Tyytymätön asiakas tulee kalliiksi...

Anonyymi

Heippa,

Yrityksille ei ole lainkaan uusi tieto, että tyytymätön asiakas kertoo huonoista kokemuksistaan keskimäärin 11 henkilölle. Etenkin negatiivinen some-julkisuus voi olla tuhoisaa yritykselle. Yhden uuden asiakkaan hankkiminen taas maksaa yritykselle keskimäärin 5-10 kertaa enemmän kuin vanhan asiakkaan pitäminen.

Sen sijaan tyytyväinen asiakas palaa uudestaan ja kertoo hyvistä kokemuksistaan myös ystävilleen. Erityisesti hyvin hoidettu ongelma tai pettymys tuo asiakkaalle hyvää mieltä ja luottamusta yritykseen. Se tuo hyvää mainetta yrityksille ja johtaa kannattavuuteen.

On siis käsittämätöntä, miksi toiset yritykset eivät millään halua korvata asiakkaalle aiheutuvaa harmia tai rahan menetystä. Ymmärrän, että asia on hyvin monitahoinen ja tapauksia on moneen lähtöön. Kaikesta huolimatta yrityksen tulisi pyrkiä siihen, että sen kaikki sen asiakkaat ovat tyytyväisiä tai ainakin tulevat kohdelluksi reilusti. Usein se ei olisi edes kovin vaikeaa. Luulenpa, että meillä jokaisella on täysi repullinen näitä huonoja kokemuksia yrityksistä.

Mikäli aihe kiinnostaa voi käydä vastailemassa pieneen kyselyyn, joka löytyy osiosta: ajanviete > gallupit ja kyselyt - Mättääkö yritysten kanssa asiointi.

2

287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuo ei koske huijaavia yrityksiä. Huijattavia tulee koko ajan lisää ja erinimisiä firmoja on helppo perustaa. Varma rahavirta ja viranomaset vielä tukevat toimintaa kaikin keinoin.

      Mietippä miksi esim. Viagogo pärhää ja saa jatkaa toimintaansa. Kaikki tietävät sen huijaavan lähes aina, mutta joku ihmeen pakkomielle pakottaa tilaamaan. Uskotaan heidän tilaussivujen tekstiin enemmän kuin omaan tai muiden kokemuksiin. Ja muutaman vuoden kuluttua taas uudestaan.

      • Anonyymi

        Moi ja kiitos kommentista!

        Totta puhut - aina löytyy firmoja, joiden tarkoitus on toimia häikäilemättä vain omaa etuaan ajaen. Niiden toimintaa ei tahdota edes saada kuriin. Mielestäni Kuluttajavirastolla ja -asiamiehellä pitäisi olla paremmat keinot ja resurssit puutua näihin tapauksiin.

        Toisaalta on paljon yrityksiä, jotka haluaisivat saada toimintaansa jouhevammaksi ja kannattavammaksi. Tutkimusten mukaan on melko yleistä, että mm. monissa verkkokaupoissa asiakkaat jättävät ostoksen tekemisen jostain syystä kesken - aivan viime tipassakin. Näin menetetään suuri määrä liikevaihtoa, eikä edes tiedetä, että miksi. Kyllä useat yritykset haluavat todella parantaa asiakkaan kokemaa palvelua, mutta ei välttämättä saa riittävästi tietoa koetuista ongelmista. Siksi kaikki palautteet ovat tällaisille yritykselle tosi arvokkaita ja niiden saamiseksi myös sijoitetaan rahaa.

        En tiedä minkä hintaisia firmoille ovat niiden asiakkaille lähettämät tekstiviestit (joissa pyydetään arvostelemaan jo tapahtunut asiointi asteikolla 1-5), mutta viikon sisällä olen itse saanut ainakin 3-5 kpl sellaisia. En vastannut yhteenkään niistä, mutta aika monessa tapauksesta olen joutunut jonottelemaan puhelimessa pitkät tovit saamatta kuitenkaan sopivaa henkilöä kiinni. Se sapettaa niin vietävästi! Mutta mikäli palautteen voisi jättää helposti kirjoittamalla juuri silloin kun haluaa, nimettömänä tai nimellä, sähköpostiosoitteella tai ilman ja vielä tietäisi, että saa vastauksenkin yhtä helposti ja nopeasti, niin silloin kynnys palautteen antamiseen saattaisi madaltua riittävästi. Että, tällaisia kokemuksia on kertynyt viime aikoina.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      141
      6861
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      60
      4077
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3802
    4. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      137
      3746
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      3065
    6. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      41
      3005
    7. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      37
      2916
    8. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2570
    9. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      46
      2402
    10. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2364
    Aihe