Tyytymätön asiakas tulee kalliiksi...

Anonyymi

Heippa,

Yrityksille ei ole lainkaan uusi tieto, että tyytymätön asiakas kertoo huonoista kokemuksistaan keskimäärin 11 henkilölle. Etenkin negatiivinen some-julkisuus voi olla tuhoisaa yritykselle. Yhden uuden asiakkaan hankkiminen taas maksaa yritykselle keskimäärin 5-10 kertaa enemmän kuin vanhan asiakkaan pitäminen.

Sen sijaan tyytyväinen asiakas palaa uudestaan ja kertoo hyvistä kokemuksistaan myös ystävilleen. Erityisesti hyvin hoidettu ongelma tai pettymys tuo asiakkaalle hyvää mieltä ja luottamusta yritykseen. Se tuo hyvää mainetta yrityksille ja johtaa kannattavuuteen.

On siis käsittämätöntä, miksi toiset yritykset eivät millään halua korvata asiakkaalle aiheutuvaa harmia tai rahan menetystä. Ymmärrän, että asia on hyvin monitahoinen ja tapauksia on moneen lähtöön. Kaikesta huolimatta yrityksen tulisi pyrkiä siihen, että sen kaikki sen asiakkaat ovat tyytyväisiä tai ainakin tulevat kohdelluksi reilusti. Usein se ei olisi edes kovin vaikeaa. Luulenpa, että meillä jokaisella on täysi repullinen näitä huonoja kokemuksia yrityksistä.

Mikäli aihe kiinnostaa voi käydä vastailemassa pieneen kyselyyn, joka löytyy osiosta: ajanviete > gallupit ja kyselyt - Mättääkö yritysten kanssa asiointi.

2

256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuo ei koske huijaavia yrityksiä. Huijattavia tulee koko ajan lisää ja erinimisiä firmoja on helppo perustaa. Varma rahavirta ja viranomaset vielä tukevat toimintaa kaikin keinoin.

      Mietippä miksi esim. Viagogo pärhää ja saa jatkaa toimintaansa. Kaikki tietävät sen huijaavan lähes aina, mutta joku ihmeen pakkomielle pakottaa tilaamaan. Uskotaan heidän tilaussivujen tekstiin enemmän kuin omaan tai muiden kokemuksiin. Ja muutaman vuoden kuluttua taas uudestaan.

      • Anonyymi

        Moi ja kiitos kommentista!

        Totta puhut - aina löytyy firmoja, joiden tarkoitus on toimia häikäilemättä vain omaa etuaan ajaen. Niiden toimintaa ei tahdota edes saada kuriin. Mielestäni Kuluttajavirastolla ja -asiamiehellä pitäisi olla paremmat keinot ja resurssit puutua näihin tapauksiin.

        Toisaalta on paljon yrityksiä, jotka haluaisivat saada toimintaansa jouhevammaksi ja kannattavammaksi. Tutkimusten mukaan on melko yleistä, että mm. monissa verkkokaupoissa asiakkaat jättävät ostoksen tekemisen jostain syystä kesken - aivan viime tipassakin. Näin menetetään suuri määrä liikevaihtoa, eikä edes tiedetä, että miksi. Kyllä useat yritykset haluavat todella parantaa asiakkaan kokemaa palvelua, mutta ei välttämättä saa riittävästi tietoa koetuista ongelmista. Siksi kaikki palautteet ovat tällaisille yritykselle tosi arvokkaita ja niiden saamiseksi myös sijoitetaan rahaa.

        En tiedä minkä hintaisia firmoille ovat niiden asiakkaille lähettämät tekstiviestit (joissa pyydetään arvostelemaan jo tapahtunut asiointi asteikolla 1-5), mutta viikon sisällä olen itse saanut ainakin 3-5 kpl sellaisia. En vastannut yhteenkään niistä, mutta aika monessa tapauksesta olen joutunut jonottelemaan puhelimessa pitkät tovit saamatta kuitenkaan sopivaa henkilöä kiinni. Se sapettaa niin vietävästi! Mutta mikäli palautteen voisi jättää helposti kirjoittamalla juuri silloin kun haluaa, nimettömänä tai nimellä, sähköpostiosoitteella tai ilman ja vielä tietäisi, että saa vastauksenkin yhtä helposti ja nopeasti, niin silloin kynnys palautteen antamiseen saattaisi madaltua riittävästi. Että, tällaisia kokemuksia on kertynyt viime aikoina.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      141
      1775
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      40
      1678
    3. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      63
      1430
    4. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      1315
    5. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      216
      1197
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      279
      1123
    7. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      70
      1093
    8. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      19
      979
    9. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      74
      955
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      898
    Aihe