikä se ammattikäyttö on jos sillä on kierretty ce-merkintää, vakuutuksista tuskin saat mitään jos jotain sattuu ja käy ilmi tällainen lainsäädännön kiertäminen...

        jos tuon veneen niin pitääköhän se se-merkitä kun on yli 10 v vanha, ei kai?


      • Sjövare
        joooo...... kirjoitti:

        jos tuon veneen niin pitääköhän se se-merkitä kun on yli 10 v vanha, ei kai?

        että BÄÄÄÄ, joooo kyllä pitää, mutta järkimies haistattaa pitkät vitut tuota ceee pelleilyä kohtaan ja keskittyy olennaiseen, eli harrastamaan veneilyä sopuisalla tuontiveneellä :)


      • tolokun immeinen
        Sjövare kirjoitti:

        että BÄÄÄÄ, joooo kyllä pitää, mutta järkimies haistattaa pitkät vitut tuota ceee pelleilyä kohtaan ja keskittyy olennaiseen, eli harrastamaan veneilyä sopuisalla tuontiveneellä :)

        en saa venneelle vakuutuksia ja sitä rekisterriin, kun ei ole cee hyväksytty, sillä vuan notta tarviiko näin vanhaa cee hyväksyä.ja en uskalla muutenkaan lähteä vesille kunnolla jos sattuu joku vahinko ja ei vakuutuksia. poliisi myös ilmeisesti rokottaa joka kerta kun ei ole rekisterissä


      • cesimies
        tolokun immeinen kirjoitti:

        en saa venneelle vakuutuksia ja sitä rekisterriin, kun ei ole cee hyväksytty, sillä vuan notta tarviiko näin vanhaa cee hyväksyä.ja en uskalla muutenkaan lähteä vesille kunnolla jos sattuu joku vahinko ja ei vakuutuksia. poliisi myös ilmeisesti rokottaa joka kerta kun ei ole rekisterissä

        Maistraatti ei tule tarkistamaan ce-merkkiä kun viet paperit sisään.... Ei se vakuutusyhtiökään sitä checkkaa!


      • saj780,
        cesimies kirjoitti:

        Maistraatti ei tule tarkistamaan ce-merkkiä kun viet paperit sisään.... Ei se vakuutusyhtiökään sitä checkkaa!

        Ei niin mutta tulli tarkista sen kun tuot venen EU'n ulkopuolelta. Vai aiotko vain salakuljettaa sen?


      • jäpäkyörä
        saj780, kirjoitti:

        Ei niin mutta tulli tarkista sen kun tuot venen EU'n ulkopuolelta. Vai aiotko vain salakuljettaa sen?

        sepä se pelottaa että jääkö vene tulliin makkoomaan jos yritän tuuvva iliman cee-merkkiä.


      • esjkds9lk
        jäpäkyörä kirjoitti:

        sepä se pelottaa että jääkö vene tulliin makkoomaan jos yritän tuuvva iliman cee-merkkiä.

        Suomen Tulliinhan on jäännyt useita vesiskoottereita jotka on tuotu USA'sta ilman CE merkintää.


      • vp.1
        esjkds9lk kirjoitti:

        Suomen Tulliinhan on jäännyt useita vesiskoottereita jotka on tuotu USA'sta ilman CE merkintää.

        olen suunnittelemassa 2001 vuoden veneen tuontia jenkeistä. tarvitaanko tähän ce-merkintä vielä?


      • CE hanurista
        vp.1 kirjoitti:

        olen suunnittelemassa 2001 vuoden veneen tuontia jenkeistä. tarvitaanko tähän ce-merkintä vielä?

        mieti tarkkaan. Koneitten kanssa voi olla todella vaikeeta.


      • vene-ce.com___
        CE hanurista kirjoitti:

        mieti tarkkaan. Koneitten kanssa voi olla todella vaikeeta.

        Koneen osalta kannattaa tosiaan varmistaa että se vastaa tiukempia päästövaatimuksia. Siinä tulee olla joko CE-merkintä tai CARB-merkintä. Selvitämme teidän puolestanne täyttääkö kone vaatimuksen.


      • vene-ce.com___ kirjoitti:

        Koneen osalta kannattaa tosiaan varmistaa että se vastaa tiukempia päästövaatimuksia. Siinä tulee olla joko CE-merkintä tai CARB-merkintä. Selvitämme teidän puolestanne täyttääkö kone vaatimuksen.

        Jos palvelusi on niin hyvä kun väität, niin ehkä kannaisi mainostaa jossain muualla kuin täällä! Ja jos yrityksesi on hyvä, niin suosittelen jutun tekoa Kippariin, tunnen toimittajat varsin hyvin. Vaakuuta ensin minut laittamalla meiliä [email protected].


    • Anonyymi

      No mites kun on tuo CE palvelu mistä saa veneelleen merkinnän, toimiiko se hyvin? Mitä se on maksanut esim isolle muskeliveneelle?

      Mites kun vene jää tulliin jos siinä ei ole CE merkintää niin miten tuollainen palvelu sitten voi edes toimia, venehän pitäisi ensin saada suomeen ja sitten palkata firma hoitamaan sille CE merkintä?

      Vai olenko ymmärtänyt kuvion oikein.

      • Anonyymi

        Noin tyhmän ei kannata lähteä näin vaativaan projektiin.

        Ostat vanhan beikun nettiveneestä.

        Et koskaan tule saamaan CE merkintää moottoreille, jos niissä ei ole niitä valmiina. Pelkälle rungolle onnistuu...


    • Anonyymi

      Jos tulli pidättää laitteen varastoon niin tullin varastossa voi käydä asettamassa tai tekemässä siihen vaaditut merkinnät ja asia on hoidettu.
      Tuo on aivan normaalia jos ulkomaalaisella valmistajalla ei esimerkiksi ole käytettävissään jotain suomessa vaadittavia hyväkyntäpaperita.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9726
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2847
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      170
      2634
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2059
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1637
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      15
      1505
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1449
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe