vaikea päätös

Anonyymi

IKää on 53. Olen tällä hetkellä ansiosidonnaisella päivärahalla ja joskus teen sijaisuuksia kun soitetaan. Asun omassa rivarissa josta velkaa n. 30 000. Asunnon arvo varmaan jotain 90 000 luokkaa. Mulla on säästöjä 13 500 ekee. Mä olen ihan pihalla että mitä mun kandeis tehdä tän asunnon kanssa kun töitä ei löydy enää tämän ikäkiselle ja ansiosidonnainen ei kestä koko elämää. Kannattaisko myydä asunto-osake ja muuttaa vuokralle ja Ottaa tästä rahat pois ja käyttää niitä itseeni eli vaikkapa matkustamiseen...sitten kun ansiosidonnainen loppuu niin tipun kelalle ja sitä mukaan myös mun säästöt hupenee. Hitto ku ei tiedä mitä tekis...

32

872

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sinulla on vielä 12 vuotta työikää jäljellä ja onnettoman pienet säästöt. Joko kurssittaudut johonkin paremmintyöllistävään ammattiin tai haet aktiivisemmin oman alasi hommia. Asunnosta saat myyntivoittoa 50-55 000 euroa, joihin lisättynä tuo 13500 ja jaettuna 12 vuoden 12 kuukaudelle tekee maksimissaan 475e/kk mahdolliset korko/osinkotuotot. Rahavarallisuus estää saamasta toimeentulotukea, kun tiput kelarahoille. Kun vanhuuseläkeikä koittaa, olet pennitön, eikä eläkettäkään ole huikeammin kertynyt.
      Sinuna tekisin lisää töitä ja maksaisin asunnon velattomaksi. Tiedän, ettei työpaikkoja ole joka oksalla, mutta yritä silti.

      • Anonyymi

        No joo...mut mä haluisin kysyä sinulta että mitä sä luulet että ihmisillä on rahaa säästössä jos tuo mun säästöt on onnettoman pienet...tai onkin ..paljonko sulla sitten on ???


      • Anonyymi

        Rahana muutama tonni käyttövaraa. Osakesalkussa 50 000,- ja sijoitusasunnoissa 500-600 000,-, oma talo loppuunmaksettuna.


      • Anonyymi

        Eli käyttövara ( säästöt) huomattavasti vähäisempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli käyttövara ( säästöt) huomattavasti vähäisempi.

        Kuka on niin typerä, että pitää 600 000 euroa käteisenä pankkitilillä? Osakesalkusta tuo saa realisoitua samana tai seuraavana päivänä 50 000,- että kyllä siinä puhutaan aika reilusti isommasta käteiskassasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka on niin typerä, että pitää 600 000 euroa käteisenä pankkitilillä? Osakesalkusta tuo saa realisoitua samana tai seuraavana päivänä 50 000,- että kyllä siinä puhutaan aika reilusti isommasta käteiskassasta.

        Tosin tuo ei ihan paikkaansa... Ainakin OP:ssa osakkeiden kaupasta tulee rahat tilille vasta 3 päivän päästä. Toisin päin tämä ei päde, vaan rahat lähtevät toki heti tililtä. Tämä ei toki ole suuri ongelma yleensä...

        Ja jos rahan voi tarvita pian niin silloin voi pitää suuriakin summia käteisenä. Jos rahan tarvitsee alle vuoden sisällä, ei rahaa kannata pitää osakkeissa suuren arvonvaihtelun takia. Romahduksen ajankohtaahan ei voi tietää ja romahdus voi olla jopa yli 50% muutamassa kuukaudessa. Tällainen romahdus on tapahtunut jo monta kertaa, jopa koko maailman mittakaavassa. Toki pörssi on aina toipunut, mutta omansa saamiseen takaisin voi mennä monta vuotta. Pienemmissä pörsseissä jopa kymmeniä vuosia. Esim. OMXH on edelleen reilusti alempana kuin vuonna 2000 johtuen pitkälti Nokian romahduksesta.


      • Anonyymi

        Jos on mahdollista niin vuokraa asunto tai puolikas,tai muuta sinne missä työtä on tarjolla .,säästä asunto ja myy myöhemmin ,riipuu missä asunto ja onko sille kysyntää .


      • Anonyymi kirjoitti:

        No joo...mut mä haluisin kysyä sinulta että mitä sä luulet että ihmisillä on rahaa säästössä jos tuo mun säästöt on onnettoman pienet...tai onkin ..paljonko sulla sitten on ???

        Hei kuuleppa, ei ole sinun säästöt pienet. Älä usko täällä höpöttäjiä. Mielestäni sinulla on asiat hyvällä tolalla. Asunnon myynti riippuu muutamasta asiasta. Siitä millä paikkakunnalla asut on merkitystä. Toinen juttu on se, aiotko kenties muuttaa työn perässä jonnekin?

        Muuttaminen sinun iässäsi on riskialtis juttu, enkä suosittele sitä. Minä yrittäisin sinnitellä eteenpäin. En siis vaihtaisi vuokralle koska asumiskulut on todennäköisesti pienemmät nyt.

        Tuntematta menneisyyttäsi työelämässä, luulen silti, että löydät vielä työtä, jos uskaltaudut eri aloille. Ihmisellä on usein resursseja joita hän ei itsekään tiedä. Kun olet päässyt noin hyvää tilanteeseen missä olet, osaat talouden pidon, enkä siihen ala antamaan neuvoja.

        Pärjäät varmasti tästä eteenpäin.


      • Anonyymi

        Jos olet ollut työelämässä tuohon ikään asti, niin kyllähän sinulle on työstä eläkettä karttunut. Silloin et jää takuueläkkeen varaan. Tarkemmat tietosi saat Eläketurvakeskuksesta.


    • Riippuu, missä kaupungissa olet. Riippuu, oletko asunut jo pitkään? Tunnetko ihmiset siellä? Ainakaan Helsinkiin, Vantaalle tai Espooseen ei kannata muuttaa.

      Sosiaalinen pääoma on kaikkein merkityksellisin.

      Mielestäni olet niin hyvässä taloudellisessa tilanteessa, että sinun kannattaa etsiä ratkaisu siellä misssä olet ja asut.

      • Anonyymi

        Älä missään nimessä myy asuntoa ja mene vuokralle,jos työ tai muu syy ei pakota muuttamaan toiselle paikkakunnalle.Mikäli asut muttotappio paikkakunnalla saattaisi olla syytä ostaa asunto kasvukeskuksesta jos nykyinen asuinpaikka ei miellytä.


      • Anonyymi

        Niinpä...ohan se niinkin että jos vuokralle menee niin se olisi kuin heittäisi rahaa kaivoon ....ja nyt maksan itselleni tätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä...ohan se niinkin että jos vuokralle menee niin se olisi kuin heittäisi rahaa kaivoon ....ja nyt maksan itselleni tätä.

        Vuokra-asuminen on kaikkein vaivattomin asumismuoto. Jos asunnossa esimerkiksi pitää tehdä jokin remontti niin sitä ei tarvitse itse maksaa eikä muutenkaan hoitaa. Vuokranantaja tai taloyhtiö hoitaa kaiken. Vuokra tietenkin saattaa hiukan nousta mutta mitä väliä? Aina voi muuttaa pois. Niin ja se muuttaminenkin on paljon helpompaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vuokra-asuminen on kaikkein vaivattomin asumismuoto. Jos asunnossa esimerkiksi pitää tehdä jokin remontti niin sitä ei tarvitse itse maksaa eikä muutenkaan hoitaa. Vuokranantaja tai taloyhtiö hoitaa kaiken. Vuokra tietenkin saattaa hiukan nousta mutta mitä väliä? Aina voi muuttaa pois. Niin ja se muuttaminenkin on paljon helpompaa.

        Jahas, olipas pitkä tauko tässä ketjussa.

        Kyllä, vuokra-asuminen lisääntyy. Pätkätyöt ja se, että asunnot vain maksavat liikaa ainakin Uudellamaalla.

        Toki ihminen muuttaa käyttäytymistä, eikä halua edes omistaa, kuten auton omistaminen on muuttunut "vuokraamiseksi" rahoitusjärjestelyin.

        Ihminen tavallaan seuraa yrityksiä, sillä nämä luopuivat ensin kiinteistöistä ja auton hankinnasta ja ryhtyivät vuokraamaan kiinteistöjä ja liisaamaan autoja.

        Tämä karsiakseen kassakuluja ja saadakseen pääoman töihin.

        Asunto kun ei valmista mitään tuotetta. Se seisoo siinä tekmättä mitään ja vanhenee. On ihmeellistä, että asunto ainoana tuotteena kasvattaa arvoa vanhetessaan. Se on perin kummallista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä...ohan se niinkin että jos vuokralle menee niin se olisi kuin heittäisi rahaa kaivoon ....ja nyt maksan itselleni tätä.

        Nyt on vuosi kommentistasi! Joko olet maksanut sen ihanuutesi omaksi vai onko vid... remonttien remontti maksussa ja uusi asvaltointi ja ja ja ja ja ?
        Voi onnenenpäivää!


    • Anonyymi

      Kannattaa vaan koittaa pitää kämppä. Äkkiä tuo velka on maksettu. Ansiosidonnainen on sen pari vuotta ja jos siihen saisi viel 1-2 määräaikaista työsopimusta vaikka kaupasta/varastolta, niin sillä se juoksisi melkein eläkkeeseen asti. Säästöt olisi edelleen olemassa ja laina kuitattu.

    • Muutto "kasvukeskukseen" voi olla huono juttu 53 vuotiaana. Joudut joko vuokralle, jotka nousevat tai ottaamaan ison lainan. Ei kannata. Voit käydä siellä työssä lyhyitä pätkiä jos tahdot muutenkin.

      Tutut ihmiset ympärillä ovat "kultaa kalliimpia" kun tulee ikää.

    • Anonyymi

      Älä ihmeessä myy asuntoa, kun joskus jäät eläkkeelle ilman asuntoa, niin rahaa jää vielä vähemmän käteen. Koita saada jokin vaikka vähän vaatimattomampi duuni tai käy joku koulutus.Sitten voit esim. lyhenntää velkaa ja asunto on melkein kohta kokonaan sun.

    • Anonyymi

      Sinun asemassasi maksaisin sillä säästösummalla kokonaisuudessaan pois sitä velkaa. Maksettavaa jäisi 16 500€. Yrittäisin tuon maksaa pois mahdollisimman nopeasti. Olisi maksettu asunto, eikä enää velkaa. Jos satunnaista keikkaa teet, tuo voisi olla suhteellisen nopeasti maksettu ja elinkustannuksesi olisivat alhaisemmat, kuin muissa asumismuodoissa. Tosin rivareissa yhtiövastike usein on aika korkea.

      • Anonyymi

        No juu..tällä hetkellä vastike on 255 ja jossain vaiheessa tulee ikkunan vaihtourakka eteen mutta hyvä puoli tietty että sitä saa maksaa juurikin vastikkeessa,.,,.ettei tarvi kokonaan maksaa.


    • Anonyymi

      Myy kämppä. Jemmaa massit niin ettei yhteiskunta niitä löydä. Kun olet sossun asiakas niin omaisuus estää toimeentulotuet.
      Itse tekisin juuri näin. Tässä ei olisi mitään rikollista, mikäli rahajemma on EU-alueen ulkopuolella.

      • Anonyymi

        Hahh..tää on just näitä vastauksia..oi hyvä luoja..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hahh..tää on just näitä vastauksia..oi hyvä luoja..

        No, ei tuossa mitään ihmeellistä ole. Toimeentulotuki riippuu suoraan omaisuuden määrästä, myös tilillä olevasta rahasta (esimerkiksi työttömyystukeen omaisuus ei sen sijaan vaikuta). Aika monet toimeentulotukiasiakkaat pitävät siksi suurta osaa rahoistaan käteisenä piilossa viranomaisilta.

        Niin pitäisin minäkin, jos elämäni olisi riippuvainen toimeentulotuesta. EU-alueen ulkopuolelle siirtämisessä on sen sijaan suurempi riski.


    • Anonyymi

      Oletko laskenut paljonko olisi kuukausikulut verrattuna peruspäivärahaan? Vastike on ainakin aika pieni. Turhat kulut minimiin. Jos siitä jää edes vähän lainanlyhennysvaraa, voisit käydä pankissa juttelemassa ja kertoa tilanteesi rehellisesti. Ainakin näillä näkymin korot ovat niin alhaiset, että voihan sitä lainaa lyhennellä myös vähän kerrallaan, kun vaan järjestelee kuukausierän sellaiseksi, että rahat riittävät siihen. Sitten kun saat jonkun sijaisuuskeikan, voit lyhentää hiukan enemmän.

    • Anonyymi

      Olisi kiva, jos tälläisten ketjujen aloittajat päivittäisivät tilannettaan. Siis olettaen, että ovat hengissä vielä. Itsekin olen vastaavassa tilanteessa ja kaikenlainen vertaistuki olisi tarpeen.

    • Anonyymi

      Olen samassa tilanteessa! Aion myydä osakkeeni ja maksaa loppuvelka tietenkin pois päältä! Sitten loput rahat käteisenä pois tililtä koska Kela tarkistaa kaikki tilit! Sen jälkeen ollaan siinä pisteessä, että valtio saa maksaa vuokran ja kaiken ylläpidon! Olen tehnyt töitä 11 vanhasta lähtien! Eiköhän tämä ollut sitten tässä! Menen samaan jonoon kuin mamut!

      • Anonyymi

        Jo on lapsellista. Toimeentulotukea muka hakemaan ja sitä ennen tili tyhjäksi. Hylkyhän tulisi tietysti, mutta tarinahan ei olekaan tosi. Kerro tuosta, jossa valtio maksaa vuokrasi ja kaikki kulut? Mitä 11-vuotiaan tekemiset tähän liittyy?


    • Anonyymi

      Mitä tämä aloittaja on työkseen tehnyt? Ei 53 vuotias mikään ikäloppu ole, työkykyähän riittää vielä vuosikausiksi.

    • Anonyymi

      Oma asunto josta velkaa eli ei ole oma asunto kuin maksetulta osalta.

      Laita myyntiin ja maksa velat pois rasittamasta taloutta ennenkuin se pakotetaan myyntiin... 53v ja velkaa 30t ei ole hyvä asetelma ja varsinkaan kun työtön.

      Siihen asuntoonkin pitää tehdä ylläpitävää remontointia jotta edes jotenkin vanheneva rakennus arvoaan pitää.

      Mutta älä huoli, 50v eteenpäin se asunto puretaan ja siihen rakennetaan jotain mutta ja 100v. päästä ei nyt elävistä kukaan ole olemassa....

      Kalliilla hankittua aikaa on asuntovelka ja yhtiömuodossa siitä jatkuvia lisäkuluja.

      Itse opin aikoinaan asuntovelasta sen, että sellaiseen en koskaan jatkossa alkanut, vaan kohtuu vuokra-asunto jotta voi vapaasti hengittää. Tilistäni menee 18% asumiseen ja loput jakautuu jemmatilille n.puolet ja sitärataa ilman tuskaa!

      Kyllä! Vanhalla autolla ajelen ja se on yleensä samoin kuin toisillakin 23t/vrk P-ruudussa eli järjetöntä ostaa kallis uusi auto P-ruutuun seisomaan.

    • Anonyymi

      Tuo on aivan normitilanne.
      Tasan kaksi vaihtoehtoa:
      a) maksat elämisesi itse, tai
      b) joku muu maksaa sinun elämisesi.

      a-vaihtoehto on, että tulisi olla tuon verran varoja.
      b-vaihtoehto on mahdollista teetpä mitä tahansa.

      En oikein ymmärrä, että onko sinulla jokin takaraja? Siis kuinka kauan aiot elää tai jotakin?
      Jos haluat elää kotona niin ok, mutta joko a tai b. Jos haluat matkustaa niin sama juttu. A tai b. Ei ole mitään tekemistä sen kanssa oletko 53, 23 tai 103.

      Selosta tarkemmin, kysymyksesi on vähän epäselvä. Onko tarkoitus, että olet kuin (muilta väkisin kerätyillä) verorahoilla elävä virkamies? Nyhellät jotakin pellejuttua ja sitten 65-vuotiaan golffaamaan muilta kerätyillä verorahoilla? Sitäkö tarkoitat? :-)

      Miten tuo rivitalo liittyy sinun ikääsi? Sorry, en ihan tajua.

    • Anonyymi

      Kumma että on velkaa tuossa iässä
      Huolestunut

    • Anonyymi

      Puskurit pitäisi olla jo ...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14851
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    8. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe