OHC/OHV???

volvo 242

mitä eroa on ohc ja ohv koneella?

8

6621

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seat ibizassani

      toinen on kaasari ja toinen ruiskukone..en sitten tiedä :D

      • 4th7jm

        Oisit sitten stna älynnyt olla hiljaa. Ei sinnepäinkää.


      • jhjhgjgjhgbj
        4th7jm kirjoitti:

        Oisit sitten stna älynnyt olla hiljaa. Ei sinnepäinkää.

        No olisko tuo jo 12 vuodessa oppinut...


    • Head Over

      OHC = overhead camshaft = nokka-akseli kannessa
      OHV = overhead valve(s) = kansiventtiilit

      Kansiventtiilikoneen nokka-akseli VOI olla muuallakin kuin kannessa, s.o. lohkon sivussa, jolloin se käyttää kannessa olevia venttiileitä työntötankojen ja keinuvipujen välityksellä. Rakenne on käymässä yhä harvinaisemmaksi.

      OHC-kone taas on käytännössä aina myös OHV-kone (sivuventtiilikoneen nokka-akselin järjestämisessä kanteen ei olisi mitään mieltä).

      Suurin osa nykymoottoreista täyttää sekä OHV- että OHC-moottorin kriteerit.

      • Jamppa1

        tuohon:

        "Kansiventtiilikoneen nokka-akseli VOI olla muuallakin kuin kannessa"

        -Sanojen "voi olla" paikalle "on".

        OHV-koneet on näitä työntötanko- eli "tappi"koneita, joissa on nokka-akseli lohkossa kuten ennen wanhaan melkein kaikissa. Nykyään käytetään esim. kuorma-autodieseleissä ja uskokaa pois uudessa Corvettessa!

        Sivu- ja alaventtiilikoneet on myös näitä "tappikoneita" mutta niiden venttiilit eivät ole ylhäällä pystyssä vaan alassuin tai sivuttain. Nykyään löytyy lähinnä ruohonleikkureista sun muista.

        OHC-koneessa on tosiaan nokka-akseli(t) kannessa ja se/ne käyttää suoraan venttiileitä tai keinuvipujen avulla. Sitten on esim. SOHC, DOHC ja 4OHC, jotka meinaa samaa rakennetta mutta eri nokka-akselien määrää eli 1,2 tai 4.

        Kaasarin ja ruiskun kanssa asialla ei sinänsä ole tekemistä.


      • 244 DL
        Jamppa1 kirjoitti:

        tuohon:

        "Kansiventtiilikoneen nokka-akseli VOI olla muuallakin kuin kannessa"

        -Sanojen "voi olla" paikalle "on".

        OHV-koneet on näitä työntötanko- eli "tappi"koneita, joissa on nokka-akseli lohkossa kuten ennen wanhaan melkein kaikissa. Nykyään käytetään esim. kuorma-autodieseleissä ja uskokaa pois uudessa Corvettessa!

        Sivu- ja alaventtiilikoneet on myös näitä "tappikoneita" mutta niiden venttiilit eivät ole ylhäällä pystyssä vaan alassuin tai sivuttain. Nykyään löytyy lähinnä ruohonleikkureista sun muista.

        OHC-koneessa on tosiaan nokka-akseli(t) kannessa ja se/ne käyttää suoraan venttiileitä tai keinuvipujen avulla. Sitten on esim. SOHC, DOHC ja 4OHC, jotka meinaa samaa rakennetta mutta eri nokka-akselien määrää eli 1,2 tai 4.

        Kaasarin ja ruiskun kanssa asialla ei sinänsä ole tekemistä.

        Jep näin on.
        Tuossa Volvossa vielä sitten:
        OHV kone on "legendaarinen" B20, moottori on pystyssä, nokka remmiä ei ole (ratas veto) ja venat ruuvi säätöiset.
        OHC koneita on B19, B21 ja B23: Nämä "vinossa" remmivetoinen nokka-akseli ( palasäätöiset venat)
        Molemmissa sekä kaasari että ruiskuversioita, B21ET:ssä sitten viela turbokin


      • Matso -57
        Jamppa1 kirjoitti:

        tuohon:

        "Kansiventtiilikoneen nokka-akseli VOI olla muuallakin kuin kannessa"

        -Sanojen "voi olla" paikalle "on".

        OHV-koneet on näitä työntötanko- eli "tappi"koneita, joissa on nokka-akseli lohkossa kuten ennen wanhaan melkein kaikissa. Nykyään käytetään esim. kuorma-autodieseleissä ja uskokaa pois uudessa Corvettessa!

        Sivu- ja alaventtiilikoneet on myös näitä "tappikoneita" mutta niiden venttiilit eivät ole ylhäällä pystyssä vaan alassuin tai sivuttain. Nykyään löytyy lähinnä ruohonleikkureista sun muista.

        OHC-koneessa on tosiaan nokka-akseli(t) kannessa ja se/ne käyttää suoraan venttiileitä tai keinuvipujen avulla. Sitten on esim. SOHC, DOHC ja 4OHC, jotka meinaa samaa rakennetta mutta eri nokka-akselien määrää eli 1,2 tai 4.

        Kaasarin ja ruiskun kanssa asialla ei sinänsä ole tekemistä.

        Moottoripyörissä OHV eli työntötankokone on edelleen käytössä. Mm. seur. customeissa: harrikat, jammut, kawat, lienee muitakin. Esim. Kawasaki VN 2000 (2053 cc). Nestejäähdytteinen 4-tahtinen V-Twin, EFI, OHV 8-venttiiliä.


      • Wanha.asentaja
        Matso -57 kirjoitti:

        Moottoripyörissä OHV eli työntötankokone on edelleen käytössä. Mm. seur. customeissa: harrikat, jammut, kawat, lienee muitakin. Esim. Kawasaki VN 2000 (2053 cc). Nestejäähdytteinen 4-tahtinen V-Twin, EFI, OHV 8-venttiiliä.

        Kerropas, missä oli nokka-akseli kannessa, alhaalla ja ylhäällä kaksi epäkeskistä laakerin tapaista ja pyöritys välittyi kahden tangon välityksellä alhaalta ylös. Tangoissa luonnollisesti laakeripinnat.
        Ehkä epäselvästi kerrottu, mutta ymmärrät jos olet nähnyt.

        Ja muita pois jääneitä ratkaisuja:
        - Luistimoottori. Joko yhdellä tai kahdella luistilla.
        - Kuningasakselimoottori.
        - Kuusitahtimoottori.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      70
      3149
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2495
    3. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2136
    4. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

      Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      94
      2045
    5. Heilutetaanko peittoa hieman

      Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      55
      1952
    6. Tilanteesi nyt?

      Kysymys otsikossa
      Suhteet
      42
      1594
    7. Kaipaan sua, Ope

      Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      40
      1560
    8. Mä en jaksa suojella sua enää

      Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      14
      1253
    9. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

      "Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      139
      1168
    10. Vuodetvierii

      E siitä tulee nyt 50 vuotta oivoi
      Ähtäri
      6
      1083
    Aihe