Verrataanpas nyt vähän Corolla Hyrrää ja Octaviaa. Corollan ylläpitokulut (TM 15/19) 3v/60tkm ovat noin 1,4 euroa/100km kalliimmat eli lähes 1 litra/100km bensassa. Corolla on yli 4000 euroa kalliimpi eli se on noin 2700 litraa bensassa. Octavia ei taatusti kuluta vuositasolla yli 2 l/100km enempää, joten vasta yli 250000 km matkalla Corolla säästää eron. Ajassa tuo on siis yli 12 vuotta.
Oikeastihan Corolla Hyrrällä ajetaan vai 15000 km vuodessa, joten takaisimaksuaikaa on turha edes arvailla.
Totuus mukahybridistä
48
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Toyotasetä ei osaa laskea eikä ajatella, vaan luottaa siihen vanhaan legendaan että Toyotassa ei tule vikoja. Kyllä se totuus lyö selkään pahasti kun ruoste iskee ja halpa elektroniikka pyrkii.
- Anonyymi
Unohdit, että se reilu 4000 euroa ei ole oikeasti lisähintaa vaan panttimaksu
- Anonyymi
Mikä ihmeen panttimaksu? Mitä enemmän auto maksaa, sitä enemmän suhteessa sen arvo vähenee.
Sen lisäksi maksat 4000€ lisää jostain minkä ylläpitäminen maksaa sulle enemmän.
Tein ite laskelmia kun ostin meille kakkosautoa. Vertasin Yaris 1.5 bensakonetta ja Yaris hybridiä, kyllä vaan se niin on ettei bensakone häviä kulutuksessa paljon yhtään vastaavalle hybridille. Ei tarvi myöskään vaihdella kalliita akkuja, perusakku riittää.
Se sun hybridin ostaja vähentää siitä 4000€ akkukulut heti ja kaikki muut kulut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä ihmeen panttimaksu? Mitä enemmän auto maksaa, sitä enemmän suhteessa sen arvo vähenee.
Sen lisäksi maksat 4000€ lisää jostain minkä ylläpitäminen maksaa sulle enemmän.
Tein ite laskelmia kun ostin meille kakkosautoa. Vertasin Yaris 1.5 bensakonetta ja Yaris hybridiä, kyllä vaan se niin on ettei bensakone häviä kulutuksessa paljon yhtään vastaavalle hybridille. Ei tarvi myöskään vaihdella kalliita akkuja, perusakku riittää.
Se sun hybridin ostaja vähentää siitä 4000€ akkukulut heti ja kaikki muut kulut.Lisätään vähän vielä lähteitä:
"TOYOTA: Silloin kun hybridi ei ole pistokkeesta ladattava vaan se latautuu auton liikkuessa, akku on kapasiteetiltaan vain puolentoista kilowattitunnin luokkaa ja hinnaltaan 1 500–2 200 euroa. Toyotan viestintäpäällikön Pekka Karvisen mukaan korkeajänniteakun vaihtoaika vaihtelee mallista riippuen 1,3 tunnin ja 2,5 tunnin välillä, joten vaihtotyön hinta liikkuu korjaamon tuntiveloituksen mukaan 150–400 eurossa. "
https://www.taloustaito.fi/vapaalla/sahkoautojen-akuissa-hammentavat-hintaerot/
Siinä se sun neljätonnia kuluu aika äkkiä. Ja kyllä, en minä ainakaan ostaisi 3v vanhaa tojotaa ottamatta akkujen arvonalenemaa huomioon.
- Anonyymi
Ei ole Tojosta taksiksi, Octaviasta on.
- Anonyymi
Saaks hönöboy jokaisesta oktaaviaa ylistävästä läpätyksestä Wunderbaumin skeidakauppiaalta, vai mikä jaksaa innostaa jatkuvaan jaskan pauhantaan?
- Anonyymi
Voi helekutti, joku hönö vertaa jotain autontekele Skeidaa Toyotaan. Eihän ne Skodat kestä mitään ja öljyäkin syövät oikein urakalla. Paljonko on muuten Skeidasi kulutus, kun lasketaan öljynkulutuskin mukaan, buuhahahhahhhaaahhahhaaaaaaa.
- Anonyymi
Kulutus (eikä kyseessä ole edes Skoda tai muukaan VW-auto) on paljon pienempi kuin sinun vanhassa Tojossasi tai siis ilmiselvästikin isäsi omistamassa Tojossa. Öljyä ei 25 tkm vaihtovälillä ole tarve lisätä.
- Anonyymi
Toyotaa ei kannata kehua, kun on kyse öljynsyönnistä. Kun 15 tkm matkalla öljy ei Corollan koneessa riittänyt lisäilemättä, lyhennettiin öljytikkua ja kasvatettiin öljyn määrää. .
- Anonyymi
Lyökö totuus Skodistin korville, kun öljyä menee parhaillaan 2 litraa tonnille. Ajeleppa vaikka 20 tkm vuodessa ja osta 40 litraa öljyä, että Skodan betonimyllykone saa edes jonkinlaisen voitelun, paljonko maksaa se lysti?. Itse en muuten käyttäisi niissä kun muitten jäteöljyjä, kannattais muuten kysellä Toyotan huollosta jos antaisivat Skodaan jäteöljyä, kun tojossa ei kulu öljyä ja ne ei edes vaihda väriä.
- Anonyymi
Nyt ei ole sinulla lääkkeet taas otettu. Tojon Aktiivihuolloissa käyttävätkin kuulemma jo kerran poistettuja öljyjä
- Anonyymi
Ootko ken1?
- Anonyymi
Ai jai mitä itäkippoja nuo Skodat. Milloin paalataan viimeiset? Kommarit samalla takaisin Venäjälle.
Itse ajan Mersulla, mutta Toyota on köyhille ihan ok auto.Minä ajan LÄNSIMAISELLA Skoda SUPERB V6 COMBILLA . Eikä tule mersun ja pemarin linttoja ikävä....
- Anonyymi
Skodalla 20tkm matkalla menee siis jopa 40 litraa öljyä, eli reilun 1100 euroa pelkkään öljyyn. 😨 Jos satut pääsemään sokotalla 200tkm niin ölppää on mennyt 400 litraa ja 11500 euroa. Sehän alkaa tehdä puolet uuden sokotan hankintahinnasta. On se niin halpaa toi sokotalla ajelu. Ite en tosiaankaan ajais kun jäteöljyillä. 👍
- Anonyymi
Skoda on laatuvalinta käytettynäkin
https://youtu.be/4KP0HatwXRc- Anonyymi
Skoda ei olekkaan made in japan. Skoda on made in Tshekkoslovakia....
- Anonyymi
Ei tuollaista maata ole olemassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuollaista maata ole olemassa.
ei niin seon Tschecccoslowakia. Nätisti äännetään!
- Anonyymi
Toyota on toistaiseksi ainoa automerkki, jolla on toimiva itselataava hybridimallisto. Näennäishybridit ovat tulossa markkinoille mm Audilta, joka saattaa rullata sähköllä jopa 50 sekuntia optimiolosuhteissa.
Eikä Toyota ole edes kallis esim Audi A 1:een ja muihinkaan hybridiviritelmiin verrattuna.
Kian hybridi on muuten ihan ok, mutta vaihteisto on onneton, samoin 1,5l moottorin tehovaste.- Anonyymi
Toyota latautuu täysin bensalla tuotetusta liikkeestä. Kevythybrid ei liikuta autoa sähkömoottorilla pelkästään, vaan se keventää kuormittavissa tilanteissa, kuten kiihdytyksissä ja näin pienentää päästöjä, eli kysymys on täysin filosofiasta. Kumpikaan ei ole sähköauto, vasta ladattavaa hybridiä voidaan pitää jonkinlaisena sähköautona.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyota latautuu täysin bensalla tuotetusta liikkeestä. Kevythybrid ei liikuta autoa sähkömoottorilla pelkästään, vaan se keventää kuormittavissa tilanteissa, kuten kiihdytyksissä ja näin pienentää päästöjä, eli kysymys on täysin filosofiasta. Kumpikaan ei ole sähköauto, vasta ladattavaa hybridiä voidaan pitää jonkinlaisena sähköautona.
Aivan, jotakuinkin kuten kirjoitit, mutta olisi kannattanut mainita se tosiasia, että Tojon/Lexuksen hybridi on valovuoden edellä näitä ns. kevythybrideitä, jotka ovat käytännössä lasten leluja ja rahan tuhlaamista turhuuten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyota latautuu täysin bensalla tuotetusta liikkeestä. Kevythybrid ei liikuta autoa sähkömoottorilla pelkästään, vaan se keventää kuormittavissa tilanteissa, kuten kiihdytyksissä ja näin pienentää päästöjä, eli kysymys on täysin filosofiasta. Kumpikaan ei ole sähköauto, vasta ladattavaa hybridiä voidaan pitää jonkinlaisena sähköautona.
Toyotan hybridi ei lataudu pelkällä bensalla vaan moottori/normaalijarrutusenergiaa lataukseen käyttäen. Kaupunkiajo, jossa eniten polttoainetta normaalisti kuluu, kun kiihdytetään ja jarrutetaan niin tämä on ihan loogisesti järkevä toimintaperiaate Toyotan hybridissä.
- Anonyymi
Koska kukaan muu ei kehtaa kusettaa yhtä törkeästi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyotan hybridi ei lataudu pelkällä bensalla vaan moottori/normaalijarrutusenergiaa lataukseen käyttäen. Kaupunkiajo, jossa eniten polttoainetta normaalisti kuluu, kun kiihdytetään ja jarrutetaan niin tämä on ihan loogisesti järkevä toimintaperiaate Toyotan hybridissä.
Niin paitsi että ennakoivalla ajolla et juuri jarruttele, eli latausta ei juuri tapahdu.
Onko järkeä lyödä liinat kiinni vs. vain hiljentää niin ei tarvi lähteä akulla ollenkaan?
Mäessä lataa joo, mutta se myös JARRUTTAA MATKAA jolloin auto ei rullaa yhtä pitkälle kuin olisi ilman laturia mennyt. Eli bensaa menee enemmän.
Aivan turhia vempuloita. Lukujen ero saadaan ajotyylillä. On totta, että jossain hitaassa kaupunkiliikenteessä ruuhkassa 10-20km/h ajaen, pysähtyen ja jatkuvasti jarruttaen tuosta itselaturista voi olla jotain hyötyä ja luvut perustuvatkin tälläselle ajamiselle. Mutta kuka on niin masokisti, että tällä tavalla ajelee jatkuvasti? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin paitsi että ennakoivalla ajolla et juuri jarruttele, eli latausta ei juuri tapahdu.
Onko järkeä lyödä liinat kiinni vs. vain hiljentää niin ei tarvi lähteä akulla ollenkaan?
Mäessä lataa joo, mutta se myös JARRUTTAA MATKAA jolloin auto ei rullaa yhtä pitkälle kuin olisi ilman laturia mennyt. Eli bensaa menee enemmän.
Aivan turhia vempuloita. Lukujen ero saadaan ajotyylillä. On totta, että jossain hitaassa kaupunkiliikenteessä ruuhkassa 10-20km/h ajaen, pysähtyen ja jatkuvasti jarruttaen tuosta itselaturista voi olla jotain hyötyä ja luvut perustuvatkin tälläselle ajamiselle. Mutta kuka on niin masokisti, että tällä tavalla ajelee jatkuvasti?Kuten sanoin jos et ymmärtänyt tuota, että Toyotan hybridi lataa tavallisen jarrutuksen lisäksi moottorijarrutuksella eli hiljentää ennakoivassa-ajossa samalla ladaten ilman liinojen kiinni lyömistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyota latautuu täysin bensalla tuotetusta liikkeestä. Kevythybrid ei liikuta autoa sähkömoottorilla pelkästään, vaan se keventää kuormittavissa tilanteissa, kuten kiihdytyksissä ja näin pienentää päästöjä, eli kysymys on täysin filosofiasta. Kumpikaan ei ole sähköauto, vasta ladattavaa hybridiä voidaan pitää jonkinlaisena sähköautona.
Mitä sä selität? Sä et ole näköjään ollu edes hybridi Toyotan kyydissä, kun tollasta suollat. Tai sitten olet keskittynyt vaan kännykkääsi etkä Toyotan mittaristoon, joka näyttää miten se auto lataa niin moottorijarrutusenergiaa sekä tavallista jarrutusenergiaa käyttäen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin paitsi että ennakoivalla ajolla et juuri jarruttele, eli latausta ei juuri tapahdu.
Onko järkeä lyödä liinat kiinni vs. vain hiljentää niin ei tarvi lähteä akulla ollenkaan?
Mäessä lataa joo, mutta se myös JARRUTTAA MATKAA jolloin auto ei rullaa yhtä pitkälle kuin olisi ilman laturia mennyt. Eli bensaa menee enemmän.
Aivan turhia vempuloita. Lukujen ero saadaan ajotyylillä. On totta, että jossain hitaassa kaupunkiliikenteessä ruuhkassa 10-20km/h ajaen, pysähtyen ja jatkuvasti jarruttaen tuosta itselaturista voi olla jotain hyötyä ja luvut perustuvatkin tälläselle ajamiselle. Mutta kuka on niin masokisti, että tällä tavalla ajelee jatkuvasti?No varmaan ne ketkä asuu keskustassa ja sen ympärillä jatkuvasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyota latautuu täysin bensalla tuotetusta liikkeestä. Kevythybrid ei liikuta autoa sähkömoottorilla pelkästään, vaan se keventää kuormittavissa tilanteissa, kuten kiihdytyksissä ja näin pienentää päästöjä, eli kysymys on täysin filosofiasta. Kumpikaan ei ole sähköauto, vasta ladattavaa hybridiä voidaan pitää jonkinlaisena sähköautona.
Juu ja se erikseen ladattava sähköautokin tarvitsee talvella toisen pistokkeen myös ainakin sisälämmittimelle ettei tarvitse ikkunoita raapia jään takia naarmuille ja muutenkin.
- Anonyymi
Skoda kuskia ei kiinnosta jälleenmyyntiarvo, koska eihän sitä ole kun kallis nokkahihnan vaihto on juuri tulossa ja dsgee on alkanut taas oireilemaan, turbon johtosiivetkin on jumittunut jo puolivuotta sitten.
Siksi Skoda kuski katsoo vain kuinka halvalla voisi uuden auton saada.- Anonyymi
Ei ole ihme, että niin moni Tojomies on naimaton yksineläjä, eihän kukaan nainen pääsisi millään Teron ja Tojon väliin kolmanneksi pyöräksi. On se niin tiivis elinikäinen suhde.
- Anonyymi
Juuri näin, täysin sairas suhde peltilehmään.
- Anonyymi
Halvin skoda minkä sain rakennettua oli 22862,54e Tämä oli sedan mallia.
Halvin sedan corolla minkä sain rakennettua oli 27063,07e kumimatot piti ottaa , koska skodassa ne oli vakiona.
Skoda kulutus 1.0 tsi 5.3l
corolla hybrid 1.8 kulutus 4,4l
Ymmärsin skodaan kuuluu Polttoainetoiminen lisälämmitin kauko-ohjaimella vakiovarusteena.
Corollassa taitaa olla hieman kalliimmat hultokustannukset.
En tiedä kumman ottaisin jos olisin penninvenyttäjä.- Anonyymi
Ite ottaisin ton skodan jos olisin köyhä.
Oikeasti ajan laatuautolla enkä ole ikinä edes skodan tai toyotan kyydissä istunut.
- Anonyymi
Datsia Sanderoita saa kolme kappaletta Corollan hinnalla. Kaikille ei ole tärkeintä ostaa mahdollisimman halpoja tavaroita.
- Anonyymi
Datsia Sanderoita saa myös noin kymmenen kappaletta jonkun audin hinnalla, mutta sehän ei tietenkäään kuulu tähän....
- Anonyymi
TOTUUS SKODASTA: Ainakin 2015 Diesel Octavian mittariston huoltonäyttö on määrännyt minun auton huoltoon aina vuoden kuluttua edellisestä huollosta. Edellisellä kerralla huoltoväli oli vain 13500 km. Tällä hetkellä kilometrejä on 64500 ja huoltoja on tullut 5 kpl, eli keskim. huoltoväli on ollut 12900 km ja jokainen huolto on ollut "täysihintainen" huolto. Toyotassa sentään joka toinen huolto olisi ollut se 145 euron öljynvaihto.
Eli ei pidä näin vähäisillä ajomäärillä TM:n kulusarake tippaakaan paikkaansa! Eri asia sitten, jos vuodessa tulisi mittariin se 300000 km.- Anonyymi
...siis 30000 km, ei 300000.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...siis 30000 km, ei 300000.
Vielä vähän lisää totuutta Skodasta: Eli tuon 64500 matkan auto on toiminut hyvin ja on olut muutenkin oikein käyttökelpoinen auto. Ennen ekaa huoltoa se ei meinannut oikein jäähtyä kunnolla, mutta huollossa ilmastointilaite tarkastettiin ja todettiin sieltä vuotaneen kylmäainetta. Sen jälkeen toiminut normaalisti. Katsastuksessa mainittiin etuiskareiden hikoilusta, mutta muuten auto on toiminut moitteetta.
- Anonyymi
Juuri julkaistun tilaston mukaan suomalainen auto liikkuu keskimäärin enää 14 tkm, joten mikä olikaan Toyotan ylimääräinen huoltokustannus. 150 euroa öljynvaihtoon vuosittain ei ole iso kulu.
Toyota hybridi säästää auton kulumista mm. jarrujen ja renkaiden osalta, koska ecvt-vaihteisto on ylivoimainen tasaisuudessaan.- Anonyymi
Toyotassa ei riitä pelkkä öljynvaihtohuolto kerran vuodessa jos ajetaan 14000km vuodessa. Toyotaan kuuluu tehdä isompi vuosihuolto kerran vuodessa vaikka ajettaisiin kuinka vähän tahansa. Siitä ylimääräinen huoltokustannus. Skodassa riittää vähillä kilometreillä huolto joka toinen vuosi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyotassa ei riitä pelkkä öljynvaihtohuolto kerran vuodessa jos ajetaan 14000km vuodessa. Toyotaan kuuluu tehdä isompi vuosihuolto kerran vuodessa vaikka ajettaisiin kuinka vähän tahansa. Siitä ylimääräinen huoltokustannus. Skodassa riittää vähillä kilometreillä huolto joka toinen vuosi.
Kummankin omistajana voin todeta, että puhut soopaa. Toyotassa iso huolto 30000 välein ja öljynvaihtohuolto siinä välissä - joka toinen vuosi olen maksanut huollosta sen 145,-. Sama määrä kilometrejä tullut vuodessa Octaviaan, mutta auton tietokone on joka kerran päättänyt, että pistetäänpä kiintoavaimen kuva mittaristoon, kun vuosi on kulunut edellisestä huollosta - ja ei kun auto huoltoon, siis täysihintaiseen huoltoon. Varmaan, jos keskimääräiset ajomatkat olisivat pidempiä ja vuodessa tulisi enemmän kilometrejä, huoltoväli venyisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kummankin omistajana voin todeta, että puhut soopaa. Toyotassa iso huolto 30000 välein ja öljynvaihtohuolto siinä välissä - joka toinen vuosi olen maksanut huollosta sen 145,-. Sama määrä kilometrejä tullut vuodessa Octaviaan, mutta auton tietokone on joka kerran päättänyt, että pistetäänpä kiintoavaimen kuva mittaristoon, kun vuosi on kulunut edellisestä huollosta - ja ei kun auto huoltoon, siis täysihintaiseen huoltoon. Varmaan, jos keskimääräiset ajomatkat olisivat pidempiä ja vuodessa tulisi enemmän kilometrejä, huoltoväli venyisi.
Erittäin lyhyttä katkoajoa ahkeraan suoritat, jos vuodessa/15 tkm vaatii LongLife-huollon. En suoraan sanottuna usko. Jos koodattu kiinteä 12 kk, niin se on ihan eri juttu se... ;)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kummankin omistajana voin todeta, että puhut soopaa. Toyotassa iso huolto 30000 välein ja öljynvaihtohuolto siinä välissä - joka toinen vuosi olen maksanut huollosta sen 145,-. Sama määrä kilometrejä tullut vuodessa Octaviaan, mutta auton tietokone on joka kerran päättänyt, että pistetäänpä kiintoavaimen kuva mittaristoon, kun vuosi on kulunut edellisestä huollosta - ja ei kun auto huoltoon, siis täysihintaiseen huoltoon. Varmaan, jos keskimääräiset ajomatkat olisivat pidempiä ja vuodessa tulisi enemmän kilometrejä, huoltoväli venyisi.
Hybridissä ei pelkkä öljynvaihto 15 tkm välein riitä ajoit vähän tai paljon.
- Anonyymi
Ei kannata verrata. Lopputulos on selvä. Skoodaa en ottaisi ilmaiseksikaan. Toyotasta voin maksaa normaalin hinnan. Mikä hyvänsä muu auto mutta ei Skoda. En halua samaistua skodistiin. Hyi.
- Anonyymi
Normaali hinta tojosta on viis tonnia.
Teslasta kahdeksankytviis tonnia.
Tämä on oikea hintasuhde. - Anonyymi
Eikös VAG suosita edelleen vaihteistoon kerran vuodessa öljynvaihtoa jottei kuivakytkiminen 7v aski sano irti sopimustaan. Jos näin edelleen niin alkaa huoltokulut nousta.
Oma kokemus konsernin vahteistoista (3 vuotias A4 dieselillä) on että ei enää ikinä tuota kötösystä. Ihan kiva auto muuten mutta se vaihteiston on umpisurkea ja suuntavakaus lähinnä Keskinkertainen.
Minulla ei ole Skodasta muuta kokemusta kuin kakkos kopan SUperbia neljä kolme vuotta. Sen jälkeen päätin että enää ikinä konsernin tuotetta mutta jossain mielenhäiriössä audiin tuli sorruttua. Ei se juuri parempi ollut.
Ehkä Skoda on nykyään parempi kuin Audi mutta ainakaan Audia ei enää tule ennen kuin oppivat tekemään toimivan vaihteiston ja ohjauksen.- Anonyymi
Eikös eikös. Ei ne edes tiedä huollossa, voiko öljyjä kuivaan seiskaan vaihtaa, jos kysyy. Että sellainen suositus.
Nimim. Huollossa vieressä kuunnellut
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1207604- 545708
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa763222Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72763Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101658Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2081533Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2601155Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931149Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3321146Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321031