Totuus mukahybridistä

Anonyymi

Verrataanpas nyt vähän Corolla Hyrrää ja Octaviaa. Corollan ylläpitokulut (TM 15/19) 3v/60tkm ovat noin 1,4 euroa/100km kalliimmat eli lähes 1 litra/100km bensassa. Corolla on yli 4000 euroa kalliimpi eli se on noin 2700 litraa bensassa. Octavia ei taatusti kuluta vuositasolla yli 2 l/100km enempää, joten vasta yli 250000 km matkalla Corolla säästää eron. Ajassa tuo on siis yli 12 vuotta.

Oikeastihan Corolla Hyrrällä ajetaan vai 15000 km vuodessa, joten takaisimaksuaikaa on turha edes arvailla.

48

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Toyotasetä ei osaa laskea eikä ajatella, vaan luottaa siihen vanhaan legendaan että Toyotassa ei tule vikoja. Kyllä se totuus lyö selkään pahasti kun ruoste iskee ja halpa elektroniikka pyrkii.

    • Anonyymi

      Unohdit, että se reilu 4000 euroa ei ole oikeasti lisähintaa vaan panttimaksu

      • Anonyymi

        Mikä ihmeen panttimaksu? Mitä enemmän auto maksaa, sitä enemmän suhteessa sen arvo vähenee.

        Sen lisäksi maksat 4000€ lisää jostain minkä ylläpitäminen maksaa sulle enemmän.

        Tein ite laskelmia kun ostin meille kakkosautoa. Vertasin Yaris 1.5 bensakonetta ja Yaris hybridiä, kyllä vaan se niin on ettei bensakone häviä kulutuksessa paljon yhtään vastaavalle hybridille. Ei tarvi myöskään vaihdella kalliita akkuja, perusakku riittää.

        Se sun hybridin ostaja vähentää siitä 4000€ akkukulut heti ja kaikki muut kulut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ihmeen panttimaksu? Mitä enemmän auto maksaa, sitä enemmän suhteessa sen arvo vähenee.

        Sen lisäksi maksat 4000€ lisää jostain minkä ylläpitäminen maksaa sulle enemmän.

        Tein ite laskelmia kun ostin meille kakkosautoa. Vertasin Yaris 1.5 bensakonetta ja Yaris hybridiä, kyllä vaan se niin on ettei bensakone häviä kulutuksessa paljon yhtään vastaavalle hybridille. Ei tarvi myöskään vaihdella kalliita akkuja, perusakku riittää.

        Se sun hybridin ostaja vähentää siitä 4000€ akkukulut heti ja kaikki muut kulut.

        Lisätään vähän vielä lähteitä:

        "TOYOTA: Silloin kun hybridi ei ole pistokkeesta ladattava vaan se latautuu auton liikkuessa, akku on kapasiteetiltaan vain puolentoista kilowattitunnin luokkaa ja hinnaltaan 1 500–2 200 euroa. Toyotan viestintäpäällikön Pekka Karvisen mukaan korkeajänniteakun vaihtoaika vaihtelee mallista riippuen 1,3 tunnin ja 2,5 tunnin välillä, joten vaihtotyön hinta liikkuu korjaamon tuntiveloituksen mukaan 150–400 eurossa. "

        https://www.taloustaito.fi/vapaalla/sahkoautojen-akuissa-hammentavat-hintaerot/

        Siinä se sun neljätonnia kuluu aika äkkiä. Ja kyllä, en minä ainakaan ostaisi 3v vanhaa tojotaa ottamatta akkujen arvonalenemaa huomioon.


    • Anonyymi

      Ei ole Tojosta taksiksi, Octaviasta on.

    • Anonyymi

      Saaks hönöboy jokaisesta oktaaviaa ylistävästä läpätyksestä Wunderbaumin skeidakauppiaalta, vai mikä jaksaa innostaa jatkuvaan jaskan pauhantaan?

    • Anonyymi

      Voi helekutti, joku hönö vertaa jotain autontekele Skeidaa Toyotaan. Eihän ne Skodat kestä mitään ja öljyäkin syövät oikein urakalla. Paljonko on muuten Skeidasi kulutus, kun lasketaan öljynkulutuskin mukaan, buuhahahhahhhaaahhahhaaaaaaa.

      • Anonyymi

        Kulutus (eikä kyseessä ole edes Skoda tai muukaan VW-auto) on paljon pienempi kuin sinun vanhassa Tojossasi tai siis ilmiselvästikin isäsi omistamassa Tojossa. Öljyä ei 25 tkm vaihtovälillä ole tarve lisätä.


      • Anonyymi

        Toyotaa ei kannata kehua, kun on kyse öljynsyönnistä. Kun 15 tkm matkalla öljy ei Corollan koneessa riittänyt lisäilemättä, lyhennettiin öljytikkua ja kasvatettiin öljyn määrää. .


    • Anonyymi

      Lyökö totuus Skodistin korville, kun öljyä menee parhaillaan 2 litraa tonnille. Ajeleppa vaikka 20 tkm vuodessa ja osta 40 litraa öljyä, että Skodan betonimyllykone saa edes jonkinlaisen voitelun, paljonko maksaa se lysti?. Itse en muuten käyttäisi niissä kun muitten jäteöljyjä, kannattais muuten kysellä Toyotan huollosta jos antaisivat Skodaan jäteöljyä, kun tojossa ei kulu öljyä ja ne ei edes vaihda väriä.

      • Anonyymi

        Nyt ei ole sinulla lääkkeet taas otettu. Tojon Aktiivihuolloissa käyttävätkin kuulemma jo kerran poistettuja öljyjä


      • Anonyymi

        Ootko ken1?


    • Anonyymi

      Ai jai mitä itäkippoja nuo Skodat. Milloin paalataan viimeiset? Kommarit samalla takaisin Venäjälle.

      Itse ajan Mersulla, mutta Toyota on köyhille ihan ok auto.

      • Minä ajan LÄNSIMAISELLA Skoda SUPERB V6 COMBILLA . Eikä tule mersun ja pemarin linttoja ikävä....


    • Anonyymi

      Skodalla 20tkm matkalla menee siis jopa 40 litraa öljyä, eli reilun 1100 euroa pelkkään öljyyn. 😨 Jos satut pääsemään sokotalla 200tkm niin ölppää on mennyt 400 litraa ja 11500 euroa. Sehän alkaa tehdä puolet uuden sokotan hankintahinnasta. On se niin halpaa toi sokotalla ajelu. Ite en tosiaankaan ajais kun jäteöljyillä. 👍

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Skoda ei olekkaan made in japan. Skoda on made in Tshekkoslovakia....


      • Anonyymi

        Ei tuollaista maata ole olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuollaista maata ole olemassa.

        ei niin seon Tschecccoslowakia. Nätisti äännetään!


    • Anonyymi

      Toyota on toistaiseksi ainoa automerkki, jolla on toimiva itselataava hybridimallisto. Näennäishybridit ovat tulossa markkinoille mm Audilta, joka saattaa rullata sähköllä jopa 50 sekuntia optimiolosuhteissa.
      Eikä Toyota ole edes kallis esim Audi A 1:een ja muihinkaan hybridiviritelmiin verrattuna.
      Kian hybridi on muuten ihan ok, mutta vaihteisto on onneton, samoin 1,5l moottorin tehovaste.

      • Anonyymi

        Toyota latautuu täysin bensalla tuotetusta liikkeestä. Kevythybrid ei liikuta autoa sähkömoottorilla pelkästään, vaan se keventää kuormittavissa tilanteissa, kuten kiihdytyksissä ja näin pienentää päästöjä, eli kysymys on täysin filosofiasta. Kumpikaan ei ole sähköauto, vasta ladattavaa hybridiä voidaan pitää jonkinlaisena sähköautona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota latautuu täysin bensalla tuotetusta liikkeestä. Kevythybrid ei liikuta autoa sähkömoottorilla pelkästään, vaan se keventää kuormittavissa tilanteissa, kuten kiihdytyksissä ja näin pienentää päästöjä, eli kysymys on täysin filosofiasta. Kumpikaan ei ole sähköauto, vasta ladattavaa hybridiä voidaan pitää jonkinlaisena sähköautona.

        Aivan, jotakuinkin kuten kirjoitit, mutta olisi kannattanut mainita se tosiasia, että Tojon/Lexuksen hybridi on valovuoden edellä näitä ns. kevythybrideitä, jotka ovat käytännössä lasten leluja ja rahan tuhlaamista turhuuten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota latautuu täysin bensalla tuotetusta liikkeestä. Kevythybrid ei liikuta autoa sähkömoottorilla pelkästään, vaan se keventää kuormittavissa tilanteissa, kuten kiihdytyksissä ja näin pienentää päästöjä, eli kysymys on täysin filosofiasta. Kumpikaan ei ole sähköauto, vasta ladattavaa hybridiä voidaan pitää jonkinlaisena sähköautona.

        Toyotan hybridi ei lataudu pelkällä bensalla vaan moottori/normaalijarrutusenergiaa lataukseen käyttäen. Kaupunkiajo, jossa eniten polttoainetta normaalisti kuluu, kun kiihdytetään ja jarrutetaan niin tämä on ihan loogisesti järkevä toimintaperiaate Toyotan hybridissä.


      • Anonyymi

        Koska kukaan muu ei kehtaa kusettaa yhtä törkeästi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotan hybridi ei lataudu pelkällä bensalla vaan moottori/normaalijarrutusenergiaa lataukseen käyttäen. Kaupunkiajo, jossa eniten polttoainetta normaalisti kuluu, kun kiihdytetään ja jarrutetaan niin tämä on ihan loogisesti järkevä toimintaperiaate Toyotan hybridissä.

        Niin paitsi että ennakoivalla ajolla et juuri jarruttele, eli latausta ei juuri tapahdu.

        Onko järkeä lyödä liinat kiinni vs. vain hiljentää niin ei tarvi lähteä akulla ollenkaan?

        Mäessä lataa joo, mutta se myös JARRUTTAA MATKAA jolloin auto ei rullaa yhtä pitkälle kuin olisi ilman laturia mennyt. Eli bensaa menee enemmän.

        Aivan turhia vempuloita. Lukujen ero saadaan ajotyylillä. On totta, että jossain hitaassa kaupunkiliikenteessä ruuhkassa 10-20km/h ajaen, pysähtyen ja jatkuvasti jarruttaen tuosta itselaturista voi olla jotain hyötyä ja luvut perustuvatkin tälläselle ajamiselle. Mutta kuka on niin masokisti, että tällä tavalla ajelee jatkuvasti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin paitsi että ennakoivalla ajolla et juuri jarruttele, eli latausta ei juuri tapahdu.

        Onko järkeä lyödä liinat kiinni vs. vain hiljentää niin ei tarvi lähteä akulla ollenkaan?

        Mäessä lataa joo, mutta se myös JARRUTTAA MATKAA jolloin auto ei rullaa yhtä pitkälle kuin olisi ilman laturia mennyt. Eli bensaa menee enemmän.

        Aivan turhia vempuloita. Lukujen ero saadaan ajotyylillä. On totta, että jossain hitaassa kaupunkiliikenteessä ruuhkassa 10-20km/h ajaen, pysähtyen ja jatkuvasti jarruttaen tuosta itselaturista voi olla jotain hyötyä ja luvut perustuvatkin tälläselle ajamiselle. Mutta kuka on niin masokisti, että tällä tavalla ajelee jatkuvasti?

        Kuten sanoin jos et ymmärtänyt tuota, että Toyotan hybridi lataa tavallisen jarrutuksen lisäksi moottorijarrutuksella eli hiljentää ennakoivassa-ajossa samalla ladaten ilman liinojen kiinni lyömistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota latautuu täysin bensalla tuotetusta liikkeestä. Kevythybrid ei liikuta autoa sähkömoottorilla pelkästään, vaan se keventää kuormittavissa tilanteissa, kuten kiihdytyksissä ja näin pienentää päästöjä, eli kysymys on täysin filosofiasta. Kumpikaan ei ole sähköauto, vasta ladattavaa hybridiä voidaan pitää jonkinlaisena sähköautona.

        Mitä sä selität? Sä et ole näköjään ollu edes hybridi Toyotan kyydissä, kun tollasta suollat. Tai sitten olet keskittynyt vaan kännykkääsi etkä Toyotan mittaristoon, joka näyttää miten se auto lataa niin moottorijarrutusenergiaa sekä tavallista jarrutusenergiaa käyttäen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin paitsi että ennakoivalla ajolla et juuri jarruttele, eli latausta ei juuri tapahdu.

        Onko järkeä lyödä liinat kiinni vs. vain hiljentää niin ei tarvi lähteä akulla ollenkaan?

        Mäessä lataa joo, mutta se myös JARRUTTAA MATKAA jolloin auto ei rullaa yhtä pitkälle kuin olisi ilman laturia mennyt. Eli bensaa menee enemmän.

        Aivan turhia vempuloita. Lukujen ero saadaan ajotyylillä. On totta, että jossain hitaassa kaupunkiliikenteessä ruuhkassa 10-20km/h ajaen, pysähtyen ja jatkuvasti jarruttaen tuosta itselaturista voi olla jotain hyötyä ja luvut perustuvatkin tälläselle ajamiselle. Mutta kuka on niin masokisti, että tällä tavalla ajelee jatkuvasti?

        No varmaan ne ketkä asuu keskustassa ja sen ympärillä jatkuvasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota latautuu täysin bensalla tuotetusta liikkeestä. Kevythybrid ei liikuta autoa sähkömoottorilla pelkästään, vaan se keventää kuormittavissa tilanteissa, kuten kiihdytyksissä ja näin pienentää päästöjä, eli kysymys on täysin filosofiasta. Kumpikaan ei ole sähköauto, vasta ladattavaa hybridiä voidaan pitää jonkinlaisena sähköautona.

        Juu ja se erikseen ladattava sähköautokin tarvitsee talvella toisen pistokkeen myös ainakin sisälämmittimelle ettei tarvitse ikkunoita raapia jään takia naarmuille ja muutenkin.


    • Anonyymi

      Skoda kuskia ei kiinnosta jälleenmyyntiarvo, koska eihän sitä ole kun kallis nokkahihnan vaihto on juuri tulossa ja dsgee on alkanut taas oireilemaan, turbon johtosiivetkin on jumittunut jo puolivuotta sitten.
      Siksi Skoda kuski katsoo vain kuinka halvalla voisi uuden auton saada.

      • Anonyymi

        Ei ole ihme, että niin moni Tojomies on naimaton yksineläjä, eihän kukaan nainen pääsisi millään Teron ja Tojon väliin kolmanneksi pyöräksi. On se niin tiivis elinikäinen suhde.


      • Anonyymi

        Juuri näin, täysin sairas suhde peltilehmään.


    • Anonyymi

      Halvin skoda minkä sain rakennettua oli 22862,54e Tämä oli sedan mallia.
      Halvin sedan corolla minkä sain rakennettua oli 27063,07e kumimatot piti ottaa , koska skodassa ne oli vakiona.
      Skoda kulutus 1.0 tsi 5.3l
      corolla hybrid 1.8 kulutus 4,4l
      Ymmärsin skodaan kuuluu Polttoainetoiminen lisälämmitin kauko-ohjaimella vakiovarusteena.
      Corollassa taitaa olla hieman kalliimmat hultokustannukset.
      En tiedä kumman ottaisin jos olisin penninvenyttäjä.

      • Anonyymi

        Ite ottaisin ton skodan jos olisin köyhä.

        Oikeasti ajan laatuautolla enkä ole ikinä edes skodan tai toyotan kyydissä istunut.


    • Anonyymi

      Datsia Sanderoita saa kolme kappaletta Corollan hinnalla. Kaikille ei ole tärkeintä ostaa mahdollisimman halpoja tavaroita.

      • Anonyymi

        Datsia Sanderoita saa myös noin kymmenen kappaletta jonkun audin hinnalla, mutta sehän ei tietenkäään kuulu tähän....


    • Anonyymi

      TOTUUS SKODASTA: Ainakin 2015 Diesel Octavian mittariston huoltonäyttö on määrännyt minun auton huoltoon aina vuoden kuluttua edellisestä huollosta. Edellisellä kerralla huoltoväli oli vain 13500 km. Tällä hetkellä kilometrejä on 64500 ja huoltoja on tullut 5 kpl, eli keskim. huoltoväli on ollut 12900 km ja jokainen huolto on ollut "täysihintainen" huolto. Toyotassa sentään joka toinen huolto olisi ollut se 145 euron öljynvaihto.

      Eli ei pidä näin vähäisillä ajomäärillä TM:n kulusarake tippaakaan paikkaansa! Eri asia sitten, jos vuodessa tulisi mittariin se 300000 km.

      • Anonyymi

        ...siis 30000 km, ei 300000.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...siis 30000 km, ei 300000.

        Vielä vähän lisää totuutta Skodasta: Eli tuon 64500 matkan auto on toiminut hyvin ja on olut muutenkin oikein käyttökelpoinen auto. Ennen ekaa huoltoa se ei meinannut oikein jäähtyä kunnolla, mutta huollossa ilmastointilaite tarkastettiin ja todettiin sieltä vuotaneen kylmäainetta. Sen jälkeen toiminut normaalisti. Katsastuksessa mainittiin etuiskareiden hikoilusta, mutta muuten auto on toiminut moitteetta.


    • Anonyymi

      Juuri julkaistun tilaston mukaan suomalainen auto liikkuu keskimäärin enää 14 tkm, joten mikä olikaan Toyotan ylimääräinen huoltokustannus. 150 euroa öljynvaihtoon vuosittain ei ole iso kulu.
      Toyota hybridi säästää auton kulumista mm. jarrujen ja renkaiden osalta, koska ecvt-vaihteisto on ylivoimainen tasaisuudessaan.

      • Anonyymi

        Toyotassa ei riitä pelkkä öljynvaihtohuolto kerran vuodessa jos ajetaan 14000km vuodessa. Toyotaan kuuluu tehdä isompi vuosihuolto kerran vuodessa vaikka ajettaisiin kuinka vähän tahansa. Siitä ylimääräinen huoltokustannus. Skodassa riittää vähillä kilometreillä huolto joka toinen vuosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotassa ei riitä pelkkä öljynvaihtohuolto kerran vuodessa jos ajetaan 14000km vuodessa. Toyotaan kuuluu tehdä isompi vuosihuolto kerran vuodessa vaikka ajettaisiin kuinka vähän tahansa. Siitä ylimääräinen huoltokustannus. Skodassa riittää vähillä kilometreillä huolto joka toinen vuosi.

        Kummankin omistajana voin todeta, että puhut soopaa. Toyotassa iso huolto 30000 välein ja öljynvaihtohuolto siinä välissä - joka toinen vuosi olen maksanut huollosta sen 145,-. Sama määrä kilometrejä tullut vuodessa Octaviaan, mutta auton tietokone on joka kerran päättänyt, että pistetäänpä kiintoavaimen kuva mittaristoon, kun vuosi on kulunut edellisestä huollosta - ja ei kun auto huoltoon, siis täysihintaiseen huoltoon. Varmaan, jos keskimääräiset ajomatkat olisivat pidempiä ja vuodessa tulisi enemmän kilometrejä, huoltoväli venyisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummankin omistajana voin todeta, että puhut soopaa. Toyotassa iso huolto 30000 välein ja öljynvaihtohuolto siinä välissä - joka toinen vuosi olen maksanut huollosta sen 145,-. Sama määrä kilometrejä tullut vuodessa Octaviaan, mutta auton tietokone on joka kerran päättänyt, että pistetäänpä kiintoavaimen kuva mittaristoon, kun vuosi on kulunut edellisestä huollosta - ja ei kun auto huoltoon, siis täysihintaiseen huoltoon. Varmaan, jos keskimääräiset ajomatkat olisivat pidempiä ja vuodessa tulisi enemmän kilometrejä, huoltoväli venyisi.

        Erittäin lyhyttä katkoajoa ahkeraan suoritat, jos vuodessa/15 tkm vaatii LongLife-huollon. En suoraan sanottuna usko. Jos koodattu kiinteä 12 kk, niin se on ihan eri juttu se... ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummankin omistajana voin todeta, että puhut soopaa. Toyotassa iso huolto 30000 välein ja öljynvaihtohuolto siinä välissä - joka toinen vuosi olen maksanut huollosta sen 145,-. Sama määrä kilometrejä tullut vuodessa Octaviaan, mutta auton tietokone on joka kerran päättänyt, että pistetäänpä kiintoavaimen kuva mittaristoon, kun vuosi on kulunut edellisestä huollosta - ja ei kun auto huoltoon, siis täysihintaiseen huoltoon. Varmaan, jos keskimääräiset ajomatkat olisivat pidempiä ja vuodessa tulisi enemmän kilometrejä, huoltoväli venyisi.

        Hybridissä ei pelkkä öljynvaihto 15 tkm välein riitä ajoit vähän tai paljon.


    • Anonyymi

      Ei kannata verrata. Lopputulos on selvä. Skoodaa en ottaisi ilmaiseksikaan. Toyotasta voin maksaa normaalin hinnan. Mikä hyvänsä muu auto mutta ei Skoda. En halua samaistua skodistiin. Hyi.

    • Anonyymi

      Normaali hinta tojosta on viis tonnia.
      Teslasta kahdeksankytviis tonnia.
      Tämä on oikea hintasuhde.

    • Anonyymi

      Eikös VAG suosita edelleen vaihteistoon kerran vuodessa öljynvaihtoa jottei kuivakytkiminen 7v aski sano irti sopimustaan. Jos näin edelleen niin alkaa huoltokulut nousta.

      Oma kokemus konsernin vahteistoista (3 vuotias A4 dieselillä) on että ei enää ikinä tuota kötösystä. Ihan kiva auto muuten mutta se vaihteiston on umpisurkea ja suuntavakaus lähinnä Keskinkertainen.
      Minulla ei ole Skodasta muuta kokemusta kuin kakkos kopan SUperbia neljä kolme vuotta. Sen jälkeen päätin että enää ikinä konsernin tuotetta mutta jossain mielenhäiriössä audiin tuli sorruttua. Ei se juuri parempi ollut.

      Ehkä Skoda on nykyään parempi kuin Audi mutta ainakaan Audia ei enää tule ennen kuin oppivat tekemään toimivan vaihteiston ja ohjauksen.

      • Anonyymi

        Eikös eikös. Ei ne edes tiedä huollossa, voiko öljyjä kuivaan seiskaan vaihtaa, jos kysyy. Että sellainen suositus.

        Nimim. Huollossa vieressä kuunnellut


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      249
      791
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe