DrivE-uskallanko ostaa?

Anonyymi

Eli olen hankkimassa uutta v50 diesel-koneella. Nyt on kuitenkin lukenut ehkä vähän liikaakin 1.6 DrivE-koneen ongelmista. Eli kuullun ja luetun tiedon mukaan 1,6D DrivE - koneessa pitää muistaa öljynvaihdon tärkeys 20.000 km välein. Kone on alunperin Fordin, joskin myös Pösöllä on sormet pelissä. Eli koneet ovat hyviä, tehokkaita ja taloudellisia. Niissä on kuitenkin hiileen liittyvä ongelma. Eli sakkaa, jossa on paljon hiiltä, kerääntyy öljykanaviin ja tukkii ne. Samalla voiteluominaisuudet heikkenevät.

Normaalisti sakka kerääntyy moottorin alaosaan, josta se poistuu kun öljyt vaihdetaan. Hiilisakka kuitenkin kiertää öljyn mukana ympäri konetta ja takertuu aivan vääriin paikkoihin, mm Turbon ympärille. Koska Turbo pyörii yli 200000 kierrosta minuutissa, se on erityisen vaurioherkkä öljynkierron suhteen. Takuu korjaa näitä vaihtelevasti, ei aina. Joskus rikkoutuu vain Turbo, joskus hajoaa ja palasia voi löytyä muualta moottorista, silloin puhutaan tuhansien eurojen remontista.

Ongelma koskee vain 1.6D-koneita, näitä koneita on asennettu Fordiin, Mazdaan, Peugeotiin, Fiatiin, Volvoon, Citroeniin, Miniin ym ym. Myös Volkkarissa 2.0 TDI-koneessa (Transporter) on samantyyppinen turbo-ongelma, siellä voi lasahtaa turbo jo 50000km kohdalla.

Eli kokemuksia tuosta 1.6-dieselistä kyselen. Täälläkin oli vanha ketju asiasta, mutta se oli täynnä toyota-provoa.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eli nyt puhutaan aika vanhasta autosta ja ne ovat yksilöitä. Kaikki riippuu edellisten kuskien ajotavoista ja huolenpidosta.

    • Anonyymi

      Ei turbo ole niin paha ongelma tossa koneessa. Hiukkasloukku ja EGR on paljon pahemmat vikapesät. Hiukkasloukku maksoi muutama vuosi sitten yli viisi tonnia... Nyt vähän halventunut, mutta silti vielä muutama tonni.

      • Anonyymi

        Ompa kallis hiukkasloukku Volvossa, kun 407 Pösöön tuolla samalla koneella loukun saa 245 eurolla.


    • Anonyymi

      Meillä samalla koneella vm -12 V70. Ajettu 335 tkm. Ei ole ollut ongelmia. Öljyt vaihdettu 20 tkm välein.

    • Anonyymi

      Kartan volvoja kuin ruttoa,siksi asunkin velattomasti.

      • Anonyymi

        Vuokralaisella ei yleensä olekaan asuntovelkaa, käyttölainoja vain.


    • Anonyymi

      Minulla ei ole kyseistä Volvoa ollut, mutta Citikalla samanlaisella moottorilla (1.6 HDI) meni 340'000 km ilman moottorimurheita, Ajan pääasiassa maantieajoa, öljyjä vaihdoin huolto-ohjeen mukaisesti 20000 km välein. Olin Citikan ensimmäinen omistaja ja myydessä auto oli ehjä ja moottori ei syönyt öljyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe