OHC/OHV???

volvo 242

mitä eroa on ohc ja ohv koneella?

8

6285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seat ibizassani

      toinen on kaasari ja toinen ruiskukone..en sitten tiedä :D

      • 4th7jm

        Oisit sitten stna älynnyt olla hiljaa. Ei sinnepäinkää.


      • jhjhgjgjhgbj
        4th7jm kirjoitti:

        Oisit sitten stna älynnyt olla hiljaa. Ei sinnepäinkää.

        No olisko tuo jo 12 vuodessa oppinut...


    • Head Over

      OHC = overhead camshaft = nokka-akseli kannessa
      OHV = overhead valve(s) = kansiventtiilit

      Kansiventtiilikoneen nokka-akseli VOI olla muuallakin kuin kannessa, s.o. lohkon sivussa, jolloin se käyttää kannessa olevia venttiileitä työntötankojen ja keinuvipujen välityksellä. Rakenne on käymässä yhä harvinaisemmaksi.

      OHC-kone taas on käytännössä aina myös OHV-kone (sivuventtiilikoneen nokka-akselin järjestämisessä kanteen ei olisi mitään mieltä).

      Suurin osa nykymoottoreista täyttää sekä OHV- että OHC-moottorin kriteerit.

      • Jamppa1

        tuohon:

        "Kansiventtiilikoneen nokka-akseli VOI olla muuallakin kuin kannessa"

        -Sanojen "voi olla" paikalle "on".

        OHV-koneet on näitä työntötanko- eli "tappi"koneita, joissa on nokka-akseli lohkossa kuten ennen wanhaan melkein kaikissa. Nykyään käytetään esim. kuorma-autodieseleissä ja uskokaa pois uudessa Corvettessa!

        Sivu- ja alaventtiilikoneet on myös näitä "tappikoneita" mutta niiden venttiilit eivät ole ylhäällä pystyssä vaan alassuin tai sivuttain. Nykyään löytyy lähinnä ruohonleikkureista sun muista.

        OHC-koneessa on tosiaan nokka-akseli(t) kannessa ja se/ne käyttää suoraan venttiileitä tai keinuvipujen avulla. Sitten on esim. SOHC, DOHC ja 4OHC, jotka meinaa samaa rakennetta mutta eri nokka-akselien määrää eli 1,2 tai 4.

        Kaasarin ja ruiskun kanssa asialla ei sinänsä ole tekemistä.


      • 244 DL
        Jamppa1 kirjoitti:

        tuohon:

        "Kansiventtiilikoneen nokka-akseli VOI olla muuallakin kuin kannessa"

        -Sanojen "voi olla" paikalle "on".

        OHV-koneet on näitä työntötanko- eli "tappi"koneita, joissa on nokka-akseli lohkossa kuten ennen wanhaan melkein kaikissa. Nykyään käytetään esim. kuorma-autodieseleissä ja uskokaa pois uudessa Corvettessa!

        Sivu- ja alaventtiilikoneet on myös näitä "tappikoneita" mutta niiden venttiilit eivät ole ylhäällä pystyssä vaan alassuin tai sivuttain. Nykyään löytyy lähinnä ruohonleikkureista sun muista.

        OHC-koneessa on tosiaan nokka-akseli(t) kannessa ja se/ne käyttää suoraan venttiileitä tai keinuvipujen avulla. Sitten on esim. SOHC, DOHC ja 4OHC, jotka meinaa samaa rakennetta mutta eri nokka-akselien määrää eli 1,2 tai 4.

        Kaasarin ja ruiskun kanssa asialla ei sinänsä ole tekemistä.

        Jep näin on.
        Tuossa Volvossa vielä sitten:
        OHV kone on "legendaarinen" B20, moottori on pystyssä, nokka remmiä ei ole (ratas veto) ja venat ruuvi säätöiset.
        OHC koneita on B19, B21 ja B23: Nämä "vinossa" remmivetoinen nokka-akseli ( palasäätöiset venat)
        Molemmissa sekä kaasari että ruiskuversioita, B21ET:ssä sitten viela turbokin


      • Matso -57
        Jamppa1 kirjoitti:

        tuohon:

        "Kansiventtiilikoneen nokka-akseli VOI olla muuallakin kuin kannessa"

        -Sanojen "voi olla" paikalle "on".

        OHV-koneet on näitä työntötanko- eli "tappi"koneita, joissa on nokka-akseli lohkossa kuten ennen wanhaan melkein kaikissa. Nykyään käytetään esim. kuorma-autodieseleissä ja uskokaa pois uudessa Corvettessa!

        Sivu- ja alaventtiilikoneet on myös näitä "tappikoneita" mutta niiden venttiilit eivät ole ylhäällä pystyssä vaan alassuin tai sivuttain. Nykyään löytyy lähinnä ruohonleikkureista sun muista.

        OHC-koneessa on tosiaan nokka-akseli(t) kannessa ja se/ne käyttää suoraan venttiileitä tai keinuvipujen avulla. Sitten on esim. SOHC, DOHC ja 4OHC, jotka meinaa samaa rakennetta mutta eri nokka-akselien määrää eli 1,2 tai 4.

        Kaasarin ja ruiskun kanssa asialla ei sinänsä ole tekemistä.

        Moottoripyörissä OHV eli työntötankokone on edelleen käytössä. Mm. seur. customeissa: harrikat, jammut, kawat, lienee muitakin. Esim. Kawasaki VN 2000 (2053 cc). Nestejäähdytteinen 4-tahtinen V-Twin, EFI, OHV 8-venttiiliä.


      • Wanha.asentaja
        Matso -57 kirjoitti:

        Moottoripyörissä OHV eli työntötankokone on edelleen käytössä. Mm. seur. customeissa: harrikat, jammut, kawat, lienee muitakin. Esim. Kawasaki VN 2000 (2053 cc). Nestejäähdytteinen 4-tahtinen V-Twin, EFI, OHV 8-venttiiliä.

        Kerropas, missä oli nokka-akseli kannessa, alhaalla ja ylhäällä kaksi epäkeskistä laakerin tapaista ja pyöritys välittyi kahden tangon välityksellä alhaalta ylös. Tangoissa luonnollisesti laakeripinnat.
        Ehkä epäselvästi kerrottu, mutta ymmärrät jos olet nähnyt.

        Ja muita pois jääneitä ratkaisuja:
        - Luistimoottori. Joko yhdellä tai kahdella luistilla.
        - Kuningasakselimoottori.
        - Kuusitahtimoottori.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1205
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1149
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1080
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      957
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      929
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe