Tyytymätön asiakas tulee kalliiksi...

Anonyymi

Heippa,

Yrityksille ei ole lainkaan uusi tieto, että tyytymätön asiakas kertoo huonoista kokemuksistaan keskimäärin 11 henkilölle. Etenkin negatiivinen some-julkisuus voi olla tuhoisaa yritykselle. Yhden uuden asiakkaan hankkiminen taas maksaa yritykselle keskimäärin 5-10 kertaa enemmän kuin vanhan asiakkaan pitäminen.

Sen sijaan tyytyväinen asiakas palaa uudestaan ja kertoo hyvistä kokemuksistaan myös ystävilleen. Erityisesti hyvin hoidettu ongelma tai pettymys tuo asiakkaalle hyvää mieltä ja luottamusta yritykseen. Se tuo hyvää mainetta yrityksille ja johtaa kannattavuuteen.

On siis käsittämätöntä, miksi toiset yritykset eivät millään halua korvata asiakkaalle aiheutuvaa harmia tai rahan menetystä. Ymmärrän, että asia on hyvin monitahoinen ja tapauksia on moneen lähtöön. Kaikesta huolimatta yrityksen tulisi pyrkiä siihen, että sen kaikki sen asiakkaat ovat tyytyväisiä tai ainakin tulevat kohdelluksi reilusti. Usein se ei olisi edes kovin vaikeaa. Luulenpa, että meillä jokaisella on täysi repullinen näitä huonoja kokemuksia yrityksistä.

Mikäli aihe kiinnostaa voi käydä vastailemassa pieneen kyselyyn, joka löytyy osiosta: ajanviete > gallupit ja kyselyt - Mättääkö yritysten kanssa asiointi.

2

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuo ei koske huijaavia yrityksiä. Huijattavia tulee koko ajan lisää ja erinimisiä firmoja on helppo perustaa. Varma rahavirta ja viranomaset vielä tukevat toimintaa kaikin keinoin.

      Mietippä miksi esim. Viagogo pärhää ja saa jatkaa toimintaansa. Kaikki tietävät sen huijaavan lähes aina, mutta joku ihmeen pakkomielle pakottaa tilaamaan. Uskotaan heidän tilaussivujen tekstiin enemmän kuin omaan tai muiden kokemuksiin. Ja muutaman vuoden kuluttua taas uudestaan.

      • Anonyymi

        Moi ja kiitos kommentista!

        Totta puhut - aina löytyy firmoja, joiden tarkoitus on toimia häikäilemättä vain omaa etuaan ajaen. Niiden toimintaa ei tahdota edes saada kuriin. Mielestäni Kuluttajavirastolla ja -asiamiehellä pitäisi olla paremmat keinot ja resurssit puutua näihin tapauksiin.

        Toisaalta on paljon yrityksiä, jotka haluaisivat saada toimintaansa jouhevammaksi ja kannattavammaksi. Tutkimusten mukaan on melko yleistä, että mm. monissa verkkokaupoissa asiakkaat jättävät ostoksen tekemisen jostain syystä kesken - aivan viime tipassakin. Näin menetetään suuri määrä liikevaihtoa, eikä edes tiedetä, että miksi. Kyllä useat yritykset haluavat todella parantaa asiakkaan kokemaa palvelua, mutta ei välttämättä saa riittävästi tietoa koetuista ongelmista. Siksi kaikki palautteet ovat tällaisille yritykselle tosi arvokkaita ja niiden saamiseksi myös sijoitetaan rahaa.

        En tiedä minkä hintaisia firmoille ovat niiden asiakkaille lähettämät tekstiviestit (joissa pyydetään arvostelemaan jo tapahtunut asiointi asteikolla 1-5), mutta viikon sisällä olen itse saanut ainakin 3-5 kpl sellaisia. En vastannut yhteenkään niistä, mutta aika monessa tapauksesta olen joutunut jonottelemaan puhelimessa pitkät tovit saamatta kuitenkaan sopivaa henkilöä kiinni. Se sapettaa niin vietävästi! Mutta mikäli palautteen voisi jättää helposti kirjoittamalla juuri silloin kun haluaa, nimettömänä tai nimellä, sähköpostiosoitteella tai ilman ja vielä tietäisi, että saa vastauksenkin yhtä helposti ja nopeasti, niin silloin kynnys palautteen antamiseen saattaisi madaltua riittävästi. Että, tällaisia kokemuksia on kertynyt viime aikoina.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2773
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2130
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1914
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1756
    7. 124
      1722
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe