mitä eroa on ohc ja ohv koneella?
OHC/OHV???
8
6733
Vastaukset
- seat ibizassani
toinen on kaasari ja toinen ruiskukone..en sitten tiedä :D
- 4th7jm
Oisit sitten stna älynnyt olla hiljaa. Ei sinnepäinkää.
- jhjhgjgjhgbj
4th7jm kirjoitti:
Oisit sitten stna älynnyt olla hiljaa. Ei sinnepäinkää.
No olisko tuo jo 12 vuodessa oppinut...
- Head Over
OHC = overhead camshaft = nokka-akseli kannessa
OHV = overhead valve(s) = kansiventtiilit
Kansiventtiilikoneen nokka-akseli VOI olla muuallakin kuin kannessa, s.o. lohkon sivussa, jolloin se käyttää kannessa olevia venttiileitä työntötankojen ja keinuvipujen välityksellä. Rakenne on käymässä yhä harvinaisemmaksi.
OHC-kone taas on käytännössä aina myös OHV-kone (sivuventtiilikoneen nokka-akselin järjestämisessä kanteen ei olisi mitään mieltä).
Suurin osa nykymoottoreista täyttää sekä OHV- että OHC-moottorin kriteerit.- Jamppa1
tuohon:
"Kansiventtiilikoneen nokka-akseli VOI olla muuallakin kuin kannessa"
-Sanojen "voi olla" paikalle "on".
OHV-koneet on näitä työntötanko- eli "tappi"koneita, joissa on nokka-akseli lohkossa kuten ennen wanhaan melkein kaikissa. Nykyään käytetään esim. kuorma-autodieseleissä ja uskokaa pois uudessa Corvettessa!
Sivu- ja alaventtiilikoneet on myös näitä "tappikoneita" mutta niiden venttiilit eivät ole ylhäällä pystyssä vaan alassuin tai sivuttain. Nykyään löytyy lähinnä ruohonleikkureista sun muista.
OHC-koneessa on tosiaan nokka-akseli(t) kannessa ja se/ne käyttää suoraan venttiileitä tai keinuvipujen avulla. Sitten on esim. SOHC, DOHC ja 4OHC, jotka meinaa samaa rakennetta mutta eri nokka-akselien määrää eli 1,2 tai 4.
Kaasarin ja ruiskun kanssa asialla ei sinänsä ole tekemistä. - 244 DL
Jamppa1 kirjoitti:
tuohon:
"Kansiventtiilikoneen nokka-akseli VOI olla muuallakin kuin kannessa"
-Sanojen "voi olla" paikalle "on".
OHV-koneet on näitä työntötanko- eli "tappi"koneita, joissa on nokka-akseli lohkossa kuten ennen wanhaan melkein kaikissa. Nykyään käytetään esim. kuorma-autodieseleissä ja uskokaa pois uudessa Corvettessa!
Sivu- ja alaventtiilikoneet on myös näitä "tappikoneita" mutta niiden venttiilit eivät ole ylhäällä pystyssä vaan alassuin tai sivuttain. Nykyään löytyy lähinnä ruohonleikkureista sun muista.
OHC-koneessa on tosiaan nokka-akseli(t) kannessa ja se/ne käyttää suoraan venttiileitä tai keinuvipujen avulla. Sitten on esim. SOHC, DOHC ja 4OHC, jotka meinaa samaa rakennetta mutta eri nokka-akselien määrää eli 1,2 tai 4.
Kaasarin ja ruiskun kanssa asialla ei sinänsä ole tekemistä.Jep näin on.
Tuossa Volvossa vielä sitten:
OHV kone on "legendaarinen" B20, moottori on pystyssä, nokka remmiä ei ole (ratas veto) ja venat ruuvi säätöiset.
OHC koneita on B19, B21 ja B23: Nämä "vinossa" remmivetoinen nokka-akseli ( palasäätöiset venat)
Molemmissa sekä kaasari että ruiskuversioita, B21ET:ssä sitten viela turbokin - Matso -57
Jamppa1 kirjoitti:
tuohon:
"Kansiventtiilikoneen nokka-akseli VOI olla muuallakin kuin kannessa"
-Sanojen "voi olla" paikalle "on".
OHV-koneet on näitä työntötanko- eli "tappi"koneita, joissa on nokka-akseli lohkossa kuten ennen wanhaan melkein kaikissa. Nykyään käytetään esim. kuorma-autodieseleissä ja uskokaa pois uudessa Corvettessa!
Sivu- ja alaventtiilikoneet on myös näitä "tappikoneita" mutta niiden venttiilit eivät ole ylhäällä pystyssä vaan alassuin tai sivuttain. Nykyään löytyy lähinnä ruohonleikkureista sun muista.
OHC-koneessa on tosiaan nokka-akseli(t) kannessa ja se/ne käyttää suoraan venttiileitä tai keinuvipujen avulla. Sitten on esim. SOHC, DOHC ja 4OHC, jotka meinaa samaa rakennetta mutta eri nokka-akselien määrää eli 1,2 tai 4.
Kaasarin ja ruiskun kanssa asialla ei sinänsä ole tekemistä.Moottoripyörissä OHV eli työntötankokone on edelleen käytössä. Mm. seur. customeissa: harrikat, jammut, kawat, lienee muitakin. Esim. Kawasaki VN 2000 (2053 cc). Nestejäähdytteinen 4-tahtinen V-Twin, EFI, OHV 8-venttiiliä.
- Wanha.asentaja
Matso -57 kirjoitti:
Moottoripyörissä OHV eli työntötankokone on edelleen käytössä. Mm. seur. customeissa: harrikat, jammut, kawat, lienee muitakin. Esim. Kawasaki VN 2000 (2053 cc). Nestejäähdytteinen 4-tahtinen V-Twin, EFI, OHV 8-venttiiliä.
Kerropas, missä oli nokka-akseli kannessa, alhaalla ja ylhäällä kaksi epäkeskistä laakerin tapaista ja pyöritys välittyi kahden tangon välityksellä alhaalta ylös. Tangoissa luonnollisesti laakeripinnat.
Ehkä epäselvästi kerrottu, mutta ymmärrät jos olet nähnyt.
Ja muita pois jääneitä ratkaisuja:
- Luistimoottori. Joko yhdellä tai kahdella luistilla.
- Kuningasakselimoottori.
- Kuusitahtimoottori.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei2017038- 1592076
- 1131718
- 511400
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️551268Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢571165Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu1001084Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?71036Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan257985- 41969