Tyytymätön asiakas tulee kalliiksi...

Anonyymi

Heippa,

Yrityksille ei ole lainkaan uusi tieto, että tyytymätön asiakas kertoo huonoista kokemuksistaan keskimäärin 11 henkilölle. Etenkin negatiivinen some-julkisuus voi olla tuhoisaa yritykselle. Yhden uuden asiakkaan hankkiminen taas maksaa yritykselle keskimäärin 5-10 kertaa enemmän kuin vanhan asiakkaan pitäminen.

Sen sijaan tyytyväinen asiakas palaa uudestaan ja kertoo hyvistä kokemuksistaan myös ystävilleen. Erityisesti hyvin hoidettu ongelma tai pettymys tuo asiakkaalle hyvää mieltä ja luottamusta yritykseen. Se tuo hyvää mainetta yrityksille ja johtaa kannattavuuteen.

On siis käsittämätöntä, miksi toiset yritykset eivät millään halua korvata asiakkaalle aiheutuvaa harmia tai rahan menetystä. Ymmärrän, että asia on hyvin monitahoinen ja tapauksia on moneen lähtöön. Kaikesta huolimatta yrityksen tulisi pyrkiä siihen, että sen kaikki sen asiakkaat ovat tyytyväisiä tai ainakin tulevat kohdelluksi reilusti. Usein se ei olisi edes kovin vaikeaa. Luulenpa, että meillä jokaisella on täysi repullinen näitä huonoja kokemuksia yrityksistä.

Mikäli aihe kiinnostaa voi käydä vastailemassa pieneen kyselyyn, joka löytyy osiosta: ajanviete > gallupit ja kyselyt - Mättääkö yritysten kanssa asiointi.

2

300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuo ei koske huijaavia yrityksiä. Huijattavia tulee koko ajan lisää ja erinimisiä firmoja on helppo perustaa. Varma rahavirta ja viranomaset vielä tukevat toimintaa kaikin keinoin.

      Mietippä miksi esim. Viagogo pärhää ja saa jatkaa toimintaansa. Kaikki tietävät sen huijaavan lähes aina, mutta joku ihmeen pakkomielle pakottaa tilaamaan. Uskotaan heidän tilaussivujen tekstiin enemmän kuin omaan tai muiden kokemuksiin. Ja muutaman vuoden kuluttua taas uudestaan.

      • Anonyymi

        Moi ja kiitos kommentista!

        Totta puhut - aina löytyy firmoja, joiden tarkoitus on toimia häikäilemättä vain omaa etuaan ajaen. Niiden toimintaa ei tahdota edes saada kuriin. Mielestäni Kuluttajavirastolla ja -asiamiehellä pitäisi olla paremmat keinot ja resurssit puutua näihin tapauksiin.

        Toisaalta on paljon yrityksiä, jotka haluaisivat saada toimintaansa jouhevammaksi ja kannattavammaksi. Tutkimusten mukaan on melko yleistä, että mm. monissa verkkokaupoissa asiakkaat jättävät ostoksen tekemisen jostain syystä kesken - aivan viime tipassakin. Näin menetetään suuri määrä liikevaihtoa, eikä edes tiedetä, että miksi. Kyllä useat yritykset haluavat todella parantaa asiakkaan kokemaa palvelua, mutta ei välttämättä saa riittävästi tietoa koetuista ongelmista. Siksi kaikki palautteet ovat tällaisille yritykselle tosi arvokkaita ja niiden saamiseksi myös sijoitetaan rahaa.

        En tiedä minkä hintaisia firmoille ovat niiden asiakkaille lähettämät tekstiviestit (joissa pyydetään arvostelemaan jo tapahtunut asiointi asteikolla 1-5), mutta viikon sisällä olen itse saanut ainakin 3-5 kpl sellaisia. En vastannut yhteenkään niistä, mutta aika monessa tapauksesta olen joutunut jonottelemaan puhelimessa pitkät tovit saamatta kuitenkaan sopivaa henkilöä kiinni. Se sapettaa niin vietävästi! Mutta mikäli palautteen voisi jättää helposti kirjoittamalla juuri silloin kun haluaa, nimettömänä tai nimellä, sähköpostiosoitteella tai ilman ja vielä tietäisi, että saa vastauksenkin yhtä helposti ja nopeasti, niin silloin kynnys palautteen antamiseen saattaisi madaltua riittävästi. Että, tällaisia kokemuksia on kertynyt viime aikoina.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persut = far-right Finns Party?

      Eikös tuo tarkoita, että persut ovat äärioikeistoa? "In 2023, Petteri Orpo, of the National Coalition Party, unseated M
      Maailman menoa
      19
      4866
    2. Sdp on esittänyt maatalous- ja yritystuista leikkaamista

      Joihin menee 10 miljardia euroa vuosittain. Minkä vuoksi äärioikeisto änkyttää jostain vuodesta 2026, kun ei demareiden
      Maailman menoa
      156
      4628
    3. Sanna Marin pitäisi palauttaa pääministeriksi

      Oikeisto "voitti" vaalit valehtelemalla äänistäjille päin naamaa, joten heidät tulisi tuomita menettämään vaalitulos ja
      Maailman menoa
      97
      3615
    4. Ei me olla sielunkumppaneita

      jos sellaisia edes on. En tiedä miksi niin kovasti pidin sinusta, varmaan olisi paljonkin hyviä syitä, mutta ehkä olit v
      Ikävä
      42
      3079
    5. Kokoomus kannatti aiemmin rahoitusmarkkinaveroa - kanta nyt muuttunut

      Kokoomuksen linjanmuutos rahoitusmarkkinaveron suhteen on herättänyt kysymyksiä. Vielä aiemmin puolue antoi ymmärtää kan
      Maailman menoa
      1
      2463
    6. KÄVELYTREFFIT ?

      Mikä on tuo konsepti. Ei kävely ole mitkään treffit. Se on hengailua, ilman mitään panostamista toiseen, go with the flo
      Ikävä
      246
      1827
    7. Hevosmies kylän kunnioitettu herra

      Hei, eikö olis aika pistää "nuoriso" kuriin? Tiedämme miten teidän "yhteisö" toimii sekä kylän vanhin herra, olet poruka
      Hyrynsalmi
      28
      1497
    8. Mies pelkää mahdollista raskautta

      Millaisia ajatuksia seuraava herättää teissä? Olemme tunteneet miehen kanssa vuosikausia, seurustelleetkin jo pitkään j
      Sinkut
      269
      1454
    9. Kiikkustuoli

      Sunnuntai aamun hiljaisuutta ja rauhaisaa oloa. Aloitan taas uuden alustan, jospa edellisessä asiat tulee pohdittu ja sa
      80 plus
      181
      1342
    10. Ihana M nainen

      Ihana M nainen. Nainen kuin unelma.
      Ikävä
      77
      1301
    Aihe