Eli olen hankkimassa uutta v50 diesel-koneella. Nyt on kuitenkin lukenut ehkä vähän liikaakin 1.6 DrivE-koneen ongelmista. Eli kuullun ja luetun tiedon mukaan 1,6D DrivE - koneessa pitää muistaa öljynvaihdon tärkeys 20.000 km välein. Kone on alunperin Fordin, joskin myös Pösöllä on sormet pelissä. Eli koneet ovat hyviä, tehokkaita ja taloudellisia. Niissä on kuitenkin hiileen liittyvä ongelma. Eli sakkaa, jossa on paljon hiiltä, kerääntyy öljykanaviin ja tukkii ne. Samalla voiteluominaisuudet heikkenevät.
Normaalisti sakka kerääntyy moottorin alaosaan, josta se poistuu kun öljyt vaihdetaan. Hiilisakka kuitenkin kiertää öljyn mukana ympäri konetta ja takertuu aivan vääriin paikkoihin, mm Turbon ympärille. Koska Turbo pyörii yli 200000 kierrosta minuutissa, se on erityisen vaurioherkkä öljynkierron suhteen. Takuu korjaa näitä vaihtelevasti, ei aina. Joskus rikkoutuu vain Turbo, joskus hajoaa ja palasia voi löytyä muualta moottorista, silloin puhutaan tuhansien eurojen remontista.
Ongelma koskee vain 1.6D-koneita, näitä koneita on asennettu Fordiin, Mazdaan, Peugeotiin, Fiatiin, Volvoon, Citroeniin, Miniin ym ym. Myös Volkkarissa 2.0 TDI-koneessa (Transporter) on samantyyppinen turbo-ongelma, siellä voi lasahtaa turbo jo 50000km kohdalla.
Eli kokemuksia tuosta 1.6-dieselistä kyselen. Täälläkin oli vanha ketju asiasta, mutta se oli täynnä toyota-provoa.
DrivE-uskallanko ostaa?
7
196
Vastaukset
- Anonyymi
Eli nyt puhutaan aika vanhasta autosta ja ne ovat yksilöitä. Kaikki riippuu edellisten kuskien ajotavoista ja huolenpidosta.
- Anonyymi
Ei turbo ole niin paha ongelma tossa koneessa. Hiukkasloukku ja EGR on paljon pahemmat vikapesät. Hiukkasloukku maksoi muutama vuosi sitten yli viisi tonnia... Nyt vähän halventunut, mutta silti vielä muutama tonni.
- Anonyymi
Ompa kallis hiukkasloukku Volvossa, kun 407 Pösöön tuolla samalla koneella loukun saa 245 eurolla.
- Anonyymi
Meillä samalla koneella vm -12 V70. Ajettu 335 tkm. Ei ole ollut ongelmia. Öljyt vaihdettu 20 tkm välein.
- Anonyymi
Kartan volvoja kuin ruttoa,siksi asunkin velattomasti.
- Anonyymi
Vuokralaisella ei yleensä olekaan asuntovelkaa, käyttölainoja vain.
- Anonyymi
Minulla ei ole kyseistä Volvoa ollut, mutta Citikalla samanlaisella moottorilla (1.6 HDI) meni 340'000 km ilman moottorimurheita, Ajan pääasiassa maantieajoa, öljyjä vaihdoin huolto-ohjeen mukaisesti 20000 km välein. Olin Citikan ensimmäinen omistaja ja myydessä auto oli ehjä ja moottori ei syönyt öljyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle223008Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen
Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A112067Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?
Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.651929Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen
Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell1001793Toivoisitko Rakas vielä?
Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.761533Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"
Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta141272Keskustelua kasteesta
You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti4001255Ihan pieni näkeminen vaan
👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥331241- 1111045
Tulipalo viimeyönä
Olipa ikävä kuulla tämä tulipalo, nyt on jatkuvasti asuinpaloja.Grillikausi alkanut.Grillit pois parvekkeilta ja asuntoj151026